رواية عصيان زوج الحلقة السابعة عشر 17 - رانيا محمد السيد
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
رواية عصيان زوج الحلقة السابعة عشر 17 - رانيا محمد السيد |
رواية عصيان زوج الحلقة السابعة عشر 17 كاملة مكتوبة للكاتبة رانيا محمد السيد
البارت السابع عشر
بسم الله الرحمن الرحيم والسلام والصلاه على نبينا محمد اللهم صلي وسلم عليه
______________________
خوف رعب
صدمه شديده
خوف من حرمانها
خوف من عقاب ربنا ليه
فاجعه أتت لحياته
بصوت مرتعش همس ليها
رحمه شعر بسائل لزج على ايده رفع ايده وكانت الصدمه القاتله له شاف دم
صرخ بحده وبكاء عنيف
رحمه لا مش هتموتي اوعي تسيبيني عقبيني بأي عقاب تاني غير دا بس متموتيش
يحضنها بشده ويبكي
الله يخليكي متموتيش انا اسف انا غبي غبي سامحيني ياقلبي يخبط بايده على وجها متسبنيش
هموت من غيرك ياقلبي
غرقانه هيا في دمها
فتحت عينها ببطي وبصوت مبحوح
جاسر ابننا هيموت
رفع جاسر وجه لها بصدمه حط ايده على بطنها ونطق بصعوبه بين شهقاته
انتي حامل
رحمه بصوت ضعيف؛ ايوا حامل وانت قتلتني وقتلته اااه
جاسر اتنفض بشده مش قصدي اقتلك دانتي روحي خرجتيني عن شعوري انا مستحيل اسيبك تضيعي مني تاني فاهمه مش هسيبك تموتي
رحمه بصوت خفيض؛ تفتكر هعيش دا عقاب ربنا لينا على إلى عملناه في ديالا ربنا بيخلص حقها مننا
بتتنفس بصعوبه وهو حاضنها وبيبكي بيكلم نفسه بهستريا
رحمه مش هتموتي مش هسيبك تموتي
رفع وجهها لقاها مغمى عليها
صرخ بكل قوته ررررحمه متسبنيش هموت من غيرك يارحمه
شالها وطلع بيها عالمستشفي
يصرخ بعلو صوته
دكتور بسرعه حد يلحقني مراتي بتروح مني
جرى عليه الأطباء وخدوها منه
سلبو روحه منه لما خدوها هيا حياته وروحه بس بغبائه ضيعها من ايده بعملته الشنيعه ضيعها من ايده حبيبته بتروح قدام عيونه وهو واقف مش عارف يعمل ايه
بعد ساعه خرج الطبيب وعلى وجهه علامات الحزن
جاسر؛ طمني يادكتور مراتي كويسه صح هيا كويسه هيا وابني صح انطق ساكت ليه
الطبيب :اسف جدا البقاء لله المدام اتوفت هيا والي في بطنها
صدمه قاتله له صرخ بجنون باسمها مسك الطبيب من قميصه وصرخ فيه بكل حده
رحمه مماتتش هيا عايشه وابني كمان عايش جواه انت دكتور مابتفهمش مراتي عايشه مستحيل تسبني وتمشي
في اللحظه دي مالك وديالا معدين وشافو انهيار جاسر
انتو دكاتره بهايم انا هنقل مراتي من هنا رحمه وابني عايشين صرخ بأعلى صوته يناجي ربه
يارب متاخدهاش مني انا مكنش قصدي اقتلها متحرمنيش منها يارب لمح ديالا واقفه شايفاه راح عندها بس مالك كان زي السد المنيع له
جاسر ابعد عني هقتلك زي ماقتلتها انتي السبب في حرماني منها هيا تموت وانتي تعيشي ليه هموتك
مالك مسكه من رقبته رفعه عالحيطه
قولتلك على جثتي انك تلمسها فاهم والله لهمحيك من على وش الأرض ياجاسر
جاءت الشرطه للمشفي
الظابط؛ اي إلى بيحصل هنا بالظبط
الطبيب؛ حضرتك الشخص دا جاب مراته مطعونه بحديده في ضهرها أدت للوفاه هيا والجنين
الظابط؛ انت الي عملت كدا
جاسر بضعف؛ ايوا بس انا مكنش قصدي اقتلها
مالك بقوه؛ ومش بس كدا ياحضره الظابط الحيوان دا اتهجم على خطيبتي وحاول يقتلها وقتل اخوه كمان وأخوه في العنايه حالته خطر
الظابط؛ اقبضوا عليه
استني ياحضره الظابط
مالك :ديالا راحه فين
ديالا ابتسمت له اطمن
راحت ديالا عند جاسر ووقفت قدامه بكل ثقه ورفعت ايدها ونزلت بيها بكل قوه على خد جاسر
مش قولتلك اني مش هموت غير لما اشوفك مذلول قدامي ولسه هسجنك ياجاسر وهاخد حقي منك
سابته وراحت لمالك إلى واقف فرحان من رده فعلها
ديالا :يالا نروح نطمن على آدم
مالك؛ ماشي
_________________________________
فارس؛ يوووه مابتردش ليه البت دي مش معبراني ليه
أسر دخل عليه الغرفه
قاعد بتشتم في مين كدا ياخره صبري
فارس :في ياسمين البت دي مش معبراني خالص بكلمها بقالي ساعه ومابتردش
أسر ضحك بشده عليه والله لقيت الي تدوخك وتديك على دماغك
فارس بجديه؛ مش عارف بس حاسس ان هيا فيها حاجه بس اي مش عارف مابطقش تتكلم معايا ولا لما بنقعد لوحدنا بتبقى قاعده غريبه
أسر بعدم فهم
ازاي يعني؛؟
فارس ؛ بتقعد تفرك في ايدها بسرعه رهيبه ودايما بتتلفت حولين نفسها اكنها خايفه من حاجه
أسر؛ محاولتش تتكلم معاها تفهم منها
فارس بضيق
حاولت بس هيا مبتدنيش فرصه للكلام علطول بيبقى حد موجود معانا
أسر؛ عادي يافارس ممكن عشان لسه ٠مختوش على بعض لسه
فارس ممكن انا رايح عندهم البيت هوديلهم حجات عشان بليل
أسر :ايوا ياسيدي محدش قدك
فارس :قر اصل هيا ناقصه ابقى كلم فهد وروح هات ماما سميره
أسر :نجيبها منين وبعدين العقارب فين صحيح
فارس؛ لا دي حكايه طويله فهد يحكيهالك سلام
أسر؛ ماشي يامجنون اما اروح ارخم على فهد
________________________________
مستكينه باحضانه الدافئه تشعر براحه حضنه امانها هو الحياه بالنسبه ليه حاضنها بتملك شديد اكنه خايف تهرب منه تتأمل كل ذزه في ملامحه مشت ايدها على وجه وهمست بإذنه فهد لقته يتململ في نومه مثلت النوم فاق على صوتها تنادي باسمه
بص ليها لقاها نايمه ملاك نايم جمبه بعد خصلات شعرها المتمرده عن عيونها وأخذ يتأمل جمالها حرك أصابعه على وجنتاها شاف عيونها بتتحرك عرف انها بتمثل النوم مال عليها قبلها من خدها يهمس باذنها بحبك قبلها من عيونها بعشقك يالمار مال عليها اكتر وهمس بصوت مبحوح
لمار افتحي عيونك عارف انك صاحيه قبلها من خدها
فتحت لمار عيونه وخدودها اتحولت للحمره بتنادي باسمه
فهد ا لكنه ابتلع باقي جملتها في قبله جامحه يبث فيها عشقه واشتياقه ليها فصل قبلته بعد ماحس بحاجتهم للهوا سند جبهته على جبهتها ويتكلم بانفاس لاهثه بعشقك يالمار
وانا بموت فيك ياروح قلب لمار هم بتقبيلها مره ثانيه لكن صوت الجرس منعه
فهد :مين الرزل إلى جاي دلوقتي دا
لمار بضحك روح شوف مين
فهد وهو ينظر لها باشتياق لا سيبيه يرن احنا مش هنا هم بتقبيلها لكن منعه جرس الباب وخبط عالباب بشده
فهد :الله يقطعك يالي عالباب وقعتك سودا معايا
لمار؛ ضاحكا عليه هههههه شوف مين لغايه ماخد شاور
فهد؛ ماشي ياحبيبتي والله لديله على دماغه إلى بيرزع الباب دا
فهد راح ناحيه الباب وزعق ايه طيب مانا مش قاعد ورا الباب فتح الباب واتفاجاء باسر
فهد بلهفه؛ أسر انت كويس فيك حاجه
أسر بضحك ايوا كويس انت اتاخرت كدا ليه كنت بتعمل ايه ها
فهد بعصبيه يعني انت سايب مراتك وجاي تقولي بعمل ايه انت مجنون يالا
أسر برعب من منظره اهدا يافهود انا مليش دعوه الواد فارس السبب والله انا عريس محترم وعارف أن دي خصوصيات
فهد :ولما انت عارف شايب مراتك وبتهبب اي عندي هنا
أسر؛ بصراحه فارس قالي اخدم ونرح نجيب ماما وانا مش فاهم نجيبها منين
فهد :تعالى هفهمك قص على أسر كل ماحدث
أسر مصدوم؛ كل دا حصل يانهار فحلقي ههههه طب واحنا هنجبها ازاي وهنصالحها هيا وبابا ازاي
فهد :هنجبها يالا اطلع اجهز وانا هجهز ونروح نرجعها فارس فين
أسر :فارس راح عند ياسمين
فهد تمام متتاخرش
______________________________________
في بيت الجد سليم
واقف فارس أمام الباب وجواه خوف مش عارف سببه ايه استغفر ربه وضرب الجرس اكتر من مره ولا يأتيه رد ضرب تاني بس مافيش رد وفجاءه سمع صرخه جامده جعلت قلبه ينتفض بفزع حس ان قلبه خرج من صدره خبط على الباب بعنف ويصرخ باسمها لمح شباك مفتوح نط منه ودخل البيت
فارس؛ ياسميييين انتي فين ياسمين ردي عليا
يفتح الأرض زي المجنون يبحث عنها بجنون عقله يصورله أبشع سيناريو خصوصا أن البيت فاضي
سمع صوت صريخها يأتي من غرفه في آخر الطرقه ركض عندها وفتحها بعنف واتفاجاء من منظرها
الاوضه حالتها متبهدله كل حاجه فيها متكسره قاعده في آخر الاوضه حاطه رأسها بين رجليها
اقترب فارس منها بحذر رفع ايده حطها على كتفها
فارس :ياسمين انتي كويسه
لكنها انتفضت بفزع شديد مما أثار خوفه عليها
فارس اهدي ياحبيبتي انا فارس
ياسمين برعب ابعد عني انت دخلت هنا ازاي وتعمل اي في الاوضه هنا ابعد عني ياحيوان
فارس مصدوم منها قرب منها
هيا بعدت ابعد عني يافارس انا مش عاوزه اتجوز ابعد عني متقربش
فارس قرب منها ومسكها من دراعتها رغم حركتها الهيستريه الا انه سيطر على حركتها
ششش اهدي مالك اي إلى حصل انتي كويسه
ياسمين بخوف شديد ابعد عني متلمسنيش انا مبحبش حد يلمسني ومش عاوزه اي حد يقرب مني ابعد عني بقولك هجمت على كتفه عضته منه
فارس بعصبيه وصوت عالي اتهدي بقى واسمعيني
اي إلى حصل وصلك لحالتك دي وفين اهلك
ياسمين بخوف منه متضربنيش يافارس
صدمه الجمته اقسم انه بيحب مجنونه مفكره اني هضربها مجنونه بعد عنها ومسح علي شعره بعصبيه
اتكلم بحنان ياسمين ياحبيبتي اهدي انا مش هاذيكي ولا عمري افكر اذيكي انتي هتبقى مراتي وروحي
ياسمين جن جنونها لما سمعت كلمه هتبقى مراتي لا مستحيل اتجوز لا هيموتني لا لا صرخت بجنون
انت بتحلم انا مستحيل ابقى مراتك انا بكرهك انا مش عاوزه اي راجل في حياتي
فارس بيقرب منها عاوز يهديها من الحاله إلى هيا فيها بس هيا بتبعد وبتزقله بأي حاجه تقابلها وفارس يبتفادها بمهاراه
ياسمين :ابعد عني يافارس
فارس خدها في حضنه كتفها منعها من الحركه وهيا بتصرخ سيبني يافارس انا بكرهك
فارس؛ مش هسيبك فاهمه انتي بتكرهيني لكن انا بحبك حس بتراخي جسدها على جسده صرخ باسمها
ياسميييين
فارس :ياسمين فوقي عشان خاطري فوقي
حاول يفوقها بأي طريقه لكن مافيش استجابه
طلع الفون رن علي أسر أتاه الرد سريعا
أسر :ايوا يادينج قطع كلامه لما سمع صراخ فارس
فارس انت كويس
فارس:اديني ورد بسرعه ياسر
أسر بهلع من صوته نادي على ورد ورد
كلمي فارس فتح الاسبيكر
ورد؛ ايوا يافارس
فارس بصريخ ورد ياسمين مبتفقش
ورد بخضه؛ ازاي هيا مغمى عليها
فارس :ايوا ومافيش حد في البيت الا هيا و كانت في حاله انهيار ودلوقتي مش راضيه تفوق ومش عارفه تتنفس انقلها المستشفى
ورد سريعا :لا يافارس متحركهاش الحركه غلط دلوقتي اسمعني كويس انا جيالك امسك ايدها وشوف نبضها
ورد بتكلمه وهيا بتلبس
فارس في نبض
فارس برعب في بس ضعيف
ورد يالا ياسر بسرعه
فارس اعملها تنفس صناعي بسرعه انا جيالك في السكه
أسر وورد نازلين جرى عالسلم قابلم فهد ولمار
فهد :في اي بتجرو كدا ليه
فارس بصريخ؛ ورد مابتفوقش
ورد :احضنها يافارس إلى عندها نوبه خوف لازم تفوقها والا هتدخل في غيبوبه ومش هتفوق
فهد؛ فارس ماله
أسر؛ يالا بسرعه مش وقته نزلو الاربعه عالسلم راكضين ركبو العربيه وفهد طار بالعربيه
ورد فارس حط السماعه عند ودنها
حطتها
فارس بدموع ايوا
ورد؛ بدموع ياسوو انتي قويه ماتخافيش انتي كويسه اهدي ياحبيبتي خدي نفسك انتي في امان اهدي ياروحي جاسر مش هياذيكي هو بعيد عنك اتنفسي ياحبيبتي
ورد :فارس الفون هيفصل حاول تتكلم معاها طمنها
فارس بغضب من الاسم الا انه الأهم دلوقتي انه ينقذها
حضنها بتملك شديد وهمس في اذنها ودموعه نازله
اهدي ياروحي انا جمبك مش هخلي حد ياذيكي مهما حصل انتي معايا ياقلبي في حضني ماتخافيش فتحي عيونك ياحبيبتي انا بحبك ياسمين متوجعيش قلبي عليكي
حس بهدوء أنفاسها وفتحت عينها ببطي شديد وهمست باسمه فارس
فارس بعشق؛ عيون فارس قلب فارس انتي كويسه ياحبيبتي
في الوقت دا دخلت ورد ولمار وأسر وفهد وانصدمو من منظر الاوضه فارس شايله في حضنه وهيا متمسكه بتيشرته جامد
ورد؛ ياسمين
فتحت عينها بتعب واتكلمت بضعف ورد كان هنا ياورد انا شوفته حط السكينه على رقبتها كان هنا هيقتلها ياورد وغابت عن الوعي
ورد؛ ياسمين التليفون فين التليفون
أسر؛ اهدي ياحبيبتي
فارس حطها عالسرير وراح عند ورد وسالها بزعيق وصوت عالي
مين جاسر دا الي مخوفها ورعابها لدرجه دي
لمار :جاسر يبقى اخوها يافارس
فارس بصدمه :اخوها هو الي مخليها في الحاله دي
ورد :مالك ديالا كويسه انتو كويسين انتو فين
مالك؛ اهدي ياحبيبتي احنا بخير انتي فين
ورد؛ انا في البيت ياسمين تعبت واحنا عندها
مالك؛ اهدي ياروحي احنا جايين في السكه
بعد نص ساعه قاعدين منتظرين في الصالون
وصل الجميع المنزل وعرفو إلى حصل لياسمين
فارس : بعد اذنك ياعمي انا عاوز اكتب على ياسمين
توفيق :ايوا يابني بس
فارس؛ لو سمحت ياعمي مترفضش صدقني انا عاوز اساعدها تخرج من الي هيا فيه دا ومش هقدر أقرب منها لأنها مش حلالي لو سمحت وافق وانا اوعدك اشيلها في عيوني
توفيق؛ ماشي يابني موافق بكرا نكتب الكتاب
حل المساء على الجميع منهم من قضاه في حزن وندم وبكى وجنون ومنهم من قضاه في سعاده وحب
حست بالخنقه خرجت تطمن على أولادها ونزلت تتمشى في الجنينه سمعت صوت تاوه تبعت الصوت ووصلت لعنده شافته بيتالم من ايده بيحاول يربطها بس مش عارف قربت منه
ديالا؛ مالك
هب واقف من مكانه ديالا انتي كويسه في حاجه بتوجعك الولاد بخير
ديالا؛ اهدا اقعد جلست بجواره واتكلمت هات ايدك يامالك
مالك زي المسحور مد ايده ليها وهيا ساعدته دهنت المهم براحه جدا عشان ميتالمش ولفت ايده
اما هو كان يتأمل كل انش فيها تايه في جمالها يود أن ياخدها في حضنه يود أن يتذوق طعم شفايفها بشده فاق من شروده علي صوتها
ديالا؛ انا اسفه بسببي اتوجعت وايدك اتصابت و
حط صابعه على شفايفها قطع كلامها
هشش انا افديكي بروحي ياديالا
حست ديالا بانفاسها بتروح منها نزلت ايده واتكلمت بصوت مبحوح
أنا متشكره ليكي جدا يامالك عن اذنك
مالك :ديالا جهزي نفسك بكرا عشان هتروحي تقولي اقوالك قدام النيابه
ديالا :حاضر
في الصباح الباكر في بيت سليم السيوفي
الكل بيجهز عشان كتب كتاب فارس وياسمين
فرحه جديده دخلت عالبيت السيوفي
فاقت ياسمين من نومها وانصدمت أن انهارده هيبقى كتب كتابها على فارس
فاقت من شرودها على صوت الفون بيرن أجابت
الو
فارس :صباحك فل يا اميرتي انا بعتلك فستان اتعمل مخصوص عشانك ياحبيبتي عاوزة انهارده ملكه عشان هتبقى ملكي
ياسمين مصدومه من كلامه استحاله توافق بالمهزله دي
فارس :ياسمين انتي كويسه ردي عليا
ياسمين :اها كويسه مع السلامه
قفلت من غير ماتسمع رده دارت في الاوضه زي المجنونه غير مستوعبه للي بيحصل خبط عالباب انتشالها من تفكيرها
دخلت ورد عليها ومعاها فستان اكتر من رائع
ورد بابتسامه عذبه مبرررررروك ياحلي عروسه
ياسمين بخوف :انتي بتقولي ايه اكيد بتهزري صح انا مش هتجوز انا مش عاوزه كدا ياورد
ورد؛ حبيبتي اهدي فارس بيحبك وصدقني هو شخص كويس وهيحافظ عليكي ماتخافيش وبعدين انا هبقي معاكي في نفس البيت ولمار كمان يعني مش هتبقى لوحدك
ياسمين :ماشي ياورد
ورد :طيب يالا اجهزي العريس زمانه على وصول شويه وهطلعلك
ياسمين :ماشي ياحبيبتي
مستحيل اتجوز لا انا مش عاوزه حد يقرب. مني لا استحاله لا محدش هيجبرني على حاجه استحاله ابقى ديالا تانيه انا مش عاوزه راجل في حياتي لا لا
أخذت تحدث نفسها كالمجنونه وخدت ورقه وقلم وكتبت فيها بدموعها طبقت الورقه وكتبت عليها من برا لفارس وعزمت أمرها على تنفيذ خطتها
اخدت هدوم في شنطه هاند باج ولمت حاجات خفيفه ليها ربطت ملايات السرير في بعض وربطها في سور البلكونه ونزلت من عليها وصلت عالارض وطلعت تجري من البوابه شافت عربيات داخله البيت استخبت شافت فارس وهو نازل مبسوط وسعيد نظرت على والدها واتكلمت بدموع غزيره
اسفه يابابا اني هعرضك للموقف دا بس انا استحاله اتجوز انا مش عاوزه كدا ولا عاوزه أذى حد انا اسفه بتمنى تسامحني يابابا عارفه ان إلى هعمله دا هيكسرك بس لازم اهرب من هنا لازم ابعد عنكم انتو الي جبرتوني على كدا
يالا ياسمين بطلي عياط وأجرى انا خدت قرارى ومش هرجع فيه مهما حصل خرجت من البوابه تجري وقفت تاكسي وركبت
اطلع على محطه القطر لو سمحت :؛؛؛؛؛؛؛؛
البارت خلص ياقمرات اتمنى يعجبكم
لقراءة الحلقة الثامنة عشر : اضغط هنا