رواية سجين عينيها كاملة للقراءة والتحميل pdf بقلم فاطمة عادل

رواية سجين عينيها كاملة للقراءة والتحميل pdf بقلم فاطمة عادل
لقراءة باقي روايات الكاتبة فاطمة عادل : اضغط هنا 
رواية سجين عينيها كاملة - رواية سجين عينيها مكتوبة - رواية سجين عينيها pdf - رواية سجين عينيها الحلقة - رواية سجين عينيها الفصل - رواية سجين عينيها الجزء - رواية سجين عينيها البارت - رواية سجين عينيها بقلم فاطمة عادل - رواية سجين عينيها روايات فاطمة عادل
رواية سجين عينيها كاملة للقراءة والتحميل pdf بقلم فاطمة عادل

نُرشح لك هذه الموسيقى كي تستمع لها وأنت تقرأ رواية سجين عينيها كاملة


رواية سجين عينيها الحلقة الأولى 1 كاملة مكتوبة بقلم فاطمة عادل

الحلقه الاولي

ساره:ريم يا ريم
الكاشير:في اي ي مدام اهدي
ساره:بنتي ريم كانت واقفه معايا دلوقت معرفش راحت فين
الكاشير:اهدي بس يا مدام ثواني
ساره:اهدي ازاي دي عندها 7 سنين مش هتعرف تتصرف
ظلت ساره تبحث عنها ولكن دون نتيجه رنت ع كريم زوجها م بيرد رنت تاني رد عليها
كريم: مردتش عليكي ابقا مشغول اي مبتفهميش
ساره بتعيط:كريم الحقنيي
كريم:في اي ردي
ساره:ريم ريم لفيت احاسب الكاشير مكملتش 3 دقايق ولفيت ملقتهاش
كريم:طب انتي في مول اي
ساره:مول..........
كريم:طب اهدي انا جاي
وصل كريم ورن عليهاا:الو ي ساره انتي فين
ساره:انا واقفه عند الكاشير
كريم: خلاص جايلك
وصلها:احكيلي اللي حصل بالظبط
ساره ودموعها نازله:كانت ف ايدي ولفيت للكاشير احاسبه ورجعتلها ملقتهاش
المدير:تعالوا نشوف الكاميرات
ساره:اهي خارجه لوحدها
كريم :يلا ندور عليها بره
فضلوا يدوروا لكن مفيش نتيجه
الشرطه جت
الظابط:اتفضلوا انتو وانا اي اخبار هتصل بحضرتك يا استاذ كريم
ساره:لا مش همشي غير لما الاقي بنتي
كريم بزعيق:مش كفايه اللي عملتيه.يلا علي البيت
روحوا وكريم فضل يلومها وهي غايبه عنه تماما وبتفكر ف ريم
رجعت من ذكرياتها ع صوت امها:يلا يا ساره ع شان نتعشي
ساره:حاضر يا ماما
ساره:16 سنه ع فرافقك.يا ترا عايشه ازاي بتاكلي ولا لا. يا ترا عايشه ولا ثم زاد بكائها .
دخلت سميره ام ساره الاوضه:يلا يا ساره ع شان الاكل.
ساره:حاضر ي ماما
سميره وقد لاحظت ان ابنتها تبكي حضنتها:يبنتي انا مش هقولك انسيها..بس ادعيلها ان ربنا يكون وقعها ف ناس كويسه..وبعدين ارجعي شغلك بقا قعدتك طولت..والشغل هيشيل عنك شويه
ساره:حاضر يا ماما كريم كلمني.
سميره:كان عايز اي النطع ده
ساره :بيقولي انه عايز يقابلني بخصوص موضوع مهم
سميره:مش كفايه اللي عمله..طلقك وانتي بتتعذبي علي بنتك..وراح اتجوز.
ساره:ي ماما انا م بالي انا هروح اشوفه عايز ايي..يلا ع شان ناكل وتاخدي دواكي
تاني يوم ساره كلمت كريم
ساره:الو ي كريم انا ف الكافيه
كريم:انا داخل اهو
دخل كريم وقعد
كريم:تشربي اي
ساره: انا مش جايه اشرب
كريم:طيب انا هدخل ف الموضوع ع طول
ساره:اتفضل
كريم:انا طلقت رشاا
ساره:ليه كده وبنتك
كريم:ساره انا لسه بحبك وعايز ارجعلك
ساره بغضب:ترجعلي ازاي يعني انتا عارف انتا بتقول اي
كريم:ايوه عارف وعارف انك لسه بتحبيني انا غلطت ف حقكك ارجوكي سامحيني
ساره:واضح انك اتجننت عن اذنك...
في مكان تاني في محافظه لمنصوره
سلمي:ياريم انتي هتعملي اي
ريم:مش عارفه ي سلمي انا بفكر اروح ادور ع اهلي
سلمي بحزن علي صديقتها:هتمشي ازاي وبعدين انتي ناسيه ان كتب كتابك بكره
ريم بحزن:معرفش معرفش كل اللي اعرفه اني مش هتجوز الراجل ده
ثواني نتعرف علي ريم وسلمي
ريم 22 سنه ضاعت من اهلها وهي 7 سنين شديده الجمال عينيها خضراء وتميل الي الزراق قصيره لكن مش قصيره اوي واخدت دبلوم صنايع لفقر اهلها الجداد
سلمي 20 سنه بتحب ريم جدا اخدت ثانويه عامه ف جمال ريم ولكن عينها بني واطول من ريم
(في مكان اخر في محافظه القاهره)
ادم الشرقاوي داخل الشركه والكل بينظر له نظرات اعجاب وخوف
ادم:ناديلي سيف
السكرتيره:تحت امرك يافندم
بعد مرور دقيقيتين
الباب خبط
ادم:اتفضل
سيف:ايوه ي ادم
ادم :عملت اي في الصفقه بتاعت المنصوره
سيف:للاسف لازم تنزل المنصوره بنفسك بكره
ادم تنهد:تمام
ثواني نتعرف عليهم
ادم الشرقاوي قاسي وله طله يخاف منها الجميع ولكنه حنين جدا مع اخته رقيه عنده 31 سنه
سيف الشرقاوي صاحب وابن عمه عنده 29 سنه
في مكان اخر بالقاهره
ساره بضيق:السلام عليكم يا ماما عامله اي
سميره:وعليكم السلام الحمدلله بخير ي حبيبتي
ساره:اتغديتي؟!؟
سميره:لا يحبيبتي مستنياكي بس قوليلي كان عايز منك اي
ساره:هغير هدومي وهحكيلك واحنا بنتغدا
سميره:طيب يحبيبيتي هحط الاكل عبال م تغيري
يتبع...

رواية سجين عينيها الحلقة الثانية 2 كاملة مكتوبة بقلم فاطمة عادل

الحلقه الثاني

سميره:ها يا بنت كان عايزك ف ايي..
ساره:بيقولي انه طلق رشاا مراته
سميره:طيب وانتي مالك بالموضوع ده
ساره بضيق:عايزني ارجعله
سميره:هو اتجنن وانتي سكتيله
ساره:لا اتخانقت معاه وسيلته ومشيت
سميره:طب كويس..قولتلك ياما تتجوزي وتعيشي حياتك .. انا مش هعيشلك طول العمر .. دكتور عمر جارنا شاريكي
ساره:ماما بلاش تتكلمي في الموضوع ده.. عن اذنك
الام سميره بحزن:ربنا يسعدك يا بنتي
.....
في بيت الحاج سعد بالمنصوره في تمام الساعه الواحده بعد منتصف الليل
ريم خارجه من البيت بتتسحب خرجت وبتقفل الباب لقت سلمي قدام الباب
ريم:عااا خضتيني
سلمي:اششششش انا جايه اودعك
ريم بحزن:والله انا مش عايزه امشي بس لازم ادور علي اهلي
سلمي بدموع:هتوحشيني
ريم:وانتي كمان
سلمي:خدي بالك من نفسك
ريم:حاضر يلا سلام
سلمي بحزن:سلام
ريم ماشيه في طريق ضلمه جدا
عربيه جايه من وراها ريم وقفت قدامها
الراجل فرمل مره واحده وريم اتخبطت خبطه صغيره وقعت في الارض
ادم نزل من العربيه لقاها مرميه ع الارض لابسه دريس اسود وعليه خمار كشمير كانت جميله جدا ادم فضل باصصلها وبعدين فاق ع صوتها
ريم:اههه رجلي
ادم رفعها:انتي كويسه
ريم:ايوه
ادم:تعالي اوصلك انتي رايحه فين
ريم:رايحه القاهره
ادم:وانا كمان يلا
ريم ركبت معاه
ادم:انتي ليه ماشيه ف الوقت ده وازاي تقفي قدام العربيه
ريم بدموع:انا اسفه بس انا لازم اروح لاهلي هيجوزوني غصب عني
ادم:قصدك اي
ريم:ولا حاجه
سكتو شويه
ريم:ممكن مايه
ادم عطاها القزازه
......
في القاهره في قصر الشرقاوي
رقيه رايحه وجايه قلقانه جدا علي ادم
راحت خبطت ع اوضه معتز مردش
دخلت لقيته نايم
رقيه:سيف يا سيف قوم
سيف:ايوه يا رقيه في اي مالك عمو تعبان ولا اي
رقيه:لا انا قلقانه علي ادم مجاش لحد دلوقتي وموبايله مقفول
سيف:يا رقيه ادم مش صغير وبعدين دا جاي من المنصوره هيطول
رقيه:انا قلقانه عليه
سيف:متقلقيش وروحي نامي
رقيه:حاضر
.........
ريم وادم وصلوا القاهره الساعه 6
ادم:اوصلك فين
ريم:مش عارفه
ادم:هااا
ريم:شكرا لحضرتك كفايه كده انا هنزل هنا النهار طلع
ادم:قوليلي بس اوصلك فين
ريم:بصراحه انا جايه ادور علي اهلي توهت من وانا عندي 7 سنين وناس اخدوني المنصوره وربوني بس هما فقرا جدا وراجل كبير في المنطقه عايز يتجوزني ومحدش يقدر يرفضله طلب وبابا مش هيقدر يقف قدامه علشان كده جيت ادور علي اهلي
ادم حزن جدا عليها:طب انا هساعدك
ريم:لا شكرا انا هدور عليهم وان شاء الله هلاقيهم
ادم بصرامه: قولت هساعدك يعني هساعدك
ريم:طيب
ادم:هتيجي معايا دلوقتي القصر تريحي شويه والساعه 9 كده ننزل ندور عليهم
ريم خافت بس مفيش قدامها حل تاني:تمام
وصلوا القصر ادم دخلها اوضه الضيوف:ريحي شويه وانا هطلع اريح شويه وبعدين ننزل
ريم:تمام
ادم جاي يمشي
ريم:متشكره جدا لحضرتك
ادم ابتسم وطلع ع اوضته رمي نفسه علي السرير وغمض عينه وفضل يفكر فيها
ادم لنفسه:اي ده انتا بتفكر ف اي فوق ي ادم
ادم قام ياخد شاور
........
في شقه ساره
ساره:صباح الخير يا ماما
سميره:صباح النور يا حبيبيتي انتي رايحه فين
ساره:رايحه المدرسه هرجع الشغل
سميره:طيب يا حبيبتي الحمدلله... يلا اقعدي افطري
ساره:حاضر
قعدوا يفطروا وامها بتكلمها وهي ولا هنا
سميره:يا ساره ياساره
ساره:هاا بتقولي حاجه ي ماما
سميره:مالك يبنتي فيكي اي
ساره:مفيش يماما كنتي بتقولي اي
سميره:كنت بقولك ارد علي دكتور عمر اقوله اي
ساره:يووه يا ماما ف اي
سميره:يبنتي هو شاريكي
ساره:عن تذنك يماما انا اتاخرت متنسيش دواكي
سميره:يبنتي كملي فطارك
ساره:لا شبعت يلا السلام عليكم
سميره:وعليكم السلام بالتوفيق
......
نروح قصر عيلة الشرقاوي
مني والده ادم:انتي مين وبتعملي اي هنا
ريم:انا ريم جيت هنا مع..مع
مني: مع مين
ادم جيه من ورا مني: جت معايا انا يا امي
.....يتبع

رواية سجين عينيها الحلقة الثالثة 3 كاملة مكتوبة بقلم فاطمة عادل

الحلقه الثالثه
في قصر الشرقاوي
مني:انتي مين وبتعملي اي هنا
ريم:انا ريم جيت مع..مع

مني:مع مين انطقي
ادم جاء من ورا مني:جت معايا انا يا امي
مني:مين دي يا ادم..وجت معاك ليه
ادم:هفهمك يا امي اتفضلي اقعدي..بصي يا ستي وحكالها اللي حصل
مني:طب وانتي ياريم تعرفي اسم اهلك او اي حاجه عنهم
ريم:انا عارفه ان ماما اسمها ساره وكانت مدرسه..وبابا اسمه كريم وكان شغال في شركه استيراد وتصدير دا اللي انا فكراه
ادم:طب مش فاكره العنوان ولا اي حاجه
ريم:لا مش فاكره
ادم :طيب فاكره شكل اهلك
ريم:ايوه انا معايا صوره ماما وبابا
وفتحت السلسه بتاعتها :دول ماما وبابا
ادم:تمام خليكي هنا وانا هدور في شركات الاستيراد والتصدير اجيب كشف بكل اللي اسمهم كريم ونروح ليهم واحد واحد
ريم:بسس
ادم بجديه:بس اي خليكي هنا انتي منمتيش كويس ارتاحي شويه
مني بحزن علي حالها:ايوه يا بنتي خليكي ومن بكره انزلي مع ادم دوروا عليهم
ريم:حاضر
وذهب ادم وبقيت هي مع مني
......
في المدرسه
ساره:السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الاطفال:وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ساره: انا ميس ساره مدرسه الانجليزي
الاطفال بصوت واحد:اهلا بيكي يا ميس
ساره:اهلا بيكو يا حبايبي..يلا كل واحد يعرفني بإسمه
وبدأو الاطفال يعرفوها بأسمائهم
ساره لاحظت طفله جالسه في جانب بمفردها حزينه ذهبت اليها
ساره:اسمك ايه يا قمر
الطفله:اسمي جنا
ساره:مالك زعلانه ليه يا جنا
جنا:علشان انا تعبت من بابا وماما كل شويه يتخانقو وسمعتهم بيقولو هيطلقو
ساره ضمتها:لا يحبيبتي ان شاء الله مش هيطلقو ادعيلهم انتي بس
جنا:حاضر
وظلت ساره تحكي معهم حتي نهايه الحصه
.....
في قصر الشرقاوي
مني وريم جالسين يحكوا مع بعض
نزل محمد من فوق
محمد:السلام عليكم
ريم ومني:وعليكم السلام
ثواني نتعرف علي عائله ادم
الجد:-منصور الشرقاوي 72 سنه بيحب عائلته جدا ومستعد ان يفعل اي شئ من اجلهم لديه ولدان محمد وعبدالرحمن وبنت عبير
محمد:-والد ادم 54 سنه لديه ادم ورقيه ومتزوج من مني
عبدالرحمن:-51 سنه لديه 3 اولاد سيف وادهم ويارا ومتزوج من عواطف
عبير:43 سنه تزوجت وطلقت بعد زواجها بسنتين وليس لديها اولاد لكنها تحب اولاد اخويها جدا
مني:والدة ادم عندها52 سنه
عواطف:زوجة عبدالرحمن وعندها 50 سنه وتريد ان تزوج ابنتها يارا من ادم بأي طريقه لكثره امواله
ادم:-سبق وتعرفنا عليه
رقيه:-اخت ادم الصغري فهو يحبها كثيرا ويعاملها كإبنته ليس كأخته ولديها 21 سنه تدرس في كليه فنون جميله فهي تعشق الرسم
سيف:-سبق وتعرفنا عليه
ادهم:اخو سيف الصغير 28 سنه يعمل دكتور نساء وتوليد
يارا:. اخت سيف الصغري وتحب ادم بشده لكنه لا يعيرها اهتمام22سنه تدرس في كليه حقوق
هي ممكن تلغبطكو شويه لكن مع الوقت هتستوعبوا
محمد:ايه ده يا مني عندنا ضيوف قمر كده
لتبتسم ريم بخجل
مني:ايوه يا محمد دي ريم
محمد:اهلا بيكي ياريم
ريم:اهلا يا عمو
وبدأت العائله تنزل ويتعرفوا علي ريم وجلسوا علي الافطار
عواطف:قريبتك دي يا مني
مني:ايوه قريبتي
وجلسوا يتحدثون مع فطورهم
....
في بيت الحاج سعد ظلوا يبحثوا عن ريم ولكن دون جدوي
الحاج سعد:راحت فين بس
حنان:مش عارفه اهدي بس يا حاج يمكن خرجت تجيب حاجه
الحاج سعد:خرجت تجيب حاجه ومتقوليناش وبعدين هتقعد لحد دلوقتي دا العصر اذن وكتب كتابها بعد العشاء
حنان:مش عارفه يا حاج وبعت ل سلمي قالتلي متعرفش راحت فبن
الحاج سعد:الحاج فتحي هيخربها علي دماغنا
حنان:ربنا يستر
يتبع....

رواية سجين عينيها الحلقة الرابعة 4 كاملة مكتوبة بقلم فاطمة عادل

الحلقه الرابعه
في قصر الشرقاوي
ريم خرجت من اوضتها بعد ما ريحت شويه لحد اذان الظهر
ريم:بعد اذنك يا طنط عايزه سجادة صلاه

مني:حاضر يحبيبتي هجبلك اللي في اوضتي
ريم:تسلميلي
ريم صلت الظهر وطلعت مصحف صغير شيلاه وفضلت تقرأ قرآن لحد الساعه 2 جت رقيه
رقيه:يلا يا ريم علشان الغدا
ريم:حاضر
ريم في نفسها:اسالها ولا لا
ريم:رقيه انتي ليه مش محجبه
رقيه:والله انا مش عارفه اقولك اي بس محدش طلب مني قبل كده
ريم:طيب بس كده مش نافعلك صلاه
رقيه بأسي:انا مبعرفش اصلي
ريم:يا خبر..طب اي رأيك اعلمك
رقيه:بجد ياريت
ريم:بس مينفعش صلاه من غير حجاب
رقيه بتفكير:هقول ل ابيه ادم لما يرجع اشوف رأيه اي
ريم:بس دي حاجه خاصه بيكي انتي دي حاجه بينك وبين ربك
رقيه:طب ممكن تديني حجاب من بتوعك ثواني
ريم:حجاب علي بنطلون...
رقيه:خلاص انا هغير لبسي كله وهجيب حاجات واسعه
ريم بإبتسامه:طيب يلا بينا
رقيه:يلاا
.......
في شركة الشرقاوي
ادم جالس يفكر في ريم
ادم لنفسه:لا يا ادم لا لا انتا نسيت اللي حصل فيك زمان انسي البت دي انتا بتساعدها ليه لا انتا هتساعدها وبعدين ملكش دعوه بيها تاني
قام ادم ودخل الحمام وغسل وشه ورجع ع مكتبه
ادم:طارق انتا هنا من امتاا
طارق:لسه داخل اهو..
ثواني نتعرف علي طارق المحامي بتاع ادم وصحبه الانتيم في نفس سن ادم وبيدرب يارا بنت عم ادم
ادم:هاا عرفت حاجه
طارق:دول كل اللي اسمهم كريم في شركات الاستيراد والتصدير ... ودا كشف بكل اللي اسمهم ساره في المدارس الموجوده في القاهره كلها
ادم:بس دول كتير اوي
طارق:انا هفرزهم ع حسب السن لان مش معقوله واحد لسه بادئ شغله هيبقا ابوها وكذلك امها
ادم:طب هتاخد وقت قد اي
طارق:هبعتهوملك بالليل
ادم:تمام .. يلا ماشي ولا رايح فين
طارق:لا راجع المكتب عندي شغل
ادم:طيب عن اذنك
.........
(في شقة ساره)
سميره:يلا يا ساره علشان نتعشاا يا حبيبتي
ساره:حاضر يا ماما هصلي المغرب وجايه
سميره:تقبل الله يا حبيبتي
ساره:منا ومنكم
ساره سابت المصحف وقامت اتوضت وصلت وقعدت علي السجاده تدعي:يارب رجعلي بنتي يارب .. يارب تكون عايشه كويس يارب.. ودعت ل جنا بان والديها لا ينفصلوا
ولمت السجاده وخرجت تتعشاا مع مامتها
سميره:عملتي ايه في المدرسه
ساره:اتبسطت اوي يا ماما .. في بنت كانت زعلانه جدا انهارده زعلت عليها اوي
سميره:ليه يا حبيبتي مالها
ساره:اهلها هينفصلوا .. انا بفكر اكلمهم علشانها
سميره:ربناا يهديهم يارب
........
في قصر الشرقاوي
ادم وصل وقعد مع عيلته وفضل يدور بعينه عليها ملقهاش
رقيه لاحظته فقالت بهمس:بتدور عليها..هي بتصلي العشاا
ادم:انا..انا عايزها علشان اوريها الاسماء اللي وصلنالها
رقيه:طب وطي صوتك علشان ماما مرضيتش تقول ل مرات عمك عواطف الموضوع ولا عمك عبدالرحمن وقالت انها قريبتها
ادم:ليه
رقيه:معرفش.ثم غمزت.. شكلها عايزاها قريبتها
ادم فهم:انتي عارفه لو مسكتيش هعمل فيكي اي
رقيه:خلاص يا ابيه هسكت..المهم انا عايزه اتحجب
ادم:ودا من اي ده
رقيه:ريم كلمتني كتير عن الدين بتاعنا والصلاه واديتني ازدال اصلي بيه بس قالتلي مينفعش صلاه من غير حجاب لازم اتحجب
ادم بإعجاب:ريم دي انسانه جميله
رقيه:هوب هوب ههههه
ادم ضربها بالمخده:قومي يا بت من جنبي
مني:بتتخانقو ليه
ادم:مفيش يا ماما عن اذنكو
وذهب لغرفه ريم وقبل ان يطرق الباب سمت صوت عذب يقرأ قرآن فظل بالخارج يسمعها بعض الوقت ثم طرق الباب
ريم:اتفضل
ادم:مساء الخير
ريم:وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ادم ضحك
ريم ظلت تنظر الي ابتسامته وبعدها تذكرت ان تغض بصرها فنظرت للاسفل
ادم:جبت كل اللي اسمهم كريم في شركات الاستيراد والتصدير في القاهره بعنوانهم وجبت كشف بكل اللي اسمهم ساره وشغالين اساتذه هاا تحبي ننزل بكره ندور عليهم
ريم ابتسمت:بجد شكرا ليك يا بشمهندس علي كل اللي عملته معايا مش عارفه من غيرك كتن حصلي اي
ادم:لا شكر علي واجب .. تيجي تقعدي معاهم بره علشان متزهقيش
ريم:لا انا هقرأ قرآن
ادم:علي فكره صوتك حلو جدا
ريم بخجل:شكرا
وتركها ادم وصعد الي غرفته وظل يفكر بها
.......
(في منزل الحاج سعد بالمنصوره)
الحاج فتحي:اومال فين عروستنا
لحظه الحاج فتحي راجل قد الحاج سعد بس محدش يقدر يرفضله طلب لعدد رجالته طبعا وطلب ايد ريم والحاج سعد لا استطاع ان يرفض خوفا منه
الحاج سعد:بصراحه ريم ثم سكت
الحاج فتحي:مالها ريم
الحاج سعد:صحينا الصبح ملقينهاش فالبيت
الحاج فتحي بصوت عالي يشتعل غضبا:يعني اي هربت ثم نادي علي احد رجالته
الرجل:اؤمر يباشاا
الحاج فتحي بغضب:تقلب المنصوره كلها علي ريم ولو ملقيتهاش هقتلك فاهم
الرجل:فاهم يباشا فاهم
الحاج فتحي:اما انتا بقا ونظر للحاج سعد واكمل حسابك معايا لما الاقيها
وتركهم وذهب
.........
في قصر الشرقاوي
استيقظت ريم قبل صلاه الفجر وظلت تقرأ قرآن بصوتها العذب حتي اذن الفجر
اثناء قرآتها كان ادهم عائد من عيادته بعد عمليته وسمع صوتها وشعر بشئ غريب تجاهها وصعد الي غرفته وظل يفكر بهاا
يتبع.....

رواية سجين عينيها الحلقة الخامسة 5 كاملة مكتوبة بقلم فاطمة عادل

الحلقه الخامسه
(في قصر الشرقاوي)
ادم استيفظ بإنزعاج من صوت الهاتف وتطلع علي الهاتف وجد حمزه ابن خالته
ادم:ايوه يا ثقيل عايز ايه الصبح كده

حمزه:ايوه يا عم المندوب البريطاني لسه مكلمني علي وصول ولا انتا ولا سيف في الشركه
ادم:طيب اقفل انا جاي
لم ينتظر ادم الرد وقفل الخط
حمزه:يلهوي مش هيتغير
نرجع لأدم دخل اخد شاور.. ولبس بنطلون ازرق ..وتيشرت ابيض حاكم علي عضلاته ووضع عضره المفضل.. ولبس ساعته ذات الماركه العاليه.. ولبس كوتشي ابيض.. ومشط شعره
خرج من القصر واتحه نحو سيارته ال BMW ليأخذها ويذهب الي شركته.
حمزه استقبله في مكتبه:ما بدري يا استاذ ملكش شركه تسال عليها..متأخر ليه يادومي
ادم: دومي!لولا انك ابن خالتي وصحبي الغتت كنت دفنتك مكانك كلمه كمان وهتترفد
حمزه:ياليلة بختك ياحمزه مكنش يومك ياحبيبي
ادم بجديه:المندوبين وصلوا
حمزه:لا انا كلمتهم من نص ساعه قالو انهم علي وصول
ادم:ربع ساعه بالظبط لو مجوش الغي التعاقد دا خالص..مش هنفضل مستنينهم كده
حمزه:تمام
ادم:طيب غور من وشي وابعتلي قهوه
حمزه:يارب نفسي اتعامل باحترام شويه من حد كله ماسكني تهزيق كده
ادم:يلا يا مهزق من قدامي
ليتركه حمزه ويظل ادم يفكر ..في قراره الذي اخذه امس
فلاش بااك
كان يجلس مع صديقه طارق في المطعم...وجد حبيبته ... بفستان قصير جدا...ومعها شاب ثري جدا...عندما وجدته ذهبت اليهم عن اذنك عايزاك ثواني يا ادم
ادم ببرود:افندم
رحمه:لوحدنا لو سمحت
نهض ادم معها وجلسوا علي تربيزه
ادم:خير..فلوسه خلصت بتدوري علي واحد تاني.
رحمه ببكاء:ادم انا لسه بحبك...اديني فرصه
ادم:وليه انتي مدتنيش فرصه...لما قولتلك انا هبني نفسي...مش هعتمد علي فلوس اهلي...بس انتي روحتي للي في ايده الفلوس...ودلوقتي جيالي لما لقتيني بنيت بنفسي كمية شركات الشرقاوي...انتي انسانه قذره...انا مش عارف ازاي حبيتك اصلا
رحمه مسكت يده:ادم انا عارفه انك لسه بتحبني
ادم شد يده منها:كنت بحبك..كنت بحبك حب مفيش حد يحلم بيه..بس دلوقتي اتحول لكره كره
وتركها وذهب الي عرببته وظل يدور بها حتي وجد نفسه امام الديسكو
دلف وظل يشرب وهو يتذكرها ويتذكر ريم ثم حسم قراره بان لا يعطي فرصه لاحد انا يدلف الي قلبه...فجميعهم رخاص .. ثم عاد الي المنزل سكران وغط في نوم عميق.
.....باااااك
.......
(في قصر الشرقاوي)
اجتمعوا علي فطورهم
مني:اي ده حد ينادي علي ريم
عبير:انا هناديها
لتذهب عبير لها وجدتها جالسه وتقرأ قرآن
عبير :ايه يا قمر مش هتفطري ولا ايه
ريم:حاضر يا طنط ثواني.. وغلقت كتاب الله.. واستعدت لتذهب معها
عبير:اي طنط دي قوليلي يا بيبو ادم ويار وسيف وادهم ورقيه بيقولولي بيبو
ريم بإبتسامه:تمام يا بيبو..ثم ذهبت معها وجلسو علي الفطور وعين ادهم لا يرفها عنها.
تناولوا فطورهم ثم ذهب محمد وعبدالرحمن وسيف الي الشركه وذهب ادهم الي عيادته ورقيه ويارا الي الجامعه..وتبقي في المنزل عواطف ومني والجد منصور الشرقاوي
وظلوا يتحدثوا وريم جالسه تراقب في صمت
.......
(في بيت ساره)
كانت تتناول فطورها مع امها قبل ذهابها للمدرسه
ساره:الحمدلله
ودخلت غسلت يديها ثم خرجت وحملت حقيبتها وذهبت الي عملها...قابلت دكتور عمر علي باب الاسانسير
دكتور عمر:اهلا يا استاذه ساره..اخبارك اي
ساره:الحمدلله بخير يادكتور وانتا اخبارك اي...ومازن عامل اي
عمر:الحمدلله تمام...رايحه فين بدري كده
ساره: رايحه المدرسه..رجعت الشغل
فتح الاسانسير:اتفضلي
عمر:طب كويس..تعالي اوصلك في طريقي
ساره:لا لا هاخد تاكسي
عمر:تاكسي اي م انا كده كده هعدي من هناك
ونزلت وركبت معاه ووصلها للمدرسه
........
(في منزل الحاج سعد بالمنصوره)
الحاج سعد:اقعدي كلي لقمه يا ام امين انتي م اكلتيش حاجه من امبارح
حنان:مليش نفس اكل ياحاج..انا خايفه علي البت .. مش عارفه حاجه .. مكنتش بتطلع علي يدك
واثناء حديثهم
طرق الباب وفتح الحاج سعد:اهلا يا حاج فتحي اهلا نورتنا..اتفضل
الحاج فتحي:ولا اتفضل ولا زفت رجالتي قلبوا الدنيا علي السنيوره ملقيوهاش..انا جاي اخد الدهب وماشي
سعد:طب اتفضل اشرب شاي عبال م نجبلك الدهب
الحاج فتحي:لا ماليش دخول البيت ده اخلص يا راجل انتا ادخل وهات الدهب
دخل الحاج سعد جاب الدهب وخرج:اتفضل يا حاج فتحي
الحاج فتحي اخد العلبه وفتحها:طب تمام مفيش حاجه ناقصه..سلام يا عالم يا ناقصه.
حنان ربتت علي كتف الحاج سعد:سيبك منه يا حاج متركزش في كلامه
الحاج سعد:بنتك هي اللي عملت فينا كده
حنان:ربنا يسامحها ويسترها معاها يارب
........
(في مكان مهجور)
يجلس رجلان مع فتاه
الفتاه:انا عايزه ادمره نهائي...دا اخد حبيبي مني
الرجل الاول:كلنا عايزين ندمره...ونهايته قربت اوي.
الرجل الثاني بضحكه قذره:هههه نهايته هتبقا علي ايدي انا
.......
(في قصر الشرقاوي)
ادم عاد من شركته وصعد الي غرفته كعادته..كان يجلس مع عائلته اخر يومين لوجود ريم...لكنه حسم قراره...لم يعيد التجربه مره اخري.
دلف واخذ حمام وخرج من الحمام وهو يلف منشفه حول خصره...ودلف الي غرفه الملابس...جلب بنطال اسود قماش...وتيشرت اسود يبرز عضلاته...ومشط شعره...وارتدي كوتشي ابيض...ودلف للنزلول...نعم انه سيرجع الي عادته القديمه..شرب الخمر.
واثناء نزوله..كانت ريم جالسه مع عبير ورقيه.
ريم وقفت ونادت عليه:يا بشمهندس
ادم بجديه:افندم
ريم بتوتر:كنت عايزه يعني..اقولك هنروح ندور علي اهلي امتاا
ادم بصرامه:مش هدور علي حد .. ويلا اتفضلي من غير مطرود .. دوري عليهم مع نفسك وتركها وذهب
ريم نزلت دموعها لماذا تغيرت معاملته معها هكذا..لماذا بقا بكل هذه القسوه.
دلفت ريم الي غرفتها وهي تبكي..وضبت حقيبتها وشرعت بالذهاب
رقيه:ياريم مش عايزاكي تزعلي منه .. هو هو بس
ريم قاطعتها:بعد اذنك
وتركتها وخرجت..خرجت من القصر وجدت آدم واقف امام سيارته وشارد ..قلبها .فذهبت له
ريم:يابشمهندس حضرتك كويس
ادم:لا مش كويس.. وجلس بجانب سيارته
ريم:في اي يا بشمهندس
ادم بعدم تركيز:بعد اللي عملته راجعالي تقولي انها لسه بتحبني
ريم:مش فاهمه
ادم بصلها بغضب:انتي مالك انتي .. انتي ايه اللي جابك ورايا هاا..يلا غوري من هناا
......
يا جماعه ادم غير ادهم تمام علشان متتلغبطوش
(في بيت ساره)
ساره:ريم لا لا لااااااا
قامت من نومها مفزوعه وهي تبكي بحرقه:يا ترا انتي فين ياريم..عايشه ولا جرالك حاجه..يارب احفظها يارب مكان ما تكون
(امام قصر الشرقاوي)
ادم قام وركب عربيته وقادها علي اعلي سرعه
ريم اخذت شنطتها وظلت تدور في الشوارع
وجدها 3 شباب ظلوا يسيروا خلفها
واحد من الشباب:باين عليها حلوه اوي
واحد اخر:ايوه تعالوا نمشي وراها
ريم اسرعت في مشيتها والشباب خلفها وبعدها ركضت لا تبالي بما امامها
عند ادم
ادم:انا ازاي سيبتها تمشي دلوقتي...هلحقها اخليها تستني لحد بكره وبعدها تمشي
وقاد سيارته متجها الي القصر لم يجدها
قاد سيارته وظل يبحث عنها في الشوارع موبايله رن وجدها رقيه
ادم: ايوه يا رقيه
رقيه:ايوه يا ابيه انتو كويسين
ادم:احنا مين
رقيه: انتا وريم
ادم :بس ريم مش معايا
رقيه:انتا بتقول اي يا ابيه انا كنت هوقفها ومش هخليها تمشي بس لاقيتها واقفه معاك فقولت انك هترجعهاا....
ادم غلق الخط دون ان يرد عليها وفرمل فجأه ونزل من السياره وجد ريم ملقاه علي الارض غارقه في دمائها
ادم بخضه:ريم ريم
لكن لم يتلقي الجواب
حملها وذهب الي المستشفي ودلف الي الداخل
وبعد دقائق خرج الدكتور
ادم:هاا يا دكتور عامله اي هي كويسه صح..هتفوق دلوقتي
الدكتور: اهدا يا ادم باشا هي هتدخل عمليات..ادعيلها الاصابه جامده
ظل ادم امام غرفه العمليات..جلس علي المقعد..ووضع رأسه بين يديه.. هاتفه رن وجده سيف
سيف:ايوه يا ادم انتا فين لحد دلوقتي الساعه 8 ومرجعتش من امبارح
ادم:ريم يا سيف عملت حادثه
سيف:انتا فين دلوقتي مستشفي ايي
ادم:مستشفي......
سيف:انا جايلك حالا
وغلق سيف الخط
بعد 3 ساعات خرج الدكتور
ادم وسيف بصوت واحد:هاا يا دكتور طمنا عليها
الدكتور:الحمدلله العمليه عدت...قدامها وقت بس لحد ما تفوق من البنج.
ادم: طب ينفع اشوفها
الدكتور:هننقلها اوضه عاديه وبعدين تقدر تشوفوها..عن اذنكو
جلس ادم علي المقعد ومعه سيف
.......
(في منزل ساره)
ساره:صباح الخير يا ماما
سميره:صباح النور..اقعدي دقيقتين وهحط الفطار
جلسوا علي الفطار
سميره:مالك يا ساره بتفكري في اي
ساره:هاا لا مفيش..ماما
سميره:نعم
ساره:انا عايزه ادور علي ريم ..انا حلمت بكابوس..كانت بتترجاني اساعدها
سميره:تدوري ازاي يا بنتي بس دي بقالها 16 سنه اكيد شكلها اتغير .. ربنا يكون معاها مكان ما تكون
ساره:يارب
ثم اكملوا فطورهم ونزلت ساره الي عملهاا
......
(في فيلا الشرقاوي)
رقيه قصت لهم ما فعله ادم مع ريم وانه طردها وخرج يبحث عنها
محمد:كلميه يارقيه شوفيه مجاش ليه لحد دلوقتي..وشوفيه لقاها ولا لا
رقيه:حاضر يابابا
......
(في المستشفي)
الدكتور جاء لادم وسيف:تقدروا تشوفوها دلوقتي
سيف :طيب شكرا يا دكتور
سيف لادم:طب انا هروح الشركه يا ادم
ادم اومأ براسه وذهب الي غرفه ريم دلف الي الداخل وسحب كرسي وجلس بجوارها
ادم:انا اسف..مكنش قصدي اعمل كل ده..انا اسف
وظل ينظر لها وجدها كالملاك النائم
موبايله رن وجدها رقيه خرج من الغرفه ورد عليها
رقيه:ايوه يا ابيه..انتا فين..احنا قلقانين عليك
ادم:انا في المستشفي
رقيه:مستشفي ليه في ايه مالك
لاحظتها العائله جرت عليها مني:ماله ماله
ادم:اهدوا انا كويس..ريم عملت حادثه
رقيه:غلقت الهاتف ثم قالت ريم عملت حادثه
انصدم الجميع
نعم هما يومين فقط ريم قضتهم معهم لكنهم احبوها..فهي علمت رقيه الصلاه..وجعلتها تحجبت..وكانت قريبه من عبير.
رقيه:انا لازم اروحلها..لازم تكون معاها
عبير :وانا كمان..هغير هدومي ونروحلها
مني:وانا جايه معاكوا
محمد:يلا هوصلكو في طريقي واطمن عليها
عواطف:مالكو قلقانين عليها كدا ليه..ما طلعت مش قريبه مني
مني:اسكتي يا عواطف لو سمحتي
وصعدوا بدلوا ملابسهم وذهبوا الي المستشفي
يتبع....

رواية سجين عينيها الحلقة السادسة 6 كاملة مكتوبة بقلم فاطمة عادل

الحلقه السادسه
(في المستشفي)
ادم خلص مكالمته ورجع قعد جنب ريم .. وجدها تفتح عينيها
ادم:ريم انتي كويسه

ريم:اي اللي حصل..فين حجابي..ازاي تقلعوني الخمار ثم قامت مره واحده وحست بألم
ريم:اها
ادم:انتي كويسه
ريم:لو سمحت اطلع بره وابعتلي حجاب مع اي ممرضه وبعدين ادخل
ادم اومأ برأسه ثم خرج
وعاد بحجاب
ادم:اتفضلي
ريم:شكرا يا بشمهندس
حاولت ريم ان ترتديه ولكنها لم تستطع
ادم:هساعدك.
ريم اومأت براسها
ادم:بيتلبس ازاي ده
ريم:اوعي ايدك انا هلبسه
وحاولت ولكنها لم تستطيع فذراعهيها الاثنان مصابون ولا تستطيع انا تحركهم
ادم:اوعي ثواني
ثم جرب وظبطت معه
ادم بابتسامه:هاا واخيرا
ريم ابتسمت:شكرا ثم اكملت اي اللي حصل
ادم:انا لقيتك بتجري وباصه وراكي في الضلمه..وخبطك بالعربيه..انا اسف اني طلعتك في وقت زي ده.
ريم:لا يا بشمهندس دا قدر ومكتوب
ادم:هنادي الدكتور يطمني عليكي
ريم:تمام ماشي
ذهب ادم ثم عاد ومعه الدكتور..دلفوا الي الغرفه
الدكتور:هااا يا قمر .. اخبارك اي دلوقتي.
ريم برضا:الحمدلله كويسه
الدكتور:هبعتلك اكل يا ادم باشا لازم تأكلها علشان تاخد العلاج
ادم:تمام يا دكتور
خرج الدكتور..وساعد ادم ريم للجلوس..ووضع خلفها المخده..وجلس علي الكرسي.
ادم:هاا بقا مقولتليش كنتي بتجري ليه كده.
ريم:انا كنت ماشيه لقيت ورايا 3 شباب..حاولوا يقطعوا طريقي فجريت
ادم بأسي:انا السبب في كل ده..ياريتني مخرجتك
ريم:قولتلك مره دا قدر ومكتوب
ابتسم ادم لهاا ثم دلفت الممرضه ومعها الطعام
حاولت ريم انا تأكل ولكنها لم تستطع لاعمها ادم بيده..
.......
(في منزل الحاج سعد)
دلف امين الي البيت
حنان:ها يا ابني معرفتش حاجه عنها.
امين:للاسف لا يا امي
الحاج سعد:هتكون راحت فين بس.
حنان ببكاء:دي بقالها يومين..احنا السبب يا ابو امين..كنا هنخليها تتجوز واحد قد ابوها
الحاج سعد:كنا هنعمل اي..انتي عارفه الحاج فتحي واللي ممكن يعمله لو رفضنا
حنان:يارب استرها معاها..ورجعها لينا سالمه يارب
امين والحاج سعد في صوت واحد:اللهم امين
نتعرف علي امين:-شاب وسيم يعمل بالاراضي الزراعيه 27 سنه وكان يعتبر ريم اخته بحق
........
(في مدرسه ساره)
خرجت من المدرسه في طريقها الي المنزل...وجدت جنا امام المدرسه حزينه
ساره:جنا يا حبيبتي مفيش حد جيه اخدك
جنا بحزن:لا المفروض ان بابي هييجي ياخدني
ساره:خلاص انا هستنا معاكي بابي
جنا بفرحه:شكرا يا ميس
ساره ضمتها ووجدت انه الوقت المناسب لتخبره عن حال ابنته وكم هي حزينه
......
(نرجع للمستشفي بقا)
ادم بيأكل ريم..فطرق الباب ودلفت عائله ادم
رقيه:اي الدلع دا كله ههههه....الف سلامه عليكي يا ريم
محمد:الف سلامه عليكي يابنتي
ريم:الله يسلمكو
جلست رقيه علي الفراش بجانك ريم واستاذن محمد وذهب الي عمله...وبعدها دلفت عبير ومني
عبير ومني:الف سلامه عليكي يا حبيبتي
ريم:الله يسلمك يا بيبو
مني:عامله اي دلوقتي
ريم:الحمدلله ياطنط..بس مكانش لازم تتعبوا نفسكوا وتيجوا
مني:ولا تعب ولا حاجه انتي زي رقيه..ثم اكملت..روح ريح شويه يا ادم وخد دش كده وغير لبسك ده واحنا هنا مع ريم
ادم:حاضر عن اذنكو
..وتركهم وخرج فهو لم ينام من امس اليوم
وظلت ريم تتحدث مع بيبو ورقيه ومني وقصت لهم ما حدث
......
(نرجع للمدرسه للي واقفين مستنين والد جنا)
لم ينتظروا كثيرا واتي والدها نزل من سيارته وذهب اليها
عزت:انا اسف يا حبيبتي اتاخرت عليكي.
جنا:ولا يهم يا بابي..ميس ساره وقفت معايا لحد ما تيجي.
عزت:شكرا لحضرتك يا ميس.
ساره:لا شكر علي واجب..انا عايزه حضرتك في موضوع مهم
عزت:خيير اتفضلي
ساره:روحي يا جنا استني بابي في العربيه
جنا ذهبت وركبت السياره
عزت:خير يا مدام
ساره:بصراحه يا استاذ خلافك انتا ووالدة ريم عاملها مشكله..وهي خايفه جدا انكو تنفصلوا.
عزت:نعم..هي قالتلك كده
ساره:ايوه هي عايشه في كابوس..اصبروا علشان جنا وبلاش تتخانقوا قدامها..هي طول الوقت معزوله عن صحابها..وبتفكر في الموضوع ده
عزت:تمام انا بشكرك جدا عن اذنك
وذهب عزت..وذهبت ساره الي منزلها..
......
(في شركة الشرقاوي)
دلفت السكرتيره الي مكت سيف
السكرتيره:في واحده بره عايزه تقابل سيادتك..جايه علشان شغل
سيف:طيب دخليها
دلفت آيه الي الداخل
آيه بإبتسامه:السلام عليكم
سيف شرد في ابتسامتها
آيه:احم احم
سيف:وعليكم السلام اتفضلي
جلست ايه
سيف بدون ان ينظر اليهاا:ال cv بتاع حضرتك لو سمحتي
آيه:اتفضل
سيف نظر الي ال Cv تمام كويس جدا معاكي
آيه:ايوه حضرتك
سيف:تمام تقدري تستلمي الشغل من بكره..حضرتك هتتعيني في الحسابات
آيه بإبتسامه ساحره: تمام شكرا لحضرتك عن اذنك
يتبع.....
لتحميل رواية سجين عينيها كاملة بصيغة pdf : اضغط هنا (حتى الحلقة السادسة) 
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-