رواية رهينة فراشه كاملة للقراءة و التحميل pdf بقلم سلمى سمير

رواية رهينة فراشه كاملة للقراءة و التحميل pdf بقلم سلمى سمير 
لقراءة المزيد من روايات الكاتبة سلمى سمير : اضغط هنا
رواية رهينة فراشه الحلقة - البارت - رواية رهينة فراشه الجزء - الفصل - رواية رهينة فراشه كاملة بقلم سلمى سمير-  روايات سلمى سمير - من اغتال شرفي - رواية اغتال شرفي
رواية رهينة فراشه كاملة للقراءة و التحميل pdf بقلم سلمى سمير 

رواية رهينة فراشه كاملة بقلم سلمى سمير مكتوبة بالإضافة إلى التحميل pdf

لتحميل الرواية pdf : اضغط هنا (التحميل حتى آخر حلقة نشرتها الكاتبة)
-
في أحدي المستشفيات ، بقسم الحالات الحرجة
تفتح فدوي عينيه ، وتغمضهم بسرعه ، من شدة الأنارة ، تحاول أن تنهض لتري يداها معلقه بالاسلاك والمحاليل بعضها موصول لقلبها
مع الشعور بثقل علي بطنها وحركة غريبة في أحشائها ،تضع يدها تحسسها تقف يداها متسمره علي وضعها من دهشتها وذعرها
تتلفت يمينآ ويسارآ ، ترفع وجهه للسقف تريد ان تعلم أين هي وما هذا المكان الذي ترقد به قائلة في نفسها" ليس هذة غرفتي أين أنا "

السؤال الأهم ماذا حدث لي و ماذا يوجد في أحشائي ، أين أنا، ومن أتي بي هنا ، هل يوجد أحد.يجيبني لتصيح بصوت خافت لا يسمع "
تدخل أحدي الممرضات غرفتها،تقوم بتغير زجاجه المحلول ،تضع بها أحدي الأمبولات التي كانت معاها ،تكتب بعض الملاحظات في سجل التقرير اليومي للمريض حين تنتهي تهم بالخروج " لكنها تقف فجاءة
لتهتف فدوه بصوت ضعيف" ياأنسه يأأنسه لو سمحتي"

تستدير لها بسرعه محدقه بها تقترب منها بهدوء لتقف بجوارها،تبتسم وتمسك يدها،تقيس نبضها لتتجسد الفرحه علي محياهاتخرج مسرعه "
يدخل رجل بشوش الوجهه من هيئة تجزم فدوي أنه طبيب "ينير كشاف صغير في حدقة عينيها ويبتسم له" حمدلله بالسلامه كنا يأسنا تقوقي من الغيبوبه الأول ممكن اسئلك شوية أسئلة بعدها نتكلم "
تهز راسها بالموافقة ليسألها بجدية أنتي عارفه أسمك أية "
تؤمى براسها وتجيبها بلا تفكير" أسمي فدوي أسماعيل فاضل"
يهز الدكتور راسه بارتياح ممتاز جدا السؤال التاني " عارف انت هنا ليه أو حصلك اية وسبب اصابتك وليه دخلتي المستشفي "
تلتفت يمينآ ويسارآ لتصرح وتبكي بحرقه "

أنا أنا أنا ايوه افتكرت كل حاجه واخر يوم بالذات ، ليعلو صدرها ويهبط بسرعه بسبب شدة بكائه ونحيبها قائله بصوت حزين " فاكرة
سمير سمير جوزي،تبكي اتصلو بحماتي قالو ليها ان ابنها سمير أستشهد في تدريب فرقته بالجيش ،" يومها انا كنت فوق السطح
بنشر الغسيل ، سمعت صوت حماتي بتصرخ وتصوت ،والكل داخل يسال فبه أيه بقيت هتجنن عايزه اعرف فيه إية"
ببص للبيت لقيتها خارج بتلطم وتقولي جوزك مات جوزك مات كانت جوزتك جوازة الشوم دخلتي علي بيت بالخراب يالهوتي"
انا مقدرتش اتخيل حياتي مز غير سمير بقيت اىطم واصوت وبقولها لا يا ماما سمير عايش متقوليش كده والله عايش فجاءة الدنيا اسودت في عيني والدوخه ملكتني وحسيت الارض بتلف بيا وفقدت أتزاني ووقعت وتصرخ أيوة وقعت عليها "
تمسك في بالطو الطبيب تترجاه"ارجوك يا دكتور طمني قولي ان سمير عايش صح أنا متاكده ،لكن نفسي اعرف ليه بطني منفوخه كده"
يربت عليها الطبيب بحنان " أهدي يامدام فدوة جوزك سمير مات شهيد في سبيل الوطن وهو حي عند الله "وربنا كان كريم معاكي وزي ما بيقولو اللي خلف مماتش وابنك أن شاء الله هيكون امتداد لأسم أبوه بالدنيا وهيفتخر بأنه ابن شهيد بأذن الله"
تنظر له باستغراب " مش فاهمه هو سمير اتجوز غيري وده ماله ومال الانتغاخ اللي في بطني هو أنا حالتي أيه يا دكتور"
يربت علي ايدها ويسعد الممرضه لتريح ظهرها علي وسادة خلفها قائلا لها " لا جوزك متجوزش غيرك ولا حاجه واللي في بطنك ده مش انتفاخ ده جنين عمره ٥ شهور يعني بعد اقل من اربع شهور هتكون أم لابن الشهيد لانك حامل في طفله "
تحدق به وتصرخ أبن مين ، وحامل ازاي ده مستحيل مستحيل

سمير لما سافر مكنش بينا علاقه أبقي حامل أزاي ؟؟؟؟؟
ينظر لها الطبيب في دهشه وذهول" بتقولي إيه بس أمه قالت أنك زوجته من شهرين وبينكم علاقه زوجيه كأي زوجين "
اللي متعرفهوش انه لولا الطفل ده كنتي زمانك ن الاموات "
لانهم لما جبوكي كان عندك كسر في قاع الجمجمه ورفضو يتحملو مصاريف علاجك ، والقسم المجاني غيرر متوفر فيه اي سرير لحالتك"
لكن بعد التحاليل ظهر أنك حامل ، أول ما عرفوا انك حامل في ابن أبنهم كانت فرحتهم كبيره واعتبرو ابنك عوض من ربنا عن أبنهم "
وطلبو نقلك للقسم الخاص وتم اجراء الجراحه وانقاذناكي بأعجوبه والحمد لله خرجتي من الغيبوبه ورجعتي لينا ، وانت بكل بساطه بتقولي انك مش حامل من ابنهم دول ممكن يموتوكي فيها لو عرفو "

تصرخ وهي تحاول فك الاسلاك من حول معصمها " وانا ذنبي أيه انا نفسي معرفش انا حامل من مين ، ومتاكدة انه مش من سمير لان لان "
يمسك الطبيب يدها حتي لا تؤذي نفسها محاولا تهديئتها قائلا له" طيب أهدي الاول يا مدام فدوي وفهميني أيه حكايتك يمكن اقدر اعرف ازاي حملتي لو مش من جوزك الشهيد رغم أنك زوجتة فعلا"
تبدء فدوى تحكي حكايتها مع سمير واهله قائلة"
أنا وسمير جيران من سنين، اتربينا سوا انا بنت وحيدة ويتيمه " ابويا كان فاتح محل بقاله بنتعايش منه ، بسبب اصابته بمرض......
****************
يتبع ..
لقراءة الحلقات التالية : اضغط هنا 
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-