رواية صعيدي علمني الأدب الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم حنين عادل
رواية صعيدي علمني الأدب البارت الثالث والعشرون
رواية صعيدي علمني الأدب الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم حنين عادل |
رواية صعيدي علمني الأدب الجزء الثالث والعشرون
كريمه: انا......
شاكر: علي خيره الله ..
كريمه: يا عمي ؟!!
كرم بصدمه وتفكير: جاه الحزين يفرح مالقلوش مطرح
كريمه وقفت ومش عارفه تتكلم ..
يونس بابتسامه: صبرت ونولت يا ولد عمي
كرم بسخريه: عقبالك
يونس: جمع ووفق
شاكر: روحي انتي يا كريمه دلوك
كريمه مشت وهيا متعصبه..
كريمه بتفكير: بقا اكده يا عمي بتزيحني وتفضي السكه لروح وانت عارف ومتأكد اني بحب يونس ولدك ويستحيل اتجوز غيره ..يونس مش هايبقي لغيري يا عمي ولو اخر يوم في حياتي ...
.........................
في اوضه روح...
خالد: وبعدين ؟!
روح:ايه وبعدين بعد اللي بحكي فيه بقاله ساعه
خالد: يعني انتي لسه بتحبي يوسف
روح: انت مش بتفهم يلا بقولك مشكلتي اني ماعتش عارفه اثق في حد ماعتش بتطمن لحد تقولي بتحبي يوسف يوسف ايه يوسف خلاص صفحه وانتهت
خالد: يعني عشان خدتي خازوق من 4 رجاله يبقي كل الرجاله وحشين ؟!
روح: خازوق كتر خيرك تصدق انا غلطانه اني بكلمك اساسا
خالد: انت لاقيه حد غيري تكلميه ارضي ياختي بالنعمه احسن تزول من وشك ..
روح: بره ..بره
خالد: كده اتبطري اوي
روح قامت وكانت هاتزقه لفها ومسك دراعها ورا ضهرها بهزار..
روح بضحك: اه اه ايدي يا حيوان انت ماعندكش اخوات بنات عايز تقضي علي مستقبلي اااه حرام عليك
الباب اتفتح مره واحده وبوكس في وش خالد وقع علي الارض ..
يونس بعصبيه: قاعده انتي وهوا لوحديكم طبيعي الشيطان تالتكم عايزاه يعمل ايه يعني ؟!
لف يونس ولسه هايكمل ضرب في خالد. ..
روح وقفت قصاده ...
يونس: عدي من وشي لما اربيه
روح: تربيه ليه ماعملش حاجه هوا؟!
يونس: وصويتك وهتدمرلي مستقبلي وماعندكش اخوات بنات ده ايه ؟!
خالد: ههههههه هوا انت علطول ايدك سابقاك كده وشي باظ يخربيتك مش هاتخاف عليها اكتر مني يا روك
يونس بعصبيه: ماسمعش حسك واصل وتخاف عليها بتاع ايه انت ؟
خالد: يمكن عشان اخوها مثلا ؟!
يونس: بلاش حديت ماسخ ...
قرب عليه...
روح: اهدي يا نمر قلتلك مافيش حاجه من اللي في دماغك دي ..
جرجره وراه وطلعه من اوضه روح
خالد: ماتخلنيش اتهور عليك يا قطه
يونس: لاه اتهور ووريني
روح قومت خالد من علي الارض وبصت ليونس بعصبيه ومشت ..
..........................
في اوضه كريمه .
كريمه بعصبيه: جوزك دبسني في كرم وهوا خابر اني بحب يونس عايز يخلص مني ويخلي الجو لبنت اخوه
صفاء: مارفضتيهوش ليه؟!
كريمه: هوا اداني فرصه انا مالحقتش اتكلم يستحيل اتجوز كرم ده..
............................
في اوضه خالد ..
خالد: ااااه ...
روح : معلش ...
كان وش خالد وارم من ضربه يونس وروح بتحطله تلج..
خالد بضحك: بس شكله واقع اوي
روح : مين ؟!
خالد: يونس يا ختي الولا من ساعه ماجيت وانا حاسس انه مش طايقني وكل اما اقرب منك الاقيه موجود ويضربني شكله بيحبك يا جامد
روح : بيحبني لأ يا بني !
خالد: انا راجل وعارف بيغير عليكي مني والنبي فهميه ان اخوكي بقا لانه ايده تقيله اوي وعايز ارجع سليم
روح بضحك: ههههه حاضر شاطر تعمل جامد عليا بس
خالد: انا جامد علي اي حد تحبي تشوفي
روح : هاتعمل ايه يا مجنون ..
طاااااخ ...الباب اترزع...
خالد: يلا الخد التاني لسه ماورمش يلا ...
يونس كان رايح يضربه
روح: يونس في ايه انت اتجننت ؟!
يونس: كان هايعمل ايه ده
روح: كان هايرشني بالميه وقلتلك خالد اخويا
يونس : بلا اخويا بلا زفت ...
طلع يونس وهوا متعصب ..
خالد: حلوه اللعبه دي طب استني كده .....ماتجيبي بوسه
روح: خلصت نام بقا
خالد: غريبه يعني ماجاش المره دي ..
روح: تصبح علي خير يادودي
خالد: دودي دي اللي بتخليني اضرب اسمي خالد
روح: ههههههه مش دودي يا كوتش اللي بتخليك تتضرب تصبح علي خير...
خالد بضحك: وانتي من اهله
طلعت روح من اوضه خالد وعدت علي اوضه يونس ماكانش في اوضته سمعت صوت الچيتار ..
روح بتفكير: هوا مضايق ليه وانا مالي طب هاسيبه ...
روح نزلت وراحت الجنينه الخلفيه وقعدت جمبه من غير صوت وهوا مغمض عينه...
فضلت تبصله ...
يونس: عاوزه ايه ؟!
روح: ايه ده انت عرفت ازاي ؟!
يونس: حسيت ..
روح: حسيت بيا ولا بأي حد عادي؟!
يونس فضل يعزف من غير ما يرد عليها..
روح: ممكن اعرف ايه اللي مضايقك ؟!
يونس وقف عزف وبصلها...
يونس: ازاي اقول لبنت اني بحبها ؟!
روح: ايه ؟!
يونس: زي ماقولت انتي كابنت اقولك ازاي اني بحبك
روح ركنت علي الكنبه وبصت للسما ...
يونس: سرحتي في ايه ؟!
روح: مش لازم تقولها هيا اكيد حاسه بيك اصل الحب مابيتخباش
يونس: يعني تفتكري انها عارفه
روح: اكيد عارفه ...
يونس: وتفتكري ردها هايبقي ايه
روح: لأ دي بتختلف بقا من حد للتاني ..
يونس: تفتكري ان انا اتحب
روح: وماتتحبش ليه موجود قدامك اللي بيحبك
يونس: مين؟!
روح: كريمه مثلا بتحبك وشارياك
يونس: اه كريمه بس ؟!
روح : قوم ارتاح يا نمر وماتفكرش في حاجه ..
طلعت روح وسابته قاعد..
يونس: معقول مش حاسه ؟!
.....................
في بيت كرم...
كرم: اتدبست فيها وانت كملت يا بوي وانت عارف اني بحب روح
ابو كرم: ياواد روح دي مش من توبك والعمده رحب انك تتجوز كريمه وماله بت مال وجمال ونسب ..
كرم: انا سكت هناك عشانك لكن انت تصلح كل اللي حوصل انا مش ممكن اتجوز كريمه يا بوي
ابو كرم: عايز تحرجني مع الراچل والله لاتبقي ولدي ولا اعرفك..
......................
في الصباح..
صحت روح علي صوت زغاريط...
قامت خدت شاور ولبست بلوزه وبنطلون ورفعت شعرها وطلعت...
شافت صفيه ...
روح: هوا في ايه ؟!
صفيه: النهارده خطوبه الست كريمه
روح بحزن: بجد .
صفيه: ايوه...
دخلت روح اوضتها تاني..
روح بحزن : بالسرعه دي اقولك امبارح بتحبك تخطبها النهارده ومش بعيد بكره تجيب عيال بس انا ايه اللي مضايقني يعني ليه زعلت انا مازعلتش انا عادي وهاروح اباركله كمان..
طلعت روح من اوضتها وراحت خبطت علي اوضته.
فتح الباب..
روح: صباح الخير يا نمر
يونس: صباح النور ادخلي..
دخلت روح ...
روح: عامل ايه النهارده يا عريس
يونس: الحمد لله بس ايه عريس دي؟!
روح: ايه مش عريس ولا ايه الف مبروك بس مش شايف انك استعجلت شويه يعني امبارح اقولك كريمه بتحبك النهارده تخطبها ؟!
يونس بابتسامه : كريمه اه هوا في زي كريمه في رقتها
روح: كريمه؟!
يونس: وجمالها
روح: كريمه؟!
يونس: وبساطتها وطيبتها
روح: كريمه؟!
يونس: مالك عماله تعيدي في كريمه ليه موافقاني الرأي طبعا صح ..
روح: طبعا يا بني انت بتقول ايه ربنا يهنيكم ونشوف عيالكم قريب ..
طلعت روح من اوضه يونس وهيا بتجز علي سنانها
يونس بتفكير: حسيت انها غيرانه معقوله...
روح بتفكير وهيا ماشيه: بساطتها ورقتها وطيبتها دا انت مضحوك عليك بالتلاته ..
خبطت فيها...
كريمه بعصبيه: مش تحاسبي يابت انتي
روح بضحك: تعااااالي تعااالي شوف رقتها مبروك يا كويمه ياحبيبتي
كريمه مشت وسابتها بعصبيه ودخلت اوضتها ورزعت الباب ...
روح بتفكير: مالها دي المفروض تبقي فرحانه وتقعد تغيظ فيا انا عرفاها ليه متعصبه ومش مبسوطه ؟!
كريمه بعصبيه : بقا اكده ياعمي امبارح فاتحه والنهارده خطوبه وانت ماعرفش دا انت طلعت واعر قوي مش هايتم لو علي جتتي .
......................
في بيت كرم..
كرم بعصبيه: امبارح يبقي قري فاتحه والنهارده خطوبه وبكره جواز بقا حرام عليك يا بوي حلني
ابو كرم: عايز تحرجني مع العمده مش كان كلام رجاله ولا كان كلام حريم ده
كرم: يابوي..
ابو كرم: ولا كلمه انا عارف مصلحتك فين ومع مين
.........................
روح: بدر باشا اللي ساعه مابيجي هنا بينسي بنته
بدر كان قاعد بيقرأ جورنال ...
بدر: انساك دا كلام انساك يا سلام اهو ده اللي مش ممكن ابدا ولا افكر فيه ابدا ابدا .
روح: الله عليك يا بابا لما بيبقي مزاجك عالي
بدر: كريمه خطوبتها النهارده عقبالك..
روح: اه لايقين علي بعض هوا عصبي ومجنون وهيا زيه هايبقي النمر والنمره
بدر: نمر ايه ومين اللي عصبي ومجنون ده طيب جدا وهادي ورزين جدا !
روح: هادي مين يا بابا ده كلامه كله بالمسدس ؟!
بدر: مسدس مين انت بتتكلمي عن مين
روح: النمر يا بابا
بدر: يونس؟!
روح: ايوه
بدر: ههههه بس يونس مش العريس
روح بفرحه: بجد
بدر: ايوه مبسوطه كده ليه
روح: ها وانا اتبسط ليه عادي بس مين العريس
بدر: كرم ..
روح: كرم مين ؟!
بدر: كرم انت تعرفي كام واحد اسمه كرم
روح بصدمه: صاحب مصطفي ؟!
بدر: ايوه
روح: ابن ام كرم
بدر: وابن ابو كرم هههه
روح: ازاي ده ؟!
بدر: ايه اللي ازاي اجي هوا وابوه وطلبوا ايدها
روح: يمكن بس حرام ده كرم كيوت جدا وطيب وكريمه هاتطلع عينه
........................
في ارض زراعيه
مصطفي : اديني جيت يا كرم علي ملي وشي عاوز ايه
كرم: فكر معايا يا مصطفي انا مابحبش كريمه انا اتدبست
مصطفي: عيل انت اياك عشان تتدبس
كرم: اللي حوصل لازم تساعدني ارجوك انا هاموت
........................
خالد: هستأذنك يا عمي اخد روح دقيقه
بدر: اتفضل ...
خالد شد روح معاه ..
روح: ايه يا بني رايحين فين ؟!
خالد: مفاجأة
روح: مفاجأه ايه؟!
خالد: هتبقي مفاجأه لو قلتلك يعني ...
طلعت روح وخالد بره البيت ..
خالد : يلا غمضي عنيكي ...
روح: ما تخافش مش عارفه افتحهم من الشمس اساسا
خالد: طب غمضي يا لمضه
روح غمضت عنيها ...
خالد: فتحي
روح : صوت مين ده ...بتفتح عنيها...يااااسمين ...
حضنتها وفضلت تتنطط ...
..مش ياسمين بس !
روح بصدمه : انت !...يتبع
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية صعيدي علمني الأدب)