رواية زوجتي بالخطأ الفصل الحادي عشر 11 بقلم غادة أشرف

 رواية زوجتي بالخطأ الفصل الحادي عشر 11 بقلم غادة أشرف

رواية زوجتي بالخطأ الفصل الحادي عشر 11 بقلم غادة أشرف

رواية زوجتي بالخطأ الفصل الحادي عشر 11 بقلم غادة أشرف

انصدم الجميع مما رائوه أمام أعينهم 
رعد. مايا!!
مها. مايا 
اسرعت مايا واتجهت إلى رعد و ارتمت بأحضانه وأخذت تبكى
نظر لها رعد بغضب نارى 
اخرجها رعد من أحضانه وقال بجمود 
حمدالله على السلامه انا اعرف أن الا بيهرب مبيرجعش  
خالد. كنتى فين يا مايا واى الا خلاكى تهربى 
مايا بصدمه. اهرب ؟ اهرب من اى انا مهربتش انا كنت مخطوفه 
رعد بسخرية. وانتى عيزانا نصدقك ونطبطب عليكى ونقولك معلش صح 
مايا بعياط . صدقنى يا رعد انا مهربتش انا كنت مخطوفه 
مها. مخطوفه؟ ومين الا خطفك يا حبيبتى 
مايا. مش عارفه والله 
جنات. ازاى يعنى 
مايا. رعد صدقنى انا بحبك ومقدرش ابعد عنك وبعدين انا اى الا يخلينى اهرب اصلا وانا مضيت ع عقد الجواز 
رعد بسخرية وهو يخرج ورقه من جيبه . العقد ده صح 
تناولت مايا منه العقد ونظرت إلى امضتها ووجدت أنها امضتها بالفعل ولكن قرأت العقد وانصدمت مما رأته 
مايا. هيا فعلا امضتى بس ده مش 
رعد. دا مش عقد الجواز يا استاذه مايا لعبتك انكشفت خلاص وعرفنا حقيقتك 
مايا. حقيقة اى 
رعد. حقيقة تبديل العقود وحقيقة هروبك من هنا وانك ترجعى تانى عشان تبيلنا انك كويسه وبنت بريئه  بعد ما عملتى  المسرحيه الا انتى عملتيها دى 
مايا. لا يا رعد لا والله انا معرفش حاجه عن ده 
خالد. طب احكيلنا يا مايا اى الا حصل من اول ما سيبتى الفرح بره ودخلتى جوه هنا 
مايا ببكاء. أنا دخلت هنا عشان اروح التوليت والخدامه قالتلى إن هيا جابتلى العقد بتاع الجواز ولما خرجت لقيت العقد ع الطربيزه فمضيت عليه وبعدين جيت امشى لقيت حد حط حاجه ع وشى وبعدها محستش بحاجة غير لما فوقت ولقيت نفسى مربوطة وفى مكان غريب  وحاولت اعرف مين الا خاطفنى بس لما سألت راجل هناك مرضاش يقولى وبعدها سابنى  وجيت ع هنا  ع طول والله انا مش بكذب دى الحقيقة صدقنى يا رعد انا مهربتش انا بحبك والله ولو انت مش مصدقنى انا عندى استعداد أن نتجوز دلوقتى 
رعد بشموخ. لا خلاص منا اتجوزت 
مايا بصدمه. اتجوزت؟ اكيد بتهزر 
رعد بغضب. بهزر ؟ بهزر لى شيفانى اى 
نظرت مايا إلى ماسه الواقفه بجوار رعد 
مايا بسخر. ودى بقى الا انت اتجوزتها ماكنتش اعرف أن انا مليش قيمه عندك يا رعد لى يارعد عملت كدا لى 
رعد. عملت كدا لى عشان تعرفى أن مش انا الا ينضحك عليه ولو انتى كنتى هربتى يوم الفرح فأنا اتجوزت يومها مش رعد الناصري الا يتقال عليه أن عروسته هربت منه يوم الفرح واتفضلى اطلعى برا البيت 
مايا بغضب. بتطردنى يارعد وعشان مين عشان دى واحده حيوانه وبنت خدامه 
اصبحت ماسه شديده الغضب وكادت تنفجر من تلك الفتاه وجاءت أن ترد عليها ليسبقها رعد
رعد بصوت جهورى. اخررسى متتكلميش عنها اى كلمه
مايا . لا يارعد انت مش هتسبنى انت ليا انا ليا انا يارعد 
رعد .  اطلعى برااااا 
مها. رعد مينفعش كدا هيا قالت إن هيا ملهاش ذنب يبقى خلاص بقى طلق الا اسمها ماسه دى واتجوزها 
رعد بغضب شديد. لااااا مش انا الا يتقلى اعمل ايه ومعملش لى ومايا دى لو اخر واحده مش هتجوزها ولو مخرجتش برا دلوقتى هنشوف منى حاجه مش هتعجبها 
خالد. رعد الوقت أتأخر اطلع انت وهيا هتبات هنا انهارده يابنى عشان خاطرى 
رعد. ماشى انهارده بس انا طالع 
وأمسك ماسه يدهها وذهب الى الاعلى  حتى دخل جناحه وصفع الباب خلفه بقوه لدرجة أن ماسه ارتجفت من شدة الصفعه 
ماسه. طلقنى 
نظر لها رعد وقال بسخرية. مش بمزاجك انا اطلقك وقت منا عاوز  
ماسه بغضب. هو اى الا مش بمزاجك دى لا بمزاحى وهطلقنى دلوقتى حالا 
رعد بشر. انتى ناسيه اتفقنا ولا اى يا حلوه 
ماسه . انت واحد حقير، وحيوان 
امسكها رعد من شعرها بقوه الذى يكاد ينخلع فى يده وقال بغضب . مش واحده زيك الا تغلط فى رعد الناصري انتى ناسيه انتى مين ولا اى انتى ولا حاجه بنى ادمه ولا ليها اى لازمه ولا قيمه 
ماسه بدموع. اااه سيب شعرى بتوجع 
تركها رعد بقوه حتى ارتمت وانصدمت بالأرض بينا اتجه هو إلى المرخاض يأخذ شاور بارد لعل يطفأ  جزء من ناره 
بينما ماسه اخذت تبكى بشده مكانها وقامت واتجهت إلى الاريكه ونامت عليها  ومازالت دموعها مستمرة في الهطول 
فى الاسفل كانت مايا تبكى بشده 
خالد. خلاص يا مايا اطلعى نامى دلوقتى 
مايا. لا انا هرجع بيتى 
خالد. لا مينفعش الوقت أتأخر 
مها. اطلعى ياروحى نامى انهارده وانشاء الله تنحل 
مايا . انا بحب رعد يا طنط صدقينى 
جنات بهمس. حبك برص ويكون اعمى 
مها. عارفه يا روحى يلا اطلعى ارتاحى دلوقتى 
اومأت لها مايا واتجهت إلى الاعلى ودخلت الغرفه وجلست ع السرير وهى تفكر فى طريقه لإعادة رعد إليها والتخلص من ماسه حتى تعبت ونامت 
فى صباح يوم جديد 
استيقظ رعد ووجد ماسه مازالت نائمه فاتجه إلى المرخاض وارتدى ملابسه وترجل إلى الاسفل واتجه إلى شركته دون أن يرى أحد 
بعد قليل
استيقظت ماسه وعيونها كانت وارمه من كثرة البكاء فقامت  ولم تجد رعد فاتجهت إلى المرخاض وارتدت ملابسها وأدت فريضتها ونزلت الى الاسفل ووجدت الجميع جالس على السفرة يتناولون طعامهم 
ماسه. صباح الخير 
الجميع ماعدا مها ومايا. صباح النور يا ماسه 
خالد. اقعدى افطرى يابنتى 
ماسه. لا يا عموا شكرا انا راحه الجامعه 
جنات. بسرعه كدا 
ماسه. معلش بقى انا زهقت من القعده يلا سلام 
خالد. مع السلامه يا بنتى 
جنات. انا كمان هقوم اروح الجامعه
مها. تمام 
وقامت جنات واتجهت إلى جامعتها
فى شركة ادم 
دخل ادم الشركه ووجد كيان تقف مع احمد وكانوا يتحدثون ويضحكون رأت كيا ادم فاتجهت إليه 
كيان . حمدالله على السلامه 
ادم بجمود. الله يسلمك 
واتجه ادم إلى مكتبه وجلس ورن هاتفه 
ادم. الو ازيك يا رعد عامل اى واحشنى والله 
رعد.ماهو انت لو كنت بتسأل ماكنتش واحشتك بس نعمل اندل خلق الله من يوم ما مشيت من القصر وانت مبتسألش 
ادم. معلش كنت مضغوط فى الشغل 
رعد. مش عارف الا طلعها فى دماغك انك تمشى من القصر والله 
ادم. معلش انا كدا مرتاح وانا بيتى
رعد. والقصر ماكنش بيتك يعنى 
ادم. لا طبعا ازاى بس سيبينى ع راحتى 
رعد. تمام 
ادم. مالك يا رعد حاسك مخنوق 
رعد. فعلا انا مخنوق
ادم. مالك يا صاحبى 
رعد. مايا رجعت 
ادم. نعمممم؟ رجعت امته وازاى 
قص له رعد كل ما حدث و حديث مايا وقصة اختطافها التى لم يقتنع بها رعد 
ادم. وبعدين هتعمل اى هتتجوزها
رعد .استحاله طبعا يلا سلام بقى عشان عندى شغل 
ادم. سلام يا صاحبي 
قفل ادم الخط واتنهد وطرق باب مكتبه فسمح للطارق بالدخول حتى دخلت كيان 
نظر لها ادم بغموض 
كيان. ممكن حضرتك تمضى على الملف ده 
تناول منها ادم الملف ومضى ثم تحدث إليها بغضب خفيف وقال 
كنتى واقفه مع احمد بتعملى اى وبتضحكوا ع اى 
كيان بخوف.  ع عادى احمد زميلى وشخصية لطيفه و
ادم بحده. نعممم كيان لو شفتك واقفه معاه تانى هتشوفى منى تصرف مش هيعجبك
كيان ببكاء. والله ما عملت حاجه هو زى اخويا والله 
هرول ادم إليها ونظر إليها وأخذ يمسح دموعها 
ادم. بس خلاص متبكيش العيون دى مش لازم تبكى ولا تنذل دمعه واحده
كيان بخجل. ح حاضر عن اذنك 
ادم. اتفضلى 
خرجت كيان وكاد قلبها يهرب من مكانه من شدة دقاته 
فى الجامعه 
كانت ماسه جالسه مع شهد وكانت شارده أمامها وعلى معالم وجهها الحزن 
شهد. مالك يا ماسه فى اى 
ماسه. انا اتجوزت 
شهد. نعم يا روح امك 
ماسه. الله يحرقك استنى احكيلك 
شهد. اتفضلى احكى 
ماسه. اتجوزت رعد الناصري 
شهد. ينهار ابوكى اسود 
ماسه. اللهم طولك ياروح انتى هتتنيلى تسكتى وتهمدى عشان احكيلك ولا اقوم 
شهد. لا يسطا احكى وانا اهو هسكت
قصت لها ماسه كل ما حدث من يوم ذلك الزفاف المشؤم حتى ماحدث ليلة أمس 
شهد. نهار اسووح دى ولا الافلام الهندى كل ده حصل 
ماسه. ايوا 
شهد بحنان. معلش يا ماسه استحملى وانشاء الله ربنا يحلها وتعدى ع خير 
ماسه. يارب يلا عشان منتأخرش ع المحاضره 
شهد. يلا بدل ما الدكتور يبهدلنا 
اتجهوا الاثنان إلى المحاضره 
فى شركة الرعد 
كان رعد يعمل على إحدى الملفات ثم تناول هاتفه وتحدث مع شخص ما 
رعد بغضب. انت بتقول اى 
الشخص. 
رعد. ى  ازاى تخرج وتروح الجامعه من غير اذنى طب اقفل دلوقتى 
قفل رعد بغضب شديد وقال 
نهارك اسود يا ماسه فجمع اشيائه وانطلق خارج الشركه
فى القصر 
كانت تجلس مايا وبجانبها مها 
مايا. وبعدين يا طنط رعد هيروح منى 
مها. متقلقش يا روحى هيتجوزك  
مايا. ازاى وهو مش موافق انا مش عارفه هو متعلق فى البنت دى لى كدا 
مها. ولا انا اكيد لافت عليه لحد اما اتجوزته ويمكن الا حصل ده كله لعبه منها عشان تتجوزه ماهى واحده طماعه وبتجرى ورا الفلوس بس متخافيش إنشاء الله رعد يتحوزك 
مايا. يارب 
وقطع كلامهم دخول ندى 
ندى. السلام عليكم 
مها. حمدالله على السلامه يا ست ندى اى مجبكيش امبارح 
ندى. كنت تعبانه شويه 
مها. طب اتفضلى يلا ع شغلك 
ندى. حاضر 
دخلت ندى واتجهت إلى الاعلى ودخلت جناح رعد لتبحث عن ماسه ولكنها لم تجد احد فتخرج مره ثانيه وتترجل إلى الاسفل وتقابل خالد 
خالد. حمدالله على السلامه يا ندى 
ندى. الله يسلمك يا خالد بيه هيا ماسه فين دى وحشتنى اوى 
خالد. متقلقيش ماسه فى الجامعه 
ندى. هيا راحت انهارده 
خالد. ايوا 
ندى. طب انا متشكره اوى عن اذنك 
خالد. اتفضلى 
اتجهت ماسه الى عملها بينما خالد اتجه إلى الاعلى 
عند ماسه وشهد فى الجامعه 
انتهت كل من  ماسه وشهد من المحاضره وكانوا يجلسون يتناولون مشروبهم لترى شهد زين فى طريقه اليهم لتذهب وتختبأ وراء ماسه 
ماسه. فى اى يابت مالك بتستخبى ورايا لى 
شهد. اسكتى هيقفشنى  الله يحرقك 
تعجبت ماسه منها ونظرت أمامها لتجد زين واقف أمامهم 
زين. اطلعى من وراها انا شايفك 
خرجت شهد ببطئ من خلفها وع وجهها ابتسامه صفراء 😊 
شهد . احم احم احم 
ماسه. اى انتى هتغنى  مالك انت استخبيتى ورايه لى 
شهد بصوت خافض ولكن سمعه زين . اشوف فيكى يوم يا انثى البرص انتى 
ابتسم زين عليها وقال 
مافيش داعى تستخبى خلاص انا مش هعمل حاجه وهعتبر الا انتى قولتيه ده كان مجرد هزار 
شهد بفرحه وهيا تمسك به. وحياة امك 
ماسه. الله يحرقك 
ضحك زين ضحكه رجوليه مما زادت من وسامته 
شهد. ياختى ما انت بتضحك اهو أنا كنت قربت اقتنع انك معندكش سنان 
هنا ضحك كل من ماسه وزين وشهد أيضا 
وكان يوجد من يشاهد ضحكاتهم ليذهب إليهم ويمسك ماسه من يدها بقوه 
ماسه. رعد 
نظر لها رعد نظره ناريه وسحبها معه بقوه 
شهد. ماسه 
ماسه. هبقى اكلمك
واتجهت ماسه مع رعد الذى ركب السياره وكانت بجواره ماسه وانطلق بسرعه جنونيه كالبرق وفى دقائق قليله وصلوا إلى القصر ترجل رعد من السياره واتجه إليها و امسكها  من يدها وسحبها خلفه بقوه إلى أن وصل جناحه فدخل 
ماسه بألم. ااه ايدى يا اسمك اى انت انت عامل زى الطور كدا لى 
نظر لها رعد بعينيه التى تخرج منها الشرار 
فخافت ماسه وقالت 
أهدى ياكبير هنتفاهم قولى انت عاوز اى 
رعد بغضب. انتى ازاى تسمحى لنفسك انك تقفى مع الشباب وتضحكى صحيح منا هقول اى ما انتى واحده زباله كل شويه تلف ع واحد 
ماسه بغضب. اخررس انا اشرف منك ومن عشره زيك والا انا كنت واقفه معاه ده دا الدكتور بتاعى ومافيش اى حاجه بينه وبينى 
رعد. وانتى مفكرانى انى هصقدك 
ماسه. ميهمنيش تصدق ولا لا وبعدين انت ناسى أن انت ملكش اى تحكمات عليا وكمان ناسى أن احنا هنطلق كمان كام شهر ولا اى 
رعد. لا مش ناسى بس إلكام شهر دول تحترمى نفسك فيهم انا مسمحلكيش أن انتى توسخى أسمى 
ماسه بسخرية. اسمك ؟ تصدق ان انت واحد انانى ومعندكش ذرة رحمه عموما ريح نفسك انا اصلا بحب واحد ايوا بحب واحد تانى والواحد ده يبقى  احمد وهنتجوز اول ما أطلق منك و 
صفعه قويه هوت ع وجهها وإسقطتها أرضا 
نظرت له ماسه ودموعها تنسال بغزاره على خديها 
نظر لها رعد بغضب ثم خرج وبداخله بركان من الغضب 
بينما ماسه اخذت تبكى بشده حتى نامت مكانها 
فى مكان آخر يعم فيه الهدوء  فكان المكان خالى من الأشخاص 
فكانت تقف فتاه وامامها شخصية أخرى
الشخص. اى الا حصل ده يا مايا 
مايا. والله ماعرف انا معرفش كل ده حصل ازاى حتى معرفش مين الا خاطفنى 
الشخص. مش عارفين مين ابن ** الا عمل كل ده وبوظ كل التخطيط الا احنا بنخطط فيه من سنين بس والله محنا رحمينه 
مايا. المهم انا هعمل اى دلوقتى رعد مش راضى يرجعلى ولا طايق يبص فى وشى 
الشخص. هنشوف هنعمل اى وهبعتلك كل الخطوات
مايا. تمام 
الشخص. انا همشى أنا دلوقتى  
مايا. تمام 
يتبع...
لقراءة الفصل الثاني عشر : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-