رواية جنان في بيت صعيدي الفصل السادس عشر 16 بقلم أسماء حبيب

 رواية جنان في بيت صعيدي الفصل السادس عشر 16 بقلم أسماء حبيب

رواية جنان في بيت صعيدي الفصل السادس عشر 16 بقلم أسماء حبيب

رواية جنان في بيت صعيدي الفصل السادس عشر 16 بقلم أسماء حبيب

منصور بغضب اعمه قطع كلام جنان وضربها بالقلم جامد،، انت مرااااات منصووور الجبلاااوي انتتتتي مرتييي انيييي واااعيه لحديتك ددده. 
زين بصدمه،،،  انت اتجننت يا منصوووور. 
منصور وبص لاخوه بعيون مليانه غضب،،،  انت تخرسسس خالص. 
جنان بصت لمنصور ومسكه دموعها،،،، مراتك مرااااااتك تهنهااا مراتك تذلها قدام فاطمه مراااتك ازاي فهمني مراتك ازااااي علطول تزعق فياااا وتبهدلني ومرمط بكرمتي لارض وتقول مراااتي تعرف يا منصور ولاول مره في حياتي احس اني غبيه ودااا لاني فكرت انك ممكن تغير تفكيرك فيا مش مجرد وحده بتحاول تحميها وتخبيها في وكرك يا منصووووور بس تعرف انااااا عندي اهون مليووون مره اروح وتنازل لعمي عن الاملاك كلها وعيش في ناره ولا اقعد اعيش في جنه منصووور بيه وسع كداااا. 
جنان دخلت المكتب ومنصور مش عارف يتصور ازاي. 
زين بتنهيده،،،  منصور دي كانت لعبه علي فكره استحاله افكر في جنان غير انها مرات اخويه. 
منصور بزعيق،،،  لععععبه. 
زين بجديه،،،  ايوه يا منصور لعبه جنان بتحبك ومستعده انها تعمل اي حاجه علشان تحبها زي ما بتحبك بس انت هدنك انت منصوور الهمجي اتسرعت وضربتهااا ازاي يا منصور تضربها اظن دي كانت امانه برضوا وا اي. 
منصور وقف بعصبيه وحاسس انه مدايق جامد..... 
زين،،،،  انا بتهيئلي كدا والله اعلم ان البوكس الي استلمته كان عربون محبه مش كدا. 
منصور بصله بضيق،،،  اسكت خالص مطيقش نفسي دلوك. 
زين بخبث،،،  يعني اممم بتحبهااا. 
منصور بغيظ،،،  هو اني مش قولتلك اتخرس.... بقولك اي اتصرف كيف دلوك مخبرش اعمل اي. 
زين بضحك وكان بمسح اثر الدم بكم القميص،،،  شوف يا سيدي خش قولها جنان يا ام المصايب بحبك وخلي من حبي ليكي نايب اي رئيك دا انا فناان. 
منصور وبخبطه علي كتفه،،،  قول حاجه عدله اي القرف ده. 
زين،،،  والله انك عامل زي الست النكديه الي مطلقه مرتين علي رأي جنان ههههه. 
منصور وشده من هدومه اوي،،،،،  زييييييييين. 
زين،،،  يااا ساتر خلاص، قولها حقك عليا علي فكره جنان بتيجي بالكلمه الحنينه والطيبه. 
منصور،،،،،  وتفتكر اكده صحيح هترد عليا. 
زين،،،،  لاء...  اااه اااه بس يلا روح بقي. 
منصور راح بتوتر وفتح باب المكتب،،،  جنان...  جنااان هي راحت فين د.... اي ده. 
زين بأستغراب،،، هي راحت فين يا جوووجاااااو. 
منصور راح مسك ورق الطلاق الي علي المكتب وكانت جنان مضت عليه،،،،  د دي مضت. 
زين ومش فاهم حاجه،،،  مضت اي بس يا اخ فهمني. 
منصور قطع الورق وطلع من الباب التاني للمكتب وكان مفتوح،،،  يااارب تكون روحت. 
منصور جري ركب العربيه وزين ملحقهوش ولقي حمار مربوط راح ركبه،،،،  اخرتك يازين علي حمار منكم للله انا الي بروح فطيس في لاخر. 
منصور دخل السرايا اول ما وصل وطلع جري ومخدش باله من ابوه ولا عمامه وامه ولا اي حد خالص دخل الاوضه ملقهاش. 
حمدان باستغراب وبنده منصور من تحت،،،،  منصوووور. 
منصور ببلع ريقه بخوف وبنزل علي السلم بقلق،،،  نعم يا بوي. 
حمدان بقلق،،،  جري اي يا ولدي مسروع علي اي! 
منصور،،،  ا اص اصل ي... 
حمدان بزعيق،،،  انطق يااا منصور خبر اي. 
منصور بسرعه وندم ،،،،  جنان ملقهاش يا بوي. 
زين ودخل السرايا في الوقت ده وسمع الكلام،،،  جناان هربت. 
اما جنان وركبه تاكس وكانت بتكلم نفسها،،،،  عبيطه وهبله يا جنان عيزاااه يحبك هيحب فيكي اي وانتي شبه بوز الاخص لا حلوه زي فاطمه ولا حتي ليا اهل عدله اتشرف بيهم قدامه انتي وحده منبوزه مفيش حد هيحس بيكي ولو حسوا هيعملولك اي لااا هيخلوا منصور يحب ولااا هيرجعولي اهلي الي ماتوا وحشتوني اوي يارتي مت معاكم يااارتني يااارتني.(جنان بدأت دمعها تنزل ببطئ). 
السواق،،،،  وصلنا المحطه اهي يا استاذه. 
جنان دفعت فلوس ونزلت ودخلت محطه القطر... 
~ في بيت زهره... 
الكل واقف علي رجل... 
حاتم بغضب،،،،، يعني اي يا حمدان بيه ازاااي ده يحصل مش قولتلي هتحاافظ علي الامانه. 
منصور وبتكلم لان الاسبيكر كان مفتوح،،،  مش وقته يا عم حاتم المهم دلوك تقولي عنوان عمها دي مجنونه وتعملهاااا. 
حاتم،،،  ماشي يا منصور بس حسبنا مش خلص.... 
~ في بيت عمار... 
دنيا قعده علي السفره وجهاد ونرجس بفطروا وعمار بلعب بالمعلقه في الأكل... 
جهاد بحزن،،،  خلاص يا عمار بقي مش تزعل ربنا كشفها علي حققتها والحمد الله. 
دنيا،،،  روحي انتي الجامعه يا جهاد وسبهولي ابن الموكوسه حبيبي ده. 
جهاد بابتسامه حزينه،،،  طيب. 
جهاد نزلت ودنيا سحبت الكرسي وقعدت جمبه وبتحاول  تفكه من حالته دي،،،  اي يا ابو العمامير جري اي ياااض،  بقولك اي يا حجا نرجس قومي اعملنا اتنين عصير خوخ يلا ربنا يسترك هوينا كدا. 
نرجس بتنهيده حزن علي ابنها الي قاعد ساكت ،،،  طيب قيمه اهو. 
دنيا وقامت شده لاكل بعيد وقعده قدامه علي السفره،،،  ياااض يا اهبل زعلان علي اي حتي هي كانت رفيعه كدا  دمعته،،،،  انا مش عااايزه الدمعه دي تنزل طول ما انا عيشه فاااهم ياض يا ابن نرجس انتي والوليا الي جوه بتعمل العصير منمتش بسببك وبصراحه وانا كماان منك لله يا ابن نرجس كشفت راسي ودعيت وقوولت ربنا يوعدك ببنت الحلال الي تيجي واقرف الي جبوها يااارب وبقي انا عمتها الحربايه. 
عمار ضحك اوي،،،،  ههههههااااهاااي اه منك يا حربااايه. 
دنيا بفرحه ونطت من علي السفره وحضنت اخوها،،،  ايوه كدا هو دا عمااار الي اعرفه وعلي رأي تيمون وبومبا مثلي الاعلي في التناحه ( وبدأت تغني) هكووونااا مطاطا حكما نغمهااا لذييذ. 
عمار وبغني بضحك،،،  هكوووناا مطاااطااا ارمي الماضي الي يغيــــظ. 
دنيا وعمار في صوت واحد وبمسكوا ايد بعض بضحك،،،،  انساااا والمستقبل اديي كل التركيييز هاااذا هو لأكيد هكوووناا مطاطاااااااااا. 
نرجس من وراهم بصدمه،،،  يلهوي هو انتم مش كنتم شيلين طاجن ستكم من شويه ارجع القيكم قلبتوها فلم كرتون يا ولاد الموكوسه. 
عمار بضحك،،،  لا ما طاجن ستي اتكسر خلاص. 
دنيا وبتشاور علي نفسيها بفخر،،،  وانا الي حدفته بالطوبه وفتحت دماغ ستي احم اقصد الطاجن يعني وجبت اجله.
نرجس بتنهيده،،، الحمد الله.
دنيا،،، يلا يا عمار علشان نمشي علي المدرسه.
تمار بجديه،،، بصراحه بقي يا ماما انا مش عايز اكمل كفايه الشغل علشان خطري انا مش نافع ببصله اصلا.
نرجس،،، شوف يبني انا كان نفسي تبقي حاجه كبيره بس ادامه انت مش عايز فدي حياتك وانت حر فيها. 
عمار،،،  يلا يا دنيا. 
دنيا نزلت وعمار ركبها وراح يوصلها بالعجله... 
دنيا،،،  عمار  هو انت فاكر لما كنا صغيرين في المدرسه ونتي بتضرب من العيال وانا اضربهم ههههه. 
عمار بضحك،،،  لي بتفكريني بالذي مضااااا. 
دنيا،،،  ههه مش عرفه افتكرت شويه حجات يا جدع مش عرفه لي ولا فاكر لما خططنا نسرق سندوتشات الواد ايخه علشان سرق منك المصروف وسعتها اتقفشنه زي حرميه الشباشب وترنينه علقه بالخرزانه بتاعت الابله. 
تمار ضحك اوي،،،  يااااه هو انتي لسه فكره قلبك اسود يا بت والله. 
دنيا بتمثيل و بضحكه شريره،،،  هعاااهعااااهعاااه دنا بطلعه علي العيال في الفصل وربنا لنفخهم وفسيهم واحد واحد وبزات الواد النحنوح الواد يلا تنح تناااحه يباي تفرس كدا. 
عمار،،، انزلي انزلي وصلنه حرام عليكي العياال يا مفتريه. 
دنيا،،، اتنيل هو انت بتشوف الي بشوفه يلا سلام خلي بالك من نفسك.
عمار وهو بيحود يمشي،،، وانتي كمان.
عمار راح يشتغل في المحل هاادي.
.... اما في المدرسه بتاعته.....
نغم دخلت الفصل وطلبت كالعاده تخلي عمار يجيب تحضيره،،، اي ده عمار فين يا شباب.
ذكي،،،، خلاص يا مس انسي عمار معدش جاي اصلاً.
نغم باستغراب،،، لي كدا!
ذكي،،، كنت قابلته وانا جاي قلي معدش جاي تاني خلاص.
نغم،،، طيب كل واحد يطلع التحضير يلاااا.
~مر الوقت وجنان وصلت القاهره وكانت راحه علي الفيلا بتاعت عمها.
جنان من قدام باب الفيلا،،،، خيفه لي يا جنان ما خلاص معدتش تفرق.
حد شد جنان من اديها بسرعه ودخلها العربيه وكان مغطي وشه والعربيه اتحركت بسرعه.
جنان،،، يلههههوي حراااميه يماااااااماااا.
حسام وبكشف وشه،،، اسكتي يا فضحه.
جنان بفرحه،،، حوووووووسه حبيب الملايين.
زهره وطلعت فجأه من الكرسي الخلفي،،،، والله يا روح امك بقي راحه لعمك برجليكي يا تفهه ديا جبله يا عدوت نفسك.
جنان وحركت جسمها ورجعت وري وحضنت زهره بحب شديد جداً،،،، وحشتييييييييييييني موت موووت موت.
زهره بحب،،،، وانتي يا مصيبه اوييي اوي ايييييي.
حسام،،،، كدا يا جنااان دا بدل ما تيجي عندنا بجد زعلان منك.
زهره،،،،، ااااه بقي الواد حوسه معاه حق كنا احنا وكلين ورث اهلك يا بت دنتي كنتي بتشطبي علي مصروفي وكنت بتذل لليسوي والي ميسواش لمؤخذه يا حوسه.
حسام،،، عادي بقي مخلاص ضاااعت ولا يهمك.
جنان بحزن،،،، منصور يا هرهر ضربني اعاااااااااااا.
زهره وبتحضنها وبطبطب عليها،،، معلااش معلاااش منصور الوحش امشي يا منصور امشي خلاص متعيطيش.
حسام وهو سايق،،، ربنا ما يحرمكم من الهبل ابداً.
جنان،،، انا مضيت علي ورق الطلاق خلااص مش عنت عيزه اشوف وشه ابن حميده عقربه دي.
زهره،،، هاااهاااهوووووو.
جنان بهبل،،، اي الضحكه المتخلفه دي.
زهره،،، اصلك منتيش عرفه الدنيا مقلوبه عليكي ومنصور زمانه بتنفض من عموا حمدان..
~ في سرايا حمدان الجبلاوي.
حمدان بفرحه،،، الحمد لله انها وياكم دلوك.
منصور بسرعه،،، اني جاي دلوك.
حاتم بجديه،،، فعلا انا عيزك يا يااااجوزهاااا دنتا ليك عندي حساااب.
حمدان،،، عندك حق يا حاتم ( وهنا حمدان ضرب منصور بالقلم في نص السرايا وقدام الكل) 
منصور بصدمه،، ب بويييي ا.... 
حاتم بجديه،،، اكويس انها جت منك يا حمدان بيه لاني كنت هعمل كدااا عن ازنك هفصل. 
حمدان بص لابنه بخيبه امل،،،،  ليييي اكده يا منصوووور حطيط راسي في الوحل واني الي كنت أقول منصووور هو الي هيخلي باله منها ويشلها في عنيه. 
زين بتدخل،،،  بابا لو سحمت لي مش نتناقش بتفهم و.... 
حمدان بزعيق،،، انت تخخخرس دلوك. 
زين وبرجع خطوتين لوره وبحاول ينسحب بهدوء وصوت واطي،،،،  اوووبا انفد بجلي ولا اعمل اييي..
منصور وحط وشه في لارض،،، عندك حق يا بوي اني غلط وهعمل الي هتقولي عليه.
حمدان،،،، اندل مصر ورجعها لهنه ووقتها هحكم يا منصوور.
منصور،،، حاضر يا بوي.
زين،،، وانا جاي معاك يلا بينا.
~اما جنان كانت وصلت البيت عند زهره..
حاتم بهدوء،،، عمك حمدان خد حقك يا جنان من منصور.
جنان بخوف،،، عمل اي في منصور.
زهره،،، اييي يا جوجو هل سقطط الفأس في الرئس ام ماذا.
جنان بمرح،،،، حموا اخوكي في ازازه هههههه.
حسام،،، يادي قله القيمه يا جدعان وربنااا الحزام موجود.
زهره وجنان بسرعه،،، لااااااء حرمنه.
حسام بنص عين،،، شويه اوباش صحيح.
حاتم،،،، ههههه ربنا يديم المحبه.
جنان،،، احم عموا حاتم مقولتليش اي الي حصل.
حاتم،،، تمك حمدان ضرب منصور.
جنان بشهقه،،،، منصووور انضرب مش معقول يااارتني شفته يارتني.
زهره بغيظ،،، بت انتي حددي موقفك انتي زعلانه ولا فرحانه... تحبذي ولا لا تحبذي.
جنان،،، أحبذ بصراحه دا وراني ايااام ياااه مسم مسم.
زهره،،، اي يا فاتن حمامه بتفتكري ايام تحرير سينا ولا تفجير خط برليف.
زهره،،، بت انزلي اشترلنا شبسي وشكلاته روقي عليا اصلي بصراحه مأهوره يلا، ونتي يا ام سااام صنيه مكرونه بالبشمل ينوبك الثواااب يختي.
حسام،،، انتي كدت مأخوره، ربنا يعوض علي الي خلفوني.
....
منصور تحت البيت بس مكنش يعرف،،، اني هسأل حد اهنه اياااك تتحرك يا زين.
زين،،، حاضر وهحط القفل علي بقي لو تحب.
منصور مشي شويه وزهره خرجه من البيت وزين مدي دهره ليها.
زهره مشيه عادي وتكعبلت في طوبه ووقعت،،، اااه يا مفصلي يما بيني عجزت ولا دا موراتزم مبكر حديث الولاده.
زين التفت بلا مبالاه شفها ورجع تاني علي وضعه وجأه بص ليها تاني،،،، انتيييييي.
زهره بتقف من علي الارض وبتنزل وبتلبس النضاره بسرعه وكامت هتمشي،،، وربناااا متقول انك انت بص اعمل نفسك مشفتنيش احم سلامو عليكم.
زين بزعيق وحط ايده قدمها يمنعها،،،، لااااااء عظيم بيمين ابداً استني بس كداااااااا كان في عصايه هناااعاااه 
يتبع..
لقراءة الفصل السابع عشر : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-