رواية جنان في بيت صعيدي الفصل السابع عشر 17 بقلم أسماء حبيب

 رواية جنان في بيت صعيدي الفصل السابع عشر 17 بقلم أسماء حبيب

رواية جنان في بيت صعيدي الفصل السابع عشر 17 بقلم أسماء حبيب

رواية جنان في بيت صعيدي الفصل السابع عشر 17 بقلم أسماء حبيب

زين بزعيق وحط ايده قدمها يمنعها،،،، لااااااء عظيم بيمين ابداً استني بس كداااااااا كان في عصايه هنا انا شفتها راااحت فاااااعااان.
زهره تنحت،،،  استني ياض هو انت عايز العصايه لي بس وستهدي بالله كدااا واغزي الشطااان وتلاشاني لديك بوكس الماااني شكلك متعرفنيش انا مين ورب الي خلق الخلق. 
زين بسخريه ،،،،  وكمان طلعتي مشرشحتيه. 
زهره ،،،  لاااء كدا بقي شكلك بتغلط فيا بحق وحقيق.. وعايز تترن علقه تبك لاصل العلقه الي فاااتت صححح. 
زين،،،  هتلمي الناس طيب ثواني كدا ( زين بصوت عالي وخلي الناس تتلم)  ايييي يا بت انتي مفيييش ادب عاااايزه تسرقيني وانا واقف يختااااي اتفرجوا يا عااالم شوفوا هم دووول بنااات الناس. 
زهره ولقت الناس بتبص بقرف وبسرعه قربت منه نوعاً ما وبمسكنه،،،،  بتعمل فياااا كدا لي استحملتك وستحملت قرفك انت والعيال بتيجي اخر اليل وتطفي السجاير في قفااانه وتاكل العشااا كله لوحدك ونام من غير اكل ولما اطلب منك فلوس تعمل فيااا كدا تفرج عليا الناااس ( وبصوت عالي)  هي الدنيااا جري فيها اي يا عاالم جري اي يا خلق بضربني وبضرب العيال شوفوا حتي ماسك الخشبه في اديه ازاي،  ياااناس انا ست مليش غير ربناااا اكيد هو الي هياخد حقيي منه. 
ست معديه وبتبطب عليها وتبص لزين الي واقف متنح ومصدوم بقرق،،،،،  معلش يا بنتي قلت دين والله معلش. 
زين بغضب،،،  احترمي نفسك يا ست انتي لعمل معاكي القلاشه.(زين اصلا مش واعي معني كلامه 🙆🏻‍♀️)
زهره بصويت،،،،  يلهواااااااي الحقونااا يا ناااس هي فين الرجاااله الي هناااا ولا الرجوله انتهت في عهد صلاااح الدين .
زين لقي الجاله بتقرب،،، واللله العظيم تلاته كدابه دا... اااااااه  الغضروف جه تاني انت فين يااااامنصواااعععععاااه 
زهره ومشيت وبتلعب في مفاتيح باديها بلا مبالاه.
منصور كان في الطريق ومعاه واحد...
الشخص ده شاف زهره،،، زهره يا بنتي.
زهره وقفت ومخدتش بلها من منصور،،،، نعم يا عموا سيد.
سيد،،،، الراجل ده عايز عايزكم يا بنتي.
زهره بتبص لمنصور وهنا حست انها هتتشل شلل اطفال كدا الشبه كبير جدا بين زين ومنصور وطبعا بصت وراها ورجعت بصت لمنصور،،،، ه هو مش انت ب بتترن علقه دلوقتي يا ابني ولا عفريتك واعااااااا ( زهره طلعت تجري نحيه بتهم وبتبص وراها علي منصور الي مش فاهم حاجه)
زهره بتكلم نفسهاوهي بتجري،،، هووو الي بنعمله في الناس هيطلع علينا ولا ايييييي. (وزهره وقعت لانها بتبص وراها ومخدتش بلها).
منصور قوب،،،،، يااا ست عايز جنان متعرفيش ونهااا قووومي.
زهره قامت،،،، جنان انا عاوز جنان هو بيجي من وراها غير الاشكال دي المصيبه علي بلد وانت مين بقييي.
منصور بجديه،،،  اني منصور الجبلاوي و... 
زين،،،،  اااااه وااللله بريئ يااانااااس ياااعم ابعد يلهواااااي منصووووووووووور.
منصور جري ودخل وسط الناس وكان زين متبهدل خالص.
منصور بزعيق والناس اتخضت من الشبه كمان،،،، جري ايييييي بعده عنوا لا تتشاهدوا علي حااالكم.
الناس مشيت وزهره وقفه هتموت من القلق لما عرفت منصور.
منصور بصدمه،،، زييين فوووق يا زييين.
زهره وبترن بالموبيل علي حسام،،، الوو حوسه معلش هزعجك يا حبيب اختك انزل انت والحج لان اختك ممكن متلقهاش غير في ألارافه وناس بتقري عليها او ممكن تتعمل صوابع كوفته فرن انزل يا حبيبي انزل وربنا يعوض عليكم فيا والله.
~ في محل تجاري  في مول...
عمار بكلم زميله في الشغل،،، يا ابنيى دا كان زبون غريب غربنه يا جدع ولا تقولش مراته منكده عليه تنكيد صباحي.
صديقه،،، عادي يا عمار في زباين كده متخدش في بالك.
عمار،،،، معاك حق والله الي قولي هي امراتك مبتنكدش عليك ولا انت ربنا عافي عنك الضريبه دي.
صديقه بضحك،،،، لا يا عم دي عند امها مريحاني اليومين دول قول كدا واخد اجازه.
عمار،،، بارك الله فيها يا ابني والله بتديك اجازه هووو في ستات كدا اليومين دور، لاااء بجد اوعي تسبها الستات دي مش متوفره غير في السوق السوده وشويه هنجبهم توريد من بره مصر النوع ده هينقرض.
صديقه بأنتباه،،، طيب هشوف الزباين ورجعلك.
عمار،،، روح اديني قاعد هو النهارده الزباين لا جينلي وخدين جرعه نكد ولا اما معدل الغباء فولته عالي قلبي حاسس ان ألاخت نرجس دعيه عليا النهارده.
عمار قاعد يبص لصحبه وهو قاعد علي ماكينه الحسابات في المحل. 
نغم،،،  احممم عمااار. 
عمار بصدمه ومش باصص،،،  الصوت داااا انا سمعته فين قبل كدا اجعله خير يارب. 
نغم وبتخبط علي المكتب،،،  عماااااار. 
عمار بصدمه،،،،  هووو انتي اي الي جابك هنا هو انا مش سيبك في المدرسه يا وليااا هو انت اييي عمل ومعمولي. 
نغم بهدوئها المعتاد،،،  لما تكلم المس بتعتك تتكلم عدل. 
عمار،،،  روحي يا بت اجري يلا يا شطره بلا مس مش وخده بالك اني اصل قدك يعني لا متعمليش دور لابله نظيره وبقولك اييي...  كله منك يا نرجس كله منك دعيتي عليا والدعوه صااابت يختي. 
نغم بهدوء،،، خلصت لت وعجن في الكلام. 
عمار بغيظ،،، شوفي بقي انا مبقوق منك بصراحه من الي كنتي بتعمليه بس فيا فمشي علشان بصراحه... اي بتبصيلي كدا لي يا مس استهدي بالله بس.
نغم رفع حاجب وبتبصله بحده،،،، شووووف ياااض شكلك عيزني اقلب علي الوش التاني زي دنيا اختك ما قالتلي وانا وشي التاني هيزعلك.
عمار،،، دنيااا وانا برضوا شامم ريحه بلطجه في الموضوع شوفي يا ستي ربنا يستر طريقك انا مش عارف انتي جايه وفي قلبك نيه ايه بس وربنا انا غلبان و....
نغم بشلل،،، يا بابا هو انا جايه اخد منك وصل النور بقووولك اييي بكره تكوون في المدرسه علشان نتفاهم واه  لو مسألتش ذكي علي التحضير وجه بكره ، قول علي نفسك يااارحماااان يا رحيممم سلااااام.
عمار بأسي،،، ياااربي هم علتي بعملوا معايه كدا لي هما جبوني لقيط من الشارع واي يسلموني لوحده شبه جون سينا يااارب ان كان هذا عمل معمولي فأبطله يا قادر علي المفترييي.
صديقه جه،،،،، بطل ندب زي الوليا الي جوزها مات مدبوح وحاسب الزبون.
عمار،،،، طيب.
الزبون،،، اتفضل 500 اهم.
عمار حسب المشتريات تاني،،،، يا عم الحساب 550.
الزبون،،،، يا عم خد ال500 وخلي الباقي بقشيش ولا تزعل.
عمار بصويت،،،، يلهوااااااي يخرااااباااااي ينصبتاااااي دعيتي عليا يا نرجااااس ربنااااا يسمحااااك..
صحبه بسىعه،،،، يلهوي اسكت هتلم الناس جري ايييي يا ابني.
عمار بشلل،،،، لاستاذ بديني بقشيش وهمي لا وجود له بقشيش منتهي الصلاااحيه.
~ عند دنيا في المدرسه.....
دنيا بتبرق للأطفال وهي بتعدي من جمبهم في الصف،،،، وبعدين محمد علي حبس المماليك جوه القلعه وهوووب نزل فيهم دبحححح دبح كل المماليك الي الي قدر يهرب منهم وده اموا دعياااله يعني نجاا بدوعا الوالدين.
الباب خبط والاطفال اتنهده بأرتياح لانهم كانوا مندمجين اوي..
دنيا،،، وربناااا لو سمعت دوشه لعمل معاكم حركه محمد علي فهمييييااان.
لاطفال بسرعه،،،، فهمين.
دنيا بابتسامه فجأه،،، شطار حبيبي ( فتحت الباب وتصدمت من فاروق الي جاي ومعاه ست كبيره وبنت ومدير المدرسه) اي ده.
فاروق بدهشه،،، دنياا.
دنيا وقفه علي باب الفصل متنحه ،،، اه دنيا امال امها.
مدير المدرسه،،،، وسعي يا استاذه دنيا للفريق طبي.
دنيا،،، ا اه اتفضلوا.
دنيا دخلت وفاروق دخل وبدء يكشف علي الاطفال بهدوء والبنت جمبه بتسجل في الدفتر وفعلياً يعني دنيا هتولع.
فاروق لقي طفل خايف من الكشف،،،، متخفش يا حبيبي افتح وانا مش هديك حقنه انا هبص بس.
الطفل بقلق،،، يعني مش هتديني حقنه.
دنيا،،، سيب المهمه دي عليا ( دنيا قربت من الطفل) افتح علشااان ده انت عارف الي حصل لحماصه هعمله معاك.
الطفل فتح بسرعه سنانه.
فاروق بضيق،،، علفكره غلط الي بتعمليه مع لاطفال ده.
دنيا،،، انت غلبان يا ابني دول مش بمشوا غير بكده وخصوصاً جيل التسبيل ويا نوحي يا نوحي ده اكشف خلص علشان الحصه.
فاروق بحسم،،، لاااا دا لاهم ( وبص لباقي الفصل) هي علطول بتعاملكم كداا.
لاطفال هزوا رسهم بـ نعم
فاروق،،،، طيب متخافوش ( وبص لدنيا) لينا كلاااام كتير بس اما افضي هجلكم.
نجوه ودي البنت الي جمبه وبترجع شعرها لوره،،،، اسلوب همجي عقيم.
دنيا بسخريه،،، عقيم هههه حاضر نركبله انابيب وان شاء الله تبقي الولاده قيصريه.
فاروق كشف علي الطفل ومشي...
دنيا وبتقفل الباب وجابت دسك وحطته ورا الباب وفجأه وطت رسها نوعاً ما وبتبصلهم بخبث،،،، انا بقول نعمل تطبيق عملي لمذبحه القلعه يا ولاااد.
وحد نط من الشباك بخوف من الي هتعمله دنيا.
دنيا وبتشمر درعها،،،، وده بقي الي هرب بدعااا الوالدين.
~ في بيت حاتم والد زهره.
زين نايم علي السرير في اوضه حسام بتأوه،،،، اااه ااااه بس اقووووم بس اااه مش قادر يا ناس جسمي ومفصلي سيبه خالص.
جنان،،، اللف سلامه عليك يا زين ان شالله عدوييينك يا ابني.
زهره خبطتها في كتفها،،، اتهدي ما انا عدوينو دي بتدعي عليا.
جنان،،، لمؤخذه مختش بالي.
حاتم،،، حقك عليااا معلش.
زين بشلل،،، وانااا هااا انااا حقك عليا دي هترجعلي صحتي دا انا ادمرت بسبب بنتك دييي.
زهره بتكلم حسام،،، هو غلط فيا تاني ولا اي.
حسام بسرعه،،، لا غلط فيا انا.
زهره،،، اذا كان كدا ماشي.
حسام بتنهيده وقعد جمب زين،،، خلاص يا عم حقك علي راسي والي تطلبه انا هنفذهولك وبعدين متتنرفزش.
زهره،،، لاااا كدا مش هيخف لانه كدا عامل زي الوليا المنفسنه.
زين بشللل وزعيق،،،، شووووووفت اااااه مش قااادر عايز اقوووم.
منصور بصوته الرخيم القوي،،،، زيييين اسكت.
زين بسرعه،،، حاضر.
زهره بضحك،،، الواد بقي شبه الكتكوت المبلول دلوقت.
جنان،،، اسكتي ولمي الدور لان منصور حمش حمشنه لا يغمض لها جفن.
منصور وبكلم حاتم،،، اني هاخد جنان يا عم حاتم ونرجع البلد و...
جنان بعصبيه،،، ومييين الي قااال كدا فهمني انا خلاااص مضيت ورق الطلاق يعني انتي طااالق يا منصوور.
منصور بجديه،،،، وهو في الورق ده!
جنان وبتربع اديها عند صدرها وبتبص في اتجاه عكس منصور،،،، مضيت الورق ورمتهولك علي المكتب ومش عيزه اشوفك تاني.
زين من علي السرير،،،،، يعني يا روح مامتك بعد مترن علقه من منصور واجي هنا وتختم ببنت خااالتك عاايزه تطلقي منااا الي مشيت وراكي واديني هقعد اسبوع راقد زي الوليا البيره منك للله يا جنننان يا بنت عم محمد الدهشوري اشوف فيكي يوم يووووم كدا.
جنان،،، اسكت انت علشان صعبان عليا حالك بصراحه.
زين،،، ربنا يخليكي للغلابه هو دا بس الي ربنا بقدرك عليه.
منصور بتنهيده،،،، عم حاتم ممكن اكلم جنان بس لوحدنه.
جنان،،، وانا ارفض رفض قاااطع علي فكره.
حاتم،،، ماشي يا منصور بس لو جنان مرضيتش تروح معاك وموصممه علي الطلااق يبق انا مش همنعها.
جنان بابتسامه بلهاء،،، معلش يا عموا حاتم شكلك مسمعتنيش وانا وقفه اعترض اعتراض محامي في محكمه العدل.
حاتم بجديه،،، اسمعي الكللم يا جنان.
جنان،،، حاضر يا عموا علشان خطرك بس والله.
اما زهره فجابت كبايه شاي باليموم ودخلت اوضه زين وحسام قاعد جمبه وحاتم والدها،،،، خد يا سيدي عملتلك كبايه شاي والصلح خير بقي.
زين وببعد كبايه الشاي،،، مش محبه ابعديه عني.
زهره وبتقرب الكوبايه غصب،،، طيب دوقه بس دا انا الي عملاه خدددد علشان تصالحني.
زين نزل علي اريه شاي وهو ببعد الكبايه وتلسع،،، ااااعاااا ايداااااي انتيييي عااايزه تحرقيني مش كفااايه الرقده السوده دييي ياااا بنت انتي عايزه مني ايييي هو كان بنا تااار .
حسام بحده،،، بس يا زهره كفااايه هاتي كريم المرطب بسرعه.
زهره بتجري علي اوضتها،،، حاضر حااضر.
حاتم بمسح علي وشه،،،، اعمل فيهاااا اي دي يا ربي.
اما في البلكونه جنان وقفه ومش بصه لمنصور..
منصور،،، جنان.
جنان،،، متكلمنيش.
منصور،،، امال احنا وقفين اكده لي تقضيه واجب مثلاً.
جنان وبتبصله ،،،، شووف بقي يا منصور انا مش هرجع معاك تاني روح يا حبيبي لفاااطمه خليها تنفعك وتجوزها وانا هقول لعموا حمدان اني انا الي مش حبه اكمل معاك ونفضها سيره.
منصور بخبث،،، ولما اتجوز فاطنه هترتاحي انتي وهتكوني مبسوطه.
جنان بغيره،،، شوووف يعني انت اصلا عايز تتجوزها.
منصور سكت بابتسامه....
جنان بغيره اشد،،،،، وكمان مبسوط انك هطلقني كمااان صح ماشي يا منصوور ماشي.
منصور ضحك،،،، هههههههههه.
جنان،،، هو انا بزغزغك يا منصووور.
منصور بابتسامه،،،، خلاص مضحكش بس قوليلي متنرفزه اكده لي!
جنان بنرفزه،،، لااا مش متنرفزه علي فكره شيفني متنرفزه، انا ميهمنييش اصلا لااا انت ولا فاااطمه دي.
منصور،،،،، واضح.
جنان،،، عايز اي يا منصور علشااان مش ارمي نفسي من البلكونه وروح فطيس وتروح فيا في دهيه.
منصور قرب من جنان نوعا ماً،،،، عايزك متزعليش مني حقك عليا.
جنان بزعل،،، علفكره يا منصور انت اول واحد يضربني ومكنتش اتصور انك تضربني ابداً يا منصووور وكمان احنا هنطلق خلاص بقي .
منصور،،، ولو قولت ان اني قطعت ورق الطلاق ومعايز اطلقك هتزعلي.
جنان بفرحه دارتها بسرعه،،، بجد احم بس لي عملت كدا ( وفي سرها) ياااارب يقولها بقيى.
منصور بحنان،،،، علشان اني بعتبرك بنتي يا جنان.
جنان بشلل،،، منصور ممكن تديني قفاك اشوفه كدا باين كدا في نموسه وقفه عليه.
يتبع..
لقراءة الفصل الثامن عشر : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-