رواية جنان في بيت صعيدي الفصل التاسع 9 بقلم أسماء حبيب
رواية جنان في بيت صعيدي الفصل التاسع 9 بقلم أسماء حبيب |
رواية جنان في بيت صعيدي الفصل التاسع 9 بقلم أسماء حبيب
عمار بضحك ،،، مبلاش ونخلي الطبق مسطور هههه.
فاروق بضحكه خفيفه،،،، هههه لي بس هو الشغل عيب!
عمار وبتكلم بالفطره وبروح طيبه وكأنه بكلم صحبه ،،، لا مش عيب بس انا مبحبش اتكلم عن انجازاتي كواحد ساقط خمس سنين ثانويه عامه وعنده خبره واحد زي يا ابني.
فاروق بصدمه،،، خمس سنين مش معقووول واختك مدرسه كماان!
دنيا بتمثيل،،، ونبي يا اخ فروق لتسكت اصل انا غلبت معاه يا ابني يا حبيبي اذكرلك وده ولا حياه لمن تنادي يقولي لو نجحت هسقط تاني ازاي هو حر بقي دا مستقبله.
عمار بتنهيده،، بصراحه يا فروق انا يعني بشتغل وبكسب من شغلي ف اي الفيده.. بس علشان خاطر ماما بس مكمل.
فاروق بنصح،،،،، يا حبيبي افهم التعليم كويس علشان لما تتجوز تعرف تعلم عيالك وكمان تفتح بيت و...
عمار بضحك،،، لا منا مدبس قصدي متجوز وان شاء الله الفرح بعد النتيجه بأذن الله مجبش الكحكه الساته ولا انتي يا حجا نفسك فيها والله من عنيا انتي عرفتني بعزك.
نرجس وبتضرب ابنها بخفه علي كتفه،،،، بس يا موكوس.
عمار،،، كدا يا ماما علي الملاء وقدام الشعب ااااه شفت يا فاروق قد اي احنا عيله متماسكه هههه.
فاروق ضحك هو ووالدته وفعلا انخرطوا معاهم في الكلام وفاروق كان مستمتع معاهم جدا وقبل ما يمشوا..
عمار،،، فرفر نتقابل علي القهوه متنساش وهعرفك علي احمد صحبي الصديق الصدوق هتحبه اوي.
فاروق،،، طيب هحاول اجي بعد الشغل.
عمار نزل مع فاروق ووالدته علشان يوصلهم من باب الزوق. اما دنيا قعده تتنطت علي الكرسي،،،، اعااااا يااااس يا بت يا جهااااااااااد.
جهاد طلعت تجريمن المطبخ،،، هااا اي كويس.
دنيا بهدوء ونزلت من علي الكرسي وقعدت بسرعه عكس الحاله ابهمجيه،،،، والله يا بنتي شكله كدا علي رئيك محترم بس تصوري يا جهاد لابس شبشب مش جذمه لااء الواد دا عايز عمره من اول وجديد انا هظبطه بس احم يوافق الاول.
جهاد بتنهيده،،، الله يكون في عونه هيلبس مصيبه.
دنيا،،، بتقووولي حاجه!
جهاد،،، لااالااا بس يارب يوافق.
دنيا باسي،،، مش هيوافق تعرفي لي بقي.
جهاد،،، لي.
دنيا،،، والله العظيم معرف.
نرجس بتفتح الباب الي خبط،،،، شريين اهلا اهلا ادخلي يا حببتي تعالي.
شرين (والي هي مرات عمار بس لسه مش عملوا الفرح)،،،، ازيك عمله اي.
دنيا بابتسامه وهي قعده،،، اهلا اهلا مرات اخويه تعالي يا جميل اقعدي جمبي اصل الجو مش هنا.
شرين قعدت جمبها،،، اي اخبار العريس.
دنيا،،، قدامه يومين ويطفش كدا.
شرين،،، بطلي هزار بقي مش انتي وعمار .
عمار والي دخل فجأه،،، وماله يختي ماااله عمار دنا باشا ولا كل الباشاشات في البلد.
شرين بتنهيده،،، ازيك يا عمار.
عمار وقعد علي كرسي،،، اي يا بت الدخله دي هو انا ضورتك ولا اكنش جوز امك ونا معرفش.
شرين،،، اسكت يا عمار بقي.
عمار،،، شرييييين.
شرين بصتله،،، اييوه.
عمار،،، تشربي اي يا قلبي.
جهاد،،، لا حمش.
دنيا وبتشد جهاد وراها بضحك،،، يلا احنا علشان منبقاش عزول.
عمار،،، كلك نظر يا حببتي والله ( عمار قام وقعد جمب شرين) ها يا روح عمار عمله اي.
شرين بزهق،،، بقولك اييي سبني في حالي.
عمار،،،، لي بس مش احنا اتجوزنا بقي الحال بتاعي والحال بتاعك حلحول واحد مش احنا بقينا شركاء في الحياه و و (وبيكلم نفسه.. ياااب هو احمد قلي اي تااني اقوله امم) ااه و حببتي الي في قلبي وبس.
شرين،،، مهو واضح، وبعدين مش كنت قيلالك هتلي تلفوون يا عمار مجبتليش لي!
عمار،،، من عنيا هجبلك واحد علي بكره هاجي اقعد معاكي ومعايه الموبيل.
شرين،،، بجد ولا بتاخد بعقلي حلاوه.
عمار،،، يعني انتي بتطلبي مني حاجه وانا مش بجبلك.
شرين،،،، لا بتجبلي.
عمار بتمسيل،،، اوعي كدا يا شوشتي اوعي كدا علطول كدا مستكرداني ولا اكني واكل ورثك، اخص عليكي مكنش العشم بتظني فيا الظن البطال.
شرين بزهق،،، عمااااار.
عمار،،، قلب عماار تحبيه نص سوي ولا نص مشكل.
~ في الجامعه....
زهره بملل بتخرج من اخر محاضره وراحت مكتب اخوها وخبتط،،،، حووسه.
حسام من جوه وكان شغال علي جهازه،،، ادخلي يا زهره.
زهره بتسليه،،، طيب قول كلمت السر وانا هدخل.
حسام ومركز علي الجهاز وبمليها بس بيكلمها،،،،، حنفي الاقرع.
زهره دخلت وطلعت قعده علي المكتب وبتبص لخوها وهو بشتغل،،،، اي ياض الحلاوه دي تصدق اني فعلا حسيتك بتفهم.
حسام بتنهيده وبقفل الجهاز،،، يا بنتي هو انتي جايه تهزئيني ولا تنكدي علي الي جبوني.
زهره بزهق،،، يا عم زهقانه وجهاد مجتش باين عندهم عريس كدا وقولت اتسلي عليك لحد اما نروح.
حسام،،،، لي شيفاني قرطاص لب ، و وجهاد اتقدملها عريس.
زهره بتمثيل وبتلعب في قلم قدمها،،، باين كدا والله اعلم يا ابن روحيه ان البت كدا شكلها مدلوقه علي الجواز وانا بقول اهو التعليم مش بنفع اخرتنا قعده علي حله محشي ولا اي يا ابو حوسه.
حسام،،، دي نظريه عقيمه و...
زهره وبتخبط علي صدرها بصدمه،،،، نزريه عقيمه يعني مش هتووولد لاءىلاء يا خويه نعملها عمليه انابيب مطبخ وهتخلف توئم ان شاء الله بس متحشرش بوزك فيها.
حسام بغباء،،، هي اي دي معلش.
زهره،،، النظريه يا ابن روحيه مين واخد عقلك.
حسام بسخريه،،،، والله ودي هتولد طبيعي ولا قيصري.
زهره بمشاكسه وضحك،،، لا هنزل البيبي بفلاشه.
حسام قام وقف وزهره راحت نطه من علي المكتب بسرعه ومسكه ازازه المياه،،،، وربنا لو قربت مني لهغرق نفسي ووديك في دهيه انا بقولك اهو.
حسام بيقرب ببطء،،،، والله يا زهههره لو ما سبتيني في حالي لكسر نفوخك.
زهره سابت الكوبايه علي الارض وحولت تجري وحسام وراها ولاتنين دول اشبه Tom and Jare.
الباب خبط زهره قعدت علي الكرسي بسرعه هي وحسام الي فتح الجهاز ولبس النضاره،،، احم اتفضل.
العميد بتاع الكليه دخل وحسام وزهره وقفوا.
حسام،،، اتفضل يا فندم اتفضل.
العميد بابتسامه،،، انا ك....
وهنا العميد اتلعبك في الكوبايا الي زهره كانت حطاها علي الارض ووقع.
حسام جري وسنده،،، اسف يا فندم واللله اسف.
العميض بضيق نوعاً ما،،، اي الي جاب الكبااايه دي هنا!
زهره بتلعسثم،،، ا اص يا فندم كان في نمله عطشانه ف ف فقولت اخد فيها ثواب سقايه نمله، احم وعادي با فندم محصلكش حاجه وعادي بتحصل في احسن العائلات يعني.
حسام بص لزهره بغضب وقعد يعتذر للعميد بشده والعميد قعد وبدا يتكلم مع حسام وزهره متنحه ولا هي فهمه حاجه وبتهز رسهه.
العميد بابتسامه مع بعض الجديه،،،، فهمت يا دكتور حسام لازم الدفتر يكون كامل وتبعتلي الاحصائيه علي الحساب الشخصي.
حسام،،، تمام يا فندم حاضر.
العميد خرج وزهره بصت لباب بضحك،،، دا عليه حته وقعه انما اي اشبع بـ ذكر البط الفطسان.
حسام وضربها علي افاها من فوق الطرحه،،،، انتي اصلا قليله الزوق وكمان بتغلطي فييييه بابا ربانا علي كدا يا محترمه انطقي قووولي.
زهره بمشاكسه وضحك،،، خلاص يا عم خلي البساط احمدي، وغلط يا عم خلاص وبلاش قفشه حارمي الشباشب دي ابوس ايدك.
حسام،،، يلا ورايه حسبنا في البيت.
زهره،،،علفكره مكنش خمسين جنيه اختهم منك يعني هدهوملك علي الجزمه يلا قدامي.
حسام شدها ليى،،، خمسين جنيه اي يا معفنه دنتي منفضي محفظتي اول باول.
زهره،،، الله لو انا منفضكش مين هينفضك غيري يا حوسه قوولي يا ابن روحيه ميين ولاااا شكلك بتخوني يالااا.
حسام بدهشه،،، هي وصلت لي يالااااا كمان.
زهره بابتسامه،،، وبأذن واحد احد بحضر لقرص جديد مع شطله الصياعه الجامعيه لتدريس اللغه العربجيه لو حابب تنضم لينا هات فلوس وانا ادخلك.
حسام رافع ايده بجنون،،، زهههههههره.
زهره بهدوء وبتدعي البرئه،،،،، نعم يا حوسه.
حسام ولسه علي وضعه،،، منننك لله يا زهره.
~💥 في سراياااا حمدان الجبلاوي 💥~
جنان نزلت تتسحب بعد ما لبسه بنطلون جيبا واسع وطرحه وجاكت جنس ومسكه الكاميرا في اديها،،، يااارب استرها علي الغلابه يااارب.
جنان خرجت من السرايا ووصلت للجنينه،،، امممم اي المتاها دي هخرج ازاي انا كدا ياربيييي.
دنتها تمشي كتير لحد ما وصلت اسطبل خيل وري السرايا في مكان مخصص ليه جنان فرحت وجريت علي هناك وهي بتبص وراها بتتأكد ان مفيش حد شايفها ودخلت فيه لقت شخص بياكل حصان و جمبه احصنا كتير.
جنان،،،، احممممم.
عامل الاسطبل،،،، نعم يا ست هانم.
جنان بترفع،،،، في حصان هادي هنا عيزه واحد مش بيرفص.
عامل الاسطبل،،، لا والله يا ست هانم كلهم اشداد اهنه.
جنان ،،، شوف يا انتَ اتصرف عايزه حصان هادي شفلي واحد فيهم ولو هادي بالغلط حتي مني لازم اركب حاجه.
عامل الاسطبل بيفكر وجنان بتتفرج علي الخيل،،،، قولي ياعم..
العامل،،، اسمس محروص.
جنان،،، قولي يا عم حرموص الحصان ده بتاع مين شكله حلو اوي، طلعه.
العامل بسرعه وبمنع جنان تقرب من الباب،،،، لاااه ده لاه اياكي اتجربي من شداد يا ست هانم.
جنان،،، لي هيعضني ولا اي، هو اسمه شداد.
العامل،،، ايوه، دي همجي جوييي جوييي يا ست هانم ده بتاع الكبير منصور.
جنان بفرحه،،، يا جدع احلف انااا عايزه اجرب بالله بالله.
محروص باعتراض كبير،،، لااااه ابداً.
جنان بجديه مزيفه،،، ولد حرموص قولت عيزه اركب هتعارضي انا مرات منصوور علفكره اه وربنا ركبني بقي.
محروص،،، اعذريني يا ست هانم مقدرش بس في حاجه اكده تنفعك.
جنان،، ها انهي حصان.
محروص وفك حمار مربوط في زاويه،،، ده هادي جوي جوي.
جنان باسي علي حالها،،،، يعني يا ربي اصوم اصوم وفطر علي بصله، يا عم بقولك حصااان حصاان.
محروص،،، هو الحمار دا ماله يعني.
جنان وبتقرب من الحمار،،، عيب علي فكره متقولش عليه حمار بتأذي شعوره، هات اهو احسن من الحصان علي فكره مش بركبه غير العظمااء، اسميه اي عيزه اسميه علي اسم حد بعزه... زهره هرهر اااه اسميه هرهر بس لو زهره عرفت مش بعيد تطير افايه اممم صرصيرو ههههه لاء منصور هيدايء يااارب ان.. اااه لقتها هراهيرووو يسسسس.
محروص واقف متنح....
جنان،،، احم حرموص يلا طلعني من هنا مش عايزه اطلع من قدام.
محروص،،، امرك يا ست هانم.
جنان فرحت ان هيا تقدر تطلع وفعلا طلعت من الباب الخلفي...
بعد سعتين منصور كان في ارض زراعيه وبيكلم ناس وموبيله رن.
منصور،،،، ال..
زينه بعياط،،، الللحق يا منصوووور جنان ملجينهاش في السرايا واااصل.
منصور بصدمه،،، بتجولي اي يا زينه وده ازززاي ده عدت من الرجاااله كيف.
زينه،،، والله معرف بجولوا مطلعتش واصل وبوك قالب الدنيا اهنه يا منصور ملجينهاش.
منصور،،، اقفلي اني جاي.
منصور طلع وركب عربيتوا بغضب ممزوج ببعض القلق،،، اني خابر ام المصااايب دي مهتجبهاش البر ابداً متهداش الي بمصيييبه.
وصل بعد دقايق السرايا ولقي الكل بيدور في كل حته.
منصور دخل بسرعه وشاف والده هيموت من القلق عليها،،، خبر اي يا بوووي بس.
حمدان،،، ملقينهاش يا ولدي هتكون راحت فين دلوووك والدنيا هتليل وخايف عليها قوي يا منصووور.
منصور بحاول يهدي ويهدي والده،،،، اني هجبها اهدي يا بوي.
منصور خرج بره ومسك واحد من الحرص بشده،،،، هييي خرجت انطق.
الحارس بخوف،،، والله يا بيه مني خابر حاجه لاني مشفتاش واصل دا عنينا كانت كااد اكده ومفنجله معدتش.
منصور وقف بيفكر ممكن تخرج ازاي،،،، معقول ت ت....
منصور طلع يجري لحد ما وصل للباب الوراني للسرايا بس لقاه مقفول من جوه،،، مهو مقفول اهووو.
منصور كان هيتجنن.
محروص طلع يجيب مياه علشان يشرب الخيل وهو ولا هنا خالص.
منصور،،،، خد يا محروص.
محروص باحترام،،، نعم يا كبير.
منصور،،، هو الباب ده اتفتح!
محروص،،، ايوت يا كبير حرمك طلعت من فتره اكده.
منصور وغمض عينه بغضب شديد جدا وبزعيق،،، خررررجت كيف وزاااي تطلع حد من غير معرف.
محروص،،،، والله يا بيه هي الي قالتلي واني مقدرتش امنعها وطلعت بالحمار من هنا.
منصور بشللل،،، احمااار.
منصور دخل الاسطبل وركب علي حصانه وطلع يجري بيه من الباب الخلفي....
اما جنان ركبه الحمار وبتتمشي في الشوارع وبعد ما خلصت تصوير بابتسامه،،، انا تعبت اكمل بعدين يلا يا هراهيرو روحني.
الحمار وقف ومتحركش جنان بصت حوليها بخوف،،،، لااااااء اوعي تعملها معايه وربنا هغلط فيك... يلهوي مفيش حد انا فين دا منصور هيعملني فسيخه.
جنان نزلت ووقفت جمب الحمار وبتمشي وهي ميكه اللجام بتاعه،،،، يااارب انا العبد الفقير ارشدني يااارب دنا هتشلوه.
اما منصور فكان الحصان بيجي بطريقه تخوف لانه همجي جدا ومنصور ماسك اللجام وبيبص حوليه يمين وشمال لان الناس في الوقت ده بتدخل بيتهتا وكان قلقوا بيزيد عليها،،،، يااارب ختكون راحت فين...
جنان مشيه طعيط جمب الحمار،،، يا وكستك يا جنان يا شماته فاطمه والعقربه فيكي يا جنان يا كبيره علي التوهان يا جنان انتَ فين يا منصور انا خيفه.
شخص طلع فجأه قدمها عجوز ومنحني شويه وماسك عصايه جنان صرخت وجريت وهي مسكه الحمار وبيجري معاها،،،، عفرييييت ياااامااااااماا.
كانت بتجري بسرعه شويه وكان منصور جاي في الطريق ده وكان ممكن حصان منصور يخبط جنان بس منصور رفع الجام بطريقه شديده خلت الحصان يرفع رجليه الاماميه لفوق وجنان كانت هتموت من الرعب وحطه اديها علي وشها.
منصور وقف الحصان بطرقته ومكنش عارف هو فرحان ولا عايز يقتل جنان بأديه.
جنان بفرحه،،، منصووور الحمد الله يااارب الحمد اللله دا انا كنت هموووت.
منصور وبشدها من اديها بغضب عظيم وكان مفتح عينه جامد خلي جنان خيفه منه،،، ازا كان علي الموت متستعجليش جيييلك، انتي مش قولتيلي هتعجلي ازااااااي تطلعي وعقلك يوزك انك متخبريش حد اهنااااك.
مجنون طلع التلفون بسرعه وجنان بصه بخوف بعد ما ساب اديها،،، ايوه يا بوي اهي معاي... ايون امعاي متخافش.
جنان وقفه بقلق،،، هو في اي يا منصور.
منصور بزعيق وصوت يرعب،،، السراااايا مقلوبه عليكي، تعرفي انتي اكبرررر غلطه في عمري كله اودي وشي فييين منهم اهناااك اقولهم ايييي دا انتي خليني بعملتك دي اصغير قدااام الكل مخبرااااااش انتي عملتي فيا اييييي.
جنان بزعل،،، انا اسفه خلاص والله انا هقولهم تنك ملكش زنب وانا اليطلعت من وراك و....
منصور،،،، وكدااا اياااك هتصلحي عملتك الشوووم دي.
جنان،،، خلاص طيب اعمل اي!
منصور،،، اخرسي ويلا ورايه.
جنان ركبت الحمار بجمب ومنصور ركب احصانه بس الحصان في مشيته سريع.
جنان بزعيق علشان منصور يسمعها،،، يااا منصور هو هراهيروا قد شداد خدي شويه ولا فرمل لحااااد اما احصلك طيب.
منصور ساكست خالص....
جنان،،، اوووف اعمل اي يعني في عنتره دا كمان مش سامعني ولا اي!
منصور هدي سرعته شويه خايف ليتوه عنها..
جنان لما قربت منه وبتحاول تخليه يطلع من عصبيته ،،، علفكره بقي مش عيب عليم لما تكون راكب علي شداد يا عنتره وسايب عبله ركبه حمار،، احم لمؤخزه يا هراهيروا، هااا يا منصور.
منصور بصلها بشده.
جنان،،، يا ساااتر خلاص هسكت خالص، اسكت يا لساااني اسكت يلي جايبلي المصايب.
وصلوا السرايا بس منصور خلاها تدخل من ورا....
منصور دخل شداد الاسطبل وجنان وقفه وراه،،، منصور هو انتَ زعلت جامد مني صح.
منصور بزعيق،،،، ورااااايه.
جنان بتنهيده،،، حاضر يا منصور.
جنان مشيت وراه وفعلا حست بغلطها اول ما شافت الكل واقف علي رجل لما دخلت..
جنان بلعت رقها،،، يا حول الله دا لو في عزه مهيقفوش وقفه حصبله دي.
حمدان بارتياح اول ما شاف جنان وري منصور،،،، كنتي فييين يا بنتي.
جنان وبتبص لمنصور الي اتكلم نيابه عنها،،، كانت عند الترعه يا بوي اني كنت قايللها بس نسيت اجبها بسبب الشغل الكتير توهت.
حمدان،،،، وه يا منصووور تسبها أكداااااه، ومحدش يعرف!
جنان كانت متنحه لمنصور،،، يا شيخ احلف.
منصور بصلها بجديه،،، حقك علياااا.
جنان،،، ا ا احممممم.ولا يهمك يا منصور.
الكل رجع مكان ما بشتغل وحمدان بتنهيده،،، متتكررش يا منصووور تاني.
منصور،،، حاضر يا بوي.
منصور طلع علي فوق وجنان جريت وراه ومكنتش مصدقه الي منصور عمله.
دخل منصور الاوضه وقعد علي الكرسي وحاطت ايده علي راسه بحاول يهدي نفسه.
جنان قعده جمبه،،،، منصور.
منصور ساكت خالص......
جنان وبتحط اديها علي كتفه علشان يرفع راسه،،، منصور ممكن ترد عليا طيب وربنا انا اسفه، طيب اعمل اي والله معاك حق انا مصيبه وغبيه.
منصور ساكت وعلي وضعه........
جنان،،، طيب زعقلي كتير وانا والله هستحمل بس متزعلش مني ها هتزعقلي ولا ابدا انا الاول هههه.
منصور........
جنان بتنهيده،،، طيب يا منصور اعمل اي علشان تسامحني وترد عليا.
منصور.......
جنان قامت راحه عند الشباك ووقفت عليه،،، وربنا ارمي نفسي وتروح فيا فدهيه وهتبلي عليك وقللهم انتَ الي زقتني.
منصور بصلها بصدمه،،، بتعملي ايييي يا مصييبه.
جنان وبتحاول تنزل براحه بس تلعبكت وكانت هتقع لو مكنتش مسكت في الشياك،،،، يلهوااااااي.
منصور،،،،، جناااااااااااااان.
جنان بزعيق،،، انتَ بتجرب اسمي ولا اي الحقني يا ابن حميده همووووت