رواية حدوتة الادهم (غرام صعيدي 2) الحلقة الرابعة 4 بقلم إسراء إبراهيم
رواية حدوتة الادهم (غرام صعيدي 2) الجزء الرابع 4 بقلم إسراء إبراهيم
رواية حدوتة الادهم (غرام صعيدي 2) البارت الرابع 4 بقلم إسراء إبراهيم
رواية حدوتة الادهم (غرام صعيدي 2) الفصل الرابع 4 بقلم إسراء إبراهيم |
رواية حدوتة الادهم (غرام صعيدي 2) الفصل الرابع 4 بقلم إسراء إبراهيم
-تفاجأ ادهم بها تتحدث بلهفة بجد انت جوزي يعني عارف انا مين واسمي ايه واكملت ببكاء كنت خايفة اكون مليش مكان اروحه او حد يعرفني الحمد لله نظر لها ادهم بصدمة ولم يتفوه بكلمه لكنه نظر للدكتور بغضب مما جعله يبتلع ريقه بخوف وتوتر وتحدث ادهم هسيبك ترتاحي وهچيلك تاني بس هتحددت مع الدگتور في حاچة اكده وخرج ومعه الدكتور وفور ان خرج حتي كاد ان يتحدث الدكتور ليبرر ما قاله في الداخل لكنه تفاجأ بلك*مة من ادهم جعلته يعود للخلف من اثرها فمسك وجهه بوج*ع ونظر لادهم الذي يتحدث بغضب
-انت اتخ*بلت اياك چوزها ايه هو انا اعرفها من اصله انا مالي انا تبليني بيها ليه ثم انت لو كنت جولتلي انك هتجولها إن اني چوزها مكنتش وافجت من اصله اسمع يا حم*ار انت انا مليش صالح في البنتة دي عاد انا ماشي وشوفلك حد غيري تعمله چوزها بلا هم وتركه وذهب اما الدكتور امسك وجهه وهو يتألم ودخل مجددا للغرفة
....................
*اتفضلي يا حبيبتي تفوه بها انس وهو يفتح باب شقة الزوجية وكادت ان تدخل فاطمة ولكنه استوقفها بسرعة لا استني متدخليش
-نظرت له فاطمة باستغراب وتحدثت في يا انس حصل حاچة ووجدته اقترب منها وفجأة حملها مما جعلها تشهق بخضة انس فزعتني اخس عليك وحاوطت رقبته بيديها
-تحدث انس بعشق سلامتك من الخضة يا روح قلبي انا بصراحة كنت عايز اشيلك من واحنا تحت بس قاطعته فاطمة وه لا طبعا عيب تشيلني جدام امك واختك اتكسف
--انس بهيام والله مش ده السبب انا اشيلك قدام الدنيا كلها ولا يهمني بس انا بصراحة خفت ضهري يوجعني وضحك
-فاطمة بزعل بجي اكده ماشي نزلني بجي انا زعلانة منك جوي قاطعها انس وهو يقبل مقدمة رأسها وانا اقدر برضه ده انتي روح قلبي انا بهزر معاكي انا كنت واخد عهد علي نفسي اني ادخلك شقتنا وانا شايلك في حضني فاطمة اتكسفت وقالتله طب نزلني بجي كفاية اكده احسن ضهرك يوچعك بجد
--انس بحب خايفة عليا وغمز بعينيه بمكر وذهب بها تجاه غرفتهم
-فاطمة بكسوف طبعا مش چوزي وراچلي
--انس وهو ينزلها وينظر في عينيها جوزك بس يا فاطمة يعني انتي من ساعت ما ارتباطنا مسمتعهاش منك وكنت بقؤل دي مكسوفة حتي لما كتبنا الكتاب برضه عمرك ما قولتي انك بتحبيني لكن دلوقتي مفيش عذر شعر انه يريد ان يسألها ويتأكد منها ليطمئن قلبه ثم اكمل بتردد انتي لسة بتحبي ا قاطعته فاطمة وهي تضع يدها علي فمه
-معجول جدرت تجولها تفتكر لو مش عاشجاك كنت وافجت عليك ووافجت اننا نكتب كتابنا لو مش عاشجاك كنت رضيت اتچوزك وانا عارفة ومتأكدة ان امك مش حباني ولا رايداني ومع ذلك وافجت عشانك انت اصلا مينفعش تسألني سؤال زي ده كدة تبجي مش واثق فيا
-انس بلهفة حقك عليا بجد مقصدش طبعا اللي فهمتيه انا بحبك يا فاطمة وبغير عليكي اوي وكنت بس عايز اطمن انك بتحبيني زي ما بحبك
-فاطمة بغضب تجوم تجولي انتي عاشجة راچل غيري متشكرة يا ابن الاصول وبعدين الحب مش كلمة لما اجولهالك هثبتلك اني بحبك تصرفاتي هيا اللي تثبتلك وبعدين منا ممكن اجولك اني بحبك وعاشجاك وانا من چوايا بكرهك بس تفتكر انا بجي لو بكرهك هرضي اعيش معاك في بيت واحد او هقبل اني اتكتب علي اسمك ، بقلمي اسراء ابراهيم
-شعر انس بغباء ما فعله فهو كل ما اراده ان يطمئن قلبه ولكنه تفوه بما لا يصح ان يقوله فتحدث بندم فاطمة انا اسف حجك عليا
--نظرت له فاطمة بحزن وتحدثت برجاء لو سمحت يا أنس انا هنام في جوضة الاطفال محتاچة اكون لحالي بعد اذنك
-انس برجاء لا خلاص قولتلك اني مقصدش اللي انتي فهمتيه ملوش لزمة تنكدي علينا في يوم زي ده وبعدين انا مليش دعوة عايز انام جمبك وانتي في حضني
-فاطمة بغيظ انا اللي نكدت علينا ماشي يا انس عموما انا بس محتاجة اكون لوحدي وكانت ستذهب ولكنه استوقفها ، بقلمي اسراء ابراهيم
--خلاص يا فاطمة انا اللي هبات هناك خليكي انتي نامي هنا وأخذ البيجامة الخاصة به وتركها وذهب وظلت هيا تنظر في اثره وشبح ابتسامه ظهرت علي وجهها فهي ارادت ان تغلق صفحة ادهم معه للابد ولكي لا يفتح هذا الموضوع ثانياً فهي اخرجت ادهم من قلبها نهائيا واحبت أنس جدا فقامت غيرت ملابسها لبيجامة بيتي مريحة مع شعرها الطويل لاخر ظهرها حقا كانت فاتنة واستلقت علي سريرها وظلت تفكر في انس وفي تزمره مثل الاطفال وابتسمت بعشق
.................
دخل الدكتور الي الغرفة وهو يضع يده علي وجهه بغضب وتحدث ايه البني ادم ده ايده دي مصنوعة من حديد
-اعتدلت علي السرير وهي تحدثه باستغراب ايه اللي حصل يخربيتك اوعي تكون بوظت اللي عملناه وراح فين ادهم وايه اللي شلفطك كدة ما ترد عليا
--بوظت ايه ده ضر*بني عشان قولتلك انه جوزك مش كانت شورتك منك لله يا بعيدة لا وسابني ومشي وقالي اشوف حد غيره يعمل جوزك
--تحدثت بغضب يخربيتك مش قولتلك وانت. بتفهمه حالتي تقؤله عشان ميتفاجئش تستاهل وبعدين مشي كمان يعني كل اللي عملته راح عالفاضي حسبي الله انت دكتور بها*يم اصلا المفروض كنت شوفت حد غيرك بوظتلي كل حاجة منك لله
-زينب بقؤلك ايه انا خرجيني من الحوار ده عشان لو الكائن ده عرف اللعبة دي مش بعيد يقت*لني وانا مش مستغني عن عمري اه ده انتي مجربتيش ايده دي طرشة
--لا طبعا مش بعد كل اللي خططتله هتراجع بس هعمل ايه ده كدة مشي واكيد مش هيرجع تاني ده انا تعبت اوي علي ما وقعته وقطع كلامها دخول ادهم عليهم فنظرت للدكتور خوفا ان يكون سمع حديثهم ولكنه تحدث
-احم معلش اتأخرت عليكي انا كنت بس بچيبلك اكل يلا عشان تاكلي بجي والصبح ان شاء الله هنعاود بيتنا
-نظرت زينب للدكتور بارتياح ولكنها استغربت عودته فهل صعبت عليه وهو لا يعرفها من الاساس ولكنها تجاهلت افكارها وتحدثت بكذب ااه انا لسة كنت بسأل عليك الدكتور وبعدين فعلا انا جعانة اوي وتركهم الدكتور وخرج واكلو سويا وبعها تحدث ببرود
-نامي بجي وانا هنام عالكنبة چارك اهنه والصبح نمشو من اهنه
-حركت رأسها بإيجابية ونامت وهي تفكر بما ستفعله معه والخطوة المقبلة ماذا ستكون اما هو لعن طيبته وضميره الذي جعلها تصعب عليه ويعود لها مرة اخري
....................
في الصباح في بيت الحج عتمان فاقت غرام من نومها ونظرت لصقر وقبلته بعشق وتركته ونزلت لاسفل لتحضر الفطار مع عزيزة وصفية وبدور فدخلت عليهم المطبخ وتحدثت بمرح صباح الفل عليكم
-صفية بحب صباح الفل عليكي يا خيتي تعالي يلا الفطار جهز هنطلعه عالسفرة بس
--نظرت غرام لعزيزة بتوتر فهي لاحظت انها تغيرت معها منذ فترة ولكنها تعلم السبب ولم يتحدثا كثيرا حتي لم ترد عليها الصباح فاقتربت من عزيزة بتوتر وهي تحدثها صباح الخير يا ماما عاملة ايه انهاردة
-عزيزة باقتضاب صباح الخير يا بتي ووجهت كلامها لبدور يلا يا بدور طلعي الوكل واطلعي لصقر وجمال جوليلهم ينزلو
--بدور وهي تترك ما بيدها حاضر يا ستي الحاچة
--نظرت صفية لغرام بحزن وغرام نظرت لها بقلة حيلة وهي تحرك رأسها بالسلب وخرجو جميعا للفطار وعلي السفرة كان الجميع موجود ماعدا ادهم فتحدثت عزيزة صقر يا ولدي كنت عايزاك بعد الفطار نتحددت
-صقر بحب حاضر ياما من عيني ونظر لغرام التي علمت بما تريد عزيزة ان تحدثه فنظرت لصقر بحزن فشعر بها وامسك يدها وتحدث كلي ياغرام انتي مش بتاكلي ليه
-غرام وهي تقوم من مكانها انا شبعت بعد اذنكو وتركتهم وصعدت مع نظرات صفية بالشفقة عليها صعدت غرام ودخلت غرفتها وانهارت في البكاء فهي تعلم سبب تغير عزيزة معها وهي الخلفة لانه مضي اكثر من عام ولم يحدث حمل الي الآن وتعذرها لانها تريد ان تري لابنها البكر طفل ومؤكداً انها ستحدثه بالزواج من اخري عند تفكيرها بهذا الامر لم تستطع تخيل انه سيتزوج عليها هل سيرضي بهذا ان يحدث هل يقدر ان يكون لامرأة غيرها وتحدثت بصوت مسموع بس ده حقه يا غرام انه يكونله طفل اكيد مش هتبقي انانية وترفضي انه يبقي اب ظلت تفكر الي ان قررت ان تواجهه بالامر فلا داعي للهرب ثانيا من المواجهة لا بد من الاعتراف بالامر حتي وان كان صعب عليها
..................
استيقظت فاطمة علي طرق علي باب الغرفة فقامت بسرعة وفتحت فوجدت انس ينظر لها بصدمة فتحدثت باستغراب
-انس مالك في ايه انت مبلحج كدة ليه الي ان استنبهت علي نفسها بالبيجامة وتحدثت بخجل انت كنت عايز ايه
-انس بهيام وهو يقترب منها هو انتي ازاي كدة وفاق علي صوت جرس الشقة ثانياً فتحدث اه صحيح ده انتي نستيني اهلك عالباب وحضرتك نايمة في قوضة وانا في قوضة ولازم اغير هدومي دي
- طيب طيب هروح افتح انا وانت غير هدومك قاطعها انس وهو يتحدث نعمم انتي هتفتحي كدة
-فاطمة باستغراب ايوة مش اهلي ده امي وابويا واخوي يعني مفيش حد غريب اهنه
-ولو مليش فيه محدش هيشوفك كدة يا فاطمة خشي غيري وخلي ليلتك تعدي
--ضحكت بفرحة من غيرته عليها هكذا وتحدثت خلاص هغير الاول ودخلت واغلقت الباب في وجهه اتصدم انس من فعلها وابتسم بحب وتحدث بصوت عالي نسبيا ماشي يا فاطمة انا بخزنلك علي فكرة وضحك
...................
-زينب وهي تنظر للشقة بأعجاب الله شقتنا حلوة اوي يا تصدق انا لحد دلوقتي معرفش اسم جوزي
-ادهم بغضب مكتوم وابتسامة بالغصب ادهم اسمي ادهم واه دي زفت شجتنا اتفضلي الجوضة اللي هناك دي جوضتك وانا جوضتي اهي اتفضلي بجي عشان انا هنام شوية معرفتش اتخمد في المستشفي
--زينب بمكر اممم طيب هو كل واحد لية قوضة ليه يعني مش انت جوزي ليه منمش في اوضة واحدة وكدة
-ادهم وصبره قد اقترب علي النفاذ لع ماهو انتي عشان تعبانة جوي انا هسيبك براحتك في الجوضة وانا هنام جارك اهنه
--وزينب وهي تبتسم علي غضبه الذي يحاول السيطرة عليه امممم طيب واحنا متجوزين لينا قد ايه بقي
-لع بجولك ايه مش وجته خشي نامي وانا هنام ولما اجوم ابجي احكيلك انا تعبان دلوك وتركها وذهب للغرفة وهو يتمتم بغضب وانا كان مالي ومال الغلب ده
-اما زينب فضحكت علي تزمره هكذا واستغربت فهي توقعت او كانت متأكدة انه سيستغل فقدانها الذاكرة ويقترب منها او بالاحري يتعامل معها كزوجته وان هي التي هتفتعل الحجج والمببررات ليبتعد عنها ولكنه فاجأها فتحدثت لنفسها بانه من الممكن انه يينتظر لأن تتعافي تماما واكدت لنفسها بانه فعلا هكذا ولا شئ اخر
...................
-خبطت سيدة علي قلبها وهي تردف يا مري انتي اتخبلتي يا فاطمة خلتيه ينام في اوضه تانية ليلة دخلته هو ده اللي وعيتك عليه
-فاطمة بحزن ماهو ياما ضايجني لما چاب سيرة ادهم واني لسة بحبه
-حجه ماهو من ساعت ما خطبك وانتي مبلتيش ريجه بكلمة واحدة وبعدين ياختي بيدلع عليكي ايه هتجفيله عالواحدة يا مري منك والله يا فاطمة لو مراضيتيش چوزك لاكون غضبانة عليكي
--لا حجك عليا ياما حاضر والله هراضيه
-سيدة وهيا تلطم خديها يا مري لو كان چال لحماتك علي اللي هببتيه ده كان زمانها فضحاكي وجايلة عليكي معيوبة وبتداري ليه كدة بس يا بتي ولم تكمل الجملة حتي سمعت صوت عالي بالخارج فوقفت سيدة بزعر وتحدثت بلهفة يا مري حماتك يا فاطمة بينها عرفت ........
يتبع..
لقراءة الفصل الخامس اضغط علي : (رواية حدوتة الأدهم (غرام صعيدي 2) الفصل الخامس)
لقراءة باقي الفصول اضغط علي : (رواية حدوتة الأدهم (غرام صعيدي 2) )