رواية شهد السلطان الجزء الثاني الحلقة الخامسة عشر 15 بقلم نورة عبدالرحمن
رواية شهد السلطان الجزء الثاني الجزء الخامس عشر 15 بقلم نورة عبدالرحمن
رواية شهد السلطان الجزء الثاني البارت الخامس عشر 15 بقلم نورة عبدالرحمن
رواية شهد السلطان الجزء الثاني الفصل الخامس عشر 15 بقلم نورة عبدالرحمن |
رواية شهد السلطان الجزء الثاني الفصل الخامس عشر 15 بقلم نورة عبدالرحمن
سلطان امسك يدها : ممكن تقعدي عشان نتكلم .. لتأتيه رسالة على هاتفه ويتصنم مكانه اقتربت شهد منه بقلق ونظرت الى الهاتف بيده لتقرأ الرساله كانت من سلوى.
(( سلطان انا حبيتك قوي بس انت اخترت شهد عليا حتى بعد ماعرفت اني حامل رفضت ترجعني عشان اكده انا بالمشفى دلوقتي وهنزل العيل كنت فاكره لما تعرف اني حامل هترجعني بس انت رفضت ترجعني.. وفضلت مراتك عليا..اني مش هقدر اشوفك كل يوم مع مراتك مبسوط واني واقفه اتفرج اني هخلصك مني هنزل ابنك وتبقى حر بعد اكده دلوقتي هدخل العمليات مع السلامه )) حاول الاتصال بها كثيرا دون جدوى اغلق هاتفه واتجه الى الباب بسرعه..
شهد.على فين.
سلطان : هلحقها اللي هتعمله ده حرام و جريمه..
شهد :هجي معاك..
سلطان :تجي فين انتي تفضلي هنا..
شهد غطت شعرها لتقول بعناد : قولتلك هاجي معاك..
تنهد بقلة حيله فهو لا يريد ان يزيد الطين بله مع شهد..ماشي يلاا بينا
في الطريق اتصل سلطان بساىق سيارتها ليخبره بالمشفى التي هي بها لكنه وصل متأخراً.. وسأل عن غرفتها..
اقتحم سلطان غرفتها ليجدها متعبة وملامحها باهته
سلطان بغضب عملتي اكده ليه اللي عملتيه ده جريمه ده بقاله اربع شهور بجوفك يعني فيه الروح هتقولي ايه لما تقابلي ربنا..
سلوى بتعب: مش عايزه حاجه تفكرني بيك عشان اكده كان لازم اسقطه..
سلطان انتي مريضه ...انت قتلتي روح عارفه يعني ايه..
سلوى :انت رفضتني ورفضت ترجعلي واهنتني وفضلت شهد عليا..
سلطان : هتقولي لربنا قتلت ابني عشان اكده..
سلوى :لو كنت خلفته كنت هشوفك كل يوم وهيتوجع قلبي كل مره بشوفك فيها انما دلوقتي اني هقدر ابعد عشان انساك..
سلطان :انتي مريضه ياسلوى.مريضه ولازمن تتعالجي ..ليغادر ويتركها ليجد شهد تقف امام الباب
بعد مرور شهرين..
شهد وهمام اقنعا فايق للعوده الى المنزل ووالدته تحاول جاهده اصلاح الامر معهم….
سلطان يحاول بشتى الوسائل اعادت شهد لطبيعتها لكن علاقتهما اصبحت بارده جدا فشهد كل يوم تبتعد عنه اكثر..وهو يحاول جاهدا اصلاح الامر معها دون جدوى..لكن مايجعله مطمئن وجددها بمنزله وعدم مغادرتها..
فايق وعيشه يعيشان بسلام وحب..
ايمان تحاول جاهده اصلاح الامر مع همام وفايق ..
سلوى غادرت البلاد تحاول مداوات جروح قلبها..
بكري سعيد جدا فها هي هدى وصلت شهرها السادس وهي والجنين بخير…
سلطان :هتفلضي اكده كتير..
نهضت شهد ببرود: عايز حاجه اعملهالك..
سلطان امسك يدها عايزك تتكلمي ياشهد ..اتكلمي اني سامعك بس متسكتيش اكده انت بتوجعي قلبي .
شهد عايزني اقول ايه .
سلطان :شهد اني بحبك وبعدك عني بيوجعني قوي..
شهد : اني مش بعيده اني جنبك اهاه..
اقترب منها وابعد خصلات شعرها لتنهض بهدوء هروح اشوف الشغل..
امسك يدها بغضب :ميغور اىشغل اني عايزك تتكلمي اتكلمي طلعي اللي جواكي..
شهد :مفيش جوايا حاجه وهملني عايز اروح اشوف شغلي..
سلطان :بحده عايزه ايه تاني ياشهد كفايه حرام عليكي .
شهد :حرام عليا ...حرام عليك انت اللي بتعمله فيا ياسلطان ..و
سلطان :واني عملت ايه ياشهد معملتش حاجه انا خلاص تعبت وانا بعتذر واتحايل عليكي تسامحيني .
شهد :وانا مطلبتش منك تعتذر ..
سلطان :لدرجادي معتش فارق معاكي..
شهد…
سلطان :عايزه ايه ياشهد سلوى وخلاص سقطت العيل وسافرت ايه اللي مزعلك تاني..
شهد :اني مش زعلانه منك..
سلطان :اومال بتبعدي عني ليه..
شهد….
احتضن وجهها بكفيه شهد حبيبتي اتكلمي فهميني..
شهد :اني خايفه ياسلطان خايفه منك..
سلطان :خايفه مني ليه..
شهد :عشان خايفه تبعد عني ..اني كل مااقرب منك تحصل حاجه تبعدنا عن بعض .
سلطان :خلاص ياشهد مفيش حاجه هتبعدنا عن بعض خلاص انتي كلها كم شهر وهتبقى ام ابني..
شهد..
سلطان :وحشتني ضحكتك ياشهد ووحشني حضنك..
شهد …
سلطان: عارفه بعدك عني وانتي قريبه اكده واجعني قوي ..اني عندي الموت اهون من بعدك عني اكده..
شهد : متحيبش سيرت الموت..
سلطان :متبعديش عني واني مش هجيب سيرته تاني..
شهد :ماني قريبه اهاه..
سلطان :قريبه بس بعيده بنفس الوقت..وحشتني شهد القديمه وحشني قلبك الكبير ..ضحكتك واهم حاجه حرك ابهامه على شفتيها بنعمومه التوت البري ده .حاولت الافلات منه وهي تبتسم ليمسك يده لا مدام الابتسامه دي نورت وشك يبقى متبعديش ليقلبها بشوق عارم ومع كل قبلة يخبرها بمدى شوقه وحبها لها..وووو
بعد مرور خمس سنوات..
شهد : سلطان قوم شوف ابنك تعبني قوي ميرضاش ينام..
سلطان كان يلاعب طفلته الصغيره: انتي بتتكلم عم مين عن همام دنا حتى قولت لو نام بدري النهارده هاخده يقضي الوقت عند عمه بكري ويلعب مع رحمه..
اسرع الى همام الى سلطان :بجد يابوي هتاخدني عند رحمه..
سلطان بضحك :والله عمك بكري لو سمعك تجيب سيرت بنته اكده هيفرقع..
همام الصغير: قولي يابوي انت بجد هتاخدني عند رحمه..
سلطان :هاخدك بس تسمع كلام امك وتروح تنام لينظر الى طفلته الصغيره واها بص اختك الصغيره نامت كيف..
همام :منتا مدلعه يابوي ودايما واخدها بخضنك..
سلطان :منتى امك مدلعاك كمان والا عاوز تاخد الدلع كله..
شهد بضيق : شكلي اني اللي طلعت براا حسبتكم دي خالص
سلطان بغمزه وهمس دي مين اللي براا الحسبه انتي سيبي ابنك ينام بس واني هوريكي الدلع كله..
شهد بضحك: بس بقى هيسمعك ابنك دلوقتي..
سلطان: بص يابطل كمان نص ساعه لو منمتش مفيش مروح عند رحمه..
همام :لا وعلى ايه اني نمت اهاه
ليضحكان على طفلهما الصغير..
سلطان بهمس :مش يلاا نروح اوضتنا ..
شهد: بس سبني اتأكد انه نام..
سلطان احاط خصرها وقبلها بحب ..دي الحكايه فيها رحمه تلاقيه راح بسابع نومه يلاا ياشهد اني هاخد البنت وانت حصليني ..
اومات برأسها لتغطي صغيرها وتقلبه وتتبع سلطان الذي فور دخولها جذبها اليه وقبلها بحب لتبادله الاخرى وضع جبينه على خاصتها هامسا بحبك..
شهد واني بحيك ...ليخرج شيء من جيبه بصي جبتلك ايه..
شهد : اي ده
مش قلادتك اتقطعت امبارح اني جبتلك بدالها عشان شفتك زعلانه عليها..
شهد :الله ياسلطان دي جميله قوي..
سلطان :مش اجمل منك..ليرمي القلاده على الاريكه ويقبلها قبلة عميقه وهي تجاريه ليحمله وووو
*****
بكري : العيال فين..
هدى :خالتي قالتلي عايزهم يباتوا عندها النهارده..انت عارف هي بتحب حامد ورحمه قد ايه..
بكري :يكون احسن عشان انتي وحشاني قوي ..
هدى : وانت واحشني والله ..عارفه اني مهملاك قوي بس انت عارف العيال..
بكري : وابو العيال مش عايز حد يهتم بيه..
احاطه عنقه لتقول بدلال ابوا العيال ده في قلبي مش كفايه..
بكري :لا اني مش حمل كلامك ده ليقبلهاوووو
******
فايق : اشششش مصدقت بنتك نامت عايزه تصحيها..
عيشه بهمس طيب هاتها اوديها اوضتها..
فايق بغمزه لا اني هوديها انتي ضبطيلنا سهره حلوه..على ذوقك..
عيشه بضحك : بعد اللعب مع البت ده كله : لسه ليك نفس تسهر.
فايق وهو يحمل ابنته :منا لاعبتها عشان تتعب وتنام وافضالك.
قبل وجنتها مش هتاخر متناميش استنيني..
عيشه :بابتسامه حاضر…
******
رباب تستند برأسها على صدر همام لتهمس له :همام
همام وهو يحرك يده على طول ذراعها :همممممم
رباب : اني عايزه اخلف تاني كل اما اشوف عيال عيشه وشهد ببقى عايزه عيل العب معاه زيهم اكده ورباب ونصر كبروا خلاص
بلحظها كان يعتليها ليقول بهمس وهو يدفن وجهه بعنقها بس اكده من عنيا..
لتضحك الاخرى :ياهمام بقى..
همام : ايه مش عايزانا نخلف واني جاهز وووووو
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية شهد السلطان الجزء الثاني )