رواية حب على متن سفينة الحلقة السادسة عشر 16 بقلم صفاء حسني
رواية حب على متن سفينة الجزء السادس عشر 16 بقلم صفاء حسني
رواية حب على متن سفينة البارت السادس عشر 16 بقلم صفاء حسني
رواية حب على متن سفينة الفصل السادس عشر 16 بقلم صفاء حسني |
رواية حب على متن سفينة الفصل السادس عشر 16 بقلم صفاء حسني
طلب منها فواد ان تعمل معه في الشركة تعويض عن ما فعله ابنه
هزت راسها مديحة بالموافقة وشرطت وقالت
قالت انا موافقه لكن بشرط حضرتك تحمينى من شر ابنك
ضحك فؤاد مش هيقدر يقرب منك ممكن بعد اذنك
كل البيانات المطلوبة
شهادة ميلادك وشهادة التخرج ومعلومات بسيطه عن اهلك ولو عندك صوره ليهم
استغربت مديحة وقالت
ليه كل ده حضرتك
هز راسه فؤاد وقال
بكره هتعرفي ووقتها حياتك هتتغير اوعدك
مكنتش مقتنعة مديحة لكن وافقت وبالفعل
روحت وجهزت كل الا طلبه منها حتى بحثت عن صور ل اهلها وتانى يوم ذهبت الي المكتب وهى بملابس تليق بالعمل ومعها الملف الذي يحتوى عن كل حاجه تخصها
وهى فى الطريق قبلت مهدي نظر عليها دون ان يتحدث وهذا ما جعلها خايفه ليكون بيدبر ل حاجه تانيه
عندما ذهبت الي المكتب وواعطت الملف ل فؤاد
وقلب فى كل حاجه وانصدم عندما راء الصور وقال
انا كنت شكك لم انتى قولت اسمك انصدمت
عشان انا لي صديق بنفس الاسم وكنت عايز اتاكد ان كنت بنته او لا عشان كده طلبت منك المعلومات ده كلها
هزت مديحة راسها ب استغرب:
اكيد طلع تشابه في الاسماء وكدة مش مقبولة صح
جات تقوم
رافض فؤاد اوقفها وقال
استنى بس رايحة فين انتى ليه متسرعة دايما كده
ومسك الصورة مش مصدق نفسي انتى بنت حبيبى
واخرج صورة كانت مديحة فى وسطهم هى وفواد
ده صورتك معايا انتى وابوكى
::-انا عموا فؤاد نسيتني انا لم رجعت من السفر عرفت انه مات زعلت جدا وفضلت أدور عليكي.
هزت مديحة راسها وهى مش مصدقة وحسي انها لعبة :
انا كنت مع خالي وبعد كدة انتقلوا علي القاهرة لأن خالي جمال جاله شغل هناك وانتقلوا كلهم
سألها فؤاد وقال
يعنى طول الفترة دي لوحدك يا بنتي كنت عايشه ازاى ياها آسف اكيد شوفتي مشاكل كتيره وانا مش معاكي
هزت راسها وقالت:
ولا يهمك يا عمى انا بخير لكن الافضل دلوقتي ان اسافر عند خالي عشان
قطعها فؤاد وقال
اكيد لأ ابوكي ليه الفضل علي لولا ساعدنى قبل ما اسافر وباع ارضه واداني فلوسه مكنتش عرفت اسافر او اشتغل او اوصل للي انا فيه
هزت مديحة راسها وقالت :
لكن انا مليش دخل ده كانت مساعدة من أخ لأخوه انا مليش فيها حاجه طبعا طلعهم صدقة علي روحه
ابتسم فؤاد وقال
مينفعش لأنه شريك معايا بالربع اسهمه هنا في الشركة دي اللي يستحقوا ولم رجعت دورت عليه عرفت أنه مات وكتبته باسمك يا بنتي
انصدمت مديحة وقالت :
انت بتقول ايه اكيد لأ
تحدث فؤاد وقال:
مفيش اعتراض لو عاوزة تعلم ابني الدرس وافقي
يا ديدى من النهاردة اسمك دودي السيد اللي تملك ربع أسهم الشركة
....
انصدم رافت وقال:
مش معقول انتي ديدي إللي شريكة محمد بيه صاحب الشركة
هزت مديحة راسها
:اه لكن انا لم وقعت قدام عربيتك واتنقلت علي المستشفى الكل اعتبرني مت وكل حاجه بقيت تخص ابنى
سالها رأفت :
انتى ليه مقلتيش قبل ما نتجوز انك مرات المدير
وكمان نور وانصدم
انتي وسامي اتفقوت مع بعض وبعتوها قاصدين علشان تتقرب من ابنك زين ليه عملت كده انا
بنتي كدة في خطر علشان بس ابنك يرجع في حضنك
رفضت مديحة الاتهام وقالت
صدقني انا مكنتش اعرف بموضوع شغلها مع زين لكن انا سعيدة أن بنتي مع ابني في مكان واحد واتمني تقدر نور وهي شاب تكون صديقة مقربة ليه ويحكيلها كل حاجة اتحفرت في عقله قبل ما أظهر في حياته مرة تاني عاوزه اعرف بيكرهنى والا لا قالوا ايه عنى
اتنهد رافت وسالها:
طيب ايه إللي حصل لما عرفتي أن والد مهدى كان صديق والدك
كملت مديحة وقالت :
انا فوجئت اني ليا نسبة في الشركة دي وانا من ساعه ما اتخرجت وانا بلف علي شغل مكنتش عارفة اتصرف أوافق وادخل مرحلة جديدة في حياتي ولا أهرب وأفضل زي ما انا في داومه الحياة
سالها رأفت :
اختارت تاخدي حق ابوكي صح
هزت مديحة راسهاوقالت :
سبحان الله الخير البسيط إللي ابويا عمله جعل ليه نسبة مش قليلة في شركة كبيرة لكن في نفس الوقت مش عارفة ازاى هتكون حياتي وكمان مكنتش عارفة أن الشاب إللي بهدلني هو ابن عمي فؤاد صقر السملوطي
رد رأفت :اكيد مهدى اتفاجئ ان ليكي نسبة في شركته وعمله
هزت مديحة راسها وقالت :
اه لأن والده اخدني علي فندق أقيم فيه وجاب لي ملابس فاخرة وسيدة تعلمني ازاي أكون من سيدات المجتمع مكنتش عارفة هو غرضه ايه وقتها لكن كنت حاسة اني في دوامه ومش عارفة اصحي منها أمتي
واتحدى ميعاد الحفلة
.....
سالت زوجة فؤاد:
مين ديدي دي اللي انت عامل الحفلة مخصوص علشانها
ابتسم فؤاد وقال :
ده بنت صديقي سيد يا رئيفة إللي كان ليه الفضل علي لكل اللي انا وصلتله
انصدمت رئيفه وهى معترضة:
تتنازل عن ربع الأسهم لبنت يا عالم هي بنته ولا لأ انت مجنون مش ممكن تكون بتضحك عليك
غضب فؤاد وقال :
جنان أيه يا رئيفه انتي ناسيه انا كنت ايه وبقيت ايه وهو مش استخسر فيا ورثه ووثق فيا ولم رجعت من 10 سنين عرفت أنه مات وكنت بدور علي بنته
كانت رئيفة معترضة :
ماقصدش يا حبيبي لكن انت متأكد أنها بنته
هز فؤاد رأسه وقال:
طبعا كل أوراقها سليمه وانا إللي اتعرفت عليها مش هي إللي جاتلي وقالت فاهمة الفرق حتي مكانتش موافقه تاخد حاجه
طلبت رئيفة منه يبلغ مهدي :
لكن لازم تبلغ مهدي وصقر وايناس
هز راسه فؤاد :
اكيد لكن انا محتاج اجهزها علشان تكون فخر قدام الكل ومحدش يعرف أنها فقيره إلا انا وانتي بس هنقول للكل أنها كانت مسافرة ورجعت
مكنتش رئيفة مقتنعة وقالت :
معاك حق لكن بعد الحفلة تعيش معنا هنا علشان اتأكد وقلبي يستريح
ابتسم فؤاد وقال:
حاضر يا ستي إللى تشوفيه
ابتسمت رئيفه وقالت:
تسلم يا جدو
انصدم فؤاد وقال:
جدو مرة واحدة ايه في خبر ولا ايه
ابتسمت رئيفه :
طبعا إيناس حامل بأول حفيد
ابتسم فؤاد :
انا مش مصدق نفسي اولادنا كبروا وعجزونى
رفضت رئيفه وقالت:
لا يا بابا انا لسه شباب شوف نفسك انت
ضحك فؤاد وقال :
طبعا يا ريري
نظرت رئيفه بثقه:
اوي كدة
لكن الضحكه راحت من وجه فؤاد :
نفسي مهدي يعقل هو كمان ويتجوز يريحني كتير
ابتسمت رئيفه :
إن شاء الله وانا إللي أختارله بنفسي
سالها فؤاد :
لو ديدى عجبتك ممكن تكون من نصيبه
رفضت رئيفه :
لا طبعا انا عاوزة واحدة حسب ونسب تعلي ابني مش واحدة بيئة
انصدم فؤاد وبتريقي :
علي اساس كنتي بنت وزير
غضبت رئيفه :
ولا وزير ولا غيره لكن المستقبل في أيد اولادنا لو اتجوز واحدة مرتاحة وليها معارف يكبروا ويكبروا العمل
مكنش مقتنعة فؤاد
اه بس ديدى انا واثق انها هاتبهر كل اللي في الحفلة وكأنها بنت امير
مكنتش رئيفه مقتنعة
اوع تكون حاطط عينك عليها لنفسك
ضحك فؤاد بخبث:
بس هي توافق علي وكدة اضمن أن شركتي متتقسميش
اقتربت رئيفه تقرب منه بغضب
لا يا بابا اصحي وفوق انا إللى وقفت معاك لحد ما وصلت وبلاش تدخل البت دي خالص
ضحك فؤاد وقال
اوي كدة ارجعي لأصلك وحشني لسانك الطويل
نظرت رئيفة له بغضي :
بجد انا ممكن اشبشلك كمان لو عايز
ضحك فؤاد :
تمام كدة استمرى بس انا كبرت خلاص يا روحي وبقيت جد إن شاء الله هتكون من نصيب مهدي
كانت رئيفة معترضة :
اوعي تسبق الأحداث انا عارفة انك عملت الفيلم دا مخصوص مش علشان ترد الحق وبس علشان تعلي نسبة أرباح الشركة والإعلام وعلشان كدة وافقت بس صدقني البت دى ليها دور وهتمشي
ردفؤاد لها الكلمه وقال :
اوعي تسبقي الأحداث انتي خليتي البنت عدوه ليكي من قبل ما تشوفيها وانتي بنفسك قلتي أن ظهورها هيفرق كتير في ارتفاع الأسهم
نظرت رئيفه بغضب:
خلاص بقي احنا إدينا البنت اكتر من اللازم هي كانت اسمها ايه
ردي فؤاد وقال:
مديحة السيد
انصدمت رئيفة وقالت:
لا مستحيل مش البنت دي اللي حبسها مهدي وكان ما بينهم قواضي ازاى تعمل كدة يا فؤاد
اتنهد فؤاد :
ابنك إللي اتبلي عليها والحظ بقي انها تطلع بنت شريكي
رفضت رئيفه :
ربنا يجيب العواقب سليمة
طمنيها فؤاد :
ان شاء الله بس انتي متعرفيش. مهدى فين
ردت رئيفه وهى مش مقتنع:
حاضر لما نشوف دماغك اتودينا لفين
في أنحاء الفيلا كل غرفة يوجد فيها ما يستعيد
غرفة أهل ادهم
.........
كانت إيناس تتحدث وقالت:
حبيبي هي الحفلة ده اتعملت ليه
ابتسم صقر :
والله يا قلبي مش عارفه كل الا اعرفه أن بنت شريكه رجعت من السفر ويقدمها للجميع
ابتسمت إيناس وقالت:
اه ما ماما فوفي قالت ليا بس مفهمتش الموضوع بالظبط
يقترب من إيناس ويضع يده علي بطنها :
سيبك منهم أخبار الشقي ايه أمتي يزورنا
ضحكت إيناس :
هو فعلا شقي اوي بس لسه كتير علي لم يجئ
ضمها صقر وقال:
انا نفسي أغمض عيني افتحها أشوفه أقدم
رفعت إيناس راسها :
إنشاء الله يا حبيبي وتربط له الكرافت وتغلق ازار البدلة كدة انت تمام قمر حبيبي
اروح اجهز نفسي
ضحك صقر وقال:
انا عمري ما شفوت ست تظبط زوجه عشان يتعاكس
ابتسمت إيناس :
انا عاوزك تتعكس وكل البنات تحسدني أن اتجوزتك يا حبيبي
ضحك صقر وقال
انتي مشكلة لكن اعملى حسابك الا انتى تحبيه لي انا محبهوش ليكى
ضحكت إيناس
فهمت يا حبيبي انتبه من لبسي لكن مش البس شيوال عشان فوئي بتهتم بالشياكة
ضحك صقر وقال
محدش يقدر يغلبك يا قمر علقتنى مع امى
ضحكت إيناس وهى بتقلد أمه
ينفع حرم صقر فؤاد السميلوطي تكون أقل واحدة في الحفلة امتى اتتعلموا بقي .
ضحك صقر على مراته وقال
خالى بالك ل فوئى تشوفك وانتى بتقلديه
.....
تحت كانت رئيفه منتظر وسالت فؤاد :
فين البنت اتاخرت ليه
استغرب فؤاد قلقلها :
هروح مع السواق اجيبها مالك متوترة ليه بس
كانت رئيفة يظهر عليها التوتر :
خايف من ابنك مهدى لو عرف هي نفس البنت ممكن يطربق الدنيا
ابتسم فؤاد
انا أساسا فرحان فيه ونفسى يتعرف عليها
انصدمت رئيفة :
انت عايز تجننى يا رجل حد يفرح في ابنه
ابتسم فؤاد :
لأنه طالع مغرور اوي ومش همه حد وانا فرحان فيه اوى أن اكتر بنت ظلمها طلعت ليها نصيب في الشركة
نظرت رئيفة بغضب
بجد معنديش تعليق الحمد الله أن مهدى مش طلع شبهك وواخد شخصيتى
تحدث فؤاد ما بين نفسه
اه للاسف طلع مغرور ومتكبر زيك ومش يتغيره إلا مديحة
لحظت رئيفة أنه سرحان وقالت
انت روحت فين
رد فؤاد وقال
مفيش يلا ننزل الضيوف علي وصول
هزت راسها رئيفة :
تمام
.....
كان مهدى يرتدي ملابسه وصرحان يتذكر كلمات مديحة
انا هسيبلك اسكندريه علشان ترتاح
كان مهدى مستغرب ليه شاغلي تفكيره ليه معصبها ومتنرفز ما تمشي او تغور
هي فعلا سابت البلد وملهش حد هنا يعني فعلا انا ظلمتها،لكن هى السبب هي لسانها طويل اوي لكن عندها حقك انا إلا بدأت لكن مش عارف ليه كنت بفرح لم اعمل فيها كدة كفاية بقي
لازم تشيله من دماغك مش أول واحدة يعني اعمل معه كدة كلهم زاي بعض ،ويكمل ملابسه ويعطر نفسه
...
كان كل فرد من أفراد العائلة يخرج ل يستقبل المدعوين
والحفلة ملئ بالكاميرات والا ضوء والموسيقي وشباب وبنات من كل الأعمار ورجال أعمال واسرتهم
ياتى فؤاد له اتصال يروح يرد
الو بتقول ايه
كان صقر بجواره
رد المتصل :
وزير الصناعة يحضر الحفلة جاية كمان ساعة
ابتسم فؤاد:
اكيد ينور انا جاي استقبله بنفسي .
ساله المتصل
والشريكة الجديد
رد فؤاد وقال
هاتصرف سلام
ساله صقر وقال
روح يا صقر استقبل بنت شريكى
عشان الوزير جاي الحفلة لازم حتي يروح يجيبه من الفندق
استغرب صقر وقال :
وزير الصناعة مرة واحدة ده باين علي البنت ده وشه حلو علينا
ابتسم فؤاد :
واضح كدة اوعي تتأخر عليها هي في فندق النجمة .
هز صقر رأسه وقال:
عيوني رايح دلوقتى هبلغ ايناس واروح
يتجه لكي يذهب يري إيناس تعبانة جدا
سالها صقر
حبيبتي مالك يا عمرى
كانت إيناس تشعر بتعب وقال :
تعبانة اوي يا صقر مش عارفة مالي
وكانت الدموع في عيونها
كان صقر قلقنا عليها :
تعالى نروح للدكتور ايه رايك
هزت إيناس راسها وقالت :
لا مش ينفع انا سمعت أن الوزير جاي ولازم أكون جانب ماما اسندها بس اخد الدواء، وارتاح شوية
اتنهد صقر
ماشي يا قلبي تعالي وهو ماشي يرى مهدى نازل فطلب منه وقال
أرجوك روح علي الفندق ده ويعطيه العنوان بنت شريك ابوك هناك وفي وزير مهم جاي وكمان إيناس تعبانة ومش عارف اتصرف
انفزع مهدى على ايناس :
انتى بخير يا ايناس
نظرت له ب الم وقالت
حاضر انتبه انت على إيناس
الف سلامة يا مرات أخي
هزت إيناس راسها وقالت :
شكرا جدا الله يسلمك
....
يركب مهدى سيارته ويذهب الي الفندق
في نفس الوقت تخرج دودى من الغرفة وتنزل علي الدراج وهي ترتدى فستان لونه باكستانية وشعرها مفرود كانت مثل الأميرات
خرج مهدى من السيارة ثم ذهب إلي اتجه الفندق
كانت مديحة تمشي بخطوط ثابت وكلها ثقة
كان مهدى في الاستقبال وسأله :
انسه (دودى )من فضلك
الأمن
يشوار الرسبشين على السلم وقال
يتبع....
لقراءة الفصل السابع عشر اضغط على : ( رواية حب على متن سفينة الفصل السابع عشر )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية حب على متن سفينة )