رواية ابن زوجي الحلقة الأولى 1 بقلم نور الشامي
رواية ابن زوجي الجزء الأول 1 بقلم نور الشامي
رواية ابن زوجي البارت الأول 1 بقلم نور الشامي
رواية ابن زوجي الفصل الأول 1 بقلم نور الشامي |
رواية ابن زوجي الفصل الأول 1 بقلم نور الشامي
كان الجميع يجلس في عقد القران وهذه العرةس جالسه تشعر بالضيق الشديد وبجانبها زوجه عمها التي تحدثت بابتسامه مردفه: يا سعدك يا هناكي يا بت يا نغم هتبجي مره الحج عزت بذات نفسه
ابتسمت السيده التي كانت تجلس بجانبها بقلق فتحدثت زوجه عم نغم مردفه: مالك يا حجه نوال حاسه انك تعبانه ولا زعلانه ان اخوكي الحج عزت هيتجوز
نوال بضيق: وانا اي ال هيزعلني يا حبيبتي طول ما اخوي مبسوط فأنا مبسوطه
جاءت زينب لتتحدث ولكن فجأه سمعوا صوت طلقات ناريه عنيفه في الخارج وتكسير وصراخ شديد فوضعت نوال يديها علي قلبها وتحدثت بفزع مردفه: أمير!
نظرت نغم الي نوال ثم تحدثت بخوف مردفه: في اي يا حجه نوال
ركض احدي الحراس الي الداخل واقترب من نوال ثم تحدث بخوف مردفا: ست نوال المعازيم كلها مشيت والبيه جاي علي اهنيه
نوال بحده: الفرح خلص يا جماعه متشكرين جووي ليكم
القت نوال كلماتها وبعدها خرج الجميع من البيت فدخل شاب يبدوا علي وجهه الغضب الشديد وبيده مسدس وفي الأيد الاخري هذه العصا الكبيره ظل يكسر في كل شئ امامه وبالتحديد هذه الانوار والزينه التي تملئ الييت فأقتربت منه نوال وتحدثت بلهفه مردفه: امير كفايه يا ابني بالله عليك
نظر امير اليها بغضب ثم الي هذه العروس التي تقف بخوف شديد تمسك يد زوجه عمها فدخل والده وتحدث بضيق مردفا: خلصت كل ال انت عايز تعمله؟
نظر امير الي والده بغضب ثم تحدث مردفا: جاي اباركلك يا عريس مش خلاص كتبت الكتاب
عزت بحده: وهو حرام اني اتجوز.. انا اتجوزتها علي سنه الله ورسوله
اشار امير الي نغم بأستحقار ثم تحدث مردفا: دي؟! دي ال انت اتجوزتها وخليتها تشيل اسمك بجاا دي تتقارن بأمي الله يرحمها؟
نظرت نغم بدموع اليه ثم اومأت راسها بحزن فتحدث عزت بعصبيه مردفه: الزم حدودك يا أمير دي دلوجتي بجت مرت ابوك ولازم تحترمها غصب عنك
أمير بحده : غصب عني؟! انت عارف زين اني مستحيل اعمل حاجه غصب عني والجوازه دي هتنتهي دلوجتي او بعدين وانا مش هقعدلك في البيت
نوال بلهفه: واه واه اي ال بتجوله دا يا ابني هتمشي فين
أمير بعصبيه: في ستين داهيه خليكم اهنيه افرحوا بعروستكم الجديده
القي امير كلماته ثم ذهب من البيت فجلس عزت بتعب وحزن شديد ثم تحدث مردفا: مش هشووفه تاني يا نوال ولا اي؟!
نوال بدموع: متجولش اكده يا عزت هيجي انت عارف هو بيحبك ازاي بس هو عصبي شويه.. يلا يا نغم خدي جوزك واطلعوا يا حبيبتي
اقتربت نغم منه ثم مسكت يده وصعدت الي الاعلي وهي تشعر بالخوف الشديد اما عند امير كان يجلس في هذه الشقه مازال يشعر بالغضب الشديد وهو ينفخ في سيجارته فأقتربت منه هذه الفتاه وتحدثت مردفه: حبيبي اهدي هتفضل اكده لأمتي واصلا مكنش ينفع تسيبه لوحده انت عارف ان ابوك روحه فيك يا امير
امير بعصبيه: هو لا روحه فيا ولا زفت هو راح اتجوز واحده ملهاش اي ستين لازمه وخلاها مكان امي الله يرحمها وانا مش هسكت الجوازه دي لازم تنتهي ولازم يعرف ان البنت دي مش من مستوانا ولا مستوي عيلتنا ولا تنفعه دي لسه عندها 24 سنه يعني اصغر مني وهو داخل في الستين
تنهدت الفتاه بحزن ثم تحدثت مردفه: يا أمير يعني هو انت متجوزني وانا بنت الوزير ما انت جايبني من الشارع ولو هنتكلم عن المستوي فأنا ال مش من مستواك وعلشان اكده جوازنا في السر
نظر أمير اليها بضيق ثم تحدث مردفا: انتي بتجوولي اكده ليه انتي مرتي يا رقيه ومستواكي من مستوايا بلاش تجولي علي نفسك اكده ياريت كل الناس تبجي زيك ولو علي ان جوازنا في السر فخلاص مش هيبجي في السر حضري كل حاجه ومن بكره هنمشي من اهنيه
في الصباح الباكر كانت نغم تسير في الحديقه تنظر الي الشروق ودموعها علي خديها لم تنسي ما حدث في الأمس وبالتحديد نظرات أمير المرعبه لها لأول مره تشعر بهذا الخوف من نظرات احد فتنهدت بحزن ثم دخلت الي البيت ودخلت المطبخ وبدأت في احضار الفطور مع الخدم ثم تحدثت بتوتر مردفه: هو ابن الحج عزت مجاش البيت لسه
احدي الخادمات: لع يا ست هانم بس اكيد هيجي... البيه ميجدرش يعيش من غيره مهما عمل.. أمير بيه الوحيد المسموح ليه انه يعمل اي حاجه من غير ما يتحاسب تفتكري لو حد تاني هو ال عمل اكده كان البيه سابه والله كان دفنه مكانه
نغم بضيق: علشان ابنه اكيد كل واحد بيحب ابنه وبيخاف عليه
الخادمه: لع عزت بيه معندوش اكده ال يغلط يتحاسب مع عادا امير بيه هو الوحيد ال بيوجف جصاد الحج عزت وانا متأكده انه لو مرجعش انهارده هيروحله ويجيبه بأي تمن
نغم بخوف: ممكن يطلجني؟!
الخادمه بأحراج: لو امير بيه مرجعش البيت ورجوعه وقف علي طلاجك هيطلجك و
لم تكمل الخادمه كلماتها بسبب دخول نوال فانشغل الجميع في عمله وتحدثت نوال بابتسامه مردفه: صباح الخير يا عروسه... واجفه اكده ليه ما سيبيهم هما يعملوا
نغم بقلق: حاضر
القت نغم كلماتها ثم خرجت هي ونوال وانصدموا عندما وجدوا امير يجلس علي احدي الكراسي يضع قدم فوق الأخري وبجانبه رقيه وعزت يقف بغضب فتحدثت نوال بلهفه مردفه: حبيبي الحمد لله انك رجعت.. جولي مين دي
نظرت رقيه اليه بتوتر فتحدث أمير مردفا: رقيه مرتي
عزت بغضب: انت بتستعبط ولا اي...مرتك ازاااي وامتي
أمير بحده: مرتي زي ما ال واجفه جدامنا دي مرتك علي الاقل انا اتجوزت واحده في سني ومناسبه ليا وهتعيش معايا اهنيه
نوال بحده: واحنا ملناش اي لازمه اكده عندك؟! خلاص اعتبرتنا من الشارع علشان تروح تتجوز من ورانا وازاي اهلها يوافجوا اصلا
امير ببرود: معندهاش اهل اصلا ولا تعرفهم هي كانت في الملجأ وبعدها اشتغلت في مول وانا شوفتها واعجبت بيها واتجوزتها
نوال بفزع: يا لهوووي من الشارع؟!
نغم بضيق: اهدي يا حجه نوال واتكلموا براحه
أمير بحده: وانتي مال امك حد طلب رأيك اصلا ولا جالك تتكلمي
عزت بعصبيه: امير كفاايه اكده اتكلم معاها كويس دي مرت ابوك
امير بغضب: مش هتفضل مرتك كتير علشان هطردها من البيت دا اسرع وجت
رقيه بتوتر: أمير خلاص انا همشي بلاش مشاكل بالله عليك
أمير بحده: لع مش هتمشي هتفضلي اهنيه غصب عن الكل وال مش عاجبه يمشي
نغم بحزن: خلاص انا همشي يا حج ملهاش لازمه اعمل مشكله بينك وبين ابنك
أمير بأستحقار: مع السلامه روحي للزباله ال جابوكي منها
نظرت نغم اليه بدموع وحاءت لتذهب ولكن فجاه صرخت نوال عندما وجدت عزت يقع علي الارض فاقدا وعيه وووو
يتبع...
لقراءة الفصل الثاني اضغط على : ( رواية ابن زوجي الفصل الثاني )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية ابن زوجي )