رواية حب على متن سفينة الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم صفاء حسني

رواية حب على متن سفينة الحلقة الثانية والعشرون 22 بقلم صفاء حسني
رواية حب على متن سفينة الجزء الثاني والعشرون 22 بقلم صفاء حسني
رواية حب على متن سفينة البارت الثاني والعشرون 22 بقلم صفاء حسني
رواية حب على متن سفينة الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم صفاء حسني

رواية حب على متن سفينة الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم صفاء حسني


بدأ مهدى يشرح ل ابنه وقال: 
اه يستاهل يا ابنى لأن عرفت الحقيقة أمك كانت مريضة عنده ورم فى الرحم وكانت متابعة مع دكتور والتشخيص كان بيثبيت أنها ورم خبيث 
،وطبعا امى استغلت الموضوع وطلبت منه يطلب انها تروح تتعلاج مع  دكتور النفسي عشان يساعدها على الاستمرار في العلاج لكن كل ده اتفاق  مع ريئفة   ووضع مخدر ليه وتم تصويرها  و انا بغبائي كنت فاكر مديحة خانتني وطلع كل ده لعبة منها ومكتفيشت بده وبس هديتها أنها هتسلط اى ممرضه يعضها حقنة دم فاسدة عشان تكون مريضة اديز أو تختار انها تكون  ميتة  ومش اكتفيت بجد وبس بدلت الجثة ووضعت جثة محروقة وانا بغبي ومضيت على اوراق الدفن ومن ضمنهم ورقة طلاق من مديحة كانت  دفسها رئيفة هانم  في وسط الوراق وكانت شايفينى وانا مدبوح واقتنعت ننقل لمكان تانى عشان تضمن أنها متوصلش لينا   
كان زين مصدوم وسأله : 
لكن انت كنت مصدق أنها خائنه ليه مسالتش من زمان ليه مش اتاكد 
هز رأسه مهدى بندم  :
عندك حق انا غلط متصورتش  غير لم حكى لي الدكتور ازى   وضع بعض المهدئات علي عصير معلب وقدمه لها عشان تشربه وبعد ما غابت عن الوعي  من هنا دخلت رئيفة هانم  هي وخادمتها  وخلعوا ملابس مديحة وجعلوا في وضع القيام بعلاقة وطبعا صورها وركبوا  الصور عشان تكون  التهمة ثابتة عليها 
كانت لميس متأثر من الا حصل  وعيونه دمعت 
كان زين على آخره من الا بيسمعه لكن كان مستغرب تصرف أمه أنها تخاف وتوافق وقال
لكن مش مبرر تهرب كانت تدافع عن نفسها 
مع ظهور صوت من الخلف وبدفع عن نفسها وقالت
كنت كدة كدة ميتة فضلت شهور اتعالج وتم استئصال الرحم وكانوا خائفين ليكون انتشار لكن بعد ما اخدوا عينة من الورم  
يلتفت زين  علي صوتها  والجميع 
تخطو خطوتين نحو زين وترفع النقاب 
كان  زين  واقف مصدوم ويشعر انه يحلم مرة أخرى 
أكملت  مديحة كلامها
احساس صعب انك تكون بين الحياة والموت 
بدأ زين يستقوى قوته وقال :
لكن مش مبرار انك  تتخلي عن 
نزلت مديحة دموعها وقالت
والله العظيم لما عرفت ان مرضي حميد واتعفيت منه رجعت ادور عليك لكن لقيت الفيلا انباعت  ودورت عليك كتير يا ابني
لم يستمع زين لها وصرخ  :
انا كنت بموت في اليوم ١٠٠ مرة وانتى روحتي وعيشتي حياتك 
ابتسمت رئيفة بخبث وبتسخن زين  : 
قولها  وتقف بينها هي وزين ما اهو قدرت تلقيه ،  انتي رجعتي  تكذبي عليه تاني عشمانة ترجع للعز مرة تانية واتفقت مع الوزير واتبلت علي عشان تشكك مهدى فى 
كانت مديحة مصدومة من فى دقيقه بتقلب الأدوار : عز ايه إلي انتي بتقولي عليه انا لو عند ربع بجاحتك وعايزة عز كنت قعدت فوق دماغك ومش همني اي حاجه 
صرخ زين وقال
ياريتك عملتيها جاية بعد ما ابنك انهار 
تحدثت  رئيفة بكل بجاحة  :
انتي اجبن من كدة ويا عالم سلمتي نفسك للوزير علشان يقف في صفك صح ويوقعني في الكلام وياخد نصيب ابني وتكوني انتي الكل في الكل صح بعينك 
انصدمت مديحة وقالت:
عمرك ما هتتغيري صدقنى فاكرة زمان لما قلت ليكي الكذب ملهوش  رجلين دارت الأيام والحقيقة ظهرت ومهما تعملي علشان تشوهي فيا انا قوية دلوقتي مش ب  تخاريف الي انتي تقولها  لا بده ولمست النقاب  بالنقاب والايمان الي سنين كنت بتحمى فيها كنت بصلي ليل نهار بدعي ربنا يجمعني ب ابني واخيرا اتحقق حلمي 
تقترب منها رئيفة وقالت
انتي مش مدركة العواقب الي هتكون بسببك زمان ابنى رفض بنت الوزير بحجة تافها  كانت السبب في موت زوجي وابني دلوقتي ظهورك في حياتى مرة تانية كان السبب في دخول مرات ابنى المستشفى وخسر  ابنى ربع اسهم الشركة انتى وشك نحس على اى بيت تدخلى  ياريت كنتي موتي وارتحت منك   وترفع ايديها تضربها 
أنصدم زين ومهدي  بالموقف
اقتربت  لميس وصرخات 
ماما دخلت المستشفى بسببك 
اعترفت رئيفة :
اوى لكن بسبب لما شافت  النحس ده قدامها وعرفت بكل حاجة هددني انها هتقول  لمهدى 
...... 
سالت مديحة ب استغراب  : 
شافتني انا امتى
بدت رئيفة تعترف  : 
شافتك على الكورنيش وانتي واقفة مع راجل يا بتاعت الرجالة انتي لبسه النقاب علشان تمشي بيه على حل شعرك مش تقوي ايمانك زى ما بتقولي وسمعت كل كلامك معه وجاءت تواجهني وجريت علشان تقول مهدى وانا مسكت ايدها بمنعها فهى بتشد نفسها  وقعت من على السلالم بسببك وكل ده وهي رافعة ايدها لكى تضربها اطلعي من حياتى رجعتي ليه 
كانت تحكى ما حدث
فلاش باك 
طلب رافت  من مديحة تخلع النقاب :
ارفعي  النقاب وشمي  نفسك بدل  ما  بتتخنق 
رفضت مديحة : 
لا مينفعش احنا في الشارع وكدة حرام 
استغرب رافت وسألها :
مين الي قال ده حرام 
كانت  مديحة بتقول على حسب معرفتها :
الدين وربنا أمرنا بيه اه منكرش أن لم لبسته مكنش غرض  تقرب من الله  اكتر منه خوف من شر ريئفة لكن 
قطع كلامها رافت :
لكن ايه  الدين امر المرأة  بالحجاب كل ما يستر المطلوب ويمنع من الوصول إليه كالستر والبواب والثوب ... ألخ.
استغربت مديحة وقالت: 
يعني ايه مش فاهمة 
بدأ يوضح ليه رافت : 
انا قرءت كتاب ديني في الجامع  بيتكلم عن ده وخصوصا انك بعد ما اتزوجنا استمريتي لبساه
سالته مديحة : 
كان بيقول ايه 
شرح رافت :
كان جايب معني الخمار والحجاب وقال ان 
الخمار ماوخذ من الخمر وأصله الستر ، ومنه قول النبي صلى الله عليه وسلم
ردت مديحة التحيه على الرسول: عليه افضل الصلاة والسلام
اكمل رافت:  
خمروا آنيتكم  ، وكل ما يستر شيئا فهو خماره .
لكن الخمار صار في العرف اسما لما تغطي به المرأة رأسها ، ولا يخرج المعنى الاصطلاحي للخمار في بعض الإطلاقات عن المعنى اللغوي .
ويعرفه بعض الفقهاء بأنه ما يستر الرأس والصدغين أو العنق .
والفرق بين الحجاب والخمار أن الحجاب ساتر عام لجسم المرأة ، أما الخمار فهو في الجملة ما تستر به المرأة رأسها .
إلا أن النقاب أو البرقع - والذي تظهر منه عيون المرأة - قد توسعت النساء في استعماله وأساءت بعضهن في لبسه ، مما جعل بعض العلماء يمنع من لبسه لا على أنه غير شرعي في الأصل ، بل لسوء استعماله وما آل إليه الحال من التساهل والتفريط واستعمال أشكال جديدة من النقاب غير شرعية تشتمل على توسيع فتحتي العينين حتى يظهر منهما الخدّ والأنف وشيء من الجبهة .
استغربت مديحة وقالت 
الا اعرفه  انه واجب على المراة تلبسه 
واضح رافت وقال :
الحكم الصحيح مش عارفه لكن قال الله تعالي 
وقل للمؤمنات يغضضن من أبصارهن ويحفظن فروجهن ولا يبدين زينتهن إلا ما ظهر منها وليضربن بخمرهن على جيوبهن  النور/31 ، فضرب الخمار على الجيوب يلزم منه تغطية الوجه .
ولما سالت الشيخ عن ان كان فرض، او سنة 
سالته مديحة :
قال ايه
واضح رافت : 
قال اختلف علماء الفقه في حكم النِّقاب، فمنهم من ذهب إلى القول بوجوبه، ومنهم من ذهب إلى أنَّه سنَّة، وهناك من فصَّل وفرَّق، فذهب إلى القول بأنَّه واجبٌ للشَّابات من النِّساء في حال الفتنة وعدم أمنها، وخلاف هذا الحال فلا يكون واجباً، ولعلَّ مَردَّ اختلاف الفقهاء في حكم النِّقاب راجعٌ إلى تحديد عورة المرأة، فمن الفقهاء من عدَّ وجه المرأة وكفَّيها عورةً كسائر جسدها، وبالتالي يجب تغطيتهما وسترهما، وذهب جمهور الفقهاء إلى أنَّ عورة المرأة كلُّ جسدها في ما عدا الوجه والكفَّين؛ أي أنَّ الوجه والكفَّين ليسا عورةً ويجوز كشفهما، وعلى هذا يمكن تلخيص مذهب العلماء في حكم النِّقاب على النحو الآتي:[٧] قول جمهور العلماء من الحنفيَّة والمالكيَّة والشَّافعيَّة والحنابلة في رواية أنَّ الوجه والكفين ليسا عورة فيجوز كشفهما، واشترطوا للفتاة الشَّابَّة أَمْن الفتنة، وهو قول عددٍ من الصحابة -رضي الله عنهم- كعبد الله بن عباس رضي الله عنهما، وهو قول سعيد بن جبير وعطاء والأوزاعي من التَّابعين، وهو رأي شريحة من العلماء المعاصرين، وفسَّروا قول الله تعالى: (وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ)[٨] بأنَّ الظاهر من الزينة المسموح به الوجه والكفين، وابن عباس قال: الخاتم والكحل؛ والله اعلم 
وأضحت مديحة : 
انا لما لبسته كنت خايفه وكنت عايزة اتابع ابنى وقت تعبه لكن لما جيت اقلعه سمعت انه حرام روحت التزمت بيه 
ابتسم رافت : 
خلاص ارفعي انا زوجك وبقولك ده وعلى العموم الشارع فاضي 
في نفس الوقت الي رفعت فيه مديحة كانت في العربية ايناس ووقف  بسبب الزحمة وشافت مديحة مش صدقت نفسها تركت السيارة ونزلت وجلست على كرسي قريب منها واستمعت الي بعض من حديثها
.....
باك  
عندما اقتربت رئيفة تضرب مديحة يقترب زين 
ينزل ايديها ويوجها ليه الكلام:
مش اسمح ليكي تغلطي تاني فيها ،مفهوم وياريت كرسي الاعترافات القذر بتاعكم ده، يكون في مكان تانى انا جاي تعبان والبنت المسكينة هتموت على امه 
انصدمت مديحة من رأي ابنها وبحزن :
اعترافات قذرة انت مش مصدقنى. 
وبعد قليل يدخل سامى ورافت 
يتحدث رافت وقال :
امك مكذبتش عليك صدقنى يا ابنى 
نظر له زين وسأله  : 
وحضرتك مين 
تنهد رافت :
انا زوجها يا ابنى 
ضحك زين بسخرية وقال:
يعني اتجوزتي وعيشتي حياتك، وجبتي اولاد وجايه تسالي، عن ابنك يا مدام دودى 
كان بيدفع مهدي وقال: 
عيب يا ابنى مش ينفع تقول كدة انا الا بعت عمك سامى يجيبهم بعد ما عرفت الحقيقة 
صرخ زين وقال :
كمان وبتقول  عيب، فين العيب ده كل واحد فيكم اتجوز وعاش حياته وسبتونى وحيد وجاي دلوقتى انت تقول هى بريئة و هي تقولي ابنى
انا زمان كنت بكرهك علشان كنت السبب في موتها لكن دلوقتى  فهمت انكم لعبتوا بي وبكرهكم انتم الاثنين اطلعوا من حياتي مفهوم ويتركهم ويذهب الى غرفته 
ويعمل اتصال 
وفي نفس الوقت 
تدق نور  باب غرفة ادهم
ممكن ادخل يا فندم 
ابتسم ادهم : 
طبعا مش عايز سؤال نعم يا نور  والله ظلموك بالاسم ده 
ابتسمت نور وقالت :
اهوه كلها اسماء مكتوبة عند ربنا 
هز ادهم رأسه وقال: 
ونعم بالله خير في حاجة عايز تقوله 
سالت نور بتردد وقالت: 
اه يافندم هو المهندس  زين فين مش ظاهر على السفينة ليه مريض أو حاجه 
ابتسم ادهم :
اخيرا طلب اجازة ونزل
استغربت نور وقالت: 
هو ينفع اي حد يطلب اجازة 
هز رأسه ادهم :
اه لو السبب شديد يسمح لده وطبعا هو المدير 
اما بخصوص اجازتك كمان يومين عارف انك زهقت 
هزت راسها نور وقالت 
مش كدة لكن مشتاق للحج مش اكتر والسفينة فيها فراغ في غياب  المهندس زين 
ضحك ادهم وقال : 
ايه حبيته ياخلبوس انت ازى اصلا قدرت تستحمل كل المدة ده كل الشباب رهانة انك هتزهق 
ضحكت نور وقالت: 
انا بحبكم وبحترمكم كلكم  عشان كدة قدرت استحمل ماعدا شخص 
ضحك ادهم :
بهاء عارف وقربت اوصل للقرار
ثم يرن الهاتف 
يرد ادهم وقال:
جبت في سيرة القط جيه ينط اهوه بيتصل 
ابتسمت نور كانت نفسها تسمع صوته تطمن عليه ومش عارفه ليه  : 
طيب كويس طمن عليه 
اتكلم ادهم بمرح وقال :
الو اذيك يا زين اخبارك ايه والخلبوصة لميس عاملة ايه 
تنهد زين وقال : 
هى كويس لكن عايزك تنزل   بسرعة ضروري 
استغرب ادهم وقال:
والسفينة مين يكون فيها 
هز رأسه زين وصى  عمر وسيف ونور يهتموا بالشباب 
اعترض ادهم وقال : 
لكن نور إجازته كمان يومين وهو محتاجه ضروري عشان  كان عايز ينزل قلقنا على والده 
اتعصب زين وقال :
اتصرف وانزل يا بنادم امك مريضة 
....
عند مديحة تنظر إلى مهدى ثم تعطي لهم ظهرها 
يتحدث مهدى : 
كفاية يا امى لحد كدة ارجوكي اخرجي من حياتنا روحى عيشي في اسكندرية ولو على احفادك يزوروكي كفاية دمرتي كل حاجه بسبب حبك للسلطة 
كانت رئيفة لم تستمع له ولم تريد أن تتنازل وقالت  : على اخر الزمن عايز تطردنى بعينك مش هطلع والا سبب الخراب ده لازم تموت وفي دقيقة تفتح درج فى قلب نيش بجوارها وتخرج 
المسدس وتوجه إلى جهة مديحة 
يصرخ  مهدى 
انتى بتعمل ايه يا امى ونادى على  مديحة 
حسابي يا مديحة 
ويتم اطلاق النار  استمع زين صوتهم وصوت الرصاص  و يصرخ امي 
يتبع....
لقراءة الفصل الثالث والعشرون اضغط على : ( رواية حب على متن سفينة الفصل الثالث والعشرون )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية حب على متن سفينة )
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-