رواية حب على متن سفينة الفصل الثلاثون 30 بقلم صفاء حسني

رواية حب على متن سفينة الحلقة الثلاثون 30 بقلم صفاء حسني
رواية حب على متن سفينة الجزء الثلاثون 30 بقلم صفاء حسني
رواية حب على متن سفينة البارت الثلاثون 30 بقلم صفاء حسني
رواية حب على متن سفينة الفصل الثلاثون 30 بقلم صفاء حسني

رواية حب على متن سفينة الفصل الثلاثون 30 بقلم صفاء حسني

نظر زين له وقال :
انا اتنازلت عن القضية يا ايهاب 
ولو الأستاذة خلصت تمضي وتروح تجهز نفسها  علشان هنسافر كمان ساعتين كفاية عطلة 
هز رأسه ايهاب وقال:
تمام مدام كدة أمضي انت كمان 
أنصدم زين وسأله  :
علي ايه 
ابتسم ايهاب وقال :
علي موافقتك أنه تكون بهئية بنت مش ولد علشان  هي وأنت هتتحسبوا ده قانون 
  هزت راسها نور بالموافقة
لكن مش يأثر على شغله 
اتنهد ايهاب وقال
انتى كان متقدم عليك  3  تهم يا تغير في خانة البطاقة من أنثي ل ذكر والتحرش وسقطت دلوقتي ومانع أن تكمل العمل 
ردت نور وقالت:
كنت مجبورة  وقتها يا فندم والسبب المهندس زين 
هز رأسه يدافع عن زين 
لا ده قانون بيمنع البنت تعمل في الاماكن ده 
اندهش زين وسأله  :
طيب ازاى حضرتك عايزها  ترجع  بهيئة بنت 
شرح ايهاب وجهة نظره :
علشان بسبب الشوشره دي اللي انت عملتها يا مهندس زين الكل عرف بالموضوع 
أنصدم زين وسأله :
مين الكل ممكن توضيح 
اعتذر ايهاب  :
انا آسف يا صاحبي الموضوع خرج من ايدي في ظابط كبير وصل ليه كل اللي  حصل وطلب نبعت نتأكد من الابلاغ وبده يعتبر كل اللي  علي متن السفينة عرف 
شهق زين متوقعش أن لعبة وقرصة ودن تقلب على بالشكل ده وسأله :
أمتي حصل ده انت وعدتني  أنه بيني وبينك 
واضح ايهاب :
كان قبل ما الصول يفتكر أنها هربت بعد ما غيرت ملابسها ووصل ل مديرة 
انتم  اخدت الموضوع هزار وعند معها وهى حبت تثبت هى بنت وتمحى تهمة التحرش   ف أصبح فى متهم  هرب فكان لازم نوضح أنها من الأساس بنت 
  غير فى اتهم ضدك انك 
اجبرتها تركب سيارة الشرطة وكمان أقبض علي بنت للواء  سابق وهو بلاغي مسؤول كبير 
أنصدم زين ونظر له وهو لم يفهم شي وقال:
بنت للواء سابق مين مفيش غير نور  وصاحبتها تالا ودول  سكنين في حي شعبي فين اللواء ده 
ابتسم ايهاب على جهل زين وتهوره  :
البنت اسمها ايه 
بلعت ريقه نور وقالت:
تالا منصور حسين 
ابتسم ايهاب وقال :
منصور حسين ده بيكون للواء سابق 
شهق زين وزعق في نور :
انتى كنت عارفه وعشان كدة جامد قلبك عشان ترد لي المقلب 
يادي  المصيبة انا مشفتش غير  المصائب  من وراكي  
نظرت له نور بتحدى :
هو حضرتك حد  قالك تعمل تمثيله وتحرق دمي من حفر حفرة ل أخيه وقع فيها 
صرخ زين فيها :
يعنى انتي كنتي عارفة ومقولتيش 
ابتسمت نور وهى فرحان فيه وقالت :
أنبه مين يا بابا هو انت سمعت لحد وانا كل اللي  اعرفه أنه ظابط وطالع علي المعاش لكن الرتبه ايه معرفش 
نظر زين عليه من بعيد وقال :
ابن الذين ولا كان باين  عليه ابدا 
طلب ايهاب من زين ؛ :
لازم تحل الموضوع  ب أسرع وقت ل تتسجن  يا زين 
أنصدم زين :
هي حصلت لازم تلاقي حال 
ابتسمت نور ونظرت له بتحدى  :
انا عندى الحل انا هتكلم مع عمو منصور بس انت تعتذر ل عمى منصور ونحل مشكلتين من غير تدخل حد مفهوم ووقت ما أخلص الشغل تسيبني 
غضب زين  وقال
أنا كنت جاية عشان كدة بس انتى عصبتنى وكمان موضوع  السفر كان مفاجأة 
سالته نور وقالت :
انا مش هتفرق معايا أن كنت ولد او بنت لكن انتم إللي  أصحاب العقول المريضة بتفرق معاكم فاكرين البنت لقمة سهلة واسهل حاجه عندكم شوفت ديل فستان تجرو وراها وتتحرش بيه وترعبهم والا بتسالو أن ده فى مقام اختى انتم الا اجبروتنا على كده 
نظر زين لها واستغرب بكلامها واتهمها :
تقصدي  بمين يا ختي بالعقول المريضة 
نظرت له نور:
إللي  بيعمل فرق ما بين الولد والبنت في العمل ولا بيفتكر أن البنت متقدرش تكون أد  المسوولي 
أنصدم زين:
هو انتي اتجهت إلى حقوق المراة كمان ايه الغلب ده  يبقي مش هنخرج من هنا .
ضحكت نور وقالت :
انا اتعلمت  حقوق الرجال معاك وانت اتعلم حقوق  المرأة مش انا  المهندس نور  
سألها زين بلهفة وغيرة مكتومة :
يعني قرارت تسافرى ولد صح 
قطع ايهاب حديثهم ونكراهم الا مبيخلسش وقال  :
كفاية الشوشره ده وفكروا اتتصرفو ازى ،حلوا المشاكل بالعقل 
قطعت حديثه وقالت  :
اشاعة ايه يفندم  الموضوع 
تشابه في الأسماء لو روحت بهيئة بنت هيتهامسوا  ويتغمزو في الكلام 
نظر لها ايهاب وابتسم :
عين العقل بالتوفيق والله يا مهندس زين البنت مفيش منها وعقلها كبير مش مستهلة تعمل كل ده 
يبتسم زين  ابتسامة سخرية ويدفع نور أقدمه 
يالا يا هانم  الا عقلى الا .
ويخرج ثم يلتفت مرة أخرى  ويعمل ب ايده على ذقنه بمعنى 
تحذير  يا ايهاب 
يضحك ايهاب وما بين نفسه مش معقول ده زين يا شيخ باللى كتير مشفوتيش فيك كل ده واضح تأثيره قوى أنها خرجت كل  حاجه حلوة ،ماتت فيك من زمن انا حسيت انك رجعت ل سنه ١٥ سنه  
......
صرخت نور فيه 
متزقيش كدة  انت صباعك تحت ضرسي 
نظر زين بغضب  :
ضرس مين يا ماما متتغريش قوي كدا  بنفسك وروحي جهزي نفسك علشان نسافر 
سالته نور وقالت:
مش هتعتذر لعمي منصور هتتسجن 
اتكلم زين بثقة :
محدش يقدر يسجني وانتي فاكرة الفيلم ده دخل عقلي مش عارف ازى لعبت في عقل  ايهاب  واتفقتي علي كل ده امتى 
استغربت نور حديثه وقالت:
للدرجة دي  مش واثق في صاحبك 
نظر لها زين وقال :
لا يا ماما مش واثق فيكي انتي 
زعقت نور وقالت :
براحة علي نفسك انت لسه مشفتش حاجه من حركات البنات ،يعني يستحسن نخلص 4 شهور بهدوء احسن ليك ولي 
نظر زين لها بغضب :
انتي يا بت بتهدديني ماشي لو مش خيلتك مسخرة هناك مش ابقي انا 
ضحكت نور وقالت :
يبقي انت جبته لنفسك يا مهندس زين سلام 
غضب زين :
ماشي يا نور 
واتجه نحو منصور 
وبدا يعتذر وقال
انا اسف حضرتك على حصل منى ارجوك لكن نور هى السبب 
كان منصور  على آخره وقال:
انت احراجتنى  انا وبنتي وسط الخلق ده ملوش غفران 
بدأت تهدئه مديحة  بتعتذر ل منصور   :
بعتذر ليك من ابني مكانش يقصد هو متسرع
ولما بيغضب عقله بيوقف 
عندك حق لكن كل الحاره هناك عارفين أخلاق تالا وألف شاب يتمني يتقدم ليها 
مكنش مقتنع منصور من تبريره :
كان قبل ما ابنك يشرف الحاره ويعمل قلق 
تدخل ادهم وقال:
طيب انا عندى الحل 
ضربه زين على كتفه  :
مش وقتك يا فالح 
نظر لهم منصور: 
مش عايز اي حلول منكم ربنا يرحمنا منكم يالا يا تالا 
سالته تالا وقالت :
ونور  يا بابا 
اعترضت منصور وبشدة :
أمها معاها وهما يحلو مشاكلهم كفاية بهدلة ويوقف تاكسي ويسحب تالا 
....
وجهة مديحة كلامها ل زين:
ممكن كفاية بقي يا مهدى يصغير ظلم في الناس وخلاص الموضوع ده 
تكلم زين بحدة :
انا مظلمتش حد علي فكره ،هي مضت لمدة 6 شهور لازم تكمله ويترك امه 
.....
تخرج نور  من قسم الشرطة 
اتجهت مديحة نحوها 
نور  حبيبتي آسفة جدا علي الا  عمله معاكى زين 
نظرت لها بعتاب وقالت
:آسفة ياه سهلة اوى الكلمة ده يا ماما مديحة، انتي عارفة انا استحملت كل ده علشان انتى إلا ربتنى، بس بابا يموت بسبب جدة الأستاذ المحترم واتحرم منه وانتى متقولش لي وتخبي عليا 
وانا بقدم استقالتي عرفت بالصدفة وقولت ابعد عنكم واريحكم ، يروح هو  يعمل فيلم ويجرح آخر ناس كنت اتحمى فيهم بجد حرام و محدش يقبل الظلم ده  
انصدمت مديحة أنه عرفت وبخجل سالتها  :
انتى عرفتي ازاى والله يا بنتى مكنت  عايزه أخبي عليك ، ام بخصوص اللواء منصور هنروح ونعتذر منه 
هزت راسها نور بالرفض :
انا إلا اروح علشان كنت السبب في كل ده نسيت انى بتعامل مع مجنون وخلل مش شخص طبيعي 
استمع زين حديثها وقف أمامها :
احترمى نفسك احسن ليك 
نظرت له نور بتحدى  :
هتعملي ايه هتقتلني حضرتك ،مش جديد على  عائلتك المصونة ،وعلي العموم انا هعمل ب اصلي واستسمح اللواء منصور ان يرحمك، علشان بس ارد جميل الست دي ،وبخصوص العقد هنفذه وبعد كدة تنسوني 
صرخ زين فيها:
فوقي ياماما انتى فاكرة نفسك مهمة انتى مجرد عاملة في شركة المهدى وعلي سفينة زين  Zsea 
اتنهدت نور وبغضب
مغرور  متعجرف 
وتوقف تاكس وتروح خلف منصور تالا 
طلبت مديحة من زين 
كفاية يا زين أرجوك سيب البنت تخلص شغلها وتخطط ل مستقبلها وانت لازم تعتذر من الرجل 
ينفخ زين وهو معترضت 
.....
في الحارة 
كانت وصلت ووقف اقدم الباب بتعتذر من منصور   : آسفة جدا يا عمى علي كل الا حصل 
اتكلم منصور معها ببعض من الجدية :
بص يا بنتي انا بعز ابوك جدا لكن انا من بعد ما خلصت خدمتي في الشرطة ومن وقتها خليتى  حياتى كلها  لبنتي وانت عارف ازى تالا كانت فى حالة صعبة انتى وهى عشتوا الماضي مع بعض انتى اختارت دور الشاب ام هى لبست الحجاب وخبت نفسها في البيت  لكن النهارده بسبك انتى المحترم ده اتعملت زاي المجرمين وبكت ونزلت دموعها وتذكرت كل الا فات  
اتنهدت نور بوجع :
عارفة يا عمى لكن المحضر إلا انت أقدمت يضرني انا مش هو 
أنصدم منصور وقال:
كمان عايزة اتنزل عن محضري  طبعا لا لازم يتعاقب لأنه مش متربي ،كان فاكر اني رجل غلبان وهو عنده واسطة عيل مفعوس في القسم ياتنطت علينا لكن بقي زى الكلب لم عرف انى تقيل 
بدأت تترجه نور وقالت :
طيب ممكن تأجل محاسبته بعد ما أخلص شغلي واسافر  انا 
تتدخل زوجة منصور مدام فاطمة 
تخرج فاطمة وتبدا توضح أن الموضوع كبر  :
يا حبيبتي انا كنت مسافرة ولما رجعت يستقبلون الحار أن شاب عاكس بنتي تحرش بيها وجاءت الشرطة وفي إلا قال كان معها في الشقة فوق يرضيك ده ل سمعة صاحبتك 
انصدمت نور من الا حصل :
اكيد مش يرضينى وانا آسفة مرة تانية أن كنت السبب في ده وحلها  وتفتح باب الشقة وتنزل وأقدم الحارة كلها وتتجه نحو محل يبيع مفروشه افراح وعزاء وتطلب منه  ميكروفون 
.......
كان عاد زين عند ايهاب 
وبدا يسأله يتصرف ازى 
رد ايهاب وقال
لازم تعمل تصلح الا عملته وتعتذر عشان انا كمان الأذى يطولنى معاك 
كان زين غاضب  :
وشه  فقر  من يوم ما عرفتها وجاءت لي المصائب 
اعترضت ايهاب وقال:
دماغك يا حلو هي السبب بسرعة لازم تصفي الخلاف قبل ما تسافر 
هز رأسه زين :
أمر لله هروح أعتذر منه 
وذهب زين وادهم كان ينتظرها 
نظر زين له بغيظ:
انت تاني عايز ايه 
اتكلم ادهم بمرح  :
ينفع اسيب اخوى في مواقف زاي ده انا جاي معاك 
نظر له زين وقال:
ياشيخ  قول كلام غير ده مش علي  بردوا انت جاي علشان  السنيورة 
ابتسم ادهم :
الأثنين ثم تراجع  أقصد طبعا علشانك انت وصدقنى احلها 
نظر زين له وقال:
هي خربانه خربانه والله يا نور  ل اطلعهم عليكي 
ويتجه الي الحارة وقبل ما يركن السيارة يفوجى 
ان نور لبست ملابس ولد وغيرت ملامحها ل ولد وبدت  تتكلم بصوت رجل في الميكروفون 
انا الشاب إلا انتم بتقول عنى اني اتحرشت ب الانسه تالا اقعدني تقول كلام فراغ 
نظرت تالا من النافذة وانصدمت 
هي المجنونة بتعمل ايه هي ناقصة 
الجميع يتجمع علي الصوت في الشارع وفي البلوكنات 
صفق منصور يد على يد وقال:
صاحبتك بتعمل ايه انا فعلا ندمت أن وافقت علي صداقتكم 
طلبت تالا يهدى وقالت :
ليه بس يا بابا طيب نشوف هتعمل ايه 
......
كانت نور  تكمل كلامها  :
وانا معجب بالانسة تالا وبطلب  ايدها من عمى الحاج 
الناس بتتغمز وتتهمس 
يا ترى ليه عايز يتجوزه يبقي حصل حاجة كانت امرأة تقول الكلام ده لجارتها
:تقترب نور منها  
صح كدة يا هانم حصل حاجات 
نظرت المرأة وتكلمت بسخرية  :
ايه البجاحة ده 
نظرت لها نور وقالت
بجد مين الا بجح فين انا والا  انتى بتقوله ايه  يا امى ريهام  
استغربت ام ريهام :
هو انا أعرفك علشان تتكلم معى وتعرف بنتى من فين 
ابتسمت نور بخبث : 
ما انا كمان كنت بتكلم مع بنتك ريهام  
صرخت ام ريهام وقالت 
كاذب محصلش. 
اكيدت وقالت :
لا حصل وحصل مع كل بنات الحارة. 
الرجال اتلموا  علشان يضربوا نور  
تدخل زين لكى يحمها وقال 
:ليه زعلانين مش قال الحقيقة 
صرخوا الرجال وهما معترضين:
حقيقة ايه وأنت مين كمان 
ابتسم زين :
مش هو متربي معا بناتكم من وهو صغير 
انصدموا الرجال وقالوا :
نعم ايه الجنان ده انتم اكيد مجانين 
كان ادهم حاجز ما بينهم وبين نور 
تبعد ايد ادهم من عليها وترد :
اه مجنون والا اقوالكم مجنونة  وتخلع  البوركة والشنب  وشعر ينفرد انا نور رأفت بنتكم وبنت رافت العامل البسيط الله يرحمها ،  عارفين فين المشكلة أن فى مجتمع بيشوف البنت أنها سلعة وان مادم البنت عاوزة تشتغل لازم تلبس محزق وضيق ووتذق عشان تتقبل فى الشغل ام المحجبة والا مسترجلة زى ما كانت بناتكم تقول عنى ملهاش شغل ابوى جاءت ليه بدل الأزمة كذا مرة كنت عاجزة نفسي اقدر ادفع فلوس الايجار المتاخر ،وافقت علي لعبة، علشان اسدد ديون بابا علشان المرض اخد كل حاجة منه، عملية وراء عملية نشحت ونمد ايدنا، وأنا خريجتى هندسة، لكن مش عارفة أكون زاي البنات، اللي  بتلبسي  وتتذوق،  وكنت لم اروح عشان مقابلة شغل اترفض من قبل ما حد يختبرون كفاية  شغل؟ ولما الفرصة جاءت لي جاءت لازم اكون علي  هيئة ولد،  واشتغل علي سفينة فيها عدد كبيرة من الشباب روحت مثلت انى ولد زاي ما شوفت غلط؟ 
الجميع استغرب ومكنتش مقتنع وقال 
ايه الفيلم ده 
اتجهت ام ريهام لها وقالت:
انتى بدفعي علي صاحبتك واكيد هو ده وشورات على ادهم 
جاء رجل وقال 
  لا انا شاهد انهم اخدو البنت ده الا متنكر بلبس ولد  
دفعت نور وقالت 
الا انتم بترمى عليهم الغلط ،المحترم ده بيكون  مدير الشركة لما عرف، قرار يبلغ عني وجاءت الشرطة اخدتنى  وصاحبتى وعم اللواء منصور ،مش رضيو يسبوني غلطو؟  
وانتم خلال ساعات طلعتوا كلام زاي الزفت، بدون تأكيد لمجرد صاحب الشغل كان بيهزر 
الجميع انصدم وانحرج 
اعتذرت نور والدموع نزلت من عيونها 
انا آسفة يا عمى منصور ووعد محدش يشوف وشي تانى وتترك المكان 
صرخ زين فيهم وقال   ؛:
في ايه متجمعين ليه الفيلم خلص  وكل الموضوع كنت بأدب نور  ،علشان كدبت علي، وعلشان تتعلم أن ربنا خلق الرجل رجل ،والبنت بنت مش ينفع ياخد حد مكان حد ،وأن لو فضلت كدة ممكن تتعرض ل اي تهمة ،واللواء كتر خيره وافق اعمل كدة علشان تتعلم نور  الدرس. 
نزل منصور وادخل وقال :
فعلا يا ابنى لكن  مكنتش  متواقع  أن أهل الحارة يصدقوا حاجه زاي ده عن بنتى  
الجميع بدءو يعتذرون إلا فاهم والا مش فاهم
وكان ادهم من الناس إلا مش فاهمه :
انا مش فاهم حاجة هو أنتم امتى اتفقتو 
ابتسم زين ويتذكر 
لم  انطرد من بيت منصور ذهب علشان يتحري عن منصور وطلب من ايهاب يجيب معلومات 
رحب بيه ايهاب  :
مين زين المهدى ايه اخبارك 
ابتسم زين ورحب بيه  :
الحمد الله وانت 
ابتسم ايهاب 
بومب ايه فكرك بي 
ضحك زين :
اكيد مصلحة 
ابتسم ايهاب وقال:
ده المتواقع قول ما عندك 
بدأ زين يسأله 
عايز معلومات عن اللواء ده وفتح الموبيل الا كان مصور بيه اليافط الا كانت على بابا الشقة وقال أنا مستغرب أنه  عايش في مكان شعبي 
ابتسم ايهاب : 
اللواء  منصور الحمولي ده ظابط كبيرة لكن متوضع وبيحب حارته وعايش في بيت ابوه واتجوز وعاش هناك وكل الناس هناك بتحبه........
ولم اتصاب في عملية من سنتين  قرار يطلع علي المعاش مبكر علشان يهتم ب اولاده......... 
استغرب زين وقال:
هو مش عنده إلا  بنت واحدة 
ابتسم ايهاب  :
لا اثنين 
تالا بنته الكبيرة وولد  تامر إلا في عمر 9 سنين؛ ده كل المعلومات إلا اعرفه ؛ 
هز زين رأسه  تمام شكرا 
ساله ايهاب :
ايه المصلحة فاهمنى عايز تتجوز بنته 
ابتسم زين 
مش بعيد المهم افهمك كل حاجه 
.....
اتصل زين ب بالبيت 
منزل اللواء منصور 
رد منصور :
نعم مين حضرتك 
تحدث زين بجدى وطلب 
ممكن أقبل حضرتك في موضوع ضروري أرجوك وانا من طرف اللواء  قاسم
استغرب منصور وساله؛ :
بس افهم خير 
هز رأسه زين وقال :
لما نتقابل  هتفهم خد العنوان حضرتك 
منصور حاضر 
.....
بعد ساعة 
ذهب اللواء منصور إلى المكان وعندما شاف زين  انت تانى عايز ايه 
ابتسم زين :
عارف انك زعلان منى علي الا حصل وانا  طلبت اقبلك هنا عشان محتاج مساعدة منك
ساله اللواء منصور: 
اساعدك ازاي وانت حبتين بالطريقة ده ليه 
بدأ يشرح زين :
انا هدخل في الموضوع عايز اعلم نور رافت درس 
أنصدم منصور وشتمه :
انت بتقول ايه ايها التفائه  ده انا كنت فاكر حاجه مهمة وجى يقوم 
طلب زين منه ينتظر  : 
اسمعنا واحكم تفاهة والا لا،.....
دلوقتي انت كنت ظابط مهم عايز أسألك ايه شعورك لم تعمل مهمة وتكتشف أن ظابط من الا معاك بنت مش ولد.وكمان يتخلي عن عمله. 
اتكلم منصور بحدة  :
يكون تهريج وشغل فاضي عندنا البنات ليهم شغل والشباب شغل 
ابتسم زين وقال: 
الله ينور عليك ده إلا حصل معايا  ضحكت علي واستغفلتنى ولازم اعلمها درس هى رافضة ترجع الشغل ومضيت العقد لمدة ٦شهور ولكن خلفت التعليمات والعمل هناك متوقف عليها 
ساله اللواء   :
انا فاهم تقصد ايه بس ايه المطلوب.؟ 
بدأ زين يشرح ليه وقال 
لازم  نخليه تعترف أنه غلطت وتتعلم ان في فرق ما بين الولد والبنت وتعيش الواقع واهم حاجة عندى ترجع للشغل 
انصدم منصور وقال :
طيب ما كدة هى  هترجع بنت ويضرك في شغلك 
ابتسم زين :
مش فارق معايا بس اهم حاجة ترجع شغلها  وتكتب تعهد بده 
بدأ يفكر وقال:
لكن الموضوع  ممكن يوسع غير بتقول عايز تتهمه ب تحرش، 
ابتسم زين :
انا كنت ممكن اعمل من غير ما اقولك حضرتك، لكن مش ينفع اصلح غلط بغلط ،وكمان  هو حد يقدر يتجري يتكلم عن حضرتك وصدقني لو حصل هي مش اتسمح يحصل  ده. وهتوقف الكل ووقتها هتعترف 
كان منصور متردد وقال : 
انا عمرى ما كنت اوفق لكن  انك جاء من واسطه عزيزه ايهاب الن  النقيب قاسم مش كنت أوفق على كل ده 
......
باك 
شهق ادهم وهو مصدوم
 يا ابن اللعيبة دخلت  علي اللعبة كلها 
ابتسم زين وقال
 طيب يالا علشان   الحقي المجنونة علشان نسافر 
ضحك ادهم وقال:
روح انت وانا اعمل مهمة وجاي. 
ضحك زين وقال: 
عارف هي ايه ومش يوافق 
نظر ادهم له بغيظ :
متقرش فيها  انت بس. 
يركب  زين العربية وهو بيتكلم فى الهاتف مش اتاخر هو  الاتوبيس يطلع الساعة كام 
يتبع....
لقراءة الفصل الحادي والثلاثون اضغط على : ( رواية حب على متن سفينة الفصل الحادي والثلاثون )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية حب على متن سفينة )
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-