رواية حب على متن سفينة الحلقة السادسة والثلاثون 36 بقلم صفاء حسني
رواية حب على متن سفينة الجزء السادس والثلاثون 36 بقلم صفاء حسني
رواية حب على متن سفينة البارت السادس والثلاثون 36 بقلم صفاء حسني
رواية حب على متن سفينة الفصل السادس والثلاثون 36 بقلم صفاء حسني |
رواية حب على متن سفينة الفصل السادس والثلاثون 36 بقلم صفاء حسني
دعاء اليوم يارب
اللهم إني أعوذ بك من علم لا ينفع ، ومن قلب لا يخشع ، ومن نفس لا تشبع ، ومن دعوة لا يستجاب لها، وظلم يكون فوق الاحتمال
دقق زين بالنظر على جسد الشخص وهو يقول
مش غريب عليا الشخص ده
أكد الضابط ظنه وهو يشرح له :
اكيد واحد عارف كل مكان علي السفينه وعارف أن فى مخرج فى مكان يقدر يهرب منه وخصوصا السفينة فى وسط الماء
هز رأسه زين وفتح الفيديو:
كان يسحب الشخص نور الي ممر داخل السفينة ثم يختفي
اوقف زين الفيديو وهو فى حاله من الغضب مع حالة من الضياع مع حالة من الشك وتسأل وكأنه لم يعلم جزء فى السفينة او ممكن من صدمته لخطف نور جعلته لا يتذكر :
المكان ده يؤدي علي فين بالظبط يا ادهم
نظر ادهم إلى المكان وهو أيضا اكتشف أنه لم يعلم بهذا الجزء من السفينة لانه لم يحتاج أن يتجه إلى هذا المكان وقال:
اكيد الكابتن ادم يعرف
طلب الضابط أن يتم استدعي ادم علشان يوصلنا علي المكان ده
استمع عمر لهم وهز رأسه بالموافقة
.....
مازالت نور تقلد صوت زين الذي اتقنته لأنها كانت تقلده وهو يتحدث وهى تتريق عليه وهى زعلانه وايضا طبقت صوته تسطيع أن تخرج كذا طبقة :
انا مكنتش متوقع كل الحقد ده في قلبك
ابتسم جاسم بسخرية:
هو انت شوفت حقد لسه،كنت كل مرة انت تذرني اكون حمايتك ،في اي مصيبه ،وبعد كدة أطلع وحش ،فاكر زمان بدأت معرفتى بيك امتى افكارك
لم كنت انت طالع مخيم انت وادهم فى مكان سياحي كنت في هذا الوقت اعمل فى هذا المكان واشتري منى ادهم بعض الاشياء الممنوع واستمرت فى المخيم يومين وكان وقتها ل يوجد احد ولكن بعد ذلك ظهر بعض من البنات وانتم كنتم لا تعوا ل شي وكنت سوف تذهبوا فى داهية وقتها من الذي انقذكم وهربكم من المكان مش انا
فى هذا الوقت كان يتخيال جاسم أن يحكى هذا القصة لكن ابتسم ثم قال ما بين نفسه ليس وقتها عندم اوصل ل هولاء الفتيات سوف أخبرهم عنك انت وادهم والا اعلم اذا كنت تعرف أن انا الوحيد الذي يعلم بهذا الموضوع
سالته نور وقالت
لماذا هذا الصمت الطويل لانك ليس عندك شي تقوله
ابتسم جاسم بسخرية
الحوي يمتلك كل شي ولكن يخرج شي شي وسوف اقول لكى انك خليت بوعدك لى من يوم ما رأيت نور رغم فى البداية كنت هتجنن علشان تعاقبه ،وكنت اريد مساعدتك وتهوشيه و رخيت الحبل لكن لم كنت أعلم أنه سوف يلف حولين راقبته ووقتها كنت غاضب وقومت بتوبيخى لأن كان هيموت، ناسي لما طلبت منى اقوم ضايقه أثناء الاكل " وكل مرة هو كان بيستفزك فيها كنت تسلطنى عليه ،لكن هو قدر بذكاءه ياخذ ثقتك ، ثم كشف بهاء وعلشان نخوفه وضعت زيت علي السلم وقت الرهان على السباحة واتزحلق ،وأنت كمان لحقته وجيت وحذرتنى أن لم اقترب منه، فاكر من يوم ، ما جيه وانا بعد ما كنت الكل فى الكل عندك ،اصبح ليس ليا كلمة عليك ، وتغيرت وأصبحت تتعامل الكل بهدوء
وتجاهلتنى " لكن انا وبهاء لم نصما فضلنا نوقعه في الغلط ، لكن كان كل مرة يخرج منه وتكون ل صالحه ،حتى قومت بتسلم الإدارة له .
كانت تستمع نور بوجع عندما تذكرت كل ما حدث معها لكن بتتغلب علي شعورها وتكلمت :
ليه كل الحوارات دي وسببه ايه في وجودي هنا
تحدث جاسم وقال :
كان لازم اقوم بعاقبك ،مثل ما عقبتنى و طردتنى زي الكلاب بعد خدمة سنين ،لم اتصور انك تفعل معي ذلك لكن تاكد انك فعلت هذا معه وأصبحت صديقه ليه
سالته نور بلهفة :
تقصد ايه طلع كرهك لي
ابتسم جاسم بسخرية
متعملهومش عليا انت اتغيرت اول ما عرفت أنها بنت، ريررت عليها وكمان جريت وراها علشان ترجعها، فيها أيه زياده عن البنات اللي كنت بجيبهم ليك، تطردني علشان شوية سي دي ومجلات، طيب البنات إللي كانت بتيجي ليك مخصوص ،دول ايه ،ولو هتموت عليها اوي كدة ،كنت قلت ليا وانا هخليها تحت رجلك، واسلملهك زى ما سلمتلك غيره وانقذتك من بلوى ولا فجأة اتغيرت
الأخلاق ظهرت من يوم ما دخلت علي متن السفينة عملت فيك ،ايه بقيت ترفض كل حاجة أقدمها ليك ،
فاكر لما مرة وحدة قلبت عليها وطردها ،وجيت طلبت بنت تيجي حالا وكنت في حالة صعبة ،كنت بتظهر قدام الكل الشاب إللي معقد ومفيش زيك ،ونسيت انى بير أسرارك، فجاءة علشانها طردتنى ،انا كنت ممكن اسلمك للإخوان علي طول ،لكن كان لازم اواجهك بحقيقتك انك مريض وب الف وش ،قدام الكل ترفض اي بنت تيجي ،وأول ما الكل ينزل اجازة ،كنت تشاور في دقيقة اجيبلك كل اللي يلزمك
قدام ابوك وادهم وكل اللي يعرفك، زين الشخص القوي ذو الأخلاق العاليه ، لكن في الاساس انت شخص مريض، ومش بعيد رفدك ليا خطة علشان، تثق فيك وتجرها علي اوضتك .....
كانت نور مصدومة وفي حالة ذهول من كل اللي سمعته وما بين نفسها كيف كنت عامي لهذه الدرجة وهو يطلع بالبشاعة كدة طيب انا هنا ليه علشان احمى شخص بالرخص ده ازاى وقعت يا نور فى حبه وليه وانتى وعد نفسك أن صنف الذكور نمرود وقبلت دور الذكور عشان تعيش عالمهم عشان تفهمى الا غيرك عشان اللحظه ده
وتتذكر
في يوم كانت صاحيه من النوم وشعره كان مفرود على وشك مثل الاوسة وهو خبط علي الكابينة
دق زين الباب
مهندسة نور
تفتح الباب وكانت لبسه بجيامة وشعرها مفرود تثواءب كانت تسحر وتنظر علي الساعة لسه معاد العمل يا مهندس
يدخل زين ويغلق الباب ويرفع شعر من علي وجهها، عارف بس ايه الحلوة دي اول مرة اشوفك حلوة كدة ،ههه انا كدة هأغير رأي
تبلع ريقها نور وتبعد :
تغير رأيك في ايه مش فاهمة
يبتسم زين بهدوء يقترب مرة أخري:،
انك طلعت انثي وليس ذكر طلعت وليس اي .....انثي
تنظر نور علي ملابسها وتضرب رأسها بيده وتعتذر آسفة جدا حضرتك
ابتسم زين وهو ينظر لها
آسفة ايه بقي انتى عارفه لو شفتك كدة تانى هرفضك اوعى تفتح كدة تانى لحد من الوحوش الا برا دول يقتحم عليك مثل الفريسة
شعرت نور بتوتر لكن رسمت ضحكت ثقة :
مش للدرجة دي انت لسه قايل انى دكر
ابتسم زين على ضحكتها :
لا ده كان زمان من دلوقتي اجمل بنت
ابتسمت نور وتكلمت بثقة :
وأنت موجود استحالة حد يقترب منى
شعر زين أنه لا يستطيع المقاومة يقترب اكتر
وهى نفسها يضيق وتخاف ثم يقبلها من رأسها
طبعا مش انتى اختى ....
شعرت نور براحة ثم بغيظ
طبعا كنت عايز ايه
يمسح زين على شعره
كنت عايز ايه والله مع الجمال ده، نسيت اه افتكرت اطبعي كل الملفات إللي متسجلة علي الأجهزة في ورق وكمان سي دى
سالته نور ب استفهام :
خير في حاجة
جلس على سريرها زين وخلع الجاكت وطلب منها تقعد
جلست نور بجواره لأن الغرفة صغيره وهو بدأ يتحدث:
في مشاكل وضغط على شركتنا مع شركة اعتقدت تابع ل إسرائيل واحنا رافضين اي تطبيع أو شركة لكن ممكن يسبب مشاكل ....
هزت نور راسها
حاضر متقلقش هفضي الأجهزة من أي حاجة سرية و
نظر زين لها وابتسم ويقترب مرة آخرة ويرفع شعرها طول اهوه شويه امي كانت بتقول انك مش بتحبي الشعر الطويل
شعرت نور بحرج وقامت من مكانها
وتحدثت
مفيش بنت متحبش شعرها طويل لكن احيانا لم بيكون قصير بيكون راحة في التمشيط ،وترفعه يده عشان تلم شعرها وهى مرتبكة من نظرات زين ليها
ابتسم زين وقام من مكانه واقترب منها وطلب منها
ممكن اسعدك ومد يده وأخذ منها توكة استك سودا
ادورت نور وهو لبسها التوكة ثم بلمسات رقيق ،نزل علي رقبتها،
كانت نور جسدها اترعش اول مرة تحسي بالإحساس ده .....
شعر زين برعشتها وشال ايديها خاف ليضعف وقال
آسف تصبحي علي خير وواعي تفتح الباب لحد وانتي كدة ماشي
هزت راسها نور
حاضر
تانى يوم استمرت نور فى عملها مثل ما طلب منها ولكن لحظت أن فى هدوء فى المكان كان تم تفريغ السفينة من معظم العمال عشان
وقفت نور علي متن السفينة، والهواء يزيح شعرها ويطيره يمين ويسار ، وفردت ذراعيها وهي منطلقه في الهواء ......
خرج زين بالصدفة وراها سرح فيها ثم اتجه نحوها وسألها
انتى بتعملى ايه هنا ،انتى مجنونه هتقعى.....
ابتسمت نور وشكرته :
الجو ده فكرنا ب تايتنك
ابتسم زين عليه وسأله :
ومن تايتنك ده كمان
انصدمت نور ونظرت له :
انت متعرفش فيلم Taitank قصة فظيعة ،ولا المشهد لما البطلة وقفت زاي كدة علي السفينة، وحبيبها كان واقف وراها، وفردو أيديهم ،واوو كان مشهد فوق الوصف وبدت تندنى الاغنية بعد ما فتحتها على تليفونها وجابت اغنيه الفيلم من اليوتيوب على المشاهد وبدت تغنى معها
"My Heart Will Go On"
ُُEvery night in my dreams
I see you,I feel you
That is how i know you go on
Far across the distance
And spaces between us
You have come to show you go on
Near, far, wherever you are
I believe that the heart does go on
Once more you open the door
And you're here in my heart
And my heart will go on and on
Love was when i loved you
One true time i hold to
In my life we'll always go on
Near, far, wherever you are
I believe that the heart does go on
Once more you open the door
And you're here in my heart
And my heart will go on and on
You're here, there's nothing i fear
And i know that my heart will go on
We'll stay forever this way
You are safe in my heart
And my heart will go on and on
--------------------
قلبى سيستمر ينبض
كل يوم فى احلامى
أراك وأحس بك
وبهذه الطريقة أعلم بأننى سأستمر
بعيدا خلف المسافات
والتباعد الذى بيننا
لقد أتيت الى لترينى كيف تستمر
قريبا أو بعيداً وأينما كنت
انا أؤمن بأن القلب سيستمر بالخفقان
مرة أخرى ها انت تفتح الباب
وها أنت هنا فى قلبى
وقلبى سيستمر ويستمر
الحب من الممكن أن يمسنا مرة واحدة
ويستمر من أجل باقى الحياة
دون أن يفارقنا حتى نموت
الحب كان عندما أحببتك
لحظة الحقيقة عندما ضممتك
لتدخل حياتى, حيث سنبقى معا للأبد
قريبا أو بعيداً وأينما كنت
أنا أؤمن بأن القلب سيستمر بالخفقان
مرة أخرى ها أنت تفتح الباب
وها أنت هنا فى قلبى
وقلبى سيستمر ويستمر
أنت هنا, ولاشئ أخشاه
وأنا أعلم الآن بأن قلبى سيستمر بالخفقان
سأبقى للأبد كذلك
احتفظ بك آمنا فى قلبى
الذى سيستمر ويستمر فى الخفقان
https://youtu.be/0UarWWrmgv4
أنصدم زين لم شاهد السفينة ثم ابتسم :
انتى طلعتي رومانسية، بس للاسف في المكان الغلط، عشان ده سفينة بترول مش سفينة رحلات
كشرت نور فى وجهها
بعد قليل دارت مناورات ابتسم زين
شوفت حظك فى أكشن ومناورات ، كان لازم تتكلمي عن الفيلم ؟
نظرت له نور بحزن :
اعمل حسابك السفينة بتاعتك دي هي اللي فكرتني بالفيلم اوى ،من يوم ما جيت هنا وانا نفسي اعمل كدة ، وكان كمان في الفيلم مغامرات، والبطل مات وضحي بنفسه علشان حبيبته ،متغرقش، وانتم هنا بتحموا حق كل إنسان نصيبه في البترول، بدل ما تدورا علي المكسب والأرباح.
ابتسم زين وطلب منها تدخل :
طيب يا ستى مش وقته بالله عليك المنوارت موجودة
نظرت له بتذمر وزعل :
مليش دعوه انا صدقت معظم الشباب إللي يتخاف منها رجعت ،والسفينة تعتبر فاضية وحفلة عيد الميلاد فكرتنى لازم اعملها
توقف زين عند كلمة يتخاف منهم وقراها
مش فهم بتخاف منهم زاي يعنى.
تكلمت نور بثقة وقالت:
إقصد الشباب الا عينيهم زايغة ،و عنيهم بتفحصني من فوق لتحت، كأنهم يقيس كل شبر فيا ...
استغرب زين كلامها :
ما كل الرجاله كدة ،مش بنت قدامهم ولازم يفحصها ....
ابتسمت نور وقالت :
لكن انت مش زايهم المهم ما علينا دلوقتي
مش وقت نقاش ،وانا شايفة انك وادهم وسيف وعمر نظراتكم كانت أخوه ولو تفحصتوا زي ما بتقول، بتكون مرة عابرة مش دايما .
ابتسم زين :
اخجلتي تواضعنا طيب السبب التانى ....
هزت راسها نور وهى تبتسم :
مكانش ينفع اعمله وانا ولد ، وكمان شعري كان قصير اما دلوقتي طول شوية هو مش قد الممثلة بس ماشي حاله
ضحك زين :
والله انتى بتفجئينى، انا كنت بقول ملكيش في جو الرومانسية والحاجات دي ؟
هزت راسها نور :
لا طبعا مفيش بنت مش بتحب الرومانسيه، انا عندى مكتبة، مليانه ب الروايات الرومانسية والحب ،ودائما الشنطه بتاعتي فيها روايات....
أنصدم زين :
كمان قصص رومانسية ، يمد ايده علي جبينها انتى سخنة يا نور ؟
ضحكت نور وقالت :
احتمال، بس بجد نفسي ،أعيش المشهد ده حتى لو لوحدى ،علشان يا عالم اعيش في سفينة مرة تانية امتى؟
سألها زين :طيب البطلة كانت لبسه زيك كدة ؟
هزت نور راسها بالرفض :
لا طبعا كانت لبسه فستان ،لكن ده يسد الغرض
https://youtu.be/0UarWWrmgv4

ابتسم زين وقال:
طيب تعالي معايا دقيقة، وهخليكي تعيشي المشهد دا .
نظرت له نور بفرحة :بجد طيب هنروح فين ،اوعي تقول نامى واتغطي وأحلمي بجد هازعل جدا ...
ضحك زين :
لا متخافيش ،وهي خربانة خربانة مادم مفيش شغل، والحال متعطل يبقي نمثل احسن ...
تضرب نور كف في ايده الله ينور عليك ، طيب 😏اجيب فستان من فين ؟؟
طلب منها زين تدخل غرفته
،ادخلي الأوضة دقيقة، وانا هجيبلك واحد
خرج زين ونزل الممر واتجه عند المخزن ودخل غرفة في الخلف وجد فستان متعلق بنت من البنات نسيته وكان نظرته حزينه انا كنت وحش اوى ،كدة الحمد الله اني طردت جاسم ،ده استغل جهلي وضعفي وانا مشيت وراه ...
وأنت كنت غلطان يا ابي العزيز الحب وإحساس حلو وطلعت انت مخدوع ،وامى مش خاينة . ...
يطلع ويدق الباب
تفتح نور الباب ، ايه ده انا قلت هتضحك علي ،جبته من فين
ابتسم زين ':
هو انتى لسه هتسالي في 5 دقائق تكوني لابساه وشبه البطلة" مفهوم ل هرجع في كلامى ...
هزت نور راسها بفرحة لكن كشرت :
ومين البطل ولا هكون مع نفسي .
ابتسم زين وتحدث :
علي فكرى انتى طماعة ،بس يالا شفقة وحسنة من عندى هكون انا ....
نظرت له نور وابتسمت :
لا يا شيخ وجيت علي نفسك كدة ليه ..
نظر لها زين ويمد يده يأخذ الفستان :
مش عجبك ارجع في كلامى ....
هزت راسها نور بتذمر :
خلاص مش هنخسر حاجة ....
ضحك زين وقال:
انتي تطولي أصلا. ..
دفعته للخراج وهى تقول :
طيب وسع كدة الحق قبل ما الفيلم، يتحقق والسفينة تغرق قبل ما امثل المشهد ....
ضحك زين :
بس وقتها أنسي ان ارمى نفس وراكي
ضحكت نور :
طبعا ده الطبيعى منك، اللي يلبس بنت كلابشات و ميخفش علي سمعتها ، ممكن يرميها في وسط البحر، سلام وتغلق الباب في وجهه
عقد زين وجه :
يا بنتى الذين بتقفل الباب في وشي كدة ماشي أنسي الفيلم ....
كانت نور تلبس فستان كان لونه سكرى بنصف كوم طويل ومعها طراحة علي الرقبة أو فيونكة من الوسط وتمشط شعرها
وتضع روج بسيط وكحل وتخرج ...
كان زين لسه هيكمل كلامه ، انبهر بشكلها مسك ايدها وطلع بيها فوق علي متن السفينة بدون كلمة .....
يلمحها عمر يصفر ايه الحلاوة دى رايحين فين. .....
تحدث زين ب احراج:
الهانم عايزة تمثل دور من فيلم اسمه .....
ابتسمت نور وقالت :
Tatink واوعي تقول انت كمان مش تعرفه .....
ابتسم عمر :
طبعا عارفه وحضرته في السينما كمان ....
ابتسمت نور وقالت :
طيب كويس مش بذمتك السفينة دي شبه السفينة إللي في الفيلم
نظر عمر حوله :
يعنى بس هنا سفينة بترول ام التانيه سياحية
هزت راسها نور بالتاكيد :
انا عارفة انا مش بتكلم عن الشكل ،انا بتكلم عن البحر الأضواء. .....
ابتسم زين:
طيب تعالي معانا علشان تصور النجمة الجديد يا عمر
ضحكت نور :
نجمة مرة واحدة لا يعم هي الغزالة بس بتيجى ساعات ....
ابتسم زين :
ما انا عارف حظى، مش حبيت الغزالة إلا في الوقت ده ارجع في كلامى ....
هزت راسها بتذمر :
لا خلاص مش هتكلم
ضحك عمر :
طيب يالا انا جاهز وكمان هنشغل موسيقة الفيلم
ابتسمت نور :
فكرة تجنن
https://youtu.be/NpgBR03KZJk
وبدأت الموسيقى تشتغل وعمر يصور نور وهي بتلف نفسها مع الأغنية
وزين يمسك ايديها ويحركها يمين ويسار وفي نهاية الأغنية يرفعها علي حافة السفينة وتفرد ايديها وهو كمان وعمر يصورهم ثم يفوق علي صوت صاروخ في البحر متجه
إليهم من الخضة نور خافت خصاتنا مع إرتفاع المياه والإضاءة إللي في السما او شعلة الأنفجار واهتزاز السفينة
صرخت نور وقالت :
هو احنا هنغرق صح احنا هنغرق والخوف سيطر عليها فاغمى عليها
خطفها زين الي حضنه قبل ما تقع وينقلها علي الغرفة
الضابط الكل يتجمع تحت في الكابينة
هز عمر رأسه حاضر ويذهب ياتى بفارس
كان زين يحاول يصحي نور
متخافيش
اتجه عمر عند فارس وطلبه وقال :
نور من الخضة اغمى عليها ...
استغرب فارس :
عجيبة رغم أنها معانا من بداية المناورات
ابتسم عمر :
أصل نبرت علي نفسها شوية
ساله ادهم :
ليه بقي وايه ألبس ده هو في حد اتهجم عليها
استغرب عمر سؤاله :
مين يعنى
ينظر ادهم الي زين بغضب
اكيد في ناس كنا فاكرين أنهم مش بيغلطوا طلعو ثعالب
استغرب عمر :
متوضح في ايه والله محدش اتعرض ليها
صرخ ادهم :
أنطق يا زين نور مالها
نظر زين له :
لما تفوق تبقي تحكى ليك هى بعد اذنكم.....
اقترب ادهم منها ويمسك ايده
نور مش زي البنات الرخيصة فاهم واوعي تنسي ان إللي ربيتها أمك يعنى يوم ما هتلعب عليها هتخسر أمك وهتكسرها
استغرب زين :
انت بتتكلم علي اساس عمرك ما غلطت في حياتك
هز ادهم رأسه بالتأكيد :
طبعا غلطت وضحكت علي بنات كتيرة بس علي الأقل كنت واضح قدام الكل مش في الظاهر ملاك وداخلي شيطان
ومش كنت هتنكشف لولا بلغنا جاسم بكل حاجه
تفوق نور وتفتح عيونها وتقطع حديثهم
هي السفينة غرقت
....
نرجع للواقع
اكتشف زين من الكابتن المكان إلذي يتجه منه الممر هذا وعندما رأى لم يصدق ما يري وقال :
انا عرفت مين إلا خطف نور
ساله ادهم وهو مستغرب ثقته :
مين وازى خرج من هنا
نظر زين له ب إحراج ويتذكر
حياته القديمة اللي كلها نفاق و كان له اكثر من وجه لحد ما شاف نور ومش عارف ينطق يقول المكان ده كان الممر إللي كان بيجيب ليه جاسم
البنات ويخبيهم هنا ل مزاجه يقول أنه كان حقير دايس علي الدنيا وبدأت من يوم ما اول مرة شرب فيها مخدر وتحرش بالفتيات وبعد ذلك
اتغير كان متمرد على كل شيء فى الحياة
إلذي أخدت أمه وجعلته وحيد واعتقدت أنه عندما يلهو طول الليل مع البنات و كل هذا حتي يشعر بنفاذ طاقته و ينام بسهوله
بعد الإجهاد ولا يتكرر الحلم مرة أخرى الذي كان يزعجه و يقلق منامه ..ماذا يقول يقول أنه كان ضعيف النفس ورسم القوة أنه خاف أن بنت تتعين علشان خاف عليها من نفسه ،قبل اي حد لأنه أصبح بدون مشاعر يصرخ بدموع وهو بالفعل خايف على الأمانة الا امنته أمه عليها
مستحيل يا جاسم بلاش نور
تكون هي الانتقام نور غيرهم
...
تحدث جاسم وهو يسأل
ماذا ذهبت لم تجيب عليا
كانت نور معصوبه الوجه بغطاء اسود مخبى معظم وجهها ولم يتعرف عليها ،ويعتقد أنه بينتقم من زين، بعد كل الخدمات اللي قدمها ل زين، وفي آخر المطاف يخسره عمله .
ينزل ادهم وزين تحت في الممر ثم المخزن ويدخلوا الغرفة وفجاءة يشوفوا كرسي مربوط فيها حبل وباب داخلي مفتوح وحبل نازل من السفينة علي البحر ....
صرخ ادهم :
شايف عمايلك وثقتك في الناس ادعى ربنا مش تكون ضحية لماضيك
طلب زين من الغواصين ممكن قارب بسرعة يا حضرة الظابط
ساله الظابط افهم ليه
كان زين يريد أن ينقذ نور فطلب منه :
اسمع كلامى لازم انقذها
يتبع....
لقراءة الفصل السابع والثلاثون اضغط على : ( رواية حب على متن سفينة الفصل السابع والثلاثون )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية حب على متن سفينة )