رواية وعد الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم عزة العربي

رواية وعد الحلقة السابعة والعشرون 27 بقلم عزة العربي
رواية وعد الجزء السابع والعشرون 27 بقلم عزة العربي
رواية وعد البارت السابع والعشرون 27 بقلم عزة العربي
رواية وعد الفصل السابع والعشرون 27 بقلم عزة العربي

رواية وعد الفصل السابع والعشرون 27 بقلم عزة العربي

رحيل ووعد في السنتر ومعاهم بنات صحابهم في الكليه والكل فرحان جدا
العرايس كانوا كل واحده فيهم في اوضه لواحدها خلصوا المسكات ووعد عملت تاتو باسم يحيي علي ضهرها واول حرف من اسمه علي دراعها وقلوب في جسمها
ورحيل كتبت اسم احمد علي كتفها من الخلف وشويه قلوب
بنت اجيت لوعد قبل ما تدخل الاوضه شايله فستان كبير
البنت: فستانك يا عروسه يلا عشان ألبسك وبعدها ألبس العروسه التانيه
وعد فتحت كڤر الفستان بشهقه وحطت أيدها علي بوءها من جماله
رحيل : ما شاء الله حلو اوي يا دودو
وعد بتوهان : حلو اوي اكتر ما كنت متخيلاه كمان
تليفون وعد رن
وعد: الووو
يحيي : ها عجبك الفستان
وعد بفرحه: اكيد دا وهم انا مش مصدقه نفسي انت ازاي عملته في الفتره القصيره دي
يحيي: انا اعمل اي حاجه عشان اشوف ابتسامتك بس كان نفسي اكون معاكي حالا واشوفك بعد الساعات والدقايق يا وعد عشان تكوني في حضني نفسي الكام ساعه دول يطيروا بقي عشان اخدك ونروح
وعد بهيام : وانا كمان نفسي







يحيي بمكر: نفسك في ايه يا دودو
وعد : نفسي.. نفسي
قاطعها صوت البنت اللي هتلبسها : يلا يا انسه لو سمحتي معدش وقت
وعد بتوهان: يحيي لازم اقفل
يحيي : ماشي زي ما عرفتك بلاش ميكب مش عاوز حد يشوف جمالك غيري وخلي بالك من نفسك هتوحشيني
وعد لبست الفستان كان مرسوم علي وعد من غير مقاسات ومن غير ماتختار كان كأنه متفصل عليها تماما بالسنتيميتر
لبست الفستان والميكب ارتيست حطتلها ميكب خفيف جدا ورسمت عيونها وظهرت لونهم الرمادي اللي كان غايه في الروعه
ولفت لها حجابها الطويل وحطت تاج فوق الحجاب بصراحه كانت تجنن
وعد وقفت قدام المرايا وبصت لنفسها بإعجاب واتمنت من ربنا يكملها فرحتها علي خير واتمنت لو امها كانت معاها في اللحظه دي
رحيل كمان لبست فستانها اللي اختارته مع احمد وكان يجنن جدا وكان مطرز باللؤلؤ كان ايه في الجمال وحطت ميكب خفيف وروج احمر ولبست حجابها وفوقه تاج وبصت علي نفسها بإعجاب: والله انا قمر ...هيييح قمر يا بت يا رحيل بالله ورمت لنفسها بوسه في الهوا والبنات كانوا بيتغزلوا في جمالها ويضحكوا عليها
رحيل راحت لوعد وانبهرت بجمالها وصفرت : مرات اخويا ملكه جمال العالم يا لهوووي يا بختك يا أبيه ايه يا بت الحلاوه دي
وعد: والله انا اللي مرات اخويا قمر القمرات يا بخته بيكي احمد







الميكب ارتيست: بصراحه انتم الاتنين حلوين اوي اول مره اجهز عرايس في حلاوتكم كده ربنا يسعدكم ويفرحكم يا رب
وعد ورحيل: يا رب
رحيل مسكت تليفونها : يلا صورونا قبل ما نطلع من هنا
البنات بدأت تصورهم
رحيل وقفت قدام المرايا وبتلف بفستانها والجو كان مبهج جدا وكله هزار وضحك
برا السنتر
الكل بدأ يوصل ويستني العرسان لما يوصلوا
يحيي وأحمد كان مع بعض في كل حاجه لبسوا البدل اللي كانت تجنن عليهم وسرحوا شعرهم وكل واحد ساق عربيته بأقصي سرعه عشان يخطف مراته في دنيا جديده
عيله يحيي وصلوا قدام السنتر يوسف وقمر في عربيه
قمر استأذنت ودخلت تشوف العرايس
ويوسف مستني برا
وزين وصحابه في عربيات كتيره وصلوا ووقفوا وفي شويه من قرايبهم وصلوا عند السنتر وفي راح عالقاعه
اخوات قمر واخوات يوسف كمان وصلوا بعربياتهم
قمر دخلت وهي بتزعرط وانبهرت من جمال بناتها : الله اكبر الله اكبر في عين اللي يشوفكم ولا يصلي عالنبي وراحت باست رحيل : اسم الله عليكي يا حبيبتي قمر ١٤ مبروك يا قلبي







رحيل حضنتها وهي مدمعه: الله يبارك فيكي يا ماما
قمر حضنت وعد: مرات ابني حبيبتي وبنت قلبي اسم الله عليكي مبروووك يا قلبي
وعد اتمسكت بحضنها: الله يبارك فيكي يا قمر
قمر فتحت شنطتها وطلعت علبتين منها وفتحت الأولي وكانت سلسله ألماظ وقربت من رحيل ولبستهالها : دي سلسله كنت ورثاها من ماما الله يرحمها ووصيتني أني اقدمها لبنتي يوم فرحها ووصيتي ليكي انك تحافظي عليها وتلبسيها لبنتك يوم فرحها
رحيل دمعت: ربنا يخليكي لينا يا قمر
قمر: ويخليكم ليا يا حبايبي
وبصت لوعد وفتحت العلبه التانيه وطلعت منها سلسله ألماظ تانيه وقربت من وعد ولبستها لها: ودي هديتي لمرات ابني وبنت قلبي الغاليه ووصيتي ليكي انك تحافظي عليها وتلبسيها لبنتك يوم فرحها برضوا يا حبيبتي
وعد بدموع: ربنا يخليكي ليا يا قمر انا عمري ما هنسي ابدا اللي انتي بتعمليه عشاني







قمر بزعل: أخص عليكي متقوليش كده ابدا انتي بنتي ومعزتك من معزه رحيل ويحيي وزين ويمكن اكتر كمان
وعد قربت منها وباستها وقمر حاولت تنسيها زعلها ووجعها وأنها لوحدها
قمر مسكت أيدها وبتلفها : الله اكبر انا حاسه انك باربي روبانزل حاجه حلوه كده زيهم يا بت يا وعد
وعد بتلف معاها وفرحانه ومستنيه يحيى بفارغ الصبر وهي بتلف خبطت في حد فتحت عينها: ي...يح..يحيي
يحيي كان جهز وساق عربيته وطار بأقصي سرعه وفرمل قدام السنتر ونزل سلم على اللي واقفين ودخل السنتر وقلبه بيطلع من مكانه لمحها بجمالها اللي يجنن ومقدرش ينزل عينه من عليها وهي بتلف وقف قدامها واتخبطت فيه هو وقف وتنح من جمالها وهي وقفت وتنحت لما لقيته قدامها
يحيي وقف وانبهر بجمال وعد وسرح في عيونها اللي تجنن وهي سرحت في جماله وشياكته وريحته الي بتجننها
يحيي عيونه متعلقه بوعد ومش شايف اي حد في المكان غيرها قرب منها وقلبه بيدق بكلام كتير جدا ولا إراديا اخدها في حضنه وباس جبينها
الكل بيتفرج عليهم وفرحان لهم
يحيي ووعد في دنيا تانيه خالص
قمر حست أن شكلهم بقي وحش ومش ضامنه ابنها ممكن يتهور يعمل ايه والكل بيبصلهم حتي صحاب السنتر اتكلمت :احم
وطبعا مسمعوش حاجه ..احم احم وقربت من يحيي.مبروك يا حبيبي
يحيي انتبه ووعد لسه في حضنه وجسمها بيرتجف من حضن يحيي ليهاوخاف يسيبها لانه حس انها مش متوازنه وبص لقمر .الله يبارك فيكي يا امي وبص لوعد انتي كويسه







وعد هزت راسها وفهمت انه عاوز يروح لرحيل
يحيي سابها وقلبه معاها وراح لرحيل ضمها اوي لحضنه . مبروك يا حبيبتي
رحيل بصتله بحب :الله يبارك فيك يا أبيه
يحيي :انتي اجمل عروسه شافتها عيوني ملاك عالارض
رحيل بكسوف .شكرا يا أبيه ومبروك ليك انت كمان
يحيي باس جبينها بحب
وهنا احمد وصل ودخل شاف رحيل قلبه كان هيطلع من مكانه وهي كمان اول لما شافته اتوترت جدا
احمد وقف قدامها ويحيي راح عند وعد
رحيل وشها احمر جدا وأحمد حس بتوترها شدها لحضنه لاول مره واتنفس في رقبتها ورحيل داخت جدا وكانت هتقع بس احمد حاوطها من وسطها ورفعها من عالارض
رحيل شهقت بصوت عالي
الكل كان بيسقف وفرحان ليهم حتي يحيي احمد شال رحيل ونزل تحت وخرج برا السنتر وكان خايف عليها جدا طلع برا ونزلها قدام يوسف اللي مقدرش يمنع دموعه تنزل اخد بنته في حضنه وربت علي ضهرها
يوسف.بسم الله ما شاء الله زي القمر يا حبيبتي
رحيل اتعلقت في حضن يوسف باحراج
يوسف:انا فرحتي النهارده متتوصفش نور عيني كبرت وانا محسيتش وهتكون زوجه وام مش عاوزك تخافي من اي حاجه انا موجود دايما معاكي وفي ضهرك وأحمد هيحافظ عليكي انا يعتبر مربيه







احمد سابهم مع بعض وراح لوعد اللي حابسه دموعها وبتداريها عن يحيي
احمد بضحك:ايه يا بت يا وعد حلاوه اهلك دي يخرب بيت طعامتك هتتجوزي وتسيبيني كده
وعد اترمت في حضنه و هو كلبش فيها . مبروك يا اجمل عروسه في الدنيا
وعد بدموع :الله يبارك فيك
أحمد :ممكن بلاش دموع بنوتي الحلوه بتتجوز انا مش مصدق نفسي وبصلها بحنان انتي بتحسبي انك اختي وبس لا انا اللي ابوكي مش هو علي فكره انا دايما معاكي يا وعد متقلقيش من حاجه يحيي بيموت فيكي اه بس برضوا انا موجود دايما وشقتنا مرضيتش اتجوز فيها لا قدر الله يحصل أي ظرف بيتك موجود ومفتوح دايما وفي اي وقت انا كمان بيتي مفتوحلك برضوا يا حبيبتي وباس جبينها
وعد ابتسمت وحست أنها هديت نوع ما :ربنا يخليك ليا وتفضل طول عمرك سندي وضهري وحمايتي
يحيي قرب وطلع وعد من حضن احمد اللي بتشهق شهقات بسيطه: عاجبك كده عكننت عليها وارتحت انت عاوز تبوظ الليله ولا ايه ابعد يا عم انت ابعد
احمد اخد يحيي في حضنه بحب وهمس في ودنه: وعد امانه في رقبتك
يحيى بنفس الهمس :وعد في قلبي خلي بالك انت من رحيل وخليك في حالك
احمد بمكر:في عنيا مبروك يا عريس
يحيى :الله يبارك فيك يا اخويا







يوسف وزين سلموا على وعد والعربيات كلها ابتدت تتحرك عالسيشن
احمد اخد رحيل وركب عربيته واول حاجه عملها جاب منديل وبدأ يمسحلها الروج الاحمر اللي هي حطاه
رحيل مع كل لمسه بتروح في دنيا غير الدنيا
احمد قرب منها واخد كف أيدها لاول مره وشبكها في ايده وهي قلبها هيطلع من مكانه وباس كفها بحب وحنان كبير:
مبروك يا لولو الروچ الاحمر الجميل اللي بياكل شفايفك دا محدش غيري يشوفه المره دي مسحته بالمنديل لو اني كان نفسي امسحه بطريقتي وغمزلها
رحيل بتوتر اكتر مقدرتش ترد
يحيي اخد وعد في عربيته وقرب من خدها وباسها بحب كبير
وعد ابتسمت بخجل
يحيي شدها لحضنه وهو سايق: اتكسفي براحتك دلوقت بس لما نروح عاوزك تنسي حاجه اسمها كسوف مفهوم يا بت السيوفي
وعد ضحكت من قلبها
وصلوا السيشن وأحمد ورحيل اتصوروا صور رومانسيه كتير
ويحيي ووعد اتصوروا صور مجنونه وكلها حب ظاهر جدا لكل الموجودين وبعدها اتصوروا كلهم ووعد ورحيل اتصوروا وهما بيبوسوا قمر وبعدها كلهم اتصوروا مع قمر ويوسف وزين والصور كلها كانت تجنن وتخطف القلوب
يتبع...
لقراءة الفصل الثامن والعشرون اضغط على : ( رواية وعد الفصل الثامن والعشرون )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية وعد )
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-