رواية عشق خالد الحلقة السابعة عشر 17 بقلم رنا أحمد
رواية عشق خالد الجزء السابع عشر 17 بقلم رنا أحمد
رواية عشق خالد البارت السابع عشر 17 بقلم رنا أحمد
رواية عشق خالد الفصل السابع عشر 17 بقلم رنا أحمد |
رواية عشق خالد الفصل السابع عشر 17 بقلم رنا أحمد
في فيلا مالك .
في غرفته ..
كان يقف وهو ينظر إلي الكسره التي تملاه عنيها يعلم ما سببها وما سبب حديثها ذلك كانت تنتظر منه أن يقترب أن ينهي كل شي أن تكون ملكه قلبا وقالبا لتنصدم مما يفعل وهو يمسك ذلك البشكير الكبير لغيطيها لتنظر إليه بصدمه ليتحدث هو ببروده المهلك .
/انتي احسن من كده بكتير انا الي شوفته مكنش قليل متقليش من نفسك انتي أغلا من كده بكتير ي عائشه .
عائشه بدموع ووجع/انا امي كانت رقاصه ي مالك عارف ي عني ايه ي عني الصوره الحلوه الي كانت في خيالي ادمرت كانت دائما تتديني في مواعظ وحكم انا بقا عايزه احسسها أنها ولا حاجه بالنسبه واني اعرف اخد قراراتي بنفسي .
مالك بجديه /وايه هي قرراتك دي انتي جيالي وطالبه مني كده علشان ايه فاكره انك بكده هتكسر والدتك ليه الي ممكن يكسرها لما جوزك ينام معاكي انتي ناسيه انك مراتي ثانيا انا قولت كده في ساعه غضب متحاوليش تعملي زي احمدي ربنا أن معاكي اب وام بيحبوكي .
عائشه بدموع وصراخ /بس انا مش عايزه الناس دول ي مالك .
مالك بغضب /اخرسي فاهمه ولا لا محدش بيقدر يعيش من غيره أهله واسمعي بقا اياكي تحكي لوالدتك اي حاجه من الي عرفتيها اياكي تكسريها فاهمه ولا لا ساعتها هتشوفي مني الي عمرك مشوفتيه فاهمه .
عائشه بدموع وصراخ /لا ي شيخ ده علي اساس انك الابن الحنون اوي مانت شوف نفسك بتعمل في عمي ايه جايلك قلب تتدمره وتاذيه مش ده ابوك برضه .
مالك بحده/لا مش ابويا ومفيش وجه مقارنه بين امك وابويا انتي امك كانت معاكي ربتك واجبها عليكي انك تقديرها مش انك تكسريها .
عائشه بدموع وصراخ /بس عمي ميعرفش انك موجود اصلا انا مش شايفه معاك اي حق في انك تنتقم ي مالك مرات عمي كانت مجروحه وخبت تنتقم وبعدت عمي بيموت من غيرها تخيل لو عرف أنه له ابن في السن ده وهو ميعرفش عنه حاجه مش بس كده ده بيحاول ياذيه الصدمه هتكون كبيره عليه اوي ي مالك عمي هو المظلوم مش انت ولا طنط عشق .
مالك بحده /بقولك ايه خليكي في حالك وامشي لبسي هدومك والعبط الي في دماغك انهيه احسالك انتي مش رخيصه فاهمه يلا روحي .
لتسرع عائشه بدموع اما هو فجلس وهو يفكر في حديثها هل بالفعل ليس لوالده ذنب هل بالفعل والدته هي المخطاه هل خالد لا يستحق ذلك العقاب ليغفا في بحر تلك الأفكار الصعبه .
*******************.
في فيلا المرشدي....
كان يجلس خالد بشرود وقلق علي صوت عائشه الحزين فهو يعرفها عن ظهر قلب ليحاول مرار الاتصال بها لكن الخط مغلق .
خالد بقلق بالغ/اوووف وبعدين بقا في القلق ده ليلمح منه وهي تسير للداخل بخوف وارتباك .
خالد بصدمه /منه مالك فيه ايه انتي رجعتي ازي وعائشه لسه مكلماني وقالتلي انكم قاعدين شويه هناك .
منه بدموع ولهفه /عائشه كلمتك خرجوها من القضيه .
خالد بغضب جحيمي/قضيه ايه انا مش فاهم منك حاجه اتكلمي اخلصي .
منه بدموع وخوف /انا هقولك كل حاجه ي عمي.
وقد قصت له كل ماحدث منذ مقابلتهم ل مالك .
خالد بحده /اسمه ايه الشاب .
منه بدموع وخوف /انا معرفش اسمه ي عمي ولا حاجه عنه الغريب أنه كان بيتكلم مصري كويس اوي وشكله رجل اعمال معروف هناك.
خالد بفزع وتوعد /انا لازم اسافر المانيا حالا .
*********************.
في غرفه مالك ...
كان يغرق وسط ذلك الكابوس .
كان يجلس مالك وهو كبير في السن علي الكرسي المتحرك لياتي إليه ابنه بتجاهل له ليتحدث مالك بتعب شديد.
/ايه ي ابني هتسبني برضه وتخرج ده انا ابوك ي ابني .
ليضحك الابن بسخرية.
/هههههه لا بجد ضحكتني ي بابا الزمان دور ي والدي وكما تدين تدان انا مش هبعرك ولا هسال فيك هسيبك كده لوحدك لحد ماتموت زي مانت عملت في جدي فاكر .
ليصرخ مالك وهو يفوق من ذلك الكابوس الذي يبين إليه الحقيقه لياخذ أنفاسه بصعوبه وهو يتخيل ماذا يفعل الان بوالده لتسير عائشه بعدما استمعت لصراخه لتجلس جانبه بقلق .
/فيه ايه ي مالك اهدا ده كابوس .
مالك وهو ياخذ أنفاسه بصعوبه/عائشه خوديني في حضنك لو سمحتي .
لتحتضنه عائشه وهي تقرأ له ايات من القران الكريم ليتمتم بهمس وتعب .
/بابا .
*********************
في المانيا .
في مقر الشرطه الالمانيه ..
كان يجلس بغضب جحيمي بعدما علم بزواجها من ذلك الشاب الذي يجلس وهو ينتظر كل المعلومات عنه ليعلم من ذلك الذي يحاول الانتقام منه بذلك الشكل لينصدم عندما اتا به الظابط بكل المعلومات عنه ليتذكر ذلك الاسم .
/مالك الحديدي .
ليتحدث بحده.
/ده انت كده لعبتك وسعت اوي ي سي مالك بس انت متعرفش انت وقعت مع مين لازم اعرف انت مين وليه عايز تتدمرني انا وعائلتي ليسير خالد سريعا الي ذلك العنوان .
*****************.
علي مائده الطعام...
كانت تجلس عشق لينضم إليها مالك بجديه .
/عايز أسألك سؤال ي امي وتجاوبي بصراحه .
عشق بقلق /سؤال ايه ي مالك .
مالك بحزن شديد/انتي لما عرفتي انك حامل ليه مرجعتيش ل بابا وقولتله انك حامل ورجعتوا لبعض تاني .
عشق بالم شديد /قلبي مكنش لسه خف من جرحه روحي كانت لسه بتنزف ي مالك .
مالك بوجع ومراره/ومفكرتيش فيا انا لما تحرميني من ابويا طول السنين دي كلها وتحرميه هو كمان مني .
عشق بدموع ووجع/انا عارفه اني غلط ي مالك بس غصبن عني الي ابوك عمله مكنش قليل اتهمني في شرفي مصدقنيش .
مالك بغضب /بس انا شايف برضه أنه كان معزور عيزاه يعمل ايه لما يدخل يلاقي واحد في اوضه نومه وفي سريره كنتي عيزاه يعمل ايه ده واحد كان مدبوح بسكينه تلمه كان المفروض تعزريه .
عشق بصدمه /ايه ده ي مالك انت من امتا بتدافع عن ابوك بالشكل ده شيافني انا الي غلطانه ي مالك .
مالك وهو يجلس بحزن شديد/بصراحه لما فكرت شويه لقيت أن هو المظلوم بينا انا وانتي هو الي بيدفع تمن غلطه مكنتش مستاهله العقاب ده ي امي تفتكري هو ممكن يتقبلنا بعد كل الي عاشه مفتكرش ي امي لما حطيت نفسي مكانه .
عائشه بابتسامه /أن شاء الله هيتقبل وجودكم صدقوني عمي خالد مفيش منه ابدا انا بجد مش قادره اصدق ي مالك ده كان كابوس الهنا .
مالك بجديه /يمكن ي عائشه وانتي كمان لازم ترتاحي بقا وتعيشي حياتك الي انا لخبطها انا هطلقك ي عائشه .
عائشه بضيق لم تعلم سببه /ربنا يسهل ي مالك .
ليسمعوا طرقات الباب ليفتح الخادم لتنصدم عشق وهي ترا معشوقها نعم هو خالد الذي مهما تمر السنوات يظل العشق الخالد في حياتها أما هو فكان يقف بصدمه فرحه خوف مشاعر كتير ملخبطه ي الله كم انت كريم ي الله معقول .
خالد بدموع واشتياق /عشق مش ممكن مش قادر اصدق انتي هنا معقول وحشتيني وحشتيني اوي .
لترتمي داخل أحضانه بدموع ووجع واشتياق .
/خااااالد وحشتني اوي ي خالد وحشتني اوووي انا اسفه ي خالد اسفه علي غبائي سمحني ي خالد سمحني .
خالد بدموع وفرحه لا توصف وهو يقبل يدها /مسمحك من زمان ي حبيبتي من قبل ماشوفك ده انتي في دمي ي عشق خلاص ي نور عيني انا مش هسيبك هنا تأني مش هسيبك بعيده عن تأني .
عائشه بارتباك شديد وخوف /ووحشتني ي عمي.
خالد بصدمه /عائشه ايوه صح فين مالك ده الي خطف عائشه واتجوزها وعايز يدمرني وانتي ايه علاقتك بيه ي عشق انا كده قربت اتجنن .
عشق بدموع وندم ووجع /مالك يبقا ابننا ي خالد .
مالك وهو يقف أمامه بثبات وقوع كعادته /ايوه ابنكم الي اتاخد في الرجلين ي خالد باشا .
خالد بصدمه ودمع يتلألأ في عيناه وهو يشعر أن الحياه قد توقفت من حوله /انت الي جواك ليا كل الشر ده انت الي كنت عايز تتدمرني انت الي خطفت بنت اخويا واجبرتها علي الجواز منك .
مالك بقوه مصتنعه /ايوه انا الي .
كاد أن يكمل حديثه لكن تلك الصفعه القويه من خالد جعلته ينزف من فمه بشده ليتوقفوا عشق وعائشه بفزع من غضب مالك ليتحدث خالد بغضب شديد.
/واضح انها معرفتش تربيك كويس بس انا بقا الي هربيك واخليك تعرف تعامل ابوك وامك ازي والبنت الي اتجوزتها غصبن عنها هتطلقها ورجلك فوق رقابتك ي ابن خالد ...
يتبع...
لقراءة الفصل الثامن عشر اضغط على : ( رواية عشق خالد الفصل الثامن عشر )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية عشق خالد )