رواية ليلتي الحلقة السابعة عشر 17 بقلم سلمى إبراهيم
رواية ليلتي الجزء السابع عشر 17 بقلم سلمى إبراهيم
رواية ليلتي البارت السابع عشر 17 بقلم سلمى إبراهيم
رواية ليلتي الفصل السابع عشر 17 بقلم سلمى إبراهيم |
رواية ليلتي الفصل السابع عشر 17 بقلم سلمى إبراهيم
(فهل للأم وبنتها معاد آخر)....
شالها علي وهو هيموت من القلق عليها وركب العربيه وصل للمستشفى ونزل وهو شايلها
علي برعب عليها..الحقوني يجماعه.....
الممرضه..دخلها جوه هنا والدكتور هيجي حالا......وكانت دي هي المستشفى اللي الدكتور بتاعها بيشتغل فيها......
شويه وخرج الدكتور بحده..انا حذرتك انها لازم تاخد علاجها وبردو مسمعتوش الكلام.....
علي بقلق..ازاي..هي كانت بتاخده.......
الدكتور..لا...بقالها تقريبا اسبوع العلاج مدخلش جسمها....لو لقدر الله كنت اتاخرت شويه كان ممكن.....الحمدلله لحقناها
علي بقا واقف مرعوب...هي فعلا كانت ممكن تمو.ت وتسيبني..لا...مش هقدر يارب ع كدا...ارحمني يارب
علي بألم.. طب..ممكن ادخلها......
الدكتور..اه..اتفضل هي فاقت من البنج......وخدها بردو انهارده. عادي....
علي..تمم..انا هنزل ادفع تحت الاول وبعدها ادخلها.......نزل علي وكانت واقفه مروه...
مروه وحاطه ايديها علي بطنها بوجع شديد..بقولك معييش فلوس.....انا مضر.وبه بسكي.نه
البنت..ونا بقول لحضرتك دي مستشفى خاصه..مش حكومه...ولازم يكون معاكي فلوس....
مروه وبدات تلفظ انفاسها الأخيره..بقولك همو.ت.....
علي سمعها بس مركزش في ملامحها...
علي بعصبيه..في اي...مفيش اي رحمه.....دخليها ونا هدفع كل الفلوس...
مروه وغابت عن الوعي وجم الدكاتره شالوها من عالارض بسرعه ودخلت الاوضه وبدأو يعالجوها....
طلع علي لليلي فوق وهو مضايق منها جدا....
علي ..قومي يلا
ليلي..علي انا...
علي..انتي اي.....انتي اي يليلي.....انتي مستهتره...مش عارفه تاخدي بالك من نفسك....كان ممكن تروحي مني انهارده يليلي فاهمه
ليلي وبدأت تدمع..علي....متزعقليش....
علي..تمم...قومي يلا بقى....اخلصي
قامت ليلي معاه ونازلين افتكر الست دي....ونزل وقف أدام اوضتها..........شويه وخرج الدكتور....
علي..خير يدكتور طمننا.......
الدكتور بحزن..احنا عملنا اللي علينا...والباقي علي ربنا
علي..لي..هي الطع.نه كانت قويه كدا
الدكتور..مش اوي..بس عشان هي متلحقتش بسرعه...ربنا يسترها وطبعا هنبلغ البوليس عشان نعرف مين عمل كدا..تقدر تدخلها..ومشي
ليلي..مين دي يعلي
علي..دي واحده ست غلبانه كانت مضر.وبه بسكي.نه ومكانش معاها فلوس ونا حاسبتلها
ليلي بابتسامه..انت فعلا طيب اوي..انا بحبك اوي....
علي اتنهد.. بتحبيني وعاوزه تسيبيني
ليلي..لا يعلي...بس ساعتها والله كنت ياست من الحياه ومن انك ترجعلي
علي..اوعديني يليلي...عندك ما تبطلي تاخدي العلاج...عدت ع خير المره دي...عشان خاطري
ليلي..حاضر يحبيبي.....
علي..تعالي ندخل لليت دي......
ليلي حست بحاجه غريبه..انا...مش عاوزه ادخل
علي..لي....
ليلي..مش عارفه.....مش عاوزه اشوفها....
علي..هو نتي عارفاها
ليلي..لا...بس.....طب خلاص تعالي ندخل.....استغرب علي جدا ومسك ايديها وفتحوا الباب وهي كانت ضربات قلبها بتزيد ولما دخلو بصت ليلي وعلي بصدمه ....ليلي بتبص لقيتها امها...امها اللي اتحرمت منها...امها اللي كانت نفسها فحضنها وبس.....جريت عليها ليلي وكانت مروه مش مصدقه نفسها.....
ليلي بعياط شديد..مااامااا....حبيبتي يماما.......
حضنتها مروه بقوه رغم المها ووجعها.....
مروه بتتكلم بصعوبه..حبيبتي...انا كنت متأكده...إن ربنا هيخليني اشوفك تاني....
ليلي بعياط شديد ..ماما...انتي كنتي فين ...واي حصلك......
مروه..كمال....كمال الكل.ب كان حابسني...عاوزني امضيلو ع كل املاكي.......
ليلي..ونتي..عملتي اي.....
مروه بضحكه وسط وجعها..عملت زيك....ضربت.ه علي راسه يحبيتي...المهم
ليلي..اي يماما......
مروه..انا...كتبت كل املاكي...باسمك....والاوراق انا شايلاها معايا طول السنين دي...امضي يليلي
ليلي..انا في اي ولا اي يماما.....
مروه بتاخد نفسها بالعافيه....امضي يليلي ريحي قلبي.......
علي..امضي يليلي...عشان تريحيها......مضت ليلي بسرعه وهي بتعيط......
مروه..كنت مخبيه الورق دا معايا فهدومي طول السنتين دول يليلي....خد بالك منها يعلي..
علي كان ساكت سايبهم في لحظتهم دي...
ليلي..انتي هتقومي يماما وهتاخدي بالك مني.....
مروه..اوعي تسيبها يا علي.....(اشهد ان لا اله الا الله...واشهد ان محمد عبده ورسوله ) وخرجت آخر نفس ليها عالحياه ..
ليلي بصدمه..ماما.....ماما....وصرخت..لا متسيبنيش يمااااامااااااااااا......راح وحضنها جامد حاول يهديها و........
عدي اليوم دا وادفن.ت امها وكانت قاعده ليلي بتعيط اوي ف اوضتها وتفتكرها
دخل علي ليها..ليلي...ممكن ادخل
ليلي بتمسح دموعها..اتفضل.......
دخلها علي..ليلي...ماما اكيد فمكان احسن دلوقتي..صح
ليلي..صعبانه عليا اوي....مشفتش ايام حلوه...نص عمرها فمرضها..والباقي مخطو.فه ....واول ما اشوفها تمو.ت..حاسه اني هكون زيها...
علي..اوعي تقولي كدا....امك حصلها كدا اكيد قضاء وقدر....وربنا اكيد عوضها بحاجه زي ما هيعوضك بحاجه طبعا
ليلي..انا مش عاوزاك تبعد عني يعلي انت وبس..انت كل حاجه ليا
علي..ونتي كمان يليلي....ممكن بقا...متسيبنيش
ليلي..حاضر......هاخد العلاج
علي جابلها العلاج واخدتو وفضل يملس علي شعرها بهدوء لحد ما نامت.....
خرج علي من الاوضه وكان الباب بيخبط وكان زياد
علي..اتفضل
زياد..انا عارف ان الوقت مش مناسب..بس والله احنا معرفناش غير لما انت رنيت وقولتلنا
علي..زياد..انا جايبك اتكلم معاك بهدوء.....
زياد..اتفضل
علي..زياد..خالتي ضحكت عليكم...انا اللي مربي ليلي...وليلي بتحبني ونا كمان بحبها
زياد..انا عارف.......
علي..عارف.....طب لي كنت هتتجوزها
زياد..عشان ابويا...ومينفعش هي تكون موافقه ونا لا....سمعتها كتير وهي بتكلم نفسها عليك..بتحبك اوي
علي..شكرا انك فاهم
زياد..اطمن...انا اه كنت بحبها.. اسف اتي قولت كدا ادامك....بس انا راجل ومقبلش اتجوز واحده بتحب حد تاني..وكدا كدا هي عالورق بنت عمك...فخلاص هتفضل معاك
علي..انت فعلا راجل اوي
زياد بابتسامه..ربنا يخليك....هو صحيح الراجل اللي عمل كدا فمرات عمي...حصلو اي
علي..محدش عارف مكانو...هربان
زياد..طب خد بالك منها بقا...عن اذنك
علي..تسلم....واطمن...وسابه ومشي.....حس علي ان في جبل اتشال من ع قلبو....
عدي ايام كتير لحد ما عدي شهر.....بدأت ليلي تفوق من اللي هي فيه ..كانو التلاته قاعدين فالصالة
علي..لا....لا نروحلهم ولا يجولنا
رضوي..بقولك خالتك رنت وقالتلي ان خلاص...بنتها شالتك من داغها
علي..مش مطمن
رضوي..دا عيد ميلاد لين....لازم نروح هما ملهومش حد غيرنا
علي بص لليلي..هتيجي معانا
ليلي..لا...روحو انتو
علي..خلاص مش رايح
ليلي..عشان ماما رضوي متزعلش يعلي...روح انت ونا هقعد هنا
علي..مش هسيبك لوحدك انا
ليلي..هقفل ع نفسي والله ومش هخرج
علي..قولت لا.....
رضوي..خلاص يعلي بقا...وهي هنقعد ساعه زمن وهنيجي
في الاخر اقتنع علي وهما خارجين
علي..اوعي تفتحي لأي حد وخدي بالك من نفسك
ليلي بابتسامه..حاضر..ونت احترم نفسك ومتتكلمش معاها
علي..حاضر متقلقيش.....ومسك خدها بخفه..سلام.....
وسابوها مشيو وفضلت تلمس مكان ايدو بحب شديد وعملت اللي قالها عليه وقفلت الباب ودخلت تذاكر
وصل علي ورضوي للبيت بتاع علياء
لين متكلمتش مع علي خالص وعلي نزل يجيب حجات الاحتفال
علياء..اومال ليلي فين
رضوي..مجاتش بقا
علياء..والله ما يحصل لازم نجيبها
رضوي..خلاص بقا احنا جينا
علياء..قومي يرضوي..والله العظيم لازم اصالحها واجيبها..بيتكم قريب يعني
رضوي..طب بتحلفي لي...خلاص لما علي يجي هخليه يجيبها
علياء..انا حلفت انا اللي هجيبها قومي....ف الاخر خرجت علياء ورضوي وسابو للين لخطتها مع علي....
وصل علي البيت وفتحتلو لين
علي..اومال هما فين
لين..خرجو...تعالي ادخل.....
دخل علي..راحو فين يعني
لين..بيجيبوا طلبات بس..عاوزه اتكلم معاك
علي..لين...انا بحب ليلي وهتجوزها...تمم
لين..براحتك يعلي.....اشرب العصير طيب......
علي..اه نا عطشان.....طعمه غريب...اي دا
لين..بص هو عصير بس عليه خم.را
علي..اي......بس طعمه حلو هاتي تاني....كانت حاطالو حبوب هلوسه تخليه غايب عن الدنيا
شرب علي العصير ولين كمان وبعدها بشويه غاب عن الدنيا لكن بيتحرك عادي
شدتو لين لحد الاوضه وقلع.تو القميص ونيمتو عالسرير وحطت حاجه لونها أحمر عالسرير كانها عذر.يتها ونامت جنبو......
عدي كام ساعه ورجعو رضوي وعلياء ومعاهم ليلي دخلو جوه
رضوي..هما فين
علياء..مش عارفه....يلين...ودخلو الاوضه لقوهم نايمين اتصدمت رضوي وعلياء مثلت كدا
ليلي لسه داخله..مالكم في اي..........واتصدمت من المنظر ووووو.......
يتبع....
لقراءة الفصل الثامن عشر اضغط على : ( رواية ليلتي الفصل الثامن عشر )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية ليلتي )