رواية احببت زوجة اخي الفصل الثاني 2 بقلم صفاء حسني

رواية احببت زوجة اخي الحلقة الثانية 2 بقلم صفاء حسني
رواية احببت زوجة اخي الجزء الثاني 2 بقلم صفاء حسني
رواية احببت زوجة اخي البارت الثاني 2 بقلم صفاء حسني
رواية احببت زوجة اخي الفصل الثاني 2 بقلم صفاء حسني

رواية احببت زوجة اخي الفصل الثاني 2 بقلم صفاء حسني

ويرجع كل منهم الي المحاضرات التاليه
يدخل حسام  علي سيكشن اخر 
ويعطي محاضرات ويسأل الجميع 
انا كدة خلصت المنهج معاكم والامتحانات كمان 15 يوم اي استفسار نتواصل علي الواتس أو الفيس الصفحة الخاصه بالجامعه وانا معاكم في اي استفسارات تخص المنهج الكل اشترى الكتاب
قامت طالبة 
طبعا يااستاذ بس غريبة كتابك ارخص كتاب في الجامعه وشرحك جميل فيه
هز راسه حسام بعملى : 
شكرا جدا اهم حاجه تكون وصلت ليكم المعلومة ثم انهي الحوار لان جميع البنات كانت تنظر له ب اعجاب 
لأنه وسيم وكانت 
تفتح حوار للكلام معاه وهو عارف بده 
يبتسم للجميع ويقول:
واتمني الكل يكون استفاد من المحاضرات طول العام اشوفكم بخير 
وتنتهي محاضرات شديدة على الجميع 
ويخرج مراد يرتدي النظارة الشمسية على عينيه ويركب العربية تجري يارا وراء مراد علشان تحلقه حسام يشوف الموقف حسام ويعطلها  ويسالها:
مالك بتجري ليه مش فاضل محاضرة ليكي معايا 
نظرت يارا بغضب:
محاضرة ايه تانى  انت صدقت نفسك معيد تتحكم فيا سبني عاوزة ألحقه قبل ما يمشي  
نظر لها  حسام بتهديد وقال: 
انتي حرة بس انتي لسه مجربتنيش ولو شيلتي المادة انا مش مسئول، وعلى العموم هو مستعجل عنده شغل مهم في الشركة، ممكن تقابلى في وقت تاني او بالليل 
هزت يارا بعدم اهتمام : 
اولا انا مش خايفة من تهديدك والمادة بتاعتك مش صعبة قوي من خلال الكتاب اعرف المها
بس عاوزه استفسر عن مراد ماله اتغير ليه؟. مش هو ده مراد ٤سنين في الحال ده ؟
نظر حسام لها 
مع نفسه فعلا 
لم تنتظر يارا حديثه:
سلام عشان مستعجلة وهقابله يعني هقابله .
...........،،،،،،
يرجع حسام 
علي اخر محاضره في الجامعة وهي الدفعه الرابعه
حسام : 
دى أخر سنه ليكم وهنخرج لساحة العمل لازم تقدير وتخرجوا بتقدير حلو والترم ده هيتجمع علي اللى فات في حد عنده سؤال؟
الجميع : شكرا 
ابتسم حسام : 
تمام كدة خلصنا المنهج ودي اخر سنه ليكم هضطر اغيب عنكم فترة الامتحانات
سالوا الشباب والبنات :
خير يادكتور حسام
هو في مشكلة ؟طمنا كلنا بنحبك عشان انت اكتر معيد بيقدر ظروفنا احنا واهلنا ربنا ينجحك
استمع الى هذا الكلام من الطلبة  وهم يدعون له 
وكان حسام  سعيد جدا بحبهم 
بعد الانتهاء وهو رايح على الكافية. بالسيارة تتعطل منه
نفخ حسام :
هي وقتك هروح ازاي عند اختي بس
يبعتها علي سمكير 
ويركب تاكسي يوصل علي الكافيه يلاقي مراد قاعد في ركن بعيد 
يتجه حسام عنده ويجي في ذهنه سؤال يارا
ويتجه نحو مراد :
ايه الي غيرك يا مراد مش بتهتم بدراستك ليه و بقيت صارم ووجهك عابس لا يوجد عليه ابتسامة
دى سؤال ولازم تجاوب عليه وكمان سألته يارا وعندها حق في 
نظر له مراد بدهشه : 
حيلك حيلك انا كدة احسن 
طلب حسام منه يجواب  : 
ممكن اسألك سؤال 
نفخ مراد : 
هو يوم الأسئلة النهاردة 
اتفضل أسال بس لخص عشان اتاخرت
ساله حسام: ليه هربت من يار؟ كانت زعلانه قوي 
نفخ مراد وقال : 
فكك منها اوعى تصدق مين اللي زعلانة ده 
كل يوم مقضياها من ديسكو للنادي وبارتي وحفلات
مش فارق معها 
ساله حسام : 
كل البنات كده وانت كنت بتحب النوع ده ايه اللي حصل ؟
ابتسم مراد  بسخريه : 
كان زمان انت طيب وعلي نياتك  النوع ده 
كدة مفينعش  يقف  معاك في الحلوة والمرة 
ساله حسام : 
انت عمرك حبيت بجد، كنت فاكرك بتحب يارا 
تحدث مراد بوجع في قلبه :
انا مش مؤمن بالحب الحب وهم، أحب واحدة تخونى او واحدة تتخلي عني في اصعب الظروف .
لم يقتنع حسام :
مش كل البنات زي مرات اخوك الله يرحمه ومين الا اتخليت عنك يار صح ؟
نظر له مراد بغضب :
اقفل علي الموضوع ده ممكن يا حسام 
ابتسم حسام وقال : 
مش عارف  ليه انت قفل على نفسك بس تصدق 
انا حاسس ان فى بنت فى مكان ماء  هتظهر فى حياتك و تخطف عقلك وقلبك
ضحك مراد  : 
قلبى مغلق للتحسينات ا قصدك مبقاش في قلب  عندي 
تتجه العيوان علي خطوات من بعيد ويظهر الجرسون
يسال الجرسون : 
تطلبوا ايه
استغرب حسام من الشاب وساله  :
انت جديد عند صح
هز الجرسون راسه وقال: 
نعم  يا فندم
استغرب حسام ازى يتعين شاب جديد  من غير ما حد يبلغه 
قطع حديثه مراد وهو يضحك  : 
واحد قهوة سادة علي روح المرحوم  قلب حضرتى 
ابتسم حسام :
واحد كابتشينو و بسرعة عشان مستعجلين 
هز راسه الجارسون :
حاضر
ساله حسام : 
انت بتضحك عليا  بكرة هنشوف مين اللى هيضحك
ابتسم مراد وهو ينظر له : 
تراهن اني مفيش فايدة، ولا بنت تستاهل الحب
ضحك حسام وقال :
اراهن بس الرهان مدفوع الثمن 
نظر له مراد وهو مستغرب وقال:
  انت واثق في نفسك اوي كأنك لقيتها 
ضحك حسام :
هتلاقيها انا واثق بس لازم تلبي 
ساله مراد :
  اطلب طلبك من غير شروط انت عارف انا بعزك وانت اخى 
شعر حسام ب الامتنان وقال :
ده العشم بردوا الموضوع وما فيه 
اختي مريضة جدا وعاوز ازورها ممكن توصلنى عشان  العربية عملته معايا، محتاجة تصليح اسبوع وانا عايز اروح  وارجع على الامتحانات
استغرب مراد : 
مين اللي تعبان من البنات وبعد كده ركز وقال 
عفاف صح 
هز حسام راسه وقال: 
اه ومش فاهم حاجه من حياة أو من محمد 
هز مراد راسه بموساة :
سلامتها الف سلامه حاضر معاك بس هي ساكن فين 
❤️💛💚💙💜💔💗💖💝💘💘💘💝 
كانت شغف تكتب: 
ارجوك سيبني شويه لوحدي انا تعبانه
رفضت شروق : 
هتهربى تاني يا شغف حرام عليكي بابا وماما بيتعذبوا عشانك لازم تعدى الازمة دى
وتخرج....
تنظر لها شغف  وهى صامته ثم تستمع 
علي اذن المغرب
تبكي شغف وترفع رأسها الى السماء وتنجي ربها ما بين نفسها كان نفسي اساعدك يا عمر سامحني 
وتروح تتوضأ وتصلي وتتجه الى السرير وتنام 
كانت شروق أيضا تصلي وتدعي ل أخته :
يارب اقف معها وترجع تتكلم وتتحسن وترجع زي الاول وتلاقي اللي يحبها 
و يحلي ايامك يا شغف  وترجع الضحكة الحلوة يارب العالمين 
كانت  تستمع شغف الي دعاء شروق وفي عقلها يارب ترجع يا مازن الي الحياة من تاني وتستغفر ربنا اللي بيموت مش بيرجع الى الحياة 
شادي يسمع شروق ويقول :
امتى البيت يرجع ليه ضحكته وشغف  ترجع زي زمان يارب ترجع تتكلم وتهزر وتضحك زي زمان
.....
سال مراد حسام  :
اختك عايشه فين 
رد حسام : 
في مرسي مطروح وده مشوار طويل
ضحك مراد : 
انت عارف ان بابا عنده فرع هناك 
ابتسم حسام : 
بجد اشطة انا حظي حلو
أكد عليه مراد : 
خلاص هشوف ايه الأعمال اللي اقوم بيه هناك واديك اوكي 
ابتسم حسام : 
تمام يا احسن صديق ليا بس توصلنا وترجع علي الامتحانات وفكك  من الانتقام وبطل تدور عليهم 
تغيرات ملامح مراد بغضب : 
لا لازم ادور على كل اللي كان السبب في موت اخى من يوم المحكمة سنتين بدور عليها 
بس اختفيت فص ملح ودب  لكن هانت قربت اوصل ليها  
رفض حسام فكرة الانتقام: 
صدقني الانتقام مش هيرجع اللي فات أو اللي مات نفسي تخلص السنه دى بقي وتتخرج 
اه كنت هنسي في موضوع تاني 
ضحك مراد بسخرية: 
خير في رحلة تاني علي القمر 
ضربه حسام ضربه خفيفة على كتفه:
لا انت رايق النهاردة اكيد قبلت  يار وقالت 
ممكن تعدى عليك عشان كانت بتجري وراءك وقفتها وقالت هتشوفك يعني هتشوفك 
انصدم مراد بغيظ:
انت عايز  تحرق دمى طيب اهرب منها ازاي دي وطبعا هتروح علي البيت ايه رايك الرحلة النهاردة 
ضحك حسام : 
لا يعم مش عايز سربعه انا لسه عاوز ابلغ امي واجهز نفسي عشان ممكن اطول هناك 
نظر له مراد بلوم  : 
يا بائع والله لا ابعيئك 
رفع أيده وقال
السماح يا اهل السماح 
ضحك مراد 
والله العظيم انت بتفصلنى أنا مش مصدق انك دكتور بخفة دمك ده  اتصرف ازاي انا اه عندي فكرة هبات النهاردة في المكتب والاسبوع ده احجز في فندق على ما ترتب امورك 
ابتسم حسام : 
اشطا انت حر بس البنت هتموت عليك يارب اشوف يوم في قلبك ❤ يارب
ضحك مراد : 
تانى بعينك يالا امشي انا زهقت منك
ضحك حسام :
على  فكره الكافية ده بتاعي وهتطردني كمان ايه الغلب ده 
ساله مراد : 
انت خلاص خلصت اقسطها 
ابتسم حسام :
اه من شهر فبراير بس،انت غايب بقالك شهرين عشان كدة متعرفش الاخبار 
ابتسم مراد :
قشطة مفيش،حساب الحساب على صاحب المحل 
يضحك حسام ويقول  :
الصراحه عاوزك تقابلها مرة، أنا مش  ناسي أن أول مرة اتعرفت  عليك كان في الكافية هنا وكانت معاك يار عشان كدة بقول لو تشوفها  هتقولك اي 
نفخ مراد :
كان زمان قول الزمان ارجع يا  زمان المهم 
انا مش عارف ليه ملحقاني دي انا صدقت انساها قفلت قلبى خلاص ،انا مش عايز احب ولا اتحب وهي ملحقاني في كل مكان 
واضح حسام : 
عشان كدة بقولك اسمعها ممكن يكون سوء تفاهم مش اكتر سيبها مرة تقولك السبب
رفض مراد : 
انا عارف السبب واقفل على الموضوع ده
حسام :
الحب قدر مكتوب يظهر فجأة من غير ميعاد مهم عملت 
مراد : 
مفيش حب فى الزمن دى في مصالح متبادله ولما مصلحتك تخلص بيتنسي الحب 
حسام : 
لا الحب هو الا ربنا بيزرعه ما بين اثنين ولم بيكملو بعض مرة واحدة بيكون شخص واحد 
مراد : 
مش هقدر انسي حاجة حصلت معايا انت بس عايش قصة حب مش موجودة يعني الموضوع انك ولهان ب حياة بتاعتك عشان كدة عايش في الاحلام الورديه بس،لو جيه يوم ليها اﻻختيار شوف هتعمل ايه
شهق حسام :
نعم  حياة تختار حد تاني وتسبني لا لا مستحيل سلام يا عمي قفلتني دى مستحيل
يتبع...
لقراءة الفصل الثالث اضغط على : ( رواية احببت زوجة اخي الفصل الثالث )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية احببت زوجة اخي )
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-