رواية أتجوزني عشان أربيله أبنه بس الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم رحاب القاضي

رواية أتجوزني عشان أربيله أبنه بس الحلقة الخامسة والعشرون 25 بقلم رحاب القاضي
رواية أتجوزني عشان أربيله أبنه بس الجزء الخامس والعشرون 25 بقلم رحاب القاضي
رواية أتجوزني عشان أربيله أبنه بس البارت الخامس والعشرون 25 بقلم رحاب القاضي
رواية أتجوزني عشان أربيله أبنه بس الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم رحاب القاضي

رواية أتجوزني عشان أربيله أبنه بس الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم رحاب القاضي

ـــــــــــــ 
يوسف بدموع 
ايه ابويا يعني ايه ابويا مات، قتله ابن الكلب.. 
عوض 
قولتلك الواد مش ساهل وقال ايه عايز تنزله، انت لازم تسمع الكلام اللي هقولك ايه.. 
يوسف بحقد 
ما بقاش فيها عقل، الواد ده اقسم بالله لحرق قلبه قبل ما اقتله.. 
عوض 
قصدك عيلته مش كده؟.. 
يوسف بحقد 
دم الحج فخري بعيلته كلها... كلم سيف خليه يجي هي كده جابت اخرها... 
_وفي القسم اللواء كان متعصب وقال.. 
اللواء
كان في مليون حل غير انك تاخد قرار بالسرعه دي.. 
معتز بجمود 
يا افندم ده كان هجوم علي القسم ولو ما كنتش اخدت القرار ده بسرعه كانت كل حاجه هتبقي خارج سيطرتنا.. 
حازم 
معتز معاه حق يا افندم، وفخري مات اثناء هروبه والهجوم اللي حصل... 
اللواء بضيق
ما تنسوش ان يوسف بره واكيد مش هيعدي اللي حصل لابوه ده خالص.. 
معتز بحماس
طيب ما ده حلو هو هيتعصب فهيظهر فاقبض عليه.. 
اللواء
مش بالسهوله دي يا معتز، الموضوع كبير يا معتز انا قولتلك مدام دخلو في الاول انهم يهددوك بعيلتك كنت انسحبت، دلوقتي الرد هيكون علي عيلتك مش عليك.. 
معتز بجمود 
ولو كنت انسحبت مع احترامي لكل زمايلي كان فخري وابنه زمانهم طاحين  في البلد ولا حد قادر يوقفهم... 
حازم 
هو انا مش قصدي اطبل لمعتز عشان صاحبي، بس هو معاه حق برضوو.. 
اللواء اتنهد بضيق وقال
اتفضلو علي شغلكم، وما فيش اي خطوه تتاخد غير باذن مني مفهوم.. 
حازم ومعتز في صوت واحد 
تمام يا افندم.. 
ــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــ 
_في المستشفي كان بهاء قاعد جنب ندي النايمه وبيبصلها وهو مبتسم، وبعد شويه فاقت وقالت.. 
ندي بتعب
انت مبحلق فيا كده ليه؟.. 
بهاء بحزن 
بقي انتي مرات مجرم، فكرتيني بالمسلسل التركي بتاع حب ابيض واسود.. 
ندي 
ايه ده انت بتسمع تركي، ما يبانش عليك.. 
بهاء
من الفضي بخلص شغل في المستشفي واروح اعمل كيس الاندومي واقعد اعيط بقي قدام التركي.. 
ابتسمت ندي وقالت
هو في ناس طيبه زيك كده، وبعدين انت ليه علي طول قاعد هنا، هي مش المستشفي دي بتاعتك والمفروض عندك شغل وكده.. 
اتوتر بهاء وقال
هاا يعني انا اا بصراحه قلقان وخايف عليكي اووي ومش بكون مرتاح غير وانا هنا، بصي فكك المهم انتي عامله ايه؟.. 
ندي بدموع وخوف 
هو الدكتور قال اني احتمال كبير جدا اني وانا بولد هموت صح انا سمعته وهو بيقولك انت والظابط.. 
مسك بهاء ايدها وقال بدموع
لا هو ما يعرفش حاجه الاعمار دي بيد الله لا انا ولا انتي ولا هو نقدر نتحكم فيها.. 
ندي بحزن 
انا لو حصلي حاجه يوسف هياخد بناتي، هيعيشو ازاي طيب.. 
بهاء حط ايده علي شعرها بتوتر وقال بدموع نزلت 
ممكن تهدي وافتكري ان ربنا هو اللي خلقنا وهو اللي خلق بناتك وهو اللي هيحميهم من شيطان جوزك ده.. 
_ابتسمت ندي وبعدين من تعبها نامت تاني علي نفسها... 
بهاء لنفسه بغيظ 
يخربيت ام الحب اللي من اول نظره ده.. 
ــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــ 
_وفي بيت معتز كان نايم ومريم في حضنه ورافعه ايدها اللي مرسوم عليها حنه ومعتز ضحك وقال.. 
معتز
اقسم بالله هي لايقه علي ايدك اوووي.. 
مريم 
انا مش علي لايقه ولا لا، ليه البنت اللي رسمتلي الحنه قالتلي ان ايد البنت ما بتشلش غير اسم واحد  وهو اسم حبيبها، زي قلبها مش بيشيل غير واحد.. 
معتز
طيب ما ده كلام حلو فين المشكله فيه؟.. 
قعدت مريم وقالت 
واحد بس طيب خد عندك قلبي انا فيه نبدأ بمهند وبعد منه الواد امير بتاع فريحه وبعد منه كريم بتاع فاطمه وبعد منه ارناف بتاع كوشي ده هندي وكتييير اخرهم فريد بتاع سيران.. 
معتز بغيظ 
اييييه قلبك ده ولا مركز شباب، وبعدين جوزك فين من ده كله.. 
مريم غمزتله وقالت 
يا اسطا انت القلب كله والله.. 
معتز 
اسطاا هي حماتي ولدتك في موقف مكروبصات صح.. 
ضربته علي كتفه وقالت
لم نفسك.، وبعدين انت بكره هتنزل تصالح باباك وتخليه يجي معانا الفرح.. 
معتز بحده 
مريم الموضوع مقفول بابا مش شايف نفسه غلطان ودي مشكلته لما يفوق انا ابنه برضو ومش هسيبه، وبعدين سيبك من ابويا وامي ايه الحلاوه دي.. 
مريم عملت نفسها هتنام 
يالهوي الواد اللي في بطني ده مطلع عيني ولازم انام.. 
معتز بخبث
ااه ااه ما احنا هنام برضو هااا.. 
ــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــ 
_تاني يوم قدام بيت حازم الساعه خمسه الفجر، وقفت عربية خالد ونزل عمر وطلع فوق فتح شقة حازم بشويش ودخل، وراح دخل اوضة الاطفال وقعد فيها.. 
_وبعد شويه صحي حازم وغير هدومه ونزل تحت واول ما خبط علي الباب فتحتله نيره اللي كانت حاطه ماسك علي وشها.. 
حازم 
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم انت مين يااه.. 
نيره 
اخص عليك يا حازم انا نيره.. 
حازم بغيظ
وايه اللي منيلااه في خلقتك ده، ما احنا مش عاملين فرح.. 
نيره 
يا حبيبي انا عامله كده عشانك انت.. 
حازم 
ما انا متنيل هتجوزك بخلقتك الاولانيه وعجباني كنت اشتكيتلك.. 
نيره بغيظ 
انت علي طول كده كاسر بنفسي حتي يوم فرحي.. 
حازم قرب منها وقال
هو انا كنت مجهز كلمتين هقولهم عشان فرحنا بالليل بس لما تغسلي وشك هبقي اقولهملك... 
نيره بحده 
اطلع بره يا حازم اصلا انا غلطاانه اني فتحتلك، انا كنت سمعت كلام خالتو لما قالتلي مش هخليك تشوفني عشان فال وحش.. 
حازم 
هي معاها حق اقفلي، هشوف ايه يعني الله يقرفك.. 
_وبالليل في بيت معتز كانو بيجهزو عشان رايحين فرح حازم ونيره... 
مريم بغيظ 
هو ايه اللي مش عايز تلبس بدله يا اياد، انت مش عايز تبقي زي العريس.. 
اياد
لا طبعا حازم ده عبيط ايه ده اللي ابقي زيه.. 
ضحك معتز اللي واقف عند الباب وقال
ههههههه والله انت يا اياد بتفهم زي ابوك.. 
مريم بغيظ 
ده بدل ما تقولو عيب وفي الاخر تقولي انتي يا مريم اللي خربتي الواد.. 
معتز 
طيب سيبك منه وخليه يلبس اللي عايزه وتعالي اعمليلي الجرافيته.. 
مريم بحده 
يا عم غور يا عم هو هتبقي عليا انت وابنك، وبعدين فيك ايدتين اعملها لنفسك.. 
معتز بغيظ
ايدتين والمفروض انك مدرسة اجيال ومش عارفه تقولي ايدين زي الناس.. 
طلعت الفت من اوضتها وقالت 
يلا يا ولاد انا جهزت اهو يلا بينا... 
معتز
ماما هو ممكن طلب، الفستان ده قصير ممكن تغيريه.... 
الفت بحده 
معتز انا موتي وسمي حد يتحكم في لبسي، عندك مراتك مشي كلامك عليها.. 
مريم 
ههههههههه جبهتك وصلت الفرح وانت قاعد هنا... 
_بعد شويه كان معتز قاعد جنب السواق، ومن ورا مريم والفت واياد..وفجأه رن موبيل معتز برقم فتحي ورد عليه وقال.. 
معتز
في ايه يا فتحي ما انا لسه سايبك يا ابني؟.. 
فتحي وهو بياخد نفسه بالعافيه 
في هجوم حصل علينا يا افندم وكان فاروق بيه لسه واصل البيت وتعيش انت.. 
_اتصدم معتز وقبل ما يقول اي حاجه عدت من جنبيهم عربيات سودا كتير وبدأو يضربو عليهم ناار وكان في العربيات دي يوسف اللي ضرب اكتر من طلقه علي العربيه ومنهم اكتر من وحده جات في الفت اللي ماتت فيها.. 
مريم وهي حاضنه اياد اللي بيعيط بخوف 
معتزززز الحق طنط ما بتنطقش.. 
معتز كان هيتجنن ومش عارف يعمل ايه وقال
انزلي بسرعه تحت يلاا يا مريم وخلي اياد في حضنك.. 
_وفجأه. السواق هو كمان اتقتل ومعتز لف بالعربيه لمكان زراعي بعيد عن العربيات وقال لمريم.. 
معتز وهو بيمسك سلاحه
مريم اوعي تتحركي من هنا لو ايه حصل.. 
مريم ببكاء وخوف وهي حاضنه اياد
انت سايبني ورايح فين، وطنط الفت اا.. 
بص معتز لمامته بدموع وقال
لازم امن المكان عشان نمشي هرجعلك ما تخافيش.. 
_ومشي معتز وهو بيحاول يدور علي مكان يقدر يمشي منه واستغرب ان العربيات اللي هاجمتهم اختفت، وفي عربية معتز الباب اتفتح ومريم افتكرته معتز وقالت.. 
مريم بخوف 
معتز انت جيت اا..... سيف.. 
اتصدمت لما لقيت سيف قدامها وسحبها من شعرها وقال بعصبيه.. 
سيف
وصلنا للاخر يا بت عمي.. 
مريم ببكاء وغضب
اتفو عليك يا حيوان انت ايييه ازاي تعمل كده.؟. 
سحب اياد اللي بيعيط من حضنها ورمااه علي الارض جامد، وزعق فيها وقال.. 
سيف 
انا هعرف اربيكي كويس، عملالي فيها الام الحنونه.. 
مريم بخوف علي اياد
هات اياد اوعي تعمل فيه حاجه هو مالوش دعوه.. 
اياد ببكاء
سيب ماما ما تخدهاش مني.. 
_جه معتز في الوقت ده وهو ماسك سلاحه وقال بعصبيه.. 
معتز 
سيبها يالاااا والا هصفيك دلوقتي.. 
ظهر يوسف من وراه وقال
مش هتلحق يا حضرة الظابط، خد اللي يخصك وامشي يا سيف.. 
معتز بحده 
سيبها يا سيف ما توديش نفسك في داهيه زي الوسخ ده.. 
سيف بحقد
لا انا عايز اروح في داهيه... 
_ خلص كلامه وضرب معتز بالنار اللي وقع علي الارض سايح في دمه.. 
مريم صرخت برعب وقالت
معتززز سيبني يا سبف ياااا معتز.. 
قرب يوسف من اياد اللي كان بيبص لباباه وبيبكي  واخده معاه، ومريم فضلت تصوت علي الاتنين، بس سيف خدها غصب عنها لعربيته و.... 
ـــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــ
ـ في بيت حازم دخل شقته هو نيره وقرب منها وقال.. 
حازم 
هو مش فرح كبير وحتي معتز ومريم طلعو انداال، بس الف مبروك.. 
ضحكت نيره بهدوء وقالت
هههه الله يبارك فيك، هو خلاص كده بقيت حياتنا واحده ومتجوزين بجد.. 
حازم ضمها ليه وقال
مبسوطه يا نيره؟.. 
نيره 
ده انا اسعد واحده في الدنيا كلها... 
_قبل ما يرد حازم موبيله رن برقم اللواء.. 
نيره 
مش المفروض تقفله.. 
حازم بقلق
لا ده اللواء اكيد في مصيبه ثواني.. 
رد حازم وقال
ايوه يا افندم اكيد حضرتك مش مكلمني تباركلي في وقت زي ده.. 
اللواء
تعالي علي المستشفي العسكري يا حازم بسرعه معتز اتعرض لهجوم هو وعيلته وبين الحيا والموت... 
اتنفض حازم بخوف وقال
حح حاضر اا انا جاي حالا.. 
قفل مع اللواء وسالته نيره بقلق. قالت 
في ايه يا حازم وشك قلب كده ليه؟.. 
حازم بدموع 
معتز اتعرض لهجوم وهو بين الحيا والموت.. 
نيره بقلق
يا نهار اسود استني هغير هدومي واجي معاك.. 
حازم بخوف 
لا لا خليكي انا هبقي اطمنك بس لازم اروحله.. 
نيره 
ماشي يا حبيبي وان شاء الله خير... 
_طلع حازم وهي دخلت اوضة النوم بتاعتها، وجات تفك الفستان بس اتصدمت لما سمعت صوت عمر وراها اللي قال.. 
عمر 
مبروك يا عروسه.. 
بصتله ولقيته ماسك في ايده سكينه وقالت بخوف
عمر انت ازاي جيت هنا؟...
_تفتكرو ايه اللي هيحصل؟... 
يتبع....
لقراءة الفصل السادس والعشرون اضغط على : ( رواية أتجوزني عشان أربيله أبنه بس الفصل السادس والعشرون )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية أتجوزني عشان أربيله أبنه بس )
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-