رواية ألم البداية الحلقة السابعة والثلاثون 37 بقلم فريدة أحمد
رواية ألم البداية الجزء السابع والثلاثون 37 بقلم فريدة أحمد
رواية ألم البداية البارت السابع والثلاثون 37 بقلم فريدة أحمد
رواية ألم البداية الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم فريدة أحمد |
رواية ألم البداية الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم فريدة أحمد
هنا بصت للتليفون وبفضول مسكته وفتحت الرساله
واول ما شافتها اتصدمت
كانت بوسي باعتالو وبتقولو .. حبيبي مش بترد ليه كلمتك كتير . وبعدين فضلت مستنياك امبارح مجيتش ليه
. ولا انت بقا مبقتش تتبسط معايا . طيب تعالي النهاردة وانا
هنسيك اسمك . هدلعك .. مستنياك اوعا متجيش علشان انتا واحشني موووت
هنا بصدمة وزهول .. بتخوني ياتامر انا كنت حاسه
تامر خرج من الحمام اتفاجأ ب هنا اللي ماسكه الفون بتاعه ودموعها نازلة
تامر قرب منها بسرعة وقالها بقلق .. مالك في ايه
تامر بص للفون لاقاه مفتوح علي الرسالة
مسح علي وشه وهو مش عارف يقولها ايه
اما هنا قامت وقفت بهدوء واديتلو الفون في ايده
ودخلت جوه لبست وطلعت كل ده وهي لسه مصدومة
هنا لسه بتفتح باب الاوضة علشان تخرج
تامر وقف قدامها وقالها .. رايحه فين ياهنا
هنا .. ابعد عني
تامر .. استني بس انتي فاهمه غلط
هنا بصتله جامد وكانت هتصرخ في وشه لكن رجعت تاني وقالت بسخرية .. بجد فاهمه غلط .. وايه هو الصح
تامر .. دي .دي رساله اتبعتت بالغلط
قرب منها وحاوط كتفها بأديه وقالها .. انا بحبك يا هنا صدقيني بحبك
هنا بعدت عنو بعصبية وقالتلو .. بطل كدب بقاا . انا كنت شاكه من زمان انك خاين بس دلوقتي اتأكدت . طلقني ياتامر طلقني بقا علشان انا استحالة اعيش معاك ثانيه واحده بعد النهارده
تامر برجاء .. طيب اهدي ممكن وانا هفهمك
هنا بعصبية .. اهدي اييه وهتفهمني ايه ماهي واضحة زي الشمس
هنا .. مروحتش ليها ليه كانت مستنياك وهتدلعك
تامر .. انتي فاهمه الموضوع غلط ياهنا .انا معرفش حاجه عن الرساله دي
تامر راح مسك تليفونه ومن حظو إن بوسي كانت باعتة الرساله من اكونت فيك ولا عليه اسمها ولا صورتها ولا اي بيانات ليها
تامر قرب منها وقالها .. بصي دي رساله اتبعتت ليا بالغلط
اكيد مش انا المقصود وبعدين انا معرفش مين هي صاحبه الاكونت ده
هنا بعصبية .. وانتا فاكرني هبله وهصدقك .انت طول عمرك زبا.لة ياتامر وبتاع ستات وبتحب الرمرمة .. انا هروح عند بابا وياريت تتطلقني بهدوء
تامر .. طلاق ايه بس ياهنا اهدي
هنا بعياط قالت .. ايوه هتطلقني ياتامر لاني مش هعيش مع واحد خاين زيك
وفتحت الباب ونزلت تجري
تامر .. هنا استني
ونزل وراها
هنا خرجت من الفيلا وهي بتعيط ومنهارة
وتامر بيحاول يوقفها
حازم كان خارج ولسه بيتفتح باب عربيته شافهم كدة
حازم قفل باب العربية تاني وقرب منهم وهو بيقول .. في ايه . مالكم
هنا بعياط .. انا عايزه اطلق ياحازم . خليه يطلقني
حازم .. حصل ايه
هنا بعياط .. انا عايزه اطلق مش هعيش معاه بعد النهاردة
حازم .. حصل ايه يعني .اتكلمي .
وبص لتامر وقاله .. انت عملتلها ايه
تامر كان ساكت مش عارف يقول ايه
حازم .. ماتتكلموا
هنا وهي بتعيط .. البيه بيخوني
حازم بص لتامر اللي بص في الارض
حازم رجع وجه كلامه ل هنا .. وانتي عرفتي الزاي
هنا بشهقات .. لاقيت واحدة . بعتالو رسالة . وبتقولو مستنياك النهاردة والظاهر انو متعود يروحلها دايما
هنا بعياط .. انا عايزه اطلق مش عايزة اعيش معاه
حازم .. طيب ادخلي جوا
هنا دخلت وهي بتعيط
وتامر كان لسه هيتكلم
بس حازم قال .. انت مش كنت قولتلي انك بطلت الموضوع ده
حازم .. بس تمام انا فعلاً هتطلقها منك ياتامر
تامر بسرعة .. لأ انا بحبها ومقدرش اعيش من غيرها
حازم .. بتحبها الزاي وانت بتخونها . ولا انت خدت علي كده
تامر اتنهد وقال .. اختك هي اللي خلتني اعمل كده
انا مش بشوفها ياحازم . معظم الوقت قاعده عندكم
هي مش قادره تقتنع انها خلاص بقت متجوزة والمفروض تبقا في بيتها مع جوزها .. انا برجع البيت مش بلاقيها مستنايني . خلتني اتعودت علي انها عايشه معاكم مش عايشه معايا . دا غير بقا طول الوقت خناق ونكد معيشاني فيه
حازم .. وهي بتتخانق معاك ليه ما علشان اللي انتا بتعملو ياتامر
تامر .. ماهي لواهتمت بيا انا مكنتش هاعمل كده
تامر خد نفس وقال .. انا عارف اني غلطان في اللي بعملو . بس هي السبب . هي اللي اديتني الفرصة اني ادور علي الاهتمام بره
.........................................
عند شيرين كانت قاعدة علي السرير و بتتفرج علي صورها هي وامجد بحزن
شيرين .. عارفه اني غلطت بس انت السبب انت اللي اتضطريتني اعمل كده . انا مقصرتش معاك في حاجة
ليه تبص بره وانت مش ناقصك حاجة . ليه تسمح لنفسك تبص لغيري ... بس انا استاهل . انا اللي قبلت علي نفسي كده من الاول ورضيت وانا عارفه انك عينك زايغة
شيرين دموعها نزلت .. بس انا بحبك . بحبك اوي وزعلانه من نفسي اوي اني حبيت واحد زيك
شيرين فضلت تعيط لحد مانامت
..............................
مساءا
في شقة ريم
ريم فتحت باب الشقه بالمفتاح ودخلت بعد يوم طويل قضته في شغلها
ريم بصت لاقت دينا قاعدة بتتفرج علي التلفزيون
ريم .. مساء الخير
دينا .. مساء الخير .. اتأخرتي ليه
ريم وهي بتقعد علي الكنبة .. داليا مكانتش موجودة في المركز النهارده وانا اللي شيلت الشغل كلو
دينا .. مش في بنات بتشتغل
ريم .. اه . بس شكلي كنت واحشه الناس كل اللي تدخل عاوزاني انا اللي اشتغلها بإيدي
دينا .. صحيح بقولك ايه . انا كنت عاوزة اجيلكم اعمل جلسة تقشير بشرة
ريم .. مالها بشرتك يادينا ماانتي حلوه اهو ياحبيبتي . وكملت بهزار .. هو في في بشرتك ياقمر انتي
دينا ضحكت .. ثبيتيني انتي علشان متعمليش ليا
ريم .. قدامك الصالون كله اهو روحي اعملي اللي انتي عايزاه
دينا .. خلاص هو شعري بس . هعمل بروتين
ريم .. ماكانت بشرتك من شوية
دينا .. لأ بشرتي كويسة
ريم ضحكت وقالتلها .. المكان كلو تحت امرك . بس بشرط
انا مش هعملك حاجة علشان نبقي متفقين
دينا .. امال مين اللي هيعملي
ريم .. في خمسين بنت هناك اللي تعجبك خليها تعملك
دينا .. لأ انتي اللي هتعمليلي
ريم .. انسي انا ماليش غير في الميكب . عايزاني احتطلك ميكب معنديش مانع . هتقوليلي بقا بشرة وشعري ابعدي عني
ريم .. هي ماما فين صحيح
دينا .. خرجت
ريم .. خرجت راحت فين يعني
دينا .. مش عارفه بس تقريبا راحت تقابل خالك كان بيكلمها وبعدين خرجت
دينا .. قوليلي صحيح البت اللي اسمها كاميليا دي شكلها كانت عايزه تولع فينا ليه كده
ريم .. اصلك متعرفيش . علشان بتحب حازم ف علشان كدة مكانتش طايقة نفسها
دينا بتفهم .. امم علشان كدااا .. طب خلي بالك منها بقا . شكلها مش سهلة
ريم .. علي نفسها . وبعدين هو اصلا مش بيحبها
دينا بغمزة .. هو بيحبك انت ياجميل
ريم ضحكت وبعدين قالتلها وهي بتحاول تغير الموضوع.. هو انتي عندك امتحان بكره ولا انا بيتهيألي
دينا .. لأ عندي
ريم .. امال مش بتذاكري ليه . انتي من لما جيتي مشوفتكيش ماسكه كتاب . هو انتي بتحلي الزاي نفس افهم
دينا قالت بضحك .. بالبركة
ريم قامت وهي داخلة قالت .. هتسقطي ان شاء الله
دينا .. نعم مين دي اللي تسقط وكملت بغرور .. دا انا بطلع من الاوائل
ريم بتريقة .. فعلا . مصدقاكي
ريم دخلت الاوضة وقبل ما تغير مسكت تليفونها ورنت علي شيرين تطمن عليها
بس شيرين مكانتش بترد
ريم قلقت وكلمت ندي وقالتلها تروح تشوفها وتطمنها لانها
بيتها قريب من بيت شيرين
................................
عند شيرين كانت لسه نايمة لانها كانت واخده منوم
ندي راحت ليها وفضلت تضرب في الجرس لكن مفيش رد
ندي طلعت مفتاح الشقة وفتحت بيه
ودخلت لاقت الشقة هاديه
ندي فضلت تنادي عليها لحد ما فتحت اوضة النوم لاقتها نايمة
ندي قعدت جمبها ومشت ايدها علي شعرها بحنان
بصت علي اللي في اديها وهي نايمة كانت صورتها هي وامجد
ندي خدتها منها واتنهدت بحزن
وفتحت الدرج علشان تشيلها لفت نظرها شريط الحبوب بتاع المنوم اللي هي واخداه
ندي اتنهدت بيأس وبدأت تصحيها
ندي .. شيرين . ياشيري . اصحي ياحبيبتي .
شيرين .. ...........
ندي .. شيرين . شيرين اصحي يلا
شيرين فتحت عينيها وهي بتقول .. ايه ياامجد
ندي بحزن عليها .. شيرين فوقي انا ندي
شيرين قامت اتعدلت .. بتصحيني ليه ياندي سيبني نايمة
ندي .. وانتي عايزه تفضلي نايمة كده علطول ماينفعش
ومسكت البرشام وقالتلها .. ايه ده ممكن تقوليلي بتاخدي منوم ليه . انتي مش عارفه انو غلط تاخدي منو كده عمال علي بطال
شيرين .. لما بنام برتاح ياندي من التفكير
ندي .. ولامتي هتفضلي كده . انتي ليه سلبيه ومش بتفكري في نفسك ياشيرين
شيرين .. عاوزني اعمل ايه يعني
ندي .. فكري في نفسك شويه ومتستسلميش للحزن كده
متاخديش المنوم دا تاني علشان غلط . انتي دايما كده بتأذي نفسك ومش بيهمك .. يعني علشان تعاقبي امجد عاقبتيه بطريقة غلط وبدل ماتغلطي في حقه بس غلتطي في حق نفسك قبله
حرمتي نفسك من الخلفة زي ماحرمتيه . انتي غلطتي ياشيرين سواء في حق نفسك او في حقه
شيرين .. كفاية ياندي انا مش مستحملة
ندي .. ياحبيبتي انا بقولك الكلام ده علشان بحبك
...........................
تاني يوم في الصباح
في الجامعة
دينا بعد مخلصت امتحان وطلعت كانت واقفة بتكلم يارا في الفون وبتقولها .. انتي فين انا خلصت وطالعة اهو
يارا قالتلها هي مستنياها فين وبعدين قفلو
دينا اتحركت علشان تمشي لاقت اللي بيقرب عليها وبيقولها .. ممكن نتعرف
دينا بصتله وقالت .. لأ مش ممكن
هو .. ليه بس .دا أنا حتي بنات الجامعه كلهم يتمنو نظرة مني مش يتعرفو عليا
دينا بصتله بقرف وغيظ من غروره وقالت .. بس انا بقا متمناش ولا عايزه اتعرف على حد
كريم .. دا احنا هنتصاحب عادي اي المشكلة
دينا .. وانا مش بصاحب
وراحت تمشي
راح هو ماسك ايدها .. وقالها استني بس
دينا بغضب شدت ايدها منو وكانت لسه هتضربه بالقلم وهي بتقول انت الزاي تمسك ايدي كده ياحيوان انتا
لكن هو مسك ايدها اللي رفعتها قبل ماتضربه بغضب وقالها .. انتي اتجننتي . كنتي هتعملي ايه . انتي متعرفيش انا مين
دينا شدت ايدها منو لتاني مرة و قالتلتو بسخرية .. مين يعني . ابن رئيس الجمهورية
وسبتو ومشيت
وهو قال وهو بيبص علي اثرها بشرود .. هجيبك بردو
دينا خرجت لاقت يارا ويوسف واقفين مستنينها
سلمت عليهم ووفقت تهزر معاهم
خرج كريم وهو متضايق واول ما لمحها واقفة مع يوسف وبتهزر معاه
قرب عليها بسرعة وهو بيقول بسخرية .. ماالاانسه بتتعرف اهو وبتصاحب وبتهزر كمان . امال عامله فيها محترمة ليه
دينا بغضب .. اخرس ياحيوان
كريم .. اخرس ايه بقا ما انتي مقضياها اهو . طب قولي انك مصاحبة مكانش ليها لزوم النمرة اللي عملتيها جوه دي وانك مش بتاعت الكلام ده
يوسف بحدة .. كريم اسكت في ايه.ايه اللي انتا بتقولو ده
يارا .. في ايه ياكريم انت الزاي تكلم دينا كده
كريم .. هي اسمها دينا
دينا .. هو انتو تعرفو الحيوان ده
يوسف ضحك وقال .. دا كريم ابن عمي
دينا بصدمة .. ايه . ابن عمك
يارا .. هو انتو متعرفوش بعض وبعدين اتذكرت وقالت .. ااه . انت مكنتش موجود في عزومة امبارح وماشوفتش دينا ولا تعرفها . علشان كده
كريم كان مش فاهم حاجه
يوسف .. كريم دي دينا بنت عمتك سحر
كريم .. عمتي سحر مين
يارا .. عمتك سحر اللي كانت عايشه بعيد عننا ياكريم
دي بقا دينا بنتها واخت ريم مرات حازم
كريم .. بجد وبص لدينا وقال . مش كنتو تقولو إن القمر دي بنت عمتي
دينا بصتلة بقرف
يارا .. اديك عرفت . ايه اللي حصل بقا بينكم جوا
كريم وهو بيبص لدينا بإعجاب .. لأ دا كان سوء تفاهم بس خلاص
دينا بصتلهم وقالت .. انا ماشية
وقبل ماتتحرك
كريم قال .. ممكن متزعليش مني
دينا مردتش عليه وراحت تمشي
كريم قال .. استني لو سمحتي
دينا وقفت بنفاذ صبر
كريم .. ممكن اوصلك
دينا .. نعم!
كريم بسرعة .. عادي يعني بما اننا طلعنا قرايب . وبعدين انا عاوز اسلم علي عمتي . كان نفسي اشوفها بس ياخسارة رجعت بعد ما مشيت
كريم .. قولتي ايه
دينا ... ماتروح تسلم عليها براحتك انا مالي بيك
كريم .. وفيها ايه اني اوصلك في سكتي وانا رايح
يارا .. مفيهاش حاجه يادينا خليه يوصلك
دينا سكتت
كريم .. ها موافقة
دينا هزت راسها بهدوء .. اتفضل
......................................
في الفيلا
كانو هنا وشهيرة قاعدين وتامر كان بيصالح في هنا
وحازم كان نازل من فوق
تامر .. يلا ياهنا بقا
هنا ببرود .. يلا علي فين
تامر .. تمشي معايا
هنا .. انا مش هامشي معاك ومش هرجعلك تاني يا ريت بقا تطلقني بهدوء ... يااما هخلعك
تامر باستغراب .. هتخلعيني
هنا بقوة .. اه هخلعك ياتامر . ايه مش مصدقني بجد هاعمل كده لو مطلقتنيش . احسلك بقا تطلقني بهدوء . وانا شايفة إن ده احسن ليك بدل مايتقل منك قدام الناس
تامر وهو موجه كلامو لحازم اللي واقف بهدوء .. شايف اختك وقلة ادبها .يعني لما اقوم اكلها قلمين دلوقتي ابقي عندي حق ولا لأ
حازم .. امشي مع جوزك وبطلي جنان يا هنا انتي فاهمه الموضوع غلط . الرسالة اكيد اتبعتت بالغلط زي ما قالك
هنا قامت بعصبية وقالتلو .. وانتا هتقول ايه يعني ماانتا لازم تدافع عنه . ماانتا ماتفرقش عنه حاجة. طول عمركم بتحبو الرمرمة . انتو الاتنين زباالة زي بع..
هنا مكملتش كلامها ومرة واحدة كانت واقعة على الأرض من شدة القلم اللي نزل علي وشها من حازم
شهيرة جريت عليها وقومتها وهي بتقول لحازم .. معلش ياحازم هي متقصدش
هنا وهي حاطه ايدها على وشها .. لأ اقصد . انا مقولتش حاجة غلط . ولا هي الحقيقة بتزعل
شهيره .. ماتخرسي بقا
حازم بغضب .. اقسم بالله كلمة زيادة وما هيطلع عليكي نهار
شهيرة .. صدقي اننا معرفناش نربيكي انتي قليلة الادب . الزاي تتكلمي مع جوزك وأخوكي بالطريقة دي
.............
تاني يوم انجي كانت خارجة من الجامعة وهي تايهة
فجأة لاقت آدم واقف قدامها
انجي بحزن .. آدم
آدم مردش عليها واتحرك ناحية عربيته اللي وافقة وركبها ما وقبل ما يتحرك
انجي قربت عليه .. آدم . ممكن نتكلم
آدم بجمود .. نتكلم في ايه
انجي .. آدم . انا اسفة
آدم . اسفة على ايه ياأنجي هاا علي ايه
انجي .. ممكن بس نتكلم
آدم خد نفس وفتح العربية وقالها .. اركبي
انجي ركبت .. انا اسفه ياادم بس احنا فعلا مش هينفع نكمل مع بعض
ضحك بسخرية وقال .. دا انتي كنتي بتلعبي بيا بقا وانا مش واخد بالي .. ايه حنيتي لحبيب القلب
آدم .. وانا اللي كنت مصدقك . مكنتش اعرف انك زبالة اوي كدة . كنت إستبن انا مش كدة
انجي بدموع وبدون وعي قالت .. انت مش فاهم حاجه
اللي حصل كلو غصب عني . اناخايفه عليك افهم بقاا
آدم بستغراب .. خايفه عليا من ايه . ويعني ايه غصب عنك فهميني
آدم قرب منها وقالها .. ياسين ليه يد في الموضوع ده صح
انجي بخوف هزت راسها برفض وهي بتعيط وقالتلو ..ل لأ
آدم .. لأ ايه . ممكن تفهميني ايه اللي حصل
آدم .. اصل لو غصب عنك يبقي مفيش غيره ياسين
انجي بعياط .. انا خايفه عليك انت مش قدو . مش هيسيبنا في حالنا انا عارفه
آدم .. وانتي فكراني هخاف منو
انجي .. لازم تخاف
آدم .. يبقي متعرفنيش
وقال في نفسه بتحدي ياانا ياهو
انجي وهي بتعيط .. آدم انا آسفة مش هينفع نكمل مع بعض . ابعد. عني علشان متتأذيش بسببي
وفضلت تعيط اوي
آدم بعد تفكير .. طيب اهدي انا مقدرك ومش زعلان منك
انجي .. بجد
آدم هز راسه وقال . ايوا انتي مالكيش ذنب في حاجة عارف انو غصب عنك ومقدرك
آدم .. انا هروح اجيبلك عصير علشان تهدي
انجي .. لأ انا ماشيه السواق مستنيني
آدم .. خمس دقايق هنشرب العصير بس
آدم نزل من العربيه وراح جاب اتنين عصير ورجع
فتح باب العربية وركب وقالها .. خدي اشربي
انجي خدت منو العصير وشربته
وبعد ثواني كانت نامت
وادم بص عليها بخبث وهو بيقول بتحدي .. لما نشوف بقا ياياسين مين فينا اللي هيدوس علي التاني ويكسره
وبعدين شغل العربية وطلع بيها
يتبع....
لقراءة الفصل الثامن والثلاثون اضغط على : ( رواية ألم البداية الفصل الثامن والثلاثون )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية ألم البداية )