رواية خطيبتي وأخواتها التوأم الفصل الثامن عشر 18 بقلم رحاب القاضي

رواية خطيبتي وأخواتها التوأم الحلقة الثامنة عشر 18 بقلم رحاب القاضي
رواية خطيبتي وأخواتها التوأم الجزء الثامن عشر 18 بقلم رحاب القاضي
رواية خطيبتي وأخواتها التوأم البارت الثامن عشر 18 بقلم رحاب القاضي
رواية خطيبتي وأخواتها التوأم الفصل الثامن عشر 18 بقلم رحاب القاضي

رواية خطيبتي وأخواتها التوأم الفصل الثامن عشر 18 بقلم رحاب القاضي

ـــــــــــ 
ناني بدموع
حضرتك بتقول ايه يا عمو اا.. 
زعق فيها معتز وقال
انا مش عمك ولا عمري هكون عم لوحده زيك وابعدي عن ابني احسنلك فاهمه.. 
_وقفت ناني ودموعها نزلت وقبل ما تمشي معتز قال بحده.. 
معتز
ولما ترجعي لابوكي قوليلو معتز كمال مش هيجوز ابنه لبنت مجرم.. 
_كانت ناني مصدومه من كلامه ومن اهانته ليها ومشيت بسرعه ومنه كانت واقفه وسامعه كل حاجه وهي مبسوطه جدا من اللي حصل، واول ما طلعت ناني بره راح وراها اياد وقال.. 
اياد 
يا بنتي استني في ايه؟.. 
ناني بحده 
ابعد عني مالكش دعوه بيا خالص انت فاهم ولا لا.. 
اياد بقلق 
طيب في ايه وحصل ايه اصلا بابا قالك ايه.. 
ناني بدموع
اسأله قال ايه وانت لو اخر واحد في الدنيا انا مستحيل ابص في وشك تاني... 
مسك ايدها اياد وقال
طيب اهدي وقوليلي حصل ايه انا مش ممكن اسيبك تمشي وانتي كده.. 
زقته ناني جامد وزعقت فيه وقالت
ابعد عني انت وجودك كان غلط في حياتي، بس الغلط الاكبر كان مني انا، مالكش دعوه بيا تاني ولو عايز تفهم حاجه روح اسأل باباك.. 
_قالت كلامها وسابته ومشيت وهو فضل واقف مدايق جدا وبعدين دخل ولقي معتز واقف مع حازم وعزت ومعاهم انس قرب منه وقاله.. 
اياد بجمود
لو سمحت يا بابا عايزك في كلمتين.. 
انس بسخريه
كويس انك جيت بابا كان بيقول ان ازاي الحفله دي كلها تبقي معموله عشاني انا وانا انجازاتي تافهه مقارنةً باللي انت بتعمله في شغلك.. 
حازم بضيق
معتز مش قصده يا انس و.. 
انس بضيق
انا طالع اشم هوا برا واسيبلكم الجو شويه.. 
طلع انس ومعتز قال
معلش يا عزت بس هو صغير وتصرفاته طايشه.. 
عزت 
بس انت قليت منه قدامي ويمكن ده اللي دايقو... 
معتز 
طيب هو انا قولت ايه غير الحقيقه..رجالة الشرطه هما الابطال اللي بجد بس احنا في زمن الجيل التافهه ماسك في الكوره والسوشيال ميديا.. 
حازم
بس الرياضه مش تافهه كل واحد بيعمل دورو يا معتز وانس لما حد. يقلده ويلعب رياضه بيحبها زيه احسن ما الشباب تقلد حد. مش كويس... 
اياد بحده 
بابا لو سمحت عايزك في كلمتين.. 
معتز بعصبيه
مش وقته بعدين روح شوف خالد كان بيدور عليك... 
اياد بجمود 
انا ماشي اصلا وهستنني حضرتك في البيت.. 
معتز
في ستين داهيه انت كمان... 
_مشي ايااد وهو مدايق جدا وحازم كمان ادايق من معتز وعزت قال... 
عزت 
لا لا يا معتز انت بجد طريقتك مش صح مع ولادك، يا جدع ده انا كنت بموت علي ولد يبقي من صلبي وكنت هخليه يبقي ملك العالم كله.. 
حازم 
انتو بتتكلمو في ايه انا كان نفسي حتي في معزه بس الحمد لله ده قضاء ربنا وولاد معتز بعيد عن معتز فانا بقول ربنا عوضني بيهم.. 
_وبره طلع انس وفضل يدور علي جني ولاقاها قاعده قدام شباك بيبص علي الشارع وحاطه راسها علي الحيطه وساكته ابتسم وقرب منها وقال.. 
انس
والله العظيم اتحطيت في الموقف غصب عني وانتي عارفه حركات جيلان.. 
جني بضيق
انت بتتكلم في ايه مش فاهمه اصلا.. 
انس 
بطلي بقي الحركات دي، وبعدين دي صوره مالهاش اي معني يعني.. 
جني بحزن 
هو اللي كان بينك وبين جيلان كبير اووي كده لدرجة انها تمسك ايدك قدام باباها بالثقه دي كلها.. 
انس بجمود
ايوه كان كبير تقريبا انا وجيلان اتعرفنا في ظروف صعبه شويه ليا وليها انا كنت مطرود من البيت وهي كانت مامتها لسه متوفيه واتفقنا نرتبط فتره مؤقته عشان نبسط نفسنا وبس ونهرب من اللي بيحصل، كنا بنسافر ونخرج كتير تقريبا ما كناش بنسيب بعض لحظه بس كنا عارفين اننا غير حياة بعض لمجرد وقت.. 
جني بضيق
انت اناني يا انس بجد، يعني انت لما بقيت كويس ولقيت الاحسن من جيلان في نظرك بعدت عنها وفي داهيه هي ومشاعرها.. 
كلامها صدمه وقال بحده 
معني كلامك ده اني كنت فضلت معاها وما قربتش منك مش كده.. 
جني 
مش قصدي كده وانا ماليش حق اصلا اقولك قرب من دي وسيب دي، انت كبير كفايه انك تعرف نفسك عايز ايه بس انا اا.. 
انس مسك ايدها وقال
انا بحبك انتي ومش عايز اي. واحده في حياتي غيرك، مش عايز من الدنيا غيرك انتي انا مش بكون كويس غير وانا معاكي وبنتكلم وبتضحكيلي وبتحسسيني اني كويس.. 
سحبت جني ايدها منه وقالت 
ولما تلاقي اللي ترتاح معاها اكتر هتسيبني و.. 
انس بضيق
بلاش الكلام ده يا جني انا جيلان اسأليها انا عمري والله ما قولتلها وني بحبها ولا هتجوزها ولا عايزها  تكمل معليا للاخر.. 
جني سكتت وانس قال
انا بحبك انتي وبس واول ما هخلص الجامعه قبل اي حاجه انا هاجي اخطبك ومش هستني لحظه تاني.. 
ابتسمت جني وقالت 
احمم طيب تعالي ندخل الحفله و.. 
انس
لا لا نفسي قفلت منها انا عايز نفضل هنا لوحدنا احسن بس ايه القمر ده بجد.. 
جني اتوترت وقالت
لم نفسك تمام والا همشي.. 
انس طلع موبيله وقال
هشغل موسيقي هاديه كده ونرقص ايه رئيك.. 
جني 
لا لا طبعا انا مش بعرف ارقص ومش هينفع اصلا.. 
انس 
وايه اللي هيخليه مش هينفع قربي مني بس كده.. 
_مسك ايدها وخلي في مسافه بسيطه بينهم وبقي يرقص معاها بهدوء علي الموسيقي وكان فعلا بيعلمها ازاي ترقص معاه وجني قالت.. 
جني
علي فكره مالوش لازمه اني اتعلم اصلا، انا مش هرقص مع حد.. 
انس
طبعا مش هترقصي مع حد غيري، بس يوم فرحنا بقي هنرقص ازاي وانتي مش متعلمه.. 
_اتكسفت جني جدا ووشها قلب احمر، وفضل انس يضحك وكانت جيلان واقفه بعيد عنهم بشويه ودموعها علي وشها وبعدين مشيت وركبت تاكسي وقالتله يوصلها البيت.. 
ـــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــــ 
_في بيت امجد البحيري كانت نسمه خايفه منه جدا، وهو ما قالش اي حاجه غير انه بصلها بسخريه ودخل غير هدومه وجه ينام هي قامت بسرعه من جنبه بسرعه.. 
امجد 
امم هنبدأ بقي مش معني اني سايبك ومش بعاقبك علي اللي عملتيه ان كده الموضوع عدي لا يا نسمه انا لو ساكت فهو عشان ابني اللي في بطنك وبس.. 
نسمه ببكاء قالت
انت ازاي كده سنين بتضحك عليا ومخليني اخاف منه هو واكرهه وانت اللي كنت ا... 
وقف امجد قدامها وقال
قولتلك هتغير وابقي زي ما انتي عايزه، قولتلك ممكن اعمل اي حاجه انتي عايزاها بس توافقي بيا وكان اركع تحت رجليكي بس انتي عملتي ايه بكل برود سبتيني ومشيتي.. 
نسمه بحزن 
هو ده مبرر انت كده بتحبني انت كرهتني في الحب بسبب حبك ده، كنت عايزني اكرهه بس انا ما قدرتش برضو حاولت بس كنت ومازلت ما خبتش غير احمد.. 
نزلت دموعه وقال
لييه بتعملي فيا كده انا كنت هبقي كويس وانا معاكي، ليه ديما بتخليني ابقي حد انا مش عايزه.. 
نسمه بدموع
لو بتحبني بجد زي ما بتقول سيبني امشي انا مش هقدر اكمل معاك.. 
شدها من دراعها جامد وقال
اسيبك تمشي عشان تروحيله بقالك شهر معاه ما شبعتيش منه.. 
نسمه ببكاء قالت
انت حيوان اتفو عليك.. 
_خلصت كلامها ولقيته زقها جامد علي السرير وفضل يضرب فيها علي وشها اللي بقي ينذف جامد، ودخلت صفاء بسرعه وبعدته عنها وقالت.. 
صفاء بحده 
ابعد عنها كفايه بقي والله العظيم لو لمستها تاني لهكون مبلغه عنك انت ايه القرف اللي بتعمله ده.. 
 امجد بحده 
اسأليها الاول هي قالت ايه عشان اعمل فيها كده.. 
صفاء بحده 
اي راجل بيمد ايده علي واحده بيبقي حيوان يا حيوان امشي غور من وشي انا فعلا ما عرفتش اربيك بس احنا فيها انا هربيك وانت شحط واطول مني غور امشييي.. 
_بصلها امجد بحزن وهي متخبيه في صفاء ومشي بره البيت كله.، وصفاء اخدت نسمه في حضنها وقالت.. 
صفاء
اهدي يا حبيبتي انا معاكي ما تخافيش والله مش هيعملك حاجه وهتشوفي ويا يتعدل يا انا هوريه.. 
_ وعند امجد كان قاعد في بار مع فوزي وكل اللي في باله كلامها معاه وانها لسه بتحب احمد وبتكرهه هو.. 
فوزي
قولتلك فوق شويه والواد يومين بالكتير وهيمشي هو وابوه من مصر كلها.. 
امجد 
خالد فتحي جاي بكره من القاهره، واللي جاي ليا وهعرف اخليه يسيب شغلك خالص ويتلهي في حاجات تانيه.. 
فوزي
قولي هي بنت بهاء اللي اسمها ملك دي حلوه يعني بفكر اناسبه ويبقي زيتنا في دقيقنا. 
امجد بسخريه
ريح نفسك بهاء مجوزها لخالد اللي عاملك صداع.. 
فوزي 
طيب ده حلو بقي دعرفنا نقطة ضعف لخالد بعيد عن عيلته.. 
امجد. 
وليه عيلته لا؟.. 
فوزي 
انا اقولك خالد ده ابوه وامه مطلقين ابوه يبقي فتحي الدمنهوري بتاع مجلش الشعب يتني حكومه وحصانه وحاجه بعيد عننا وامه تبقي من زين الشناوي ده كون اكبر مستشار في مصر الفتره اللي عدت وبرغم انه طلع راجل شمال الا ان عيلته تقيله يعني عيلة خالد بعيد عن اي انتقام في الشغل.. 
 امجد بحقد 
اممم تبقي مرااته بقي.. 
فوزي
اايوه نسيبت اقولك ده كان متجوز ومطلق بنت رجل اعمال كده.. 
امجد 
استني كده واحكيلي الموضوع بالظبط..... 
ـــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــــ 
_وفي بيت كانت مريم مدايقه وقالت اول ما دخلت.. 
مريم 
في ايه طيب يا جماعه كلكم كده قالبين خلقتكم ليه وانت يا اياد ايه اللي خلاك تسيب الحفله وتمشي.. 
انس
دورت عليك يا اياد انا وخالد وقالولي انك مشيت.. 
اياد بص لمعتز وقال
اسألو بابا السبب ايه، وايه اللي قالو لناني يخليها تسيب الحفله وتمشي وتقرى تنهي كل حاحه بينا قبل ما تبدأ... 
معتز
قول لنفسك رايح تحبلي بنت مجرم يا حضرة الظابط ومش اي مجرم ابوها قتل ابويا.. 
اتصدم الكل ومريم قالت
ازاي الكلام ده انا مش فاهمه اي حاجه.. 
معتز
افهمك يوسف اللي خطف البيه مني زمان وهو صغير هو ابو ناني.. 
اياد بدموع
انت بتقول ايه ازاي يعني الكلام ده، ناني باباها اسمه بهاء فخر الدين.. 
مريم بضيق
ما هو بهاء ده كان صاحب باباك وكان بيحب مرات يوسف اللي قتل جدك واخد بهاء  التوأم ومشي من القاهره الكلام دن عدي عليه فوق العشرين سنه.. 
اياد بجمود 
تمام يا بابا الكلام ده عدي عليه زمن، ودلوقتي ناني بنت الدكتور بهاء وانا مش فارق معايا غيرها ومش هسيبها.. 
انس 
معاك حق ذنبها ايه ناني في ابوها اللي هي الله واعلم تعرفه ولا لا اصلا وبعدين ناني محترمه جدا و.. 
معتز بحده 
اخرس خالص هو انت حد. اصلا طلب منك تتكلم.. 
مريم 
بالراحه يا معتز في ايه احنا بنتكلم وبنتناقش.. 
معتز بجمود
ما فيش اي نقاش الموضوع منتهي  والبنت دي اسمها مش هيتذكر في البيت تاني.. 
اياد بغضب 
انا اسف يا بابا بس الطلب ده مش هقدر اقولك عليه حاضر، لانك هتسمع اسم ناني كتير هنا.. 
معتز بحده 
يعني ايه هتعارض قراري يا اياد، هتتجوز اللي ابوها قتل جدك.. 
اياد بضيق 
ايوه هتجوزها ومش هسيبها عشان هي اا.. 
قاطعه معتز بحده وقال
خلص الكلام انت لسه هتبررلي، للاسف يا اياد كنت فاكرك عاقل وهتعرف تفكر وتفهم كويس طلعت غبي.. 
اياد 
لا انا مش غبي وبفكر كويس وناني وانا مالناش اي ذنب في الماضي بتاعك وبتاع ابوها اللي انا واثق انها ما تعرفش عنه اي حاجه.. 
مريم 
بالراحه يا اياد نتكلم بالهداوه ونوصل لحل وسط.. 
معتز بجمود 
هي كلمه لو اتجوزت البنت دي لا انت هتبقي ابني ولا اعرفك.. 
اياد بدموع 
تمام ابقي يا انس هكلمك تجيبلي هدومي بكره... 
_مشي اياد ومريم كانت رايحه وراه بس معتز مسك ايدها وقال.. 
معتز بحده
ابقي لما تقابلها قولها ان ابوك هو اللي قتل ابوها وجدها من خمسه وعشرين سنه عدت.. 
مريم ببكاء
حرام عليك يا معتز ليه بتعمل كده.. 
اياد بضيق 
برضو مش هسيبها يا بابا... 
_ قال كلامه ومشي ومريم قالت بدموع وخوف.. 
مريم 
انس روح ورا اخوك يلا و.. 
معتز بحده 
لا مش هيروح وراه ولا هيقابله ولا يكلمه وانتي كمان يا مريم هو لازم يسيب البنت دي مستحيل بنت يوسف تدخل بيتي ولا تبقي واحده من العيله.. 
 انس بحده 
انت ليه بتعمل كده بجد. حرام عليك.. 
معتز 
انت بتتدخل ليه في اللي مالكش فيه، انت روح شوفلك بار تسهر فيه او بنت تجري وراها... 
مريم بدموع 
حرام عليك بقي يا معتز انت ايه مش هتتغير هتفضل طول عمرك كده.. 
انس بغضب
معاك حق بس انا بقيت كده بسببك، بقيت كده بسبب انك طول عمرك بتقلل مني دمرتني ودلوقتي بتدمر اخويا عشان انت اصلا بني ادم مريض واناني.. 
ضربه معتز بالقلم وقال بعصبيه 
يالا يا قليل الادب يا *** بتبجح في ابوك هي دي الاخلاق يا مريم هي دي تربيتك يا هانم.. 
مريم وقفت بينهم وقالت وهي بتعيط
خلاص يا معتز ابوس ايدك خلاص بقي كفايه.. 
انس زعق فيه وقال
انت بتضربني ليه اقولك انا ليه عشان اللي انا قولته حقيقتك انت ديما بتدعي انك ناجح بس انت فاشل، نجحت في شغلك بس فشلت انك تكون اب، انا لو قولت مره معلش ده ابويا وما ينفعش اكرهه برجع واكرهك بدل المره الف... 
زقه معتز جامد وقال
طيب ومدام كده بقي يبقي غور اطلع من بيتي واياك تيجي تاني هنا.. 
مريم حاولت توقفه وهي بتعيط 
خلاص يا معتز هو ما يقصدش عشان خاطري.. 
_ما سمعش معتز منها وطرد انس بره البيت وقفل الباب، ولما جات مريم تطلع زعق فيها وقال.. 
معتز
ورحمة امي لو طلعتي ورااه لتبقي طالق مني بالتلاته.. 
مريم ببكاء
منك لله بتخسرني عيالي.. 
معتز بسخريه
عيالك.. هما فين عيالك دول انتي خربتيهم بدلعك يا هانم واحد راح يحبلي بنت مجرم والتاني بجح وصايع... 
مريم بحده 
انا عيالي ما فيش احسن منهم العيب فيك انت... 
معتز بكل قسوي قال 
انتي ما لكيش عيال واحد كنتي رميااه لنيره تربيه والتاني مش ابنك هو انتي هتكدبي وتصدقي.. 
نزلت دموع مريم وقالت
انت كده بقي اللي كويس وما فيش منك يعني لا يا معتز انت اللي بتخسر وهيجي اليوم اللي هتكون فيه لوحدك من غيري انا وعيالي... 
_سابته ومشيت وهو دخل البلكونه ودموعه نزلت بحزن ، وعند انس كان قاعد بعيط في عربيته ووهو بيكلم جني علي الوتساب وبعدين كلم اياد اللي رد عليه وقال.. 
اياد 
عايز ايه يا انس ممكن. تسيبني في حالي دلوقتي.. 
انس وهو بيمسح دموعه 
حاضر هسيبك بس كنت عايز مفتاح اليخت بتاعك.. 
اياد 
انت مال صوتك طيب حصل ايه.. 
انس 
اخلص يا اياد هتديه ليا ولا اغور في اي داهيه تانيه.. 
اياد 
تعالي يا انس انا في اليخت اصلا وهاتلي معاك اكل.. 
ابتسم انس غصب عنه وقال
حاضر وهجيبلنا موز باللبن.. 
اياد
لا هو انا هستناك تجيبه ده انا جيبته، المهم تعالي مستنيك يلا.. 
_قفل معاه اياد وراح علي طول عند اياد... وكان بيكلم جني في الفون وقالها.. 
انس 
دقيقه يا جني خليكي معايا.. 
وبص لاياد وقال
جيبت حواوشي وكريب فراخ وكولا.. 
اياد 
كولا تبع المقاطعه انت غبي... 
انس
ارميها في الزباله والله ما اخدت بالي المهم كل انت لحد. ما اخلص مع جني.. 
اياد 
وليك نفس تحب واخوك متخزوق.. 
انس 
هنبقي انا وانت حرام، وبعدين بطل قر انت اتخزوقت انا اخدت قلم سباعي من ابوك  من  بتوع زمان.. 
اياد ضحك وقال
الحمد لله وخلعت بسرعه قبل مرحلة الضرب دي... 
_ضحك انس وطلع بره وقال لجني.. 
انس
معلش بس اخويا رغااي شويه.. 
جني 
بالعكس انتو ضحكتوني اصلا، بس شوفت لما سمعت كلامي وكلمت اياد ارتحت ازاي.. 
انس
لا علي فكره انا ارتحت بسببك انتي، عارفه انا لولا اني كلمتك كان زماني عمال الف في الشارع بالعربيه واعيط بقي واغاني نكد وحاجه زفت.. 
جني 
لا لا جرب كده لما تكون مدايق تسمع قرآن وتبعد عن الاغاني.. 
انس 
تحت امرك يا باشا انا مش هقولك غير حاضر وبس.. 
جني
طيب اسمع كلام اياد بقي وروح اتعشي وانا اكمل مذاكره... 
انس
بتذاكري ايه طيب؟.. 
جني
بذاكر physics  .. 
انس
ما تقولي فيزيا يا جني لازمتها ايه الاليطه دي.. 
جني ضحكت وقالت 
روح يا انس شوف نفسك هتعمل ايه يلااا.. 
_وقفلت معاه وفضلت تذاكر، وبعدين لقيت ان في رسايل علي الفون بتاعها ولما فتحتها لقيت ان جيلان بعتت صور ليها مع انس لما كانو مرتبطين وكانو قريبين اووي من بعض.. 
جني بغيظ 
اممممم ماشي يا جيلاان اصلا ولا فارق معايا.. 
_وقفلت الفون وبعدين رجعت فتحته وعملت بلوك لانس وقفلت الفون وراحت قغلت النور عشان تنام. بس دخلت مامتها عندها وقالت.. 
عزه
جني انتي صاحيه.. 
جني
ايوه يا ماما في حاجه؟.. 
عزه 
عمك كلمني وقالي انه عايزك تروحي عنده البلد كام يوم، انا هقوله مش فاضيه.. 
جني
لا لا انا هبقي اكلمه واقوله، وفي الاجازه هروحله.. 
عزه 
طيب وابقي حاولي تطلعي بعد كده من غيؤ الطرحه يا جني عشان مش هفضل سكتالك عليها كتير،انتي شعرك حلو اووي ليه مخبيااه... 
جني 
عشان انا مش جيلان اللي حضرتك عايزاني اكون زيها.. 
عزه 
جيلان ياريتك ربعها البنت تبان اصغر منك وحلوه، بس انا حظي زفت في بنتي اللي عايشه دور جدتي الله يرحمها... 
ـ قالت كلامها وطلعت وجني فضلت تعيط وفتحت الفون وشالت البلوك لانس اللي بعتلها رساله وقال فيها.. 
انس
استقريتي انك فكيتي البلوك ولا هيرجع تاني... 
_ ضحكت جني وفضلت تتكلم معاه فس الشات وقبل ما تنام مسحت الصور اللي بعتتها ليها جيلان.. 
ـــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــــ
_ والساعه تلاته بعد. نص الليل في الاسكندرية في بيت الدكتور بهاء، كانت ملك واقفه علي السفره وماسكه الريبوت بتاع التلفزيون وبتغني بصوت عالي وبتقول.. 
ملك 
واديني سيبته وشوووفت اهوووو ما حصلش حااااجه والوضع فعلا ما اختلفش في اي حااااجه باكل واشرب واعمل كل حاااجه لا لا مش زعلاااانه وكئيبه... 
_طلع بهاء من اوضه وهو ماسك الشبشب وحدفه عليها وزعق فيها وهو متعصب.. 
بهاء
فضحتيني في العمااااااره يخرب بيييت ابووووكي، ايييه عايزه الناس تقول عليا مخلف رقاااصه.. 
جريت ملك واتخبت ورا الكنبه وطلعت راسها وقالت
يا بابا بفرفشني وبغنيلي ده بدل ما تفرح اني بقيت مووف اون من امجد حبيبي.. 
بهااء
يعني موف اون ازاي واخر الجمله بتقولي امجد حبيبي.. 
طلعت ملك وقفت جنبيه وقالت
اصله بصراحه يا بيبو وحشني اووي ده كان عليه حتت تثبيته بيثبتني بيها، تخيل هو لسه بيرن عليا برغم اني عملاله بلوك تفتكر هيخطفني ويعتظي عليا ويجبرني اتجوزو ويابوووي علي الجمداان.. 
مسكها بهاء من قفاها وقال
اكتمي خااالص ما اسمعش صوتك، وادخلي اتخمدي وارحميني من دماغك دي... 
_وقبل ما ترد عليه الباب خبط وراحت ملك تفتح بس مسكها بهاء من قفاها وقال.. 
بهاء 
اليوم كله الباب بيخبط ومش بيهون عليكي حتي تقولي مين، ولما الباب خبط واحنا داخلين علي الفجر عايزه تفتحي.. 
ملك 
تصدق صح طيب تعالي نفتح سوا.. 
بهاء
امشي غوري يا بت انتي من قداامي... 
_راح بهاء فتح الباب واتصدم لما لقي ناني قدامه ودموعها علي وشها، اتنفض بخوف وقال.. 
بهاء
في ايه مالك في ايه انطقي... 
ملك جات وقالت
تعالي يا ناني انتي وحشاني اووي، مالك بتعيطي ليه اكيد عشان وحشانا صح؟.. 
دخلت ناني وبصت لبهاء بحزن وقالت
تعرف اللواء معتز كمال منين يا بابا؟.. 
اتملت عيون بهاء دموع وقال
ااا انتي تت تعرفي الراجل ده منين؟... 
ناني بحده 
ايه اللي حصل يخلي واحد زي ده يقول عليك مجرم ويهيني ويجرحني بسببك..
مسكها بهاء من دراعها جامد وقال
انا عايز افهم انتي شوفتي الراجل ده فين انطقي.. 
ناني بدموع 
ابنه كك كنت هرتبط انا وابنه اياد وكان جاي اا.. 
_قبل ما تخلص كلامها نزل بهاء بايده علي وشها، فوقعت علي الكنبه ونضارتها وقعت علي الارض.. 
ملك بخوف
ليه يا بابا ليه كده حرام عليك.. 
_ونزلت علي الارض مسكت نضارة اختها وخلتها تلبسها وكانت ناني بتتنفض من الخوف... 
بهاء بحده 
بقي دي اخرة تربيتي ليكي وثقتي  يا ناني مسافره تشتغلي يا هانم ولا رايحه تصاحبي وتحبي.. 
ملك ببكاء
كفايه بقي يا بابا وبعدين ابن مين ده وليه اتعصبت كده لما سمعت اسمه.. 
بهاء بعصبيه 
ما اسمعش صوت واحده فيكم انا كام مالي ومالكم ما كنت سيبتكم واللي حصل حصل ده ايه الهم ده.... 
_قال كلامه وسابهم ودخل اوصته جاب مفتاح عربيته ونزل بسرعه وركب عربيته وفضل يعيط وقال.. 
بهاء
حقك عليا يا ندي انا ما كانش قصدي امد ايدي عليها بس مش هتحمل لحظه واحده اعيشها وهما عارفين الحقيقه دول بناتي انا مش هتحمل انهم يبعدو عني.. 
_ وبعدين ساق عربيته وطلع علي القاهره و؟؟؟... 
ـــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــــ 
_ وفي دبي كانت سما نايمه جنب محمد بس فجأه قامت وهي بتاخد نفسها بصعوبه.. ومحمد. قام وقالها بقلق.. 
محمد
في ايه، ايه ده انتي مين... 
سما 
يووه اتخمد يا محمد انا ناقصه.. 
محمد
مش لابس النضاره وشعرك منكوش كده ليه مش كنتي مسرحااه قبل ما تنامي.. 
سما 
يا احول ده مش شعري ده الدبشاان اللي في عينيك البس الزفته.. 
ضحك محمد وقال
شايف والله بهزر معاكي مالك بقي في ايه ابو عبيده كويس؟.. 
سما 
ابو عبيده ايه هو انت شايفني قناة الجزيره.. 
محمد
لا انا قصدي علي ابننا ابو عبيده والله الاسم بيعمل حرقاان لوحده.. 
سما بضيق
اخواتي يا محمد حاسه ان ملك وناني مش كويسين.. 
محمد 
انا اقولك ناني اختك تلاقيها متخوزقه في خيالها وبتعيط وملك معروفه حد من ابطال الرويات او المسلسلات بتاعتها مات وبتعيط عليه.. 
سما بدموع 
لا لا اخواتي فيهم حاجه هات موبيلك انا هكلمهم اطمن عليهم.. 
محمد
عندك الفون علي الشاحن وبعدين فين موبيلك انتي.. 
سما وهي بتاخد موبيله وبتطلع
فاصل شحن المهم نام انت وانا هكلمهم وجايه.. 
_وطلعت سما بره وفضلت ترن علي ناني وملك بس ما بيردوش، قعدت وكلمت بهاء اللي خو كمان ما ردش عليها وقبل ما تدخل جوه لقيت ان في رسايل جايه علي موبيل محمد من جيدا وبعتاله.. 
جيدا 
ايه رئيك يا محمد لو مراتك عرفت باللي حصل بينا تفتكر هتعمل ايه، ياريت تكلمني بسرعه عشان انا مش عايزه ازعلك مني.. 
بصت سما لمحمد وهو نايم ودموعها نزلت، و، لحت حطت الفون جنبيه ونامت ودموعها ما بكلتش نزل خوف علي اخواتها، وعلي اللي قرأته علي موبيل محمد.. 
ـــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــــ
_وتاني يوم الصبح صحي اياد علي صوت موبيله اللي بيرن وبص لانس اللي نايم وحاضن دراعه وقال.. 
اياد 
انس اوعي يا عمم مش عارف اتحرك.. 
انس 
انت ايه البي نيمك جنبي.. 
اياد 
انا برضو اللي جيت نمت جنبك، وبعدين اووعي دراعي وقف يخربيتك... 
_قام ايتد ورد علي معتز اللي كان بيرن عليه وقال.. 
اياد 
نعمم.. 
معتز
اخوك معاك؟.. 
اياد 
ايوه نايم.. 
معتز
طيب هبعتلك لوكيشن تيجي عليه دلوقتي حالاً.. 
اياد
حاضر بس خير في ايه؟.. 
معتز
اخلص وتعالي هتعرف انا عايز ايه.. 
قفل اياد معاه وانس قال
ماله عايز منك ايه.. 
اياد 
مش عارف هات بس مفتاح عربيتك.. 
انس
عندك اهو بس ما تاخد عربيتك انت.. 
اياد 
مش هتكمل معايا ما فيهاش بنزين، هجيبلك فطار وانا جاي.. 
انس 
لا لا ما تجيبش جني جيبالي وجايه.. 
اياد 
بختك بص انا بقر عليك من كل قلبي.. 
انس 
يعني جاي للوحيده اللي بتحبني بجد. وبرتاح معاها وتقر عليا، امشي يا انس روح شوف ابوك.. 
_طلع اياد ومشي وبعدين جات جني وهي معاها فطار وقالت.. 
جني 
اهو الفطار اللي طلبته وجيبتلك موز باللين اهو زي ما طلبت.. 
انس 
انا مش عارف اشكرك ازاي والله يتردلك في فرحنا ان شاء الله.. 
ابتسمت جني وقالت
طيب انا همشي عشان عندي سنتر دلوقتي.. 
انس
لا هنفطر الاول وبعدين نمشي.. 
جني
بقولك عندي سنتر وهتأخر.. 
انس
تمام روحي شوفي اللي وراكي وانا مش هفطر.. 
جني 
يا قماص خلاص هفطر معاك.. 
ضحك انس وقال
بقي انا يتقالي قماص بس خلينا نفطر الاول وبعدين نشوف الموضوع ده.. 
_ وفضلو يفطرو مع بعض، وبره اليخت وقفت عربيه فيها ناس مسلحين اللي اتهجمو علي اياد وناني قبل كده، وقال واحد منهم.. 
الراجل
ايوه يا امير هو اكيد جوهوالمركب بتاعه لان عربيته بره، تمام دلوقتي المركب بيه هيتفجر.... 
الامير قاله
................................ 
الراجل 
تمام اللي تشوفه يا امير... 
_ وقفل معاه وحصل؟؟؟ 
ـــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــــ 
_وفي الاسكندريه، كانت ناني نايمه وقربت منها ملك وشالتلها النضاره وباستها علي راسها وبعدين طلعت وردت علي موبيلها اللي بيرن وقالت.. 
ملك 
عايز ايه يا خالد؟.. 
خالد 
انا جيت تحت انزلي مش هينفع اطلع واناي واختك لوحدكم.. 
ملك 
وانت عرفت منين اننا لوحدنا... 
خالد 
الدكتور بهاء قالي انزلي يلاا.. 
ملك بحزن 
لا مش هنزل عشان انا كلمتك امبارح وقولتلك تيجي وما جيتش. 
خالد 
ما انا كنت لي الطريق جاي، واديني جيتلك علي طول اهو... 
ملك 
برصو مش هنزل بس وصالحني وانا مش هتصالح، وبعدين انا مخنوقه ومدايقه اووي وقلبي واجعني و. 
خالد بجمود
ملك اقفلي دلوقتي يا حبيبتي واوعي تنزلي لحد. ما اجيلك.. 
وقفل معاها وملك قالت 
هو قال حبيبتي، الجزمه قالها وانا مدايقه مش هعرف افرح بيها.. 
_وتحت وقف خالد قدام امجد. وقاله ببرود.. 
خالد
نعم جاي هنا ليه؟.. 
امجد. 
جاي اباركلك يا عريس.. 
_تفتكرو ايه اللي هيحصل.. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
يتبع....
لقراءة الفصل التاسع عشر اضغط على : ( رواية خطيبتي وأخواتها التوأم الفصل التاسع عشر )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية خطيبتي وأخواتها التوأم )
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-