رواية قسوة الحياة الحلقة الثالثة والعشرون 23 بقلم ريتاج محمد
رواية قسوة الحياة الجزء الثالث والعشرون 23 بقلم ريتاج محمد
رواية قسوة الحياة البارت الثالث والعشرون 23 بقلم ريتاج محمد
رواية قسوة الحياة الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم ريتاج محمد |
رواية قسوة الحياة الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم ريتاج محمد
عدي قرب عليها ببطئ وقال بهمس بعد ماحط جبينة على جبينها : مستعجلة على الهدية أوي كدة
سيدرا بحماس هزت راسها
عدي غمض عينة وقال بهدوء ومازال جبينة على جبينها:انتي طالق
سيدرا بضحك:عدي متهزرش ..مفيش هزار في الحجات دي ...
عدي بعد وقال بجمود:بس انا مبهزرش
انا فعلا طلقتك
سيدرا ابتسمت ابتسامة مرتجفة وهي وبتضربة بايدها الصغيرة على كتفة :عدي متهزرش معايا الهزار البايخ دا
انت عارف اني ممكن أصدق
عدي بجمود وبرود:انا مش عايز اقررها تاني
....وعلفكرا مراتي طالعة دلوقتي ف ...لمي هدومك وشوفي انتي رايحة فين
سيدرا بألم:مراتي؟؟؟
وقالت وهي بتاخد نفس مرتجف وبتبعد عنة ببطئ:ا.. انت ..اتجوزت عليا
عدي ببرود:اة ..واظن دي حاجة متخصكيش
من بعد دلوقتي
اتجمعت دموع كثيفة غبية في عنيها مهددة بالنزول وقالت :ل ..لية
انا عم..عملتلك اي؟؟؟
عدي اللة قلبة عليها بس قال بجمود:مش مهم انتي عملتي اي
وقال يجوجو
دخلت بنت تلبس ملابس تظهر اكثر مما تخفى وقالت بدلع :نعم يادودو ياحبيبي
سيدرا بعدم تصديق :ا انا مش مصدقة ان ا. انت بجد اتجوزت ....
لييييييييييييييه قالتها بصرخة ألم ودموعها بتنزل من غير ماتحس وكملت وهي بتخبط بايدها على صدرها (كعلامة انها بتتكلم عن نفسها)
:ليييية تعمل فيا كدة .....وتكسر قلبي ليييييه
دنا مقدمتلكش غير كل الحب الي جوايا
فتحتلك قلبي وعمرك ...قالتها وهي بتشاور باصبعها الإبهام في وشة :عمرك مشوفت مني غير كل خير
وكل حلو
لية تعمل فيييياااااااااا كدة
عدي بصلها كدة وللحظة افتكر أمة وعنية بقى فيها غضب وقال بزعيق:عايزة تعرفي لية ..
عشان انتقم من ابوكي فيكي
سيدرا بتضييق عين وهي بتعيط جامد اوي وصوت مرتجف :ا .أبويا...ه هو اي علاقتة
عدي بسخرية وزعيق:عايزة تعرفي علاقتة اي ها ...
انا هقولك
علاقتة انة انسان زبالة ورمة
امي حبتة اوي اويي فوق ما تتخيلي وهو بمنتهي البساطة والقذارة راح و اتجوز امك بعد ما كان واعد امي بالجواز
امي دخلت في حالة اكتئاب حاد وكانت هتموت نفسها
ولما جة أبويا واتعرفوا وطلبها واتجوزها
والحياة كانت هادية مابينهم وكمل بسخرية:جة ابوكي حابب يرجع لأمي
انتي متخيلة مدا القذارة فضل وراها من بعد ما اتجوزت بسبع سنين
وهو عمال يهددها انة هيقول لابويا انهم كانوا بيحبوا بعض
وهي كانت بتقولة ان أبويا عارف
الموضوع طول واتجوز مرات ابوكي بعد ما امك ماتت
وفضل بردك ورا امي
ولما لقى امي مش عايزاة
قلل باس يهتكوني ليا يمش هتكوني لغيري
نزلت دمعة خاينة من عينة وهو بيتكلم
وكمل بكسرة:وقتل أبويا من سبع سنين
عارفة يعني اي قتل أبويا وهرب برة البلد
ومن ساعتها وانا بدور علية ولما عرفت انة مات في الغربة قررت انتقم منك عشان بنتة
ودخلت لعادل من ناحية اتا عايز واحدة تمثل انا حببتي
وعرضت علية مبلغ واااو عشان اغرية بالفلوس
وهو ميتوصاش كل فلوس من يومة مصدق
وراح واتجوزتك بعديها فيوم وقال بزعيق وهو قاصد يكسر نفسها وهو بيشاور عليها من تحت لفوق
يعني انتي من يوم ماجيتي هنا البيت
جاية بفلوسي
زيك زي اي كرسي ولا كنبة هنا فاهمة
ويلا بقى غوري
كل دا وفجر كانت واقفة بتسمع من عالسلم وحاسة ان رجليها مش قادرة تشيلها
فقعدت عالسلم
سيدرا وهي بتبكي بحرقة وبتقول بابتسامة وجع: ياااة يغني انا كل دا عايشة مع واحد كل هدفة مني الانتقام
وكملت بسخرية:لا وعلى أي على حاجة انا معملتها اصلااا
وكملت بكسرة عارف انا دلوقتي اكتشفت انك بنادم
زبالة الانتقام عمى عينة
مفكرتش فيا انا ها
انت عارف انا شوفت اي ولاااااا حصلي اي
انا شوفت العذاب الوان
من الي المفروض كانت مكان امي
بعد ما أبويا سافر بحجة الشغل
وكملت وعينها حمرا من العياط وبتشاور على نفسها:عارف يعني اي طفلة عندها ١٢ سنة تنزل تشتغل عشان تكمل تعليمها
دا طبعا غير الي كنت بشوفة
بس العيب مش عليك واللة
عارف العيب على اي
كملت وهي بتخبط بايدها على قلبها جامد:العيب على دة الي حبك وامنلك
عارف مش هيفيد الكلام دلوقتي في حاجة انا طالعة ألم هدومي وسايبهالك
وطلعت بسرعة على اوضتها وفجر جريت وراها وهي بتعيط
ولمت الهدوم من غير ماتطبقها في شنطة
فجر وهي بتعيط راحت حضنتها جامد سيدرا عيطت في حضنها جامد اوووي
وقعدت تعيط جامد
وقالت:شوفتي الي حصل فيا يافجر شوفتي آخرة حبي لية
فجر متكلمتش وفضلت حاضناها
سيدرا طلعت من حضن فجر وهي بتمسح دموعها وقالت: فجر مهما حصل متقوليش لعدي اني حامل لو بتحبيني وفي معزة في قلبك تجاهي انا ماشية عايزة حاجة
فجر حطت في ايدها فلوس قالتها:خليهم معاكي
سيدرا معترضتش عشان عارفة انها فعلا هتحتاجهم
ونزلت
عدي ببرود:امال صح اي هي المفاجأة الي انتي عملاهالي
سيدرا بابتسامة حزن وهي بتمسح دموعها :اظن ملهاش لازمة دلوقتي
يتبع.....
لقراءة الفصل الرابع والعشرون اضغط على : ( رواية قسوة الحياة الفصل الرابع والعشرون )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية قسوة الحياة )