رواية قسوة الحياة الفصل السابع والعشرون 27 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الحلقة السابعة والعشرون 27 بقلم ريتاج محمد
رواية قسوة الحياة الجزء السابع والعشرون 27 بقلم ريتاج محمد
رواية قسوة الحياة البارت السابع والعشرون 27 بقلم ريتاج محمد
رواية قسوة الحياة الفصل السابع والعشرون 27 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الفصل السابع والعشرون 27 بقلم ريتاج محمد

تميم قام ببرود وقرب عليها ببطئ 
خلى سمر تتوتر 
فضل يقرب لحد ما وقف قداماها مباشرتا ببرود 
ومد ايدة عشان يجيب كتاب من المكتبة الي وراها 
سمر اول ما مد ايدة 
نطت لورا بسرعة 
وقالت بفزع: ا ا إنت ..بتعمل اي 
تميم ضحك في داخلة عليها وقال فسرة:مجنونة 
ولكن بين عكس كدة 
ورفع ايدة بالكتاب بتسلية وقال برفعة حاجب :كنت بجيب الكتاب 
اية مجيبوش. 
وبعدين افاكرك الغريبة دي خليها في دماغك متطلعيهاش 
عشان انا لو عايز اعمل حاجة كدة ولا كدة 
شاور عالباب وكمل:الباب مش هيبقى مفتوح 
سمر اتكسفت 
وقالت بشراسة:طب يعني حضرتك دلوقتي عايز اي عشان عايزة اغور
تميم ببرود وهو بيقعد عالكرسي : مبتجيش محاضراتي لية ؟؟؟
سمر بزهق:والله اظن انك لسة سألني نفس السؤال ورديت عليك بس وماله نقول تاني 
انا مش عايزة احضرلك محاضرات 
هو مش بالعافية 
تميم وهو بيلعب في دقنة بايدة:اممم 
خلصتي....اطلعي برا بقى 
سمر كانها كانت مستنية الكلمة دي اصلا وخرجت بسرعة
تميم بشرود:انا مش عارف اي بيحصلي 
لما بشوفك ومعرفش لية بحب انكشك
___________________
عند هنا رفضت الاد ودخلت نامت
 ....
___________
عند سمر خرجت من مكتب تميم 
وركبت تاكسي وروحت 
ودخلت في اوضتها 
غير هدومها ونزلت اكلت حاجة خفيفة وطلعت نامت 
__________________
عدي عالكلام دا اسبوعين وكانت سمر بردك مبتحضرش لتميم اي محاضرات وكانها بتقولة "وريني بقى هتعمل اي "
سيدرا كانت بتنزل تشتغل 
في كافية وترجع عالساعة٩ بليل وتروح على اوضتها تتكلم شوية هي وجوري و تنام علطول 
ودا خلاها متشوفش اخو جويرية خالص .... وجويرية كانت بتخلص شغلها وبعدين تروح تقعد مع اخوها لحد ما سيدرا تيجي 
وتروح تقعد معاها شوية وبعدين تنام 
اما اخوها والي هنعرف اسمة اسمة اي(اعتقد كلكوا عارفينوا يعني )
كان عارف ان صحبة اختوا عايشة معاهم 
بسبب ظروف كدة [جوري محكتلوش عن أي حاجة تخص سيدرا غير انها هتعيش معاهم ست شهور)
وكان عندو فضول يشوفها 
هشان يعرف مين عايش معاهم 
اما بقى عند عدي 
فكان ايامك كلها شبة بعضها كان يروح الشغل الصبح يرجع بليل يفضل صاحي شوية من غير ما يعمل حاجة 
وبعدين ينام وهكذا....
اما فجر فكانت مش بتكلم عدي خالص 
بسبب انها زعلانة منة عالي عمله في سيدرا 
كانت يدوب تشوفة وهي رايحة الجامعة تقول صباح الخير او السلام عليكم  بس 
وسليم حبيب الجماهير 
كل شوية يزن على سمر عشان تعرفة على سارة 
وهي تقولة اعدل من نفسك وهعرفك عليها
وهو بدا يرجع البيت بدري 
وبقى هادي نوعا ما 
وبدأ ينتظم في الصلاة 
وسمر لحظت دا وفرحت 
وقالت للجد عتمان وهو فرح 
_____________________________
انهاردة يوم فرح شادي وهناء الساعة ٢ الضهر
كانت العيلة كلها فرحانة 
وكانوا مزينين القصر بتاعهم 
وكانوا دابحين عجول كتيرة وموزعين على أهل البلد كلها 
عتمان:يلا يازهرة انتي وميادة شهلوا كدة 
وروحوا قولوا للبنات والشباب يجهزوا يلا
زهرة بحب وسعادة:حاضر يبابا 
وراحت عشان تبلغ الشباب والبنات 
وبعد كام ساعة كانوا البنات جاهزين وكانوا قمرات جدا 
والشباب نفس الحاجة.
__________________
عند جويرية وسيدرا 
جويرية سمعت اخوها بينادي عليها لكا كانت قاعدة مع سيدرا 
راحتلة وقالت بحب:اي يتميم في حاجة 
تميم وهو بيلبس :اه 
البسي بسرعة وشوفي لو هتجيبي صحبتك معاكي 
جوري باستغراب:نلبس لية
تميم :عشان فرح ابن خال صاحبي 
انهاردة وهو عازمنا انجزي
جوري بفرحة:اشطة 
وجريت على اوضة سيدرا 
جوري :سيدرا قومي البسي بسرعة 
سيدرا باستغراب:البس لية 
جوري :عشان رايحين فرح 
سيدرا :لا روحي انتي انهاردة اجازتي
انا مش عايزة اروح 
جوري:يبنتي انجزي بقى 
هو في حد يقول للفرفشة لا 
يلا وشدتها من على السرير 
سيدرا بتفكير:طب انا دلوقتي هلبس اي
جوري وهي بتخبط على جبهتها بخفة:اةةةة صح 
انتي منتقبة 
سيدرا بابتسامة قوة:لا هو انا مقولتلكيش 
جوري بغباء:لأ
سيدرا بقوة:انا هقلع النقاب 
جوري بشهقة :هييئ بتهزري صح
يعني هتقلعي الطرحة طمان
سيدرا :ياغبية بقول النقاب مش الطرحة
جوري:هو اي نعم انا مش عاجبني الفكرة بس انا اكيد هبقى معاكي في أي حاجة هتعمليها 
سيدرا بصتلها بحب وحضنتها:انا بجد في حاجات كتير كنت عملاها غصب عني بس خلاص
مش هعملها تاني 
وكملت :طب دلوقتي بقى انا مش جايبة معايا اي فساتين ولا اي حاجة 
جوري بصت لها كدة وقالت :امممم بصى بطنك مش باينة أوي فهديكي فستان من عندي 
سيدرا:مش عايزاة ديق 
جوري:لا متقلقيش 
يتبع.....
لقراءة الفصل الثامن والعشرون اضغط على : ( رواية قسوة الحياة الفصل الثامن والعشرون )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية قسوة الحياة )
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-