رواية بنت الحي الشعبي الحلقة الثالثة 3 بقلم ملك يسري
رواية بنت الحي الشعبي الجزء الثالث 3 بقلم ملك يسري
رواية بنت الحي الشعبي البارت الثالث 3 بقلم ملك يسري
رواية بنت الحي الشعبي الفصل الثالث 3 بقلم ملك يسري |
رواية بنت الحي الشعبي الفصل الثالث 3 بقلم ملك يسري
شمس بتوتر: لو سمحت هو مكتب استاذ هاشم فين.
موظف الاستعلام: الدور الخامس هتلاقى اربع مكاتب فوق مكتب مستر هاشم اخر واحد.
شمس بإبتسامة: شكرا.
راحت ركبت الاسانسير واحمد دخل وراهاا.
احمد بصلها: صباح الخير.
شمس: صباح النور.
احمد: الدور الكام.
شمس: الخامس.
احمد بإستغراب: رايحة ل مين اصل دا دور المديرين.
شمس: استاذ هاشم.
احمد هز دماغه اول لما باب الاسانسير فتح شمس خرجت واحمد وراهااا.
شمس للسكرتيره: لو سمحتى ممكن بس تقولى ل استاذ هاشم ان شمس محمد برا.
السكرتيره: ثواني ي فندم.
شوية وكانت شمس قاعدة قدام هاشم ف مكتبه.
هاشم: بصى ياستى انتى شغلك كله هيبقا مع اسر ابنى.
شمس بصتله بتركيز.
هاشم: بما انك لسة بتدرسى ف هتشتغلى سكرتيره خاصة بيه ومنه تتعلمى منه اسر مهندس معمارى شاطر جدا وبجد هتستفادى منه كتير دلوقتى هتطلعى الدور السادس هو مفيهوش غير مكتبه بس هتلاقى نهى هتعلمك كل حاجة قبل اسر ما يجى.
شمس وقامت وقفت: حاضر وبجد مش عارفه اشكرك ازاى.
هاشم وابتسم: قولتلك قبل كدا انتى زى ملك بنتى يالا روحى على شغلك.
شمس: حاضر.
.............................................................................
اسر: صباح الخير ي تامر.
تامر : صباح الخير ي بيه.
اسر وبصله: اسمى اسر بس دلوقتى هتدخل الاوضة اللى هناك دى هتلاقى بدله البسها وتعالى.
تامر فضل باصص ليه بعدم فهم.
اسر: هتفضل تبصلى كتيرر انجز يالااا.
تامر دخل يلبس ومصطفى كان جه.
اسر: مقولتش انك جاى يعنى.
مصطفى: ابدا ملك كانت طالبة منى شوية حاجات وجيت اجيبها ليها قبل اما اروح الشركة.
اسر بإستغراب: حاجات اى.
مصطفى وضحك: انت مالك ياعم اسرار بين واحد واخته.
اسر ضحك ورفع ايده: انا اسف انى ادخلت.
مصطفى: ايوا اطلع منها انت.
تامر جه ومصطفى بصله: مين دا.
اسر: صديق ليا لسة عرفه جديد تامر.
مصطفى: اهلا ي تامر.
اسر: تامر دا مصطفى صاحب عمرى كله وابن خالتى.
تامر: اهلا ي استاذ.
مصطفى وبص ل اسر وضحك: استاذ اى ي راجل اسمى مصطفى عادى.
تامر بص ل اسر ومصطفى وحس فيهم الطيبة والجدعنه.
اسر: هنسبقك احنا على الشركة.
مصطفى: تمام ماشى.
اسر وتامر مشيوا وهو طلع ل ملك وخبط بس مفيش رد فتح الباب ودخل شافها نايمه.
مصطفى فضل باصص ليها وساكت قرب منها وباس خدودها وشم ريحة شعرها.
مصطفى: انتى بتعملى فيا اى بس معرفش اى الاحساس اللى بحسه دا انتى اختى صح ودا كله احساس اخ ل اخته خايف اكون بدات احبك مينفعش انتى صغيرة اوى ورقيقة اوى قرب منها وباس شفايفها ببطئ فجاة واحدة بعد عنها وساب الحاجة وخرج بسرعة.
مصطفى ف عربيته بعصبية: اى اللى انا عملته دا ازاى اعمل كدا واستغل انها طفلة وكمان نايمة انا من امتى كدا.
.............................................................................
عند شمس نهى علمتها كل اللى المفروض تعمله وسابتها وراحت تستلم شغلها الجديد.
اسر وصل هو وتامر الشركة.
تامر: هو انت جايبنى هنا لى.
اسر وقف وبصله: انا عرفت انك متخرج من تجارة صح.
تامر: ايوا.
اسر: ماشى واحنا محتاجين محاسبين هنا تعالى معايا.
اسر خده وراحوا عند واحد كدا.
اسر: اذيك ي محمد.
محمد: الحمدلله ي مستر اسر.
اسر: من النهاردة تامر معانا انت عرفه الشغل تمام.
محمد: تمام ي فندم.
اسر ساب تامر مع محمد يعلمه الشغل وهو مستغرب هو بيتعامل معاه كدا لى.
اسر وصل مكتبه: نهى دخلي ليا ملف فيلا المهدى بسرعة.
شمس جابت الملف نهى كانت عرفتها شكله ودخلت ورا اسر.
اسر بصلها واستغرب وجودها.
اسر وقام وقف وقرب منها: شمس!!.
شمس بتوتر: استاذ هاشم هو اللى شغلنى هنا ونهى علمتنى كل حاجة.
اسر بصلها وابتسم: اممممم وانتى بقا هتقدرى على الشغل معايا.
شمس بعصبية خفيفة: اكيد يعنى هو انا طفلة.
اسر وبص ف عيونها: اما نشوف المهم حطى الملف عندك واطلبى ليا الاقهوة.
شمس: من غير فطار.
اسر: ايوا انا كدا
شمس: اوكى عن اذنك.
بعد شوية دخلت عليه وهى ماسكة صنيه عليها فاطر والاقهوة.
اسر ورفع حاجبه: والله.
شمس من غير ما تديله اهتمام: الفطار اهم واجبة ف اليوم ومفيش قهوة غير لما تفطر عن اذنك.
اسر بص ل الباب بعد. اما خرجت بصدمة.
اسر: دى مجنونة.
.............................................................................
تامر واقف بيعمل قهوة وسرحان لحد القهوة ما نزلت على ايده ولسعته.
نور ومسكت ايده: مش تخلى بالك ي كابتين تعالى معايا.
نور خدته وحطت ايده تحت المايه وتامر باصص ليها ومستغرب.
نور وبتنفخ ف ايده: خلى بالك بعد كدا.
نور سابته ومشيت وهو باصص ل طيفها.
تامر: دى مين دى.
.............................................................................
ف نهاية اليوم شمس وتامر وصلوا البيت.
تامر وحمحم: عاملة اى ي شمس.
شمس: الحمدلله.
تامر: يومك كان عامل ازاي.
شمس بصتله ب استغراب: تامر انت كويس.
تامر سكت وبص قدامه.
نادية: قومى ي بت حضرى ل اخوكى ياكل طول النهار ف الشغل طلع عينه.
شمس لسة هترد بس اتصدمت من تامر.
تامر: انا هقوم تحضر ل نفسى هى طول النهار ف الشغل وتعبانة.
تامر سابهم وقام وشمس ونادية باصين ليه بصدمة.
شمس: امى ابنك ماله.
نادية: معرفش يابنتى.
شمس ونادية بصوا ل بعض وضحكوا.....
يتبع....
لقراءة الفصل الرابع اضغط على : ( رواية بنت الحي الشعبي الفصل الرابع )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية بنت الحي الشعبي )