رواية محبوبة الفارس الفصل الثالث عشر 13 بقلم أميمة شوقي عوض

رواية محبوبة الفارس الحلقة الثالثة عشر 13 بقلم أميمة شوقي عوض
رواية محبوبة الفارس الجزء الثالث عشر 13 بقلم أميمة شوقي عوض
رواية محبوبة الفارس البارت الثالث عشر 13 بقلم أميمة شوقي عوض
رواية محبوبة الفارس الفصل الثالث عشر 13 بقلم أميمة شوقي عوض

رواية محبوبة الفارس الفصل الثالث عشر 13 بقلم أميمة شوقي عوض

فارس بعصبية شديده : يا ولاد الكلب 
منى بتعجب  : مالك يا فارس ،انت تعرف مين اللى عمل كده 
فارس  بهدوء : متشغليش بالك انتٍ يا حبيبى انا هقوم اعمل شويه اتصالات كده، وانتٍ قومى خدى شاور وغيرى هدومك علشان نفطر ونروح مشوار 
منى بفضول : مشوار ايه 
يرد عليها فارس وهو ينهض ليغادر من أمامها : هتعرفى فى وقتها 
#روايات_أميمة_شوقى_عوض
                     ***************
كان فارس يتحدث إلى سليم بجدية فهو لن يسامح من فعل هذا بها 
فارس بجدية : عايز الرجاله يجبولى فاروق من تحت الارض 
عندما انتهى من الحديث معه وجد رساله تظهر أمامه
وهى صور ومنى معه فى السيارة أمام الجامعة مكتوب عليها 
دى البدايه بس يا ابن شاهين  علشان نعرفك احنا نقدر ايه
يتوعد فارس إليهم ،فقد حاولوا إيذاء طفلته ولن يتركهم 
فارس  بتوعد :انا هعرفكوا مين هو فارس شاهين الملك وازاى تحاولوا تقربوا من حاجه تخصه
#أميمة_شوقى 
***********************************
يسمع فارس صراخ منى فيهرول إليها بسرعه 
فارس بقلق : فيه ايه مالك 
فيجدها تنظر إلى ملابسها بغضب وتقول بعصبية: انا كنت لابسه فستان ، ازاى لبست البيجامة دى 
يتنتهد فارس بارتياح فعندما سمع صراخها شعر أن قلبه سيخرج من مكانه خوفا عليها او انا مكروها أصابها 
فتصرخ منى باسمه مره اخرى عندما لاحظت صمته 
فارس بضجر : بس يا مجنونه ، بتصرخى تانى ليه 
فارس بتنهيده /دا اللى بتصوتى علشانه يا مجنونه وأكمل بلامبالاه /انا اللى غيرتلك هدومك ،كانت مبلوله وانتٍ كنت سخنه وتعبانه
تبدأ دموع منى بالتساقط وتقول ببكاء : انت ازاى تعمل كده 
فارس بصدق وهو يمسح دموعها : ممكن تهدى ،الموضوع مش تستاهل دا كله 
انا كنت طافى النور واللى كان فارق معايا وقتها انك تكونى بخير 
لتهدأ عندما سمعت هذا وتقول :تمام بس متتكررش تانى
يحاول فارس مشاغبتها ويقول وهو يغمز بعينيه:
موعدكيش 
منى بخجل شديد :فارس 
يبتسم فارس على خجلها ويقول : خلاص خلاص 
يلا روحى البسى علشان ورانا كام مشوار
منى بطاعه : حاضر بس انت هتنزل بنفس لبسك دا 
فارس : لا يا حبيبى ،سليم جابلى لبس امبارح 
#أميمة_شوقى
                          *******
بعد مرور بعض الوقت تخرج منى وهى ترتدى دريس أحمر وطرحه بيج وكوتشى أبيض 
وتنادى على فارس 
منى : فارس انا جاهزه 
فارس بتوهان: القمر دا كله ليا 
تبتسم منى بخجل ويقترب منها فارس وهو يقول بحب : انا بحبك اوى يا منى 
انتٍ عملتى لحياتى روح ، مقدرش اتصور حياتى من غيرك تانى 
تكتفى بالنظر إليه بحب فهى خجوله ولكن قلبها يطير سعادة فهى تشعر بوجوده بالحب والأمان والسند 
منى بصوت منخفض: يلا نمشى 
فارس وهو مازال يتأملها: يلا ايه ، انتٍ هتنزلى كده 
منى بتعجب : كده ازاى يا فارس ،دا طويل خالص اهو 
فارس بغيره : بس ملفت وانتى حلوه اوى فيه 
منى بغرور: انا طول عمرى حلوه
وتكمل بضحك وهى تمسك يديه للمغادرة : يلا بقى يا فارس 
فارس وهو مازال يشعر بالغيرة: مش هتتكرر تانى انك تلبسى احمر بره خالص ،هاخدك نشترى لبس بعد ما نخلص 
لتضحك منى بشده على غيرته 
منى  بضحك :حاضر حاضر يلا بقى 
#أميمة_شوقى
************************************
عند خروج فارس ومنى من الشقه 
تبدأ واحده من العماره بالتحدث بصوت عالى حتى يخرج الجميع ويراهن :اتفرجوا يا عماره على بنت الدمنهوري اللى عامله نفسها محترمه ومعاها رجاله فى الشقه ،انا أخاف على عيالى يشوفوا المنظر دا 
عايزين نطلع الزباله دى من العماره 
تعالوا شوفوا
تنكمش منى فى نفسها وتبدأ فى البكاء عندما سمعتها 
فاارس بصوت جهورى مخيف : مين اللى زباله يا زباله 
اللى بتتكلمى عليها دى مرات فارس شاهين الملك 
واللى يجى على مرات فارس الملك افرمه 
ويقترب  منها بنظره مخيفه ويقول يتوعد : 
لولا انى مش بمد ايدى على حريم كنت دفنتك هنا
وأكمل بصوت جهورى عالى حتى يسمعه الجميع  وهو بيمسك. بيد منى بحمايه ويعلن ملكيته  : منى الملك مراتى واللى اسمعه بيتكلم عنها بحرف هفرمه 
وهتشوفى مين هيطلع من العماره يا زباله 
ثم وجهه نظره إلى منى بحنان كأنه لم يكن ذلك المخيف الذى كان يتحدث  منذ قليل :العيون الحلوه دى متبكيش ابدا 
طول ما انا معاكى متخافيش نهائى 
انا هاخدلك حقك منهم كلهم واى واحد أو واحده جابت سيرتك بسوء هتيجى تبوس ايدك علشان ارحمها 
تبتسم منى بحب على وجود بجانبها وأنه دائما يحميها فهو أصبح مصدر الامان والحماية بالنسبه لها 
ثم يوجه نظره إلى سكان العمارة من جديد :  اى واحده فيكم هتجيب سيرتها مش هيكفينى فيها دفنها
ثم قام بالاتصال على رقم ما : عماره .....
فى خلال خمس دقائق تكون عماره منى هانم واى ناس زباله فيها تنطرد 
مش عايز اى حد فيها 
ثم نظر إلى التى كانت تتحدث بسوء عنها منذ قليل : وفيه واحده تتوصى بيها شويه 
مش عايز تلاقى تأكل حتى  وتشحت هى وعيالها 
علشان تعرف اذا تتكلم مع أسيادها بالطريقة دى 
___خلاص يبه اسفه مكنتش اعرف أنها مراتك 
عندما سمعت ما يقول ،شعرت بالخوف الشديد فهى لم تكن تعرف انها يستطيع فعل شئ 
كانت تظن أنها ستشعل ضوضاء فى العماره فتترك منى العماره بهدوء 
فارس  بتكبر :واديكى عرفتى وهتشوفى فارس الملك هيعمل ايه 
ويكمل بهدوء مخيف : مش انا اللى العب مع الحريم بس عندى طرق تانيه تخليكى انت واللى مشغلك يجيلى راكع 
يرحل فارس وهو يحيط بمنى بحمايه 
تبدأ جارتها بالبكاء والندب وهى تقول : 
 يالهوى ايه خلانى اسمع كلام فاروق ،لما اتصل عليه يشوف حل
ثم تقول بالاتصال عليه 
 فاروق الحقنى عملت زى ما قولتلى وطلع متجوزها وكان زى الوحش وبيقول هيخلينى انا وعيالى نشحت
فاروق بشر /مش شغلتى يا وليه ،انتٍ اخدتى فلوس تمن كلامك ،دورك انتهى خلاص مليش علاقه بيكى
لترد عليها بجنان :بس انت مقولتش انه واصل كده ويقدر يعمل اى حاجه
لو عمل اى حاجه فيا أو عيالى هقوله عليك ،وانى مليش علاقه 
انت مفكر انك هتطلع منها وتسبنى ولا ايه 
فاروق  بلامبالاه وعدم اهتمام لما تقول : بس... بس يا وليه ورايا شغل مش فاضى ليكى
تمنك واخدتيه اى حركه كدا ولا كدا فيها موتك 
ثم يغلق الهاتف قبل أن يسمع ردها وهى تنظر بصدمه. الى الهاتف 
فمجرد ما عملت ما قال لها تركها وحدها فى مواجهه هذا الفارس 
#أميمة_شوقى
🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋
فى السياره ،يلاحظ فارس شرود وحزن منى 
فيمسك يديها وهو يقول لها :مالك ساكته ليه يا حبيبى 
تنتبه. إليه فهى كانت شارده تفكر فى حالها الذى يسوء اكتر 
منى بصوت حزين : هما ليه بيعملوا معايا كده يا فارس 
انا عملتلهم ايه 
اول ما نقلنا العماره دى قبل موت أهلى كانوا كويسين اوى 
بعد موتهم بدل ما يقفوا معايا ،كانوا بيتجنبونى واللى تقول عليا نحس وعلشان كده اهلى ماتوا 
واللى تقول عليا كلام مش كويس 
رغم معملتش فيهم اى حاجه
ليه يعملوا كدا فيا ، دا انا زى بنتهم 
___لم يتحمل فارس صوتها الحزن هذا ليقف بالسياره وينظر إليها ويقول بحنان :
مش عايزك تفكرى فى اى حاجه ،غير انك مع فارس حبيبك وبس 
متشليش هم اى حاجه طول ما انا معاكى
منى بإمتنان :شكرا يا فارس انك فى حياتى 
فارس بحب  : أ نا هكون فى حياتك دايما يا حبيبى 
ربنا يحميكٍ ليا يا منايا 
ويقوم بتشغيل السياره من جديد 
تمر ثوانى معدودة فى هدوء ثم تتذكر شئ
منى بتذكر : صحيح يا فارس انت قولتلهم انى مراتك علشان مفيش حد فيهم يتكلم ولا ايه 
بس كدا ممكن يحصل مشاكل قدام أو يكتشفوا أننا بنكذب 
فارس  بهدوء :لا يا حبيبى انا قولت انك مراتى علشان انتٍ مراتى فعلا 
منى بصدمه /....
يتبع....
لقراءة الفصل الرابع عشر اضغط على : ( رواية محبوبة الفارس الفصل الرابع عشر )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية محبوبة الفارس )
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-