رواية قسوة الحياة الحلقة الثاني والأربعون 42 بقلم ريتاج محمد
رواية قسوة الحياة الجزء الثاني والأربعون 42 بقلم ريتاج محمد
رواية قسوة الحياة البارت الثاني والأربعون 42 بقلم ريتاج محمد
رواية قسوة الحياة الفصل الثاني والأربعون 42 بقلم ريتاج محمد |
رواية قسوة الحياة الفصل الثاني والأربعون 42 بقلم ريتاج محمد
هنا:عدي
سراج بدهشة :بتهزري صح
هنا :وههزر لية يا أخينا هو انا اعرفك غور بقى عشان مليهوش يعلقك
وقفلت الموبايل وراحت عشان تنام
________________________
عند فجر
لما قفلت الباب قعدت عالسرير ومسكت الكيس
وفتحتة وقالت بأسف:يلهوي عليا يعني هو جابلي كل دا وانا انتقمت منة
وقالت بفرحة :ياااااي انا شريرةةةةةةةةة يلا
مش مشكلة بقى يعيش وياخد غيرها
وفتحت الشوكولاتة
واكلتها وجت تفتح التانية لحظت ورقة صغيرة على غلافها
مسكتها ولقت مكتوب فيها : بحبك و ..مش ناوية تحني بقى
فجر بتفكير:اكيد كتبها قبل ما المية تدلق علية لان لو كان كتبها بعديها مكنش كتب كدة دا كان شتم
وبعدين قرأت الورقة تاني وقعدت تفكر لان هي بقالها تسع شهور مطلعة عينة
وقعدت تفكر تفكر تفكر لحد مارسيت على حل
وبعديها نامت
________________________
تاني يوم
الصبح بدري عدي وهو قاعد وعيونة حمرا معرفش ينام ومراتة وابنة مخطوفين
وعمال بيدخن عشان يفكر كويس هيعمل اي عشان ميخسرش ابنة ومراتة وفنفس الوقت ميخسرش
متهم خطر زي راشد المجيدي
عدي طفى السجارة في الطفاية الي كانت قدامة
وقام وقف
ودخل لبس ونزل
ركب عربيتة وراح على كافية واتصل على صاحبة
عدي : انت فين
سراج بنوم وهو مغمض عنية:لسة جاي امبارح
من مهمة هباب
عدي :سراج نص ساعة وتكون قدامي ف كافية (*********)
سراج بنوم:طب قول صباح الخير حتي
عدي بحدة:انجز الوقت مش فأدينا الموضوع يخص راشد المجيدي
سراج قام نط من عالسرير وقال بخضة:مين
راشد المجيدي طايبب طايب سلام ربع ساعة واكون عندك
وقام بسرعة لبس ونزل
واخد عربية وراح عالكافية الي عدي
بعد ربع ساعة كان سراج وصل الكافية لانة مكنش بعيد اوي
سراج دخل لقى عدي قاعد على كرسي التربيزة والعافية فاضي
سراج بخضة من شكلة:سلام قولا من رب رحيم
اي ينبي منظرك دة
عدي بحدة:مش عايز نفس اترزع
سراج:طيب طيب
وراح قعد قدامة
وقال بجدية:اي الي حصل يخلي شكلك عامل كدة
عدي :خطف مراتي وبني
سراج:مراتك !!!انت مش كنت طلقتها؟..
عدي :اقصد يعني طليقتي
سراج:تمام كمل
عدي:عايز الملف بتاعة مقابللهم
سراج:بتستهبل صح ...قول انك بتستهبل
اكيد مينفعش
عدي:عارف وعشان كدة جايبك
اسمعني انا عندي خطة بس قول يارب تنجح
سراج:مهو بمنظرك دا اكيد لازم تنجح قول قول
عدي:اما يتصل بيا ويقولي
المكان ساعتها انا هروح وهاخد معايا الملف
وهندخل رجالتنا وهنخليهم يتداروا بحيث ميعرفش ان انا جايب معايا حد
واول لما اخد سيدرا وابني
ساعتها هدي إشارة للرجالة عشان تخلص عليهم
سراج:انت مش شايف ان دي مجازفة كبيرة
عدي:عارف بس مقدمناش حل غير كدة
سراج:خلاص يبقى اتكلنا على الله انا هقول للعساكر
وانت اول لما يتصل بيك بلغني
عدي:اممم
سراج:سلام بقى عشان اروح اكمل نوم وجة يمشي
ومشي
عدي مسكة من قفاة وقالة :تعالى يروح امك
انت مش هتتدحدح من هنا
انت هتفضل قاعد معايا لحد ما الزفت يرن
سراج :بتهزر صح قول انك بتهزر
لا يابا انا واحد عايز ينام
عدي بصلة بصة
سراج بتوتر:بس عشانك منمش عادي
___________________________
بعد ساعتين ف البيت عند فجر
صحيت ونزلت وهي لابسة بجامة و
مش حاطة الطرحة على شعرها نسيت ان العيلة ف البيت
عشان هي متعودة تصحي بدري
وتنزل تاكل حاجة بس وهي نازلة شافت ايمن نازل بسرعة وهو مستعجل
وبيقفل كم القميص بتاعة
فجر :استني انت رايح فين
ايمن من غير ما يبصلها:عندي عملية
سلام
فج؟ بسرعة:لا لحظة استني
ايمن: اي
فجر:مجتش امبارح يعني نشوف مين الي هيقل من التاني
اسمن:مش وقتة والله يافجر الوقت كان متأخر امبارح
لما ارجع لما ارجع
فجر بتوتر:طب استني طب
ايمن رجع بغيظ وبصلها :هاااا
فجر بكثوف:لا خلاص
ايمن:احنا هنستهبل قولي انتي عايزة اي
انجزي وبعدين ايدا ....انتي اي الي منزلك بشعرك وبالبجامة
فجر بصت لنسها واتكسفت وقالت:معلش والله نسيت المهم
ايمن بعصبسة:يارب نخلص
فجر بكثوف:انا يعني فكرت
ايمن بترقب:فكرتي ف اي
فجر:ف الورقة
ايمن افتكر الورقة الي كتبهالها لما كان ف العربية
وقال بتوتر :ها وقولتي اي
فجر بكثوف:احمم يعني ...موافقة
ايمن بدهشة:بتهزري ...انتي كدة هتخليني اعتزر عن العملية واقعدلك
صح
فجر بخجل:لا روح
ايمن بغيظ:يعني انت متعمليش كدة الا وانا خارج
دنتي بومة يابت
دايما بتعترفي ف الأوقات الغلط
استني بقى اما ارجع ونعيد اللحظة تاني
فجر :لااا
ايمن مشي وقال بعصبية وهو ماشي:اطلعي فوق بالي انتي لبساة دا لو رجعت وشوفتك كدة هتتنفخي
فجر مستنتش يكمل وجريت على فوق
ايمن بغيظ: مبتختارش الأوقات الصح ابدا
وكمل بحب:بس بحبها
وراح عالمستشفى
__________________________
عالساعة ١ الضهر
عدي كان قاعد في في الكافية هو سراج
وسراج عمال ينام على نفسة
س اج بزهق: هيرن امتة ابن الغتتة دا دنا اتصلت بالعساكر وقولتلهم يجهزوا
عدي: اكتم خالص
سراج بغيظ:اة انا اكتم واتهبب اقعد .....
شوية لقى موبايلة بيرن
عدي بسرعة مسك الموبايل
وقال لسراج قبل ما يفتح:عايزك تتبعلى الرقم بسرعة
سراج وهو هيلطم:طب ودي انا اعملها ازاي
عدي بعصبية:مش انت كنت بتذاكر لاخوك قبل ما يسافر برمجة وزفت
سراج:اة بس انا مش فاكر اي حاجة
عدي :لا يروح امك افتكر
سراج :اوف حاضر
وفتح الموبايل بتاعة وقعد يحاول يفتكر. لحد ما افتكر
وقعد يعمل شوية حجات
وعدي فتح وقال : .....
يتبع.....
لقراءة الفصل الثالث والأربعون اضغط على : ( رواية قسوة الحياة الفصل الثالث والأربعون )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية قسوة الحياة )