رواية انت قدري الحلقة العاشرة 10 بقلم رحاب القاضي
رواية انت قدري الجزء العاشر 10 بقلم رحاب القاضي
رواية انت قدري البارت العاشر 10 بقلم رحاب القاضي
رواية انت قدري الفصل العاشر 10 بقلم رحاب القاضي |
رواية انت قدري الفصل العاشر 10 بقلم رحاب القاضي
ـــــ ـــــــ ـــــــ
قفل احمد الباب عليهم وقال
كده. نتكلم يا ريم بس بطريقتي انا يا... يا مراتي...
ريم بخوف
انت قصدك اييه لااا انا فاهمه الجو ده كويس قريته في عشرميت روايه قبل كده بس ما يتعملش في ريم محمود ياااه..
احمد بجمود
خلصتي؟...
ريم بدموع
انت عايز ايه يا احمد؟..
احمد بهدوء
عايز افهم كلامي ما اتسمعش ليه؟..
ريم سكتت وهو زعق فيها وقال
انتي هتتفرجي عليا ما تنطقي...
ريم اتخضت وقالت
يخربيتك ما انت كنت هاادي، وبعدين بفكرلك في اجاابه مقنعه..
احمد بسخريه
اجابه مقنعه ولا كدبه مقنعه يا كداابه...
ريم. بغيظ.
انا مش كداابه ايوه خرجت وطنط وطارق مالهمش دعوه انا اللي خطت لكل حاجه، عشان انت ما امتلكتنيش عشان تحبسني..
زعق فيها احمد وقال
انا بعمل كل ده عشانك وعشان خايف عليكي..
ريم بحده
مش مطالب تعمل كده علي فكره، انا بعرف احمي نفسي كويس..
احمد بسخريه
اتنيلي والنبي انتي من غيري ولا حاجه يا ريم...
ريم بتحدي
طيب ما تجرب تسيبني في حالي كده وابقي لوحدي ونشوف وقتها هقدر ابقي من. غيرك كويسه ولا لا؟..
احمد اتنهد بغيظ
لا مش هسيبك ومش حباً فيكي انا اصلا مش طايقك وما فيش اتقل منك علي قلبي بس عشان خاطر ممدوح...
حست باهانه من كلامه وقالت
وانا مش بطيقك ونفس التقل برضو علي قلبي من ناحيتك ومش عايزه اعيش في بيتك ولا عندك....
احمد بحده
مش بمزاجك يا ريم انا اللي اقرر وافتكري انك مراتي وده غصب عنك...
ريم بسخريه
بطل تقول الكلمه دي لاني عمري ما هشوفك جوزي ولا تنفع تكون جوزي اصلا...
مسكها من دراعها جامد وقال
انا مستعد اوريكي انفع ولا لا ودلوقتي حالاً...
_قال كلامه بطريقه مش كويسه، وكان ردها هي علي كلامه انها ضربته بالقلم واحمد غمض عينيه بعصبيه وذقها جامد علي السرير وقرب منها وقال بكل غضب...
احمد
خلص يا ريم الكلام معاكي وانا هعرف ازاي اخليكي تمدي ايدك عليا او حتي ما تسمعيش اي كلمه بقولها...
ريم بدموع وخوف
والله العظيم ورحمة ممدوح يا احمد لو قربت مني لهتبقي زيك زي كمال وفتحي بالنسبالي...
_ بعد احمد عنها فعلا بس مش عشان كلامها لا بسبب موبيله اللي رن وطلعه من جيبه ولقي ان اللي بترن عليه فطلع وقفل الباب بالمفتاح عليها قامت ريم وخبطت علي الباب وقالت..
ريم بضيق
يا احمد لو سمحت افتحلي والله حرام عليك اللي بتعمله ده... يا احمد رد عليا طيب يا احمد..
_ما ردش احمد عليها وسابها ومشي وهي راحت قعدت علي السرير وفضلت تعيط وفتحت موبيلها علي صورة ممدوح وقالت ببكاء..
ريم
شايف اختك من غيرك بيحصل فيها ايه، اهو ده صاحبك اللي انت امنته عليا والله هو... هو حيوان...
_ وفي اوضة احمد دخل وقفل الباب وكلم كامليا تاني وقالها..
احمد
ايوه يا كامليا في ايه؟..
كامليا بنبره كلها سعاده
ممدوح فاااق يا احمد اتكلم وحالته اتحسنت شويه والدكتور بيطمن عليه وهيتنقل اوضه عاديه..
اتملت عيون احمد دموع وابتسم وقال
انتي بتتكلمي جد مم مدوح فاق هاتيه اكلمه يلاا...
كامليا
يا ابني هو ما فاقش بنسبة مايه في الميه هو بس طلع من الغيبوبه والحمد لله في وقت سريع اهو بس لسه في الم كبير عنده بسبب الرصاصات اللي جات صدره وعشان كده هيقعد يومين تحت تأثير المسكن وانا مش هسيبه خالص...
احمد
تمام يا كامليا خليكي ديما معايا في اي جديد..
كامليا
ممكن بقي تقول لـ ريم وتفرحها بان اخوها عايش خلاص ما فيش خطر علي حياته...
احمد بجمود
ان شاء الله يا كامليا، المهم خلي بالك منه ولو اي حاجه احتاجتيها كلميني علي طول...
كامليا
وانا هحتاج منك انت ايه، انت ناسي انا ابقي مين وبنت مين يا ا.... احمد... الو...
قفل احمد في وشها وقالت هي بغيظ
قليل ذووق وربنا...
ـــــــ#بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــ
_ وتاني يوم الصبح في بيت عزيز الشناوي، كانت ساره قاعده في اوضتها مداايقه جدا ولقيت في رساله جات علي موبيلها من طارق...
فتحتها ولقيته باعت ليها "اظن الوقت بدري وممكن نفطر سوا"...
ساره اتنهدت بضيق وردت عليه وكتبت" انت عايز مني ايه يا طارق؟ "..
استنت شويه وابتسمت لما لقيته بعت" نفطر 😁"
كتبتله بهدوء"انا مش عايزه اروح المستشفي النهارده وعايزه اقضي يوم غير روتيني هتقدر تعمل كده معايا ؟ "...
بعد ما بعتت الرساله ادايقت وجات تمسحها لقيت ان طارق شافها ورد عليها وقال...
طارق" اقدر جدا كمان، تحبي اعدي عليكي وابعتلك لوكيشن مكان تجيلي عليه؟ "...
اتنهدت ساره بضيق وكتبت" مش عايزه اعطلك خلاص بلاش احسن "..
طارق" لا لا والله ما هتعطليني ولا حاجه، ده انا ما صدقت اصلا "...
ساره" تمام خلاص ابعتلي اللوكيشن وانا هجيلك "..
_ وشالت موبيلها في الشنطه ونزلت لقيت باباها والمحاميه بتاعته اللي اسمها علياء بيفطرو..
ساره
طنط علياء حضرتك هنا عامله ايه؟..
علياء
انا كويسه الحمد لله، انتي عامله ايه يا دكتوره..
ساره
تمام الحمد لله، مش هعطلكم عن حااجه وهمشي..
عزيز
رايحه المستشفي؟..
ساره
لا يا بابي النهارده قررت انه هيبقي فري واروح اشوف صحاابي...
عزيز
تمام بس النهارده بس اللي اجازه..
اتنهدت ساره وقالت
اوكي يا بابي، بااي...
مشيت ساره وعلياء قالتله
بطل تخنق البنت بتحكماتك دي؟..
عزيز
بقولك ايه انا مش بتدخل في تربيتك لابنك وانتي كمان ما تدخليش في تربيتي لبنتي، وبعدين انا عايز اعرف احنا هنقولهم امتي اننا متجوزين؟...
علياء بحزن
مش عارفه الموقف صعب يا عزيز مالك ابني في اخر سنه في الجامعه بتاعته واطول مني وبيغير عليا من صحابه اللي هما في سن ولادي تخيل لما اقوله اني اتجوزت..
عزيز قام وقال
تمام يا علياء اللي يريحك، يلا بينا بقي عشان ما نتاخرش علي الشغل..
علياء بهدوء
طيب ممكن ما تزعلش وتضحك كده والا والله ما هقوم في يومي كله من هنا..
ابتسم عزيز وقال
قوومي يا علياء عندنا شغل مش وقت دلع ده..
قامت علياء وقالتله
لا انا الدلع معايا قي اي وقت انا عايزاه..
_ ضحكو هما الاتنين ومشيو مع بعض..
ـــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــ
_ في اوضة ريم فتح احمد الباب ودخل عندها لاقاها نايمه وبرضو بالحجاب بتاعها وهي حاضنه المخده، قرب منها ووقف قصادها وهو بيبصلها بهدوء، واتنهد بضيق وجه بطلع بس لفت نظره حاجه كبيره تحت المخده، قرب منها وشال المخده واتصدم لما لاقاها رابطه كذا ملايه من بتوع السرير في بعض، وضحك غصب عنه وقال..
احمد
بقي يا حيوااانه عايزه تهربي مني، طيب انا هوريكي...
_ اخد الملايه وخرج وقفل عليها الباب بالمفتاح تاني، ووصل المستشفي وكانت رباب قاعده مستنياه وقالت..
رباب
دكتور احمد. عندك عمليه النهارده غير ان في كذا كشف مستعجل وو..
احمد
اجلي كل ده دلوقتي انا جاي اسلمك ورق العمليه تديه لدكتوره ساره وانتي تغيري مواعيدي وكل حاجه لحد الساعه خمسه ووتعرفي الكل بالنظام ده انا هكون هنا من الساعه 5 للساعه 11...
رباب
اصبر استني اقولك الدكتوره ساره ما جاتش النهارده..
احمد
اي حد يا رباب بصي خلي الدكتور هشام ويكون الدكتور طارق معاه...
رباب
الدكتور هشام عنده تلات عمليات موزعهم علي النهارده وبكره، ودكتور طارق هو كمان طلب اجازه وما جاش النهارده، وفي حاجه غريبه بتحصل ان هو والدكتوره ساره ما جوش وكمان بشوفهم مع بعض كتير فاهم ده يعني ايه يا دكتور.
حط احمد ايده علي خده وقال
لا ما اعرفش يعني ايه، قولي انتي يا رباب يعني ايه..
رباب بحماس
يعني هنشرب شربات وناكل جاتو قريب يا دكتور، عقبالي يارب اما الاقي راجل يلمني في بيته..
احمد بغيظ
انتي مش عايزه راجل يلمك انتي عايزه قبر يلمك ويلم مناخرك اللي حشراها في حياة الناس دي...
رباب باحراج
اا يعني اا..
زعق احمد فيها وقال
شوفي شغلك يا ربااااااب فاهمه ولا والله هرفدك وانا اصلا بتلكلك...
رباب
ليه كده يا ظالم روح يا شيخ ربنا ما يحكمك علي يتامه...
احمد بحده
ربنا ياخدك ياارب، اسمع مني يارب وخدها وريحني منها...
_ ودخل احمد مكتبه وخلص كام حاجه وبعدين مشي وراح الشركه وراح مكتبه اللي هناك ودخل عنده عزيز وقال..
عزيز
احمد قووم تعالي معايا..
احمد وقف وقال
خير يا خالي في ايه؟..
عزيز.
يا ابني تعالي وخلصني..
_ وطلتو هما الاتنين وراح احمد مكتب خاله عزيز، ولقي عزيز بيقوله..
عزيز
شوف بقي ناوي تغير ايه هنا عشان ده هيبقي مكتبك يا حبيبي من هنا ورايح..
احمد بصدمه
نعممم يا خالي بجد انا مش فاهم يعني صعب عليك تخلي بنتك تاخد مكانك في الشغل وبسهوله كده هتسيب مكتبك لابن اختك..
عزيز
وابن اختي يبقي ابني، انا لما كل حاجه ملكي تروح لابن اختي احسن مليييون مره ما تروح لواحد غريب هيتجوز بنتي عشان طمعان فيها...
احمد
ما يمكن انا اللي اطمع في بنتك...
عزيز ضحك وقال
هههههه مستحيل ده انا اللي مربيك، المهم ده مكتبك وكل حاجه في الشركه والمصانع من مسؤليتك انت ولما تزنق اووي كلمني..
احمد بجمود
انت فاكر انك كده بتفيدني انت بتقيدني بحاجات مش عايزها واحلامي مش هتتحقق هنا...
عزيز بهدوء
ترتيب ربنا ليك احسن مليون مره من اللي انت بتحلم بيه....
ومشي عزيز ووقف عند. الباب وقال
انت ليه حجزت تذاكر سفر لالمانيا...
احمد بهدوء
رايح اقضي شهر العسل انا ومراتي في مشكله؟...
عزيز ابتسم وقال
اذا كان كده خلاص بس ما تتأخرش عشان الشغل...
احمد بهدوء
هتابع من الفرع اللي هناك لحد. ما ارجع...
عزيز
علي خير يلا سلام...
ـــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــ
_ وبالليل في بيت طارق
كان قااعد في اوضته وبيكلم ريم في الموبيل وقالها وهو مبسوط...
طارق
ايوه يا بنتي قولتلها اني معجب بيها كان يوم جميل اصلا روحنا اماكن حلوه..
ريم
ابلع ريقك كده وقولي حسيت بايه لما قولتلها؟...
طارق
اتكسفت..
ريم ابتسمت وقالت
طبيعي تتكسف بس حسيت انها هتوافق يعني..
طارق
اكيد هتوافق، ياريم انا بحبها بجد والله ومستعد اعمل اي حاجه عشانها..
ريم
ان شاء الله هتوافق، بقولك ايه يا طارق ما تعرفليش محامي كويس؟..
طارق
اعرف بس ليه هترفعي قضيه علي ولاد عمك؟...
ريم بضيق
هخلع احمد..
ضحك طارق وقال
هههههههه تلاقيه هيرجع من الشغل ويفتحلك وبلاش تعملي حاجه من ورااه..
ريم بحده
انا ما اتحبسش وما حدش يمشي كلامه عليا...
دخلت في الوقت ده سهير وطارق قال لريم
ريم بقولك ايه هكلمك وقت تاااني...
وقفل مع ريم وقال لمامته
في ايه يا ماما واقفه كده ليه؟..
سهير بضيق
وبعدين ايه اخرة حكايتك مع البنت دي..
طارق
قصدك ريم؟...
سهير
ايوه هي....
طارق
ولا حاجه يا ماما ريم اختي وو..
زعقت فيه سهير وقالت
لا مش اختك بطل توهم نفسك انها اختك يا طارق، اختك ما*تت ريم مجرد زميله..
طارق بدموع
انتي ليه بتعملي كده، انا اكتر حد تعبت في غياب اختي وما صدقت لقيت حد عوضني عن غيابها...
سهير بحزن
انا خايفه عليك انت واهم نفسك ان ريم مكان ندي حتي نفس اهتمامك باختك بقي مع ريم..
طارق بحزن
لانها طيبه زيها وحاسه بوجعي لانها اتحرمت من اخوها..
سهير
وانت قولتلي ان اخوها لسه عايش، لما اخوها هيرجع هي مش هتفضل تعاملك زي كده وهتتعب اكتر وقتها..
طارق بضيق
ريم مش كده انتي ما تعرفيهاش يا ماما ولو سمحتي بلاش تدخلي في علاقتي بريم تاني، وايوه انا معتبرها مكان ندي الله يرحمها ومش هسمح لحد يبعدها عني...
سهير بضيق
ماشي يا طارق اتعب نفسك براحتك...
ـــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــ
_ وفي بيت احمد فتحت الهام الباب بتاع اوضة ريم ولاقتها واقفه عند الدولاب بتطلع هدوم..
الهام
انا اسفه والله ما كنت اعرف انك محبوسه هنا غير من الشغاله..
ريم بضيق
اسفك مش مقبول يا طنط...
الهام بحده
لا انتي فاهمه غلط انا بقول كده بطيب بخاطرك انما انا مالي اصلا؟...
ريم بغيظ
ما انتي يا طنط لو. مربيه ابنك مش هيعمل فيا كده....
الهام ضحكت وقالت
لا انا في اللي بيحصل بينكم ماليش دعوه المهم خلي خدي شاور والشغاله هتطلعلك الاكل وهقفل الباب تاني عشان احمد ما ياخدش باله..
ريم
مااشي يا طنط وشكرا..
الهام ابتسمت وقالت
شكرا ايه ده انتي بنتي مش مرات ابني...
_ سابتها ريم ودخلت الحمام، وبعد شويه رجع احمد من شغله وكان رايح اوضة ريم ولقي ميرا طالعه من هناك..
احمد بحده
انتي بتعملي ايه هنا ومين فتح الباب ده؟..
ميرا
والله ما انا يا احمد بيه دي الهام هانم وانا كنت جايبه الاكل للمدام مش اكتر...
احمد بهدوء
المدام اممم طيب روحي شوفي شغلك...
_ مشيت ميرا واحمد دخل اوضة ريم وكانت هي لسه في الحمام، ومسك موبيلها وفتحه وجاب سجل المكالمات ولاقاها مكلمه طارق اكتر من مره...
احمد بغضب
اعمل فيكي ايه بس يااا ريم....
_ حط الموبيل مكاانه وجه يطلع بس وقف مكانه لما لقي ريم طالعه من الحمام وهي لابسه بجامعه لونها ازرق قصيره وبتنشف في سعرها الطويل وقالت..
ريم
انتي لسه هنا يا طنط اله.....
_سكتت وهي مبرقه علي احمد اللي واقف قصادها وجات تدخل الحمام تاني بس احمد مسك ايدها بسرعه وقرب منها جدا وقال...
احمد
ما انتي طلعتي زي البنات اهو بتتكسفي..
ريم بتوتر
اوعي لو سمحت وبعدين انت ازاي تقتحم خصوصيتي كده اصلا؟...
احمد غمزلها وقال
مراتي وانا حر واحنا اتفقنا انك تبقي براحتك في البيت، يعني لو شوفتك كده واكتر من كده مش حرام ده حلال جدا..
ريم اتكسفت اكتر وقالت
سيبني لو سمحت وو.... وعلي فكره كده غلط جداً...
احمد بهدوء
هتيجي معايا المانيا بكره تمام..
ريم بحده
لا والله بقي عشان تبعدني عن طارق هتاخدني المانيا....
احمد بغيظ
يادي ام سنين طارق معايا، ايوه يا ريم هتبعدي عنه وما فيش حاجه اسمها طارق هتكون في حياتنا..
ريم حاولت تبعد عنه وقالت
حياتنا؟! ما فبش حاجه اسمخا حياتنا يا احمد وانت مالكش كلام عليا وابعد عني والا هصوت والم عليك البيت كله...
قربها احمد ليه اكتر وقال بحده
هنسافر المانيا ولما نرجع هيكون في كلام تاني، وما حدش ليه كلام عليكي غيري انا...
_ قال كلامه وبعد عنها وقبل ما يطلع مسك موبيلها وحطه في جيبه..
ريم بحده
ايه يا عم انت بتسرقني عيني عينك..
احمد بجمود
هنرجعه لصاحبه مش عايزين حاجه من حد وانا هجيبلك موبيل غيره ما يكونش عليه ارقام حد..
ريم
انت ليه بتعمل فيا كده، ما كانتش حتت ورقه دي اللي هتخليك تتحكم فيا بالشكل ده وطارق اا..
احمد بعصبيه
والله العظيم يا ريم لو عرفت انك كلمتيه تاني هيكون اخر يوم ليه في المستشفي..
ريم بدموع
انت ازاي حقير كده..
احمد بصلها من فوق لتحت وقال
وانتي لو واحده محترمه مش هتكلمي واحد وتتمسخري معاه وانتي علي ذمة راجل تاني..
ريم بحزن
انا محترمه غصب عنك ولو عندك. كرامه طلقني وسيبني في حالي..
احمد بجمود
قريب اووي هيحصل،بس طول ما انتي مراتي مش هتمشي غير علي مزاجي انا وبس...
_ طلع احمد من عندها ودخل اوضته، ومسك موبيل ريم وكلم طارق اللي رد عليه وقال..
طارق
ايوه يا ريم معاكي..
احمد بجمود
انا احمد مش ريم...
بص طارق للفون وقال
دكتور احمد خير ان شاء الله في حاجه ريم كويسه؟..
احمد بجمود
اسمع يالا انت تبعد عن مراتي، والا ورحمة ابويا ما تعرفش انا ممكن اعمل بيك ايه...
طارق بهدوء
هو انت ايه مشكلتك معايا بالظبط، ريم اقسم بتااه العظيم انا بعتبرها اختي و...
احمد بحده
لا مش اختك ريم مرات دكتور احمد عزام مديرك في شغلك وبس، وهي من ناحيتها مش هتكلمك تاني وهتسمع كلام جوزها وانا حذرتك تحاول بس توصلها تاني خاف علي مستقبلك يا حبيبي..
_ خلص احمد كلامه وقفل في وش طارق، وقعد مدايق جدا وهو بيفكر قي كلام ريم ليه وبتزيد. عصبيته اكتر ودخلت مامته عنده وقالت..
الهام
تاعب نفسك ليه كده يا احمد؟..
احمد. بعصبيه
انا بعد كل اللي بعمله عشانها شيفاني اوحش واحد وعنده هو لااا ده ملاك نازل من السما..
الهام بحده
انت ما حدش قالك تعملها حاجه، انت لو عايز تسيبها كنت سيبتها يا احمد..
احمد بسخريه
اسيبها عشان تروحله هو ولا عشان ياخدوها ولاد عمها، دي بني ادمه متخلفه اصلاً...
الهام بخبث
ما تروح لطارق يمكن يقدر يحميها من غير ما يزلها زي ما انت بتعمل معاها..
احمد بحده
انتي بتقولي ايه انتي كمان، انا هسيب ريم وما حدش هيقدر يحميها غيري..
الهام
ليه بقي؟...
سكت احمد والهام قالت
لما تلاقي اجابه للسؤال ده هترتاح وهتريحها معاك، انما جو انها جاريه عندك ده تهينها وتحبسها ما ينفعش وانا ما ارضاش بيه لمرات ابني..
احمد بجمود
تمام نروح لممدوح و....
قبل ما يكمل كلامه دخلت ميرا وقالت
دكتور احمد المدام مشيت من الباب الخلفي للفيلا انا شوفتها من شباك المطبخ...
الهام بحده
عجبك كده هتكون راحت فين دلوقتي...
احمد بعصبيه
الله يخربيتك يا ريم، والله لربيكي كويس...
_ واخد موبيله ونزل بسرعه، وعند ريم اخدت تاكسي ووقفت قدام بيتها هي واخوها، ونزلت من التاكسي وطلعت فوق ودخلت شقتها وحطت الشنطه علي جنب، وقبل ما تقعد الباب خبط راحت فتحت وكان؟؟؟....
_ تفتكرو بقي مين اللي كان عندها؟...
يتبع....
لقراءة الفصل الحادي عشر اضغط على : ( رواية انت قدري الفصل الحادي عشر )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية انت قدري )