رواية ودق قلب الحجر الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم ميفو السلطان

رواية ودق قلب الحجر الحلقة السابعة والثلاثون 37 بقلم ميفو السلطان
رواية ودق قلب الحجر الجزء السابع واثلاثون 37 بقلم ميفو السلطان
رواية ودق قلب الحجر البارت السابع والثلاثون 37 بقلم ميفو السلطان
رواية ودق قلب الحجر الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم ميفو السلطان

رواية ودق قلب الحجر الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم ميفو السلطان

....كان بدر يغلي من داخله وانفاسه تحترق فبعد ما فعله باخته ومصابها وما تسببه في وجع لاخيه وحبيبته احس انه السؤ نفسه لا يصلح لاحد وخاصتا بعد كلام امه  شعر للبدر انه يكفي ما فعله بمن حوله فليبتعد ويعيش وحيدا يكف سوءه عن غيره وهذا ما يستحقه ،اقترب من صبا وهتف.... اني غلطت وعارف اني غلطت وَجعتك واتجبرت عليكي اني حاسس اني اجرمت مع كل الناس وعشان اكده لازمن كلو ينصلح.. اسمعي يا صبا اني غلطت اني اجبرتك تتجوزيني وعشان اكده بحلك من الجوازه دي يا بت الناس.
بهتت وقلبها يهوي في قدميها هتفت......بتقول ايه.
هتف ....بجول اللي هيحصل بكره الصبح حجزتلك انت وستك ترجعو بيتكو معززين مكرمين ونجفلو الجصه دي كني مادخلت دنيتك ولا تنجهري ولا تتعذبي اهه لا لمستك ولا جيت جارك يبقي خلاص كل حاجه ترجع لاصلها.
اقتربت بقهر..... عايز تسيبني يا بدر.
هتف..... اني ماسيبتكيش اني بصلح اللي وحلت الناس فيه انت ماكنش ليكي تجابليني واعمل فيكي اكده ماكنتيش تستحجي يتعمل فيكي اكده ولا تستحجي راجل كيف اكده .بس خلاص لا عاد فيه جبر ولا حزن اني اهه بوعدك اني ارجعلك دنيتك اللي كتي فيها ولا تنجهريش تاني.
اقتربت ونظرت اليه لتهتف...........خلاص كده قصتنا خلصت.. 
هتف ......ايوه يا صبا خلصت عيشي عيشتك يا بت الناس وشوفي دنيتك تدخلي فيها حد حنين لما تيجي تختاري الشخص اللي هيشاركك الباجي من عمرك، اوعي تختاري شخص جاسي مهما كنت بتحبّيه ومتعلجه بيه هيمرط جلبك  .. دوري ديما على صفة "الحنيّة" ،  الشخص الحنين اللي يهون عليك ، الشخص اللي بيعرف يطبطب ويداوي ويحتوي ويحس بيكي ويراضيكي، الشخص اللي لما تُجعى تلاجي حضنه دفا  ، ميدكش فرصه تدور علي ايد حد غيره عشان تسندك  .. كل حاجه ممكن تهون وتتعوض .. الفلوس بتروح وتيجي، والشكل بيتغير وبنكبر، ومش بيبقي غير الجلب  الحنين، مش بيبقي غير الحب والاحتواء والحنان والرحمة والونس والدفىء .. وهما دول أهم حاجه.اني مش اكده اني جواتي حجاره تموت تنحط عالجلب تدعسه. هتعيشي كيف واني من جوا حزن وشكاير رتش . انا ماستحجش ابقي ليكي يا صبا..
لتسيل دموعها ليشيح بوجهه اقتربت ونظرت اليه وهتفت.........بصلي الا انه لم يمتثل ....صرخت..... بصلي نظر اليها .هتفت..... قولي انك مش عايزني.
ابتعد وهتف ......اظن كفايه اكده لا توجعيني ولا اوجعك.. اهم حاجه انك ماتلمستيش عشان بس ماحسش اني خسيس اكتر ماني حاسس .هتعاودي وعيشي بعيد واجفلي عالعفاشه جصه عفشه وخلصت فاكره انت صح انت كل كلامك صح وبعدك صح وخوفك حج ،داني يتخاف مني يا بت الناس غدار وماليش امان جرف ماحد يحب يجرب منه ومارضاش واصل لحد يترمي الرميه دي اني عايزك تعيشي الحب مع حد بجد وبيحس ،،بكره الصبح هاخدك واوصلك للمطار ليستدير ويخرج لتنهار بالبكاء ظلت تنتحب ،،،،،سابك خلاص بدر حبيبك سابك ليه يا بدر انا كنت مستنيه تقولي كلمه حسيتك اتغيرت وحاسه بوجعك قلت اتغير حسيته والله ..ليه يا حبيبي تموتني كده. لتنهار وتظل طول الليل تنتحب.
*******
عند شكران دخل بدار متعب جلس علي الكرسي  وركن عليه هتفت شكران ...جوم يا بدار ريح عالسرير انت تعبان.
تنهد ولم ينطق لتقوم وتقترب منه لتربت علي كتفه ....... جوم يلا ماتجعدش اكده ليشدها تقع علي رجله لتتململ اوعي انت مخبول بعد ...
هتف..... تعرفي مره تبطلي عشان اني علي اخري وحاسس بجهر السنين.
لتغضب وهتفت..... يعني اني بجولك جوم نام وريح وانت تجولي حاسس بجهر دا ايه ده اني غلطانه من اساسه اني جيت جارك كت اسيبك احسن لتحاول ان تقوم شدها وكبلها وهتف.. انت ايه مابتصدجي اجول كلمه ترازيني بعشره.
صرخت.....انت اتخبلت جاي من بره تجول خناج للبيع الله دا ايه المرار ده مالك بيا عاد لتكون فاكر اني نسيتلك زعك فيا يوم الفرح و ايه زعلك ان خالي يجول اني سندك خايف لاخرج من تحت يدك وعايزني اجعدلك تذل فيا.
هتف...... انت مش راضيه تكتمي برضك ماهو طين عمال يتنحنح وعينه هتبظ اسكت اياك.
صرخت......بعد بلا حزن،،،. لاه ماهكتمش َماعتش هسكتلك شكران الطيبه ماهتسكتش ليك وتجول حاضر وطيب شكران جدك َوجد عشره زيك اوعي اكده والله اطين عيشتك  لتهب مبتعده انت كل شويه تيجي تزع فيا وعشان هبله اجطم واسكت جايب طبعك ده منين دا ايه المرار ده دا سعيد كان  هيبقي  الحنيه وناسها بس بختي..
ليقف وتتحول نظراته الي غضب حارق لترتعب لتهمس .....هو انجلب ليه اكده يا مري هيضربني والا ايه.. لتهتف ايه بتبصلي ليه اني مش خايفه منك والله انادي لخالي لو حطيت يدك عليا .
اقترب منها وشدها بعنف لتصرخ هتف..... اكن سعيد كان هيبقي حنين مش اكده دا حاجه حلوه جوي وهتنادي لخالك يعمل ايه يضربني والا يعلجني بالفلكه
لتهتف... انت اللي بتنرفزني وبعد بقه اني مش طيجاك ..
شدها وهتف .....انت عايزه ايه دلوك.
لتدمع عيونها لتهمس .....بطل بقه بتوجعني. 
تنهد واحس بنبره صوتها الطفوليه ليديرها ويشدها الي احضانه لتتململ فهتف بطلي بقه بطلي اهمدي.
لتخبطه.... مالكش صالح الله انا همشي العيشه عشان ولدي وعشان جهره مرة عمي ،،من اهنه ورايح مالكش صالح بيا واصحك تزعج والا تجرب ويا ريت تشفلك مجعد تاني ،،اني جاعده عشان ولدي ،بس انت خلاص..
هز راسه وحاوطها بيديه..... يا رب اعمل ايه يا رب تعبت الاجيها منين والا منين يا بت ارحميني بقه جطر شاطح وجافش..واشفلي مجعد تاني والله انجهر ... شدد عليها وهمس وحشتيني طيب اعمل ايه والله حاسس بجهر الدنيا.. ظل يتلمسها فتنهد ......طب خلاص عاد ..هكتم اهه واعملي مابدك بس بعاد لاه ..ماهتنيلش ازع تاني بس انت ماتجيبيش سيره المحروج ده..
لتدفعه بغضب .....انت بتجول علي خالي محروج..
رفع يده الي وجهه من الغيظ هتف ......يا رب الصبر يا رب الجلطه داخله عليا واني لسه صغير.. ليتنهد انت مخبوله.
صرخت....مش انت اللي جولت ايه جله ادبك دي.
صرخ..... بجول علي سي طين سعيد هشتم خالك ليه اني.
نظرت اليه بتزمر...... انت شفت اهو كداب وزعيت فيا تاني .. انت بتزع فيا ليه. والله ماهسكتلك .
رفع حواجبه....... يا مري دا بتخرج من جصه لجصه يا بت  بقه ايه ده ليتنهد .حاول ان يهدي نفسه ليجدها تاخذ المخده وتحدفها عليه يلا نام عندك وعدي الليله الغابزه دي.
ظل واقفا ينظر اليها والمخده في يده حدفها عليها لتهتف  انت ماعايزش الليله تعدي علي خير صوح.
هتف..... هتعدي ازاي وانت جالبه عفريت اكده.
نظرت اليه غاضبه واقتربت وخبطته.... ولما اني عفريت جاعد اهنه ليه والا اجولك روح للسنيوره اللي مكلبشه في جلبك روحلها تهدي اعصابك بدل ما كل شويه تاجي تجول يا خناج بدل ماتصالحني دا مرار بعد والله ماجعدالك فيها وهروح عند مرت عمي..
هتف....... يا مري اني هكمل مرار لحد ميته وسنيوره وطينه راحه فين دي ومهملاني اعض في الحيط .... وحشتني انكتم شالله تخلص عليك ....نظر اليها َو هيا تلملم اشياوها ليهمس طب ماني عايز اتهبب اصالح ماتجعدي اما اتسخمط علي ايامك.. اهدي يا طين ليتنهد ويذهب اليها وياخذ روبها التي ستلبسه لتهتف.... ايه سيب.
هتف.... طب خلاص عاد ماهزعش وهنكتم بطلي بقه ده كله عشان عشان كلمتين بجالنا ساعه بننحر بعض ليه. خلاص بقه حجك عليا دانت حبيبي والله واللي خد عجلي بطلي يا بت بقه.
نظرت اليه قاطبه ضحك .....والله زي العيال لما بتغضب اجبلك مصاصه اياك.
هتفت........برضك بتتريج ماهتبطلش انت .
اقترب مسرعا..... لاه والله هبطل هبطل اهوه ليضع يده علي فمه .
لتهتف .....كل ده عشان جولتلك ريح يعني الحج عليا اني خايفه.. لتصمت فجاه وتستدير  فشدها مسرعا لتقع في احضانه ليهتف.. خايفه عليا صوح.. جطمتيها ليه طيب هو حرام تخافي عالحزين جوزك.
هتفت.. لا ماخايفاش عليك اني ويلا روح نام. 
هتف.. عيوني دا حبيبي يؤمر شدها وحاوطها بيده ووقف ينظر اليها في المراه فهتف شايفه دول شايفه اللي حاضنها ده.... مني عينه حبيبه يكون رايج وراضي مني عينه يكون في حضنه وحابب رفع يده علي بطنها مني عيني ياجي يربطنا محبه َحنيه اشيلك في نن عيوني واشيله علي جلبي.
همست.......يعني ماهتكرهوش.
ليديرها.. اني برضك اكره حته من حبيبي داني عاشج وعاشج وواجع لشوشتي. رايد اجيب جورطه عيال كان يتحسس بطنها بحنيه.
لتهمس..... لاه مش عايزه.
رفع وجهها...... مش عايزه ايه يا جلب بدار.. لتتنهد همس...... طب هتفضلي اكده دا جلبي هيفضل موجوع اكده.
همست .......انت اللي وجعتني بالجامد وخلاص ماعتش عايزاك اني.
اقترب من وجهها يلفحها بانفاسه لتحترق..... ماعتيش عايزه حبيب بيعشق حبيبه يموت عليه ويتمناه العمر كله يتمناه حبيب وبس والله من غير خلف عاشج بخلف عاشج اني عاشج في كل حلاتي.
همست.....لاه انت بتضحك عليا عشان اجعد وماروحش لخالي و يديني لسعيد انت خايف من اكده بطل بقه.
تنهد..... طب ادعي علي سعيد اكتر من اكده لفين الواد زمانه هرسه جطر يا جلبي هعمل اكده ليه بس اذل نفسي ليه داني حاسس اني ناجص ابوس رجلك بس لو طلبتيها هعملها. شكران اني بحبك جوي بصيلي طيب .
هزت راسها ابتسم وقبل يديها همس والله هراضيكي بس حني عليا ليني لحبيبك يا جلبي والله جلبه وروحه.
رفعت عيونها له ليرجف قلبها كانت تريده بشده ولكن رعبها من ما فعله يقف بينهم لتهز راسها بغلب وتهتف...... مش عارفه.
ابتسم وهتف....... طب تصدجي دي حاجه كويسه ان حبيبي بطل يرفضني واني راضي باكده راضي ان جلبي علي الاجل مش عايز يرمح. شدها يحتضنها لتنام علي صدره هتف..... حاسس ان دنيتي بتنور واحده واحده بعد ما كت سواد في سواد.
همست.....يعني نسيت حبيبتك..
ضحك.... انا اجدر انسي حبيبي.
رفعت راسها وتقطب جبينها فضحك....يا بنتي اهمدي مابتصدجي مانت حبيبي ولا فيه حبيب غيرك يا جمر وحشتيني نفسي اخدك ونسافر نجطي ايام كيف اللي جضيناها علي البحر ايام ماتتنسيش لتتنهد. وتصمت هتف طب  حبيبي مش هيجولي حاجه..مش عايز حاجه 
لتتنهد وتهتف.. عايزه مانجه.
ليرفع حاجبيه.. نعم ياختي.
لتهتف ....ايه عايزه مانجه.
هتف.... تصدجي انك فصيله.. مستني تجولي بحبك بموت فيك لاه عايزه مانجه.
دفعته.....خلاص مش عايزه منك حاجه هكلم خالي يجبلي.
تنهد.. اني عارف اني علي بالك ماخش دنيا هخشها مشلول او مجلوط. لاه يا جلبي هجبلك الدنيا بحالها.. هريح انهارده وبكره من النجمه هجبلك
لتقطب.. لاه ماعايزاش بكره انت لو رايد تجبلي هتجبلي دلوك.
تنهد .....دلوك طب اريح هبابه..
ذهبت الي الفراش.... روح اني خلاص هنام وان شالله العيل ينط في وشه منجه البلد كلياتها مش عايزه منك حاجه ...اه اجي اطلب يجول تعبان والهانم كان بيتصرمح بيها طول الليل والنهار من غير تعب.
ظل ينظر اليها محصورا ..... طب اروح فين دلوك من مراري ده يا رب بحب هبله ليتنهد طب يا جلبي هنزل واجيب اللي عايزاه ليتحامل علي نفسه وينزل لتمر ساعات حتي انتصف الليل  ليعود ووجدها بعد عناء بعد ان نزل المركز وبحث عنها ليعود ويدخل المطبخ ويقطعها لها ويصعد بها فوجد زوجته نائمه كالملاك .اقترب وتنهد بغلب نمتي .
دخل وغير ملابسه َواقترب واندس بجوارها ووضع الطبق بجوارها واخذها في احضانه همس .....شكران جلبي جبتلك اللي طلبتيه.. لتتحرك وتحتضنه وتنام علي صدره .تنهد شكران اصحي يا عمري لتتململ في احضانه .هتف فوجي جبتلك المانجه فتحت عيونها فنظر اليها بحب فكان قريبا من وجهها همس..... جومي يا جلب بدار جبتلك اللي طلبتيه.
لتهمس بنعاس شديد.... جبت ايه.
همس ....الَمنجه..
لتغمض عينها هزها لتفتحهم جلبي جومي جطعتهالك اهه
لتهمس جبتلي عن حج..
همس ....ايو والله لفيت لما ورمت..
تململت بنعاس واقتربت منه وقبلته وهمست....مانحرمش منك وتنام مره اخري وتكلبش فيه وتتوه في النوم.
ابتسم علي فعلتها.. ولا يحرمني منك يا جلبي..اهو الكلمه دي ودت اي تعب جواتي كفايه انك في حضني راضيه ومبسوطه يا رب اهديها وجربها مني.
كانت نجيه تجلس وتحتضن ابنتها وتقبل راسها.. كت هموت يا بتي كت هتشدي نفسي مني.. اكده تجفي بيناتهم تخلعي جلبي اكده.
تنهدت.... ماحسيتش ياما والله كلامه فور جتتي وحرجلي دمي يجول ان اخوي مش راجل يجول اكده داني لو طولت اخلعله جلبه ياماي داني اخوي سيد الناس.
سمعت بدر..... انت اللي ست البلد والناس كلها يا غاليه اقترب وجلس وشدها اليه ..... حجك علي راسي حجك لو جعدت العمر كله اطيب خاطرك عاللي عملته َماهكفكيش.. اني غلطت في حجك اني كت وحش في حج الكل ورايد اتحجج للكل .قبل راسها رايدك تسامحيني يا بت ابوي اني جيت عليكي بس يمين بالله ماكت عايز أذيكي اني دماغي دونا عن الناس بتفكر لحالها بالله عليكي يا خيتي اني محروج .سامحيني.
نظرت اليه فبدر جامد وشديد لا يلين هكذا لتهمس ....ماتجولش اكده انت اخوي َكبيري وسندي ربنا يخليك لينا يا اخوي تنهد وقام لتهتف امه رايح فين دلوك.
تنهد .....خارج ..ياما.
هتفت..... وسايب عروستك يا ولدي.
همس بوجع.. عروستي..  خلاص ياما ماعتش حاجه هتفضل زي ما هيا في دنيه بدر ليتركهم والوجع يشق قلبه.
تنهدت امه .....الواد انجلب جلبي واجعني عليه اعمل ايه بس.
تنهدت اميمه.... كله ياما انجلب كلو تعب وجلبه تعب الدنيا تعبت الكل.
احتضنها بهيه..... بس احنا نجدر نرجع الحلو يا بتي لو عايزين.
هتفت اميمه.. ماعتش ينفع ياما انا موجوعه جوي.
احتضنها وتهمس.. امال وجفتي ليه جدام راجلك تحافظي عليه ماكتيش خايفه. هان عليكي نفسك يا بت جلبي ليه.. اسمعي لجلبك وسيبي عجلك. كرم بيحبك كرم خد الطلجه مكانك كان ممكن يموت كرم ساب ارضه لبدر عشانك كرم جعد جارك ينح زي النسوان ورايد يجعدلك يطيب خاطرك.
سمعا كرم..... جوليلها ياما جوليلها بدل ماهي جافشه ماعارفش اتلم عليها بجالي يومين جوليلها.
لتضحك بهيه.. ماني بجول اهه انت اللي مش ليك في النحنحه يا واد نعملك ايه.
اقترب والتصق بها لتبهت من بجاحته فهتف.... والله هيه بس تسيبني اتنحنح لما افطسها.
هبت.. ايه جله ادبك دي عيب اكده اختشي.
ضحك... طب براحه لساتك تعبانه هتهبي زي الوبور ليه اكده.
اقتربت وخبطته ....وبور في عينك اجعد بقه اجعد جار امي كل حالك ايه ده وتركتهم. صعدت ضحكت بهيه هتفت.... جوم جوم يا ولدي جوم واصبر بتي دماغها ناشفه بس طيبه جوم اتنحنح وزود وان ماجتش نحنحه هاتها صلبته مش مضررب بالنار يا واد
ضحك....... والله انت عسليه يا مرت عمي هجوم واتشجلب فوج بس ترضي ليقوم لزوجته.
وقف بدر يركن علي احد الاعمده منزويا كان قد لمح صبا في الشرفه فتواري ووقف يتاملها بعشق ودموعه تنزل ،،همس جلبي بينخلع يا واخده جلبي هموت حاسس بنفسي بيروح حجك عليا روحي وعيشي وافرحي وانسي بدر بهمه وحزنه وجرفه روحي وتنسعدي واجفلي عليا وعلي جرفي اني جرف يا جلب بدر لو طولت اداويكي واموت بعديها هتمني اموت والله .جلبي محروج هعيش من غيرك ازاي حاسس بعصره بتدعس جلبي ...من عمايلك ويدك وتستاهل يا بدر كانت دموعه تسيل بغزاره وعيونه تتامل حبيبته حتي دخلت ليمسك قلبه ويحس بكلبشه في صدره ودموعه تنهال انهارا.
قامت  بهيه وهيا تدعو لهم فخرجت احست بوجع في قلبها فبدر يقف وحيدا يركن علي احد الاعمده وملاَمحه تشع قهرا اقتربت لتتفاجاه وتلمح دموعه التي لم تراها ابدا  لتقترب وتحتضنه و..
يتبع...
لقراءة الفصل الثامن والثلاثون اضغط على : ( رواية ودق قلب الحجر الفصل الثامن والثلاثون )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية ودق قلب الحجر )
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-