رواية ودق قلب الحجر الحلقة الرابعة والأربعون 44 بقلم ميفو السلطان
رواية ودق قلب الحجر الجزء الرابع والأربعون 44 بقلم ميفو السلطان
رواية ودق قلب الحجر البارت الرابع والأربعون 44 بقلم ميفو السلطان
رواية ودق قلب الحجر الفصل الرابع والأربعون 44 بقلم ميفو السلطان |
رواية ودق قلب الحجر الفصل الرابع والأربعون 44 بقلم ميفو السلطان
..كان بدر وصبا َمقتربين بشكل حالم وهيا قد تاهت في كلامه اقترب وقبل انفها بهيام همس... صبا هتديني فرصه مش اكده كانت تائهه في عيونه شدها لتلتصق بصدره تحس بدقات قلبه وهو يسمع صرخات قلبها همس بعشق....مش مصدج..حبيبي موجود وعيونه رايده هتديني مش اكده يا جلبي كانت لا تنطق وتائهه معه ليحاوطها بيديه ويملس عليها لتذوب بين يديه همس جولي جولي يا جلب بدر هتديني جولي كانت اصابعه تجوب وجهها بلمساته َهمست بهيام.... اديك فرصه.
هتف..... ايوه هتديني حبيبي جلبه بيدج اهه وهيديني لتنظر اليه بهيام اقترب وانفاسه تلفح َوجهها لتتوه اكتر فهمس .....جولي يا جلب بدر اني مش هسيبك لو جيامتي جامت.
لتهَمس ....بدر
هتف.... عيونه و َجلبه والله جلبه وجدها ترفع يدها وتتلمس وجهه بهيام همس جلبي يا ناس والله ماعتش جادر اقترب وقبلها قبلات حانيه لتتوه وتتوه لينهال عليها ويتوها معا في وصله من العشق من رعبه لفقدانها َومن َوجعها لتصبح كالهلام بين يديه يتلقفها كما يشاء الا انه لم يتجاوز حتي لا يخسر ما حققه معها ليحَملها ويجلس ويضعها علي قدمه وهيا منكمشه مما فعلت وقد ادركت انها لو ابتعدت عنه ستموت اكثر ظل يمسد عليها ويقبل راسها ليهمس ......جلبي ممكن تبصيلي لتهز راسها خجلا وتنكمش في احضانه ليبتسم ويتنهد ..... اني بجولك اهه بدر هيفضل مستني تتراضي عارفه لو عمري كله هستني لو ماهلمسكيش بجيت حياتي هستني بس تبقي في حياتي منوره لتهز راسها .... لاه هتبقي وهفضل معاكي لحد مالشيب يحط والاجل ياجي وهتعيشي وهتتداوي .بدر هيخليها تنفع جربي طيب والله هينفع طب بصي هنعاود وانت معايا وسط الكل هيا فرصه اخيره لو َماجطعت حالي ليكي تبقي اعملي مابدالك.
لتننهد وتهمس..... هتجبني هنا تاني .
تنهد بغلب.. لو جدرتي تبعدي هجيبك. صفحه حكايات ميفو.
لتحس بوجع وتكلبش فيه ليتنهد وىهمس اني عايش غلب بس اجول ايه .ملس عليها..شوفي اهه حبيبك محاوطك ولا هيسيبك عايزه هناك تبعدي براحتك بس تكوني جدامي ماليه عيوني ..تنهدت ..خلاص يا جلبي هيا فرصه والله هموت روحي ،
تنهدت وسهمت ووضعت يدها علي قلبه مسكها وقبلها ،،،شوفي حبيبي من جواه رايدني حاسس بيه سيبهولي يا جلبي هسعده ،،تنهدت تنهيده كبيره ،،فهمست ،،وهنرجع لو مانفعش انا عارفه انه مش هينفع .
مسك وجهها ...بصيلي بيعيوني ،،يمين اتحاسب عليه هموت روحي لاجل ينفع ،،طرفت بعيونها وكمشت وجهها فابتسم وقبل انفها ... يلا بقه نجوم تحضري حاجتك ونعاود ماشي.. لتتنهد وتظل صامته ليقبل راسها ويقوم ويشدها ليهتف ويمسك يدها ويضعها علي قلبه عهد عليا لاخلي ده يداوي جلبك مابدر لما وعي انه عنده جلب طلع جلبه مليان العشج بالكفه والله بالكفه قبل راسها وتركها واقفه متخبطه ما بين حبها وعشقها له وما بين وجعها منه .ركبت صبا الطائره وهو بجوارها يحتضن يدها وسهمت كيف عادت وكيف كان احساسها ،نزلت دمعه من عيونها فاحس بها ملس علي يدها ،بخت كت مت يا جلبي جبل ماعمل فيكي اكده بس والله والله الفرح جاي صدجيني صدجي حبيبك ،،ركنت علي كتفه لاول مره واغمضت ،،ايه يا صبا ايه هتقدري تعيديها تاني هتقدري تركبي وتسيبي قلبك تاني بيقلك هعملك اللي تعوزيه هتقدري تسيبه ولا اراديا كلبشت في يده تنهد وعلم انها تفكر به فاحتضنها وقبل راسها وظل يتلمسها بحنان حتي اندست ونامت مطمئنه لا تفكر باي شئ ارادت ان تعيش لحظه سكون بين يديه.
********
دخل كرم باميمه دار الشواتفه لتنصدم فكان اخوته متجمعين عن بكره ابيهم وهناك وليمه كبيره معده حتي عمته جالسه وابنتها اقترب الاب.. نورتي دارك يا حبيبه نورتي الدنيا يا فرحه الجلوب يا جالبه الخير.
هتفت نبويه..... والله لو بعرف ازغرط كت زغرط يا بتي ليتجمع الجميع ويحتضنونها.
دخل عليهم صديق كرم لتنكمش اميمه...صفحه حمايات ميفو .. فهتف.. اني جاي اطيب خاطرك يا بت الناس كرم اخوي وواد عمي وجهرته عندي بالدنيا واللي عملتيه عشانه مايتاجلش بالمال اني محجوجلك ويا ريت تسمحيلي ادخل داركو بادبي والله ماهمسك بسوء واصل لتبتسم له ليحتضنها كرم ويقبل راسها .
جلس الجميع وتعد الوليمه ليمر الوقت بسعاده جلست العمه َتهتف.. طب يا كرم ربنا يفرحك بولد ياجي بس لازمن ولد احنا ماهنجبلش الا باكده.
نظر كرم وهتف ببرود.. واد ايه وبت ايه يا عمتي اميمه عندي بالدنيا قبل يدها مش اكده يا جلبي لتنظر اليه بحب
لتهتف العمه.. ايه ساكته يعني لو مش عاجبك جولي اللي يعجبه كتير.
نظرت اليها اميمه وتمسك يد كرم.. مش عاجبني ازاي يا عَمه.. دا كرم ده راجل يملا العين راجلي بالدنيا عندي لتنظر اليه بحب.. جلبي اللي بيدج والله.
همس.. لاه ماتبصليش اكده والله اهجَم عليكي اصرعك وسط الناس اني مفضوح وماهيهمنيش لتخجل وتنظر عمته اليه وتمصمص شفتيها فهيا كانت تحلم به لابنتها .
مر الوقت لياتي عبد الرحمن.. الغاليه نورت اقترب وسلم عليها ليتجه لكرم نورتو داركو يا واد عَمي الحمد لله انك وعيت للنعمه يا واد عمي احتضنه وهتف في اذنه.... كان لازمن تنجرص يا مسهوك عشان تعرف انك مكوي من جوا.
احتضنه كرم ليبتسم عبد الرحمن ويشدد عليه ابتعد وجلس الجميع في ألفه .
حل الليل واخذ كرم ز جته وصعد بها لتشهق فجاه فقد حملها .
هتفت.... ايه نزلني عيب اكده.
هتف .....بطلي اني عريس جديد لسه جلبي منور لازم ينشال اول دخلته .ليدخل لتشهق مما تري انزلها فالحجره اصبحت كبيره بها مقعد كبير وجلسه للتلفاز ومطبخ صغير جانبي وحَمام كانت كاستوديو صغير مجهز لتهتف ....ايه ده انت عملت ايه .
هتف.. عملت لجلبي مجعد لحاله عشان لما يحب حاجه يعملها لروحه..
لتستدير وتحتضنه وتشدد عليه .حاوطها وتلمسها بحنان همس .....مبسوطه يا جلب كرم
لتبتعد..... حوي حوي المجعد عامل زي بتوع البندر دا حلو جوي يا كرم بس ده اتكلف كتير جوي
اقترب وحاوطها.. بطلي عاد ماتتكلميش في فلوس المهم بسمه حبيبي وفرحتي بيه .
همست..... فرحان بيا صوح .
هتف..... يا لهوي فرحان دانا جلبي هينخلع من الفرحه حبيبي رايد وحابب ومبسوط لتقبله وتذهب تغير ملابسها لتخرج كانت تلبس فستانا جميلا يبرز جمالها اقترب واحتضنها وجلسا معا هتفت.... اعملك حاجه تشربها.
هتف ....اني عطشان جوي.
هتف ....طيب اجبلك ايه.
التصق بها وتلمس شفتيها.... ده عايز ده.
لتحمر خجلا وتهتف. بطل عاد جولنا ايه ماهتعملش جله ادب.
داعبها.. ليه طيب مش حبيببي راج خلاص.
هتفت..... اكده عايزه اكده الوعك شويه واياك تعمل جله ادب بجولك اهه.
تنهد.... يا غلبي وليه تلوعيني اني ناجص.
هتفت.. كرم جولنا ايه..
تنهد..... جولنا حاضر اجعد جنبك اكده وانت جمر ينفع يعني.
التصقت به وهتفت..... ماني في حضنك اهه عايز ايه تاني.
داعب جسدها وهتف..... عايز كل حاجه.
هتفت كرم...... وبعدين هتزعلني منك.
هتف.... اجول ايه حكم الجوي.. فتحا التلفاز وظلا يتكلمان حتي وقت متاخر وهيا تتابع الفيلم كان فيلم رومانسي وهيا في احضانه وتداعب صدره فهمس.... اميمه
همست... اممم
ليقول.. ارحمي جتتي اني ولعت وانت نازله لعب في صدري.
همست.... كرم بطل بقه.
هتف.. اني اللي ابطل.. ليه بتلعبي في طور يا بت ارحمي.
نظرت اليه بهيام.. كرم بطل انت بتاعي اعمل ما بدي َماتتكلمش والله ازعل منك
لتعود وتندس في احضانه.
هتف.. يا مري بتاعك وتعملي طب اني هعمل ميته.. داني محصور.. البت انهبلت وخلصت عليا.... قبل راسها ومسك يدها التي علي صدره يقبلها بحنان.. ليريحها بين يديه رفع َوجهها كان النعاس تغلغل داخلها لتهمس بحبك جوي.
احس بنبضات صدره ستنفحر قربها وقبلها بهيام ابتعد بصعوبه همست... كرم بطل جولت ماهتعملش حاجه هزعل منك.
همس.... طب اروح فين بين يدي اكده وماهعملش .
همست..... ايوه هزعل بطل هلوعك الاول.
ضحك... جصدك تجهريني الاول طب ليه ماحبيبي بين يدي رايد.
همست.. تؤ تؤ تؤ
هتف .....لاه رايد اهه ودايبه ول جربت ماهتجوليش لاه ارضي يا جلبي حبيبك والع.
همست.... كرم
...هتف..... روحه وعيونه.
همست.. بطل مش جادره هزعل الصبح والله.
هتف ....طب نشوف دلوك ونراضي جلبي الصبح الا انا خلاص حاسس اني هنجلط.
همست... اخص عليك عايز تزعلني..
تنهد وشدها اليه ليهمس ......لاه يا جلبي ماهزعلكيش انحصر اني عادي لتمد يدها تداعب صدره مره اخري فهتف...و َماله يا جلبي العبي العبي طور عادي هتحمل ماني ماشفتش ربايه وعملت ده كله في حالي لتظل هكذا حتي نامت بين يديه سعيده تنهد واحتضنها.. المهَم انك في حضني وراضيه ده بالدنيا يا جلب كرم.
***********
دخل بدار علي شكران ومعه صينيه كبيره مليئه بفواكه كثير ليس اوانها لتنظر اليه وتقول ايه ده كله .
هتف.. ماهو انت كل يوم عايزه فاكهه شكل جولت ألفلف عليهم كلهم واللي لجيته جبته.
ابتسمت بخجل َونظر اليه بحب.. اقترب ووضع الصينيه وهتف.. ايه مافيش حتي شكرا يا مري.
لتبتسم وتقترب منه تشير اليه ان ينزل انحني لتشب وتقبل خده وتقف تفرك في يدها وهو لم يتحرك مازال منحنيا نظر اليها وتنهد لتهمس ....تسلملي يا واد عمي.
ابتسم واقترب منها وشدها.. لاه واد عمك ايه اني بدار جلب شكران ليهتف اني اييييه
همست بخجل .....بدار.
هتف.. بدار ايييه.
همست.... جلب.. جلب شكران.
رفع وجهها همس.... صحيح يا شكران اني جلبك لسه بعد كل ده .هزت راسها بخجل ليقول طب جلبي هيتراضي امتي اني تعبت بنام جنبك زي اللوح. واصحي الصبح ادور علي فاكهه ماعتش بعمل حاجه تانيه هجلب فكهاني كمان شويه لتتنهد احتضنها وهتف خايفه من ايه بس ماخلاص مش حبيبي مصدقجني
همست.... مصدجه ايه .
رفع وجهها ونظر اليها بهيام... ان بدار عاشج لشوشته وغرج فيه لتطرق خجلا همس لاه بالله عليكي خليكي بصالي وجولي مصدجه.. تنهدت َوهزت راسها فهمس يعني حاسه بناري اللي هتخلص عليا.
همست..... حاسه.
اقترب والتصق بها ليقول..... طب ماترحميني وتطفيها بقه.
هتفت.... لاه شويه اكده.
قبل وجنتها.. لحد ميته طيب نفسي اخدك في حضني يا شكران بجالي كتير ماخدتكيش في حضني..
لتتنهد وتهتف طب خلاص هتاخدني في حضنك انهارده. شدها بجد والنبي ههيص انهارده
خبطته ....انت ايه مفيش في دماغك الا جله الحيا اختشي.
هتف...... اه مافيش هكدب يعني دا حتي مبطلينها من زمان.
هتفت.... بطل يا كداب ماني كت معاك لما السنيوره كت هنا.
تنهد.... اه كتي معايا في حضني ووحشاني كتي معايا غصب وجلبك بيتمزع احس بالخجل من نفسه وبتعد وجلس ويحني راسه لتتنهد وتقترب منه وتلمس راسه شدها وضع راسه في صدرها لتظل محتضنته تملس علي شعره رفع عيونه لتجدها تلمع همس.... اني ازاي كت وحش اكده ازاي يا جلبي حاسس اني ماستحجكيش بس ماجدرش ابعد عايزك الف مره بس اللي عملته صعب ورايد اداويكي وخابر اني مهما عملت ماهكفرش اللي عملته شكران اني هفضل عمري كله خزيان من عمايلي بس والله بعشجك..
تنهدت وجلست علي قدمه تحاوطه همست..... تصدج اني حاسه بوجعك وندمك ده ودخل حلبي وعشان اكده اني رايده جلب حبيبي يداويني الف مره.
ابتسم يعني هتسامحيني هتديني فرصه يا شكران..
احتضنته وهتفت.... هديك يا جلب شكران طالما ده دج خلاص واللي جواه لان لتضع يدها علي قلبه مش ده دج برضك.
احتضنها بقوه وهمس ....ده دج وعشج وطاح وماعتش جادر يسكت ماكتش اصدج اني احب اكده.
هتفت بدلع..... ليه مانت حبيت الاول مش جولت اكده.
هتف.... والله ماحصل ولا شفت حب الا علي يدك. دكها ماكنش حب ممكن كان اعجاب اي حاجه وكت عيل صغير. وجعتني اني ازاي بدار العابد ما ينحبش وينهمل اكده وكرهت صنف النسوان من كبري وغروري اني واخوي اتربينا غلط بالذات بدر. بدر بعد ابوي ما مات كبر نفسه جبل الاوان. كبرني معاه كان دايما يغرز جواتي انت كبير ماحدش يتحكم فيك انت كتير عالخلج عشان ماحدش يجهرنا ولا يجرب منينا كت اكتم جواتي و مشاعري لو وعيتلها. اه والله انما انت كان جربك ليا دوا بيسيح الحجر اللي جواتي كت بجعد ابصلك واسرح وجلبي ينهشني وارجع اكل حالي ببصلك ليه ماعرفش اني عشجان واني مش داري لما جررت العب عليكي وعشت معاكي احلي ايام جولت لاه ده مش لعب اني رايد الجمال ده بس كان لسه الكبر ما راحش ولا اتعالجت انت جيتي عالجتي بدار العابد من رمحه َوجسوته َوكبره. انت جيبتي اللين بدنيته الحلوه تملس علي جلبي انت رجعتي ليا انفاس كت ماتت جلبي رجع ليه روح بتحس بعد ما كت حجاره حاشفه ناشفه توجع وتجرح جرحتك يا عمري وهفضل عمري كله ندمان اداوي جلب حبيبي مش حبيبي برضك..
نظرت اليه بحب واندفعت تحتضنه وتشده اليها بعشق لتهمس.. حبيبك بس دا حبيبك وجلبك وكل ماليك.
اقترب وهام معها لتتراخي بين يديه محبه هعشقه همس ....طب حبيبك رايد حبيبه هتجوليله لاه وتحصريه..
همست..... خدني في حضنك يا جلب شكران.
حملها وهَمس..... حضني بس طب عشان خاطر حبيبك اراحها لتندفع َتكلبش فيه.. ماتبقاش طماع بقه واحده واحده.
تنهد وشدها اليه لتندس في احضانه....هتف.... واني ماهنطجش والله اللي تعمليه بس تبقي راضيه.
همست....رضيه يا جلب شكران..شكران حست بحبيبها وحست انه خلاص ماهيعاودش لرمحته تاني ،خدني في حضنك لاجل انام لاول مره مش خايفه ،،نظرت اليه بعشق ،،بدار اني ماعتش خايفه ورايده حضنك يحاوطني رايده احس ان شكران ليها سند وضهر ماحد هيهوب ناحيتها حسسني بحضنك يا جلبي ان اخيرا شكران مابجتش غلبانه وبيتمرط تفسها لاه ليها حبيب راجل يحوش عنها اني وعيت لده ورايداه والله رايداه . اني نايمه بحضنك ماعايزاش حاجه تاني عايزه بدار وحضن بدار يبقي راجلي ،،شايفاك حبيبي والله شايفاك زحساك بتجطع حالك ولو رفضت اكده اموت ..ماني مت مره ماهتحملش ابعد وعشجك جوات عيونك خدت جلبي .مسكت وجهه وقبلت عيونه ،،خدت جلبي زمان واه وجعتني بس دلوك خدت جلبي وادتني اماني ،المره لما تامن تغمض وتنام وتندس في حضن حبيبها عايزه تبقي ضلعه ماتسيبهوش ..بتجولي حاسه البصه في عيونك عشج ويدي علي جلبك صرخه حب وعيت يا جلبي وهسامح وهدي فرص الدنيا لمعه عيونك ماهياش هينه وراجلي ماهواش جليل ارفضه ازاي دا حتي ابقي جاحده ،،شكران الطيبه رايده جلب حبيبها اللي بيشع عشج ،،نزلت علي قلبه قبلته وهنست ،،هنداوي يا جلب بدار وهنعمل احلي عيله وياجي عيلي يلاجي امه عشجانه ابوه ولا يوم تزعل ولا يوم ترمح مالحبيب وعي وعرف وبيدي وبيكب عشج ،،انت عشجي اللي حلمت بيه انت روحي اللي اتردتلي .
دمعت عينه واعتصرها وهمس واني ماعتش عايز حاجه يمين الله جولتك دي دخلت علي جلبي فلجتها فرحه وهنا
احتضنها بسعاده انه وضع قدمه علي اول الطريق للرجوع لقلبها
يتبع...
لقراءة الفصل الخامس والأربعون اضغط على : ( رواية ودق قلب الحجر الفصل الخامس والأربعون )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية ودق قلب الحجر )