رواية جليلة والعقرب الفصل التاسع 9 بقلم شروق خالد

رواية جليلة والعقرب الحلقة التاسعة 9 بقلم شروق خالد
رواية جليلة والعقرب الجزء التاسع 9 بقلم شروق خالد
رواية جليلة والعقرب البارت التاسع 9 بقلم شروق خالد
رواية جليلة والعقرب الفصل التاسع 9 بقلم شروق خالد

رواية جليلة والعقرب الفصل التاسع 9 بقلم شروق خالد

جليله.. هي تقوم في الصباح الباكر وتذهب الى ارضها لتمارس حياتها في الارض لجلب بعد المال من بيع الخضار والعوده الى الدار مره اخرى 
مراد وهو في  البوكس يراها في الارض يغضب جدا ويذهب اليها
 ممكن اعرف انت بتعملي ايه هنا وايه اللي طلعك من البيت اساسا وانا مش راجل   واقدر اصرف عليك 
ولا انتي شايفاني قليله ادي لك كل حاجه بتتحدني فيها انا عايزه افهم 
جليله وهي تقوم من الارض وترميه الملوخيه في الارض وتصرخ فيه وتقول له 
بقول لك ايه يا مراد احنا لغايه دلوقتي قرينا فتحتنا بس يعني انت مش هيتحكم فيها مصروف انا هجيبه بنفسي لما ابقى في بيتك وعلى ذمتك وبتحكم فيها براحتك اذا كنت اطلع من البيت ولا ما اطلعش لكن انا دلوقتي لسه في بيت ابويا يا دوب فاتحه واذا كان مش عاجبك الكلام مفضها سيره وكل واحد فينا يروح لحاله 
شروق خالد 
مراد وهو يغضب منها ويمسكها بشده من يدها   خلاص يا  جليله انا جبت اخري منك مش انا قلت لابوك اخر الشهر لكن لا انا هكتب كتاب عليك دلوقتي اشوف انا ولا انت يا جليله عشان اشوفك تبقى  تعانديني ولا لا 
شروق خالد 
جلال وهو يراهم وهم يتخانقوا مع بعض ينزل من الحصان بتاعه ويذهب اليها ويقول يخوف عليها ملكك يا جليله في في ايه يا باشا في حاجه معك قل لي 
شروق خالد 
مراد وهو ينظر اليه بكره  وانت مين كمان علي شان  تتكلم معايا غور من وشي مش ناقصاك انت كمان مش فاهم مصيبه اللي انا فيها دي
شروق خالد 
 جليله وهي تذهب مع مراد بصمت خاف من  ان يشد معها ومع  جلال وتحصل مصيبه بسببها هي
 جلال ويذهب خلفها يا جليله عملت ايه من نصيبي كل ما بتخلصش خليك اتورطت مع الحكومه 
ومراد وهو ينظر اليه ويريد ان يرجع مره اخرى ويفرتك راسه بالسلاح اللي معاه
 جليله وهي تدوس علي يده  يلا بينا خلينا نمشي من هنا مش ناقصه مشاكل مش كفايه كل يوم ببقى في مشكله شكل
 مراد المراه دي المشكله بتاعتي  انا اللي هحلها بنفسي طب يلا
 تذهب جليله الى السياره وهي نفسها تولع فيه هو اللي بيتحكموا فيها تصرفاتها عشتها وفي كل حاجه ولا كانها طفل صغير عايزه حد واصي عليها
 يذهب مراد الي بيت فتحي 
  ويدخل وهو متعصب جدا ويقول لفتحي بصوت كل عصبيه ويذهب في الاوضه رايح جاي وهو يقول بغضب عاجبك يا عم اللي عاملاه يعني ايه تبقى مقريه 
 فتحتها امبارح اروح النهارده  الاقيها قاعده وسط الارض وسط الشغاله في الارض يرضيك يا عم الكلام ده وانا مش راجل ومالي عينها
 فتحي ينظر اليها ويقول يا ابني انت لسه فتحتك بس يا ابني عليها لسه لما تبقى في بيتك ابقى بتحكم فيها زي ما انت عايز 
مراد  هو كلام اكيد يا عمي اخر كلام عندك انت وهي لما تبقى على عصمتي اقدر اتحكم فيها تمام يا عم
 ويخرج بسرعه من المنزل 
في منزل جلال يدخل وهو متعصب جدا ويصرخ على الغفير بتاعه
ياتي الغفير وهو خايف منه ومن عصبيته  الذايده  ويقول بخوف نعم يا جلال بيه
جلال اسمع يا ولد انا عايزك تروح تشوف ايه اللي  يحصل في بيت جليله او ايه حكايه الضابط اللي جاي البلد ده جديد وليه متحكم فيها كده وعارف لو ما جبتليش الخبر اكيد النهارده هكون قاطع خبرك يا ولد المركوب غور من وشه بسرعه عايزك تجيب لي الاخبار كلها 
شروق خالد 
يخرج الغفير حمدان بسرعه من دوار جلال وهو خايف جدا استرها يا رب عملت لك عليا مش كفايه الدنيا كلها قالبه في وشي 
احمد وهو  يبكي على فراقه ليه جليله ليه كده بس يا فتحيه تعملي فيه العماله تخليني ابعد عنها واقول لها ان هي اختي انا في حياتي ما حبيت حد قد ما حبيتها هي وكنت بعتبرك امي وكان نفسي انتي تخطبي جليله ليه وتكوني معايا 
لا   انت كده  ضمرتي كل حاجه كان نفسي فيها    وخلتيني  اقول قدام اهلا اهل البلد كلها دي ان انا شايفها ان هي اختي وبس اقول ايه بس فيك يا فتحيه انت ومنير دمرتو حياتي كلها
شروق خالد 
 بعد مده يدخل مراد المنزل عند فتحي وهو  والماذون واثنين من عساكر شهود ويقول لفتحي خلاص يا عم كل حاجه على كده هتبقى زي ما انت عايز وجليله من النهارده لازم تكون مراتي كلام في الموضوع ده
 الماذون اهو  وكل طلباتهم مجابه زي ما وعدتك هعمل ليها احلى فرح وسط البلد كلها واخلي البلد كلها تحكي وتتحاكه عليا لكن من دلوقتي انتي  لازم  تكون على ذمتي عشان اعرف اتكلم معاها واتحكم في تصرفاتها كويس
 جليله تخرج من اوضه وتصرح فيه بقول لك ايه يا مراد مش عايزه تتحكم فيا من دلوقتي لا انت قلت اخر الشهر الفرح وكتبت الكتاب انا مش هعمل كتب كتاب النهارده وانت اخر كلام عندي عاجبك مش عاجبك مع السلامه وانا هقعد اصرف على اهلي وهنزل الارض وهشتغل فيها واصرف على نفسي وعلى اهلي ومستحيل اخذ حاجه منك وعلى فكره برده بعد الجواز هفضل برده اشتغل واصرف عليهم 
شروق خالد 
فتحي وهو ينظر اليها بقله حيه من عجزه كل مش قادر  يتصرف ولا يقول  اي كلمه في الموضوع دي تاني
 مراد .. ويقول بغضب اقعد يا شيخ اكتب الكتاب دلوقتي وكلام في الموضوع ده مش غايز جيت اخر كلام عندي كتب كتابنا النهارده   
 جليله وهي تحاول ان تعارض كلامه
الام   خلاص يا بنت وفرت ايه النهارده من اخر الشهر هي كلها 15 يوم وهيكون الفرح ما فرحتش كثير يعني اهدي يا بنت وخلي الموضوع دي يعدي على خير ما شايفاش ابوك وكل ما له يعمل حاجه خلي الموضوع ده تعدي وبعدين يبقى لنا كلام ثاني فيه
 جليله وهي تنظر الى امها بس يا امي لو كتب كتابه دلوقتي هيتحكم فيا مش هقدر اقول كلمه بعد كده وهو بيعمل كده وهو عايز يتحكم فيا هو مين دلوقتي 
في الخارج  ينظر الغفير  يمين وشمال وينظر الي بيت فتحي ويذهب وينظر اليهم 
 بسمع  الغفير  ويذهب الى منزل العقرب وهو خايف جدا من اللي هيقولوا لي يدخل وهو ياخذ نفس بسرعه ويصرح بعلم صوته يا جلال به يا جلال بيه الحق جليله دلوقتي بتتجوز من الضابط الجديد اللي جي في البلد يا باشا 
العقرب وهو يقوم ويقول بغضب مستحيل ده يحصل ابدا جليله خط احمر 
واي حاجه تخص العقرب  مستحيل  حد ياخدها منه هيكون علي موته  جليله ل 
 العقرب وبس مستحيل اخلي حد ياخدها مني اجهز  انت والغفر وجهز السلاح تعالى بسرعه خلينا نمنع الموضوع دي قبل ما يحصل والا والله ليكون موتكم كلياتكم
يتم عقد قران جليله ومراد  
جليله..تنظر اليه بغضب انت كده مبسوط  انك كتب الكتاب وتتحكم فبه صح بس ده بعدك يا مراد باشا 
مراد ...ينظر اليها ويضحك  وينظر الي  فتحي بعد اذنك يا عمي اتكلم معاها في الاوضه  جوه 
فتحي ...برحتك يا ولدي
جليله..بغضب قول اللي انت عايزه هنا ليه عايز ندخل جو لا يكون الكلام  مش عاجبك 
مراد يقوم ويحمل جليله علي كتفه ويدخل بيها الاوضه 
جليله...اااااااه نزلني هو انت بتشيل شوال بصل يا جدع انت 
مراد يرميها علي السرير  ويذهب ويعلق الباب وينظر اليها
جليله..تقوم بغضب  اللي اللي انت عملته ده انت مجنون  أوري من وشي اذاي دلوقتي  جمب ابوي اقول ايه
مراد...ينظر اليها ويشدها من يدها وبسرعه البرق يلتهم شفايفها  بشوف وحب 
جليله تنظر اليه بصدمه  وتضربه في صدره وتحاول ان تبعد عنه
مراد. يمسك يدها ويضعها  حلف ظهرها ويحاول ان يهديها بعد مده يبعده عنها 
ويقول بحب
جليله  انا بحبك اذاي وامتا معرفش انا عمري ما حبيت حد ولا كونت بحب ولا هحب حد قد ما حبيتك انتي اول بت قلبي  يدق ليها بلشكك  ده
 ويضع يده علي الطرحه  ويبعدها عنها ويقك شعرها ينزل بشكل  جميل علي ظهرها 
مراد...بحب يضمها ليه انتي عمري يا جليله
جليله..تبعده عنه وتحاول ان تلم شعرها بسرعه 
مراد...سبيه يا جليله  انا دلوقتي  جوزك  ماتخبيش  حاجه عني 
جليله..بغضب  بس انت اتجوزتي  علي شات تتحكم فيا صح 
مراد...يمسك وشها بيده لا انا اتجوزتك علي شان من يوم ما شفتك وانا نفسي اذوق الفريز ده ويمشي  يده علي شفايفها  
جليله...وشها يحمر من الكسوف  وتضع يدها عليه 
مراد...جليله  انا هسافر انهارده  علي شان احيب اهلي مش قادر اتحمل اكتير من كده انا بحبك  ويضمها اليه مره اخره
يهمس لها في اذنها ويقول لها بحب انها سافر واجيب اهل بسرعه وهاجي عشان خاطر نعمل الفرح بتاعنا في اقرب وقت انا مش مستحمل انك تبعدي عني لحظه واحده انا من يوم ما شفتك وانا هتجنن عليك مش عارف ربنا اداني زي الصبر لغايه اللحظه دي
جليله وهي تحاول ان تبعد عن حضنه وتقول لهم كسوف ابعد يا مراد لحد يشوفنا ولا ماما تدخل علينا تقول علينا ايه
مراد وهو يضحك ويضم معها الى صدره بشده اياك يا جليله دي اول واخر مره تحاولي تبعدي فيها عن حضني وايه يعني لما امي تدخل يا  بت انتي  مراتي انا مش شقتك من الشارع
شروق خالد 
جليله وهي تضحك عليه وعلى كلامه يلا بقى خلينا نخرج يا بابا وماما يفتكرونا بنعمل حاجه
مراد وهو يضحك عليها ويفتكرونا واحنا بنعمل حاجه غلط ولا حرام ده احنا متجوزين  علي سنه الله ورسوله ولا انت حلا  لحقت تنسي
فجاه يسمعوا صوت زحمه في الخارج وعراك
 يبعد مراد عن جليله 
جليله وهي تقول بخوف اللي بيحصل بره ده انا خايفه قوي ويكون جلال عرف حاجه ده ممكن يقلب الدنيا علينا 
مراد وهو يقول بغضب ويمسك وش جليله بين يديه ايه هي اللي يقلب الدنيا هو انا اخذت حاجه مني 
يخرج مراد بسرعه 
جليله وهي تجري عليه وتمسكه من يده ارجوك يا مراد ما تعملش اي حاجه في لحظه التهور وبعدين يندموا عليها اذا ما كانش عشان خاطري ولا عشان خاطرك عشان خاطر بابا وماما الناس الغلابه دي مش ناقصه بهدله 
وجلال راجل ظالم المفتري وممكن يعمل اي حاجه
مراد وهو هيمسك يدها ويقول لها  حب وقوه ما تخافيش طول ما انا معاكي يا  جليله ما حدش يقدر يقرب عليك انا عايز اشوف البنت القويه اللي كانت دايما توقف في وش الكل ما فيش واحد زي البني ادم المتخلف بالرجل ده والكلمه واحده يخوفك انا عايزك انت اللي تقفوا في وشه مش انا وانك انت اللي تجيبي حقك مش انا انا ممكن اكون النهارده معاك وممكن بكرهش موجود
شروق خالد 
جليله وهي تقول بخوف وهي ترتعش على فكره يا مراد انا ضعيفه جدا بس بعمل كده ده كله عشان خاطر اي حاجه بخاف من الناس وبعمل ده كله والدوشه دي كل اللي انت شايفها عشان ابان قويه وما حدش يكسرني ولا يكسر ابويا ولا امي
طول ما انت معايا وافتخر اكون قويه انا من يوم ما عرفتها وانا قويه بيك عايزاك تفضل دايما في ظهري وسند ليا وقت الشده الان مش عايزه اي لحظه طلع مني انا صدقت من لقيتك
مراد  ينظر اليها ويضمها الى حضنه ويقول لها بحب ما تخافيش وانا هتعامل معاه زي ما هو عايز بالضبط
يخرج له 
مراد ويقول له وهو يضع يده في جيب البنطلون بتاعه ايه في يا جلال ايه الناس دي كلها اللي انت جايبها وانت داخل معركه ولا حاجه
جلال وهو ينزل من على الحصان بتاعه ويقول له بصوت عالي انا عايز اعرف انت بتعمل ايه هنا في بيت جليله وايه اللي انا سمعته ده
مراد  بتسم هو ممنوع حد يزور حد ولا ايه ولو قال القانون دي عندكم في البلد ان ممنوع حاط يزور اي حد فانا اسف يا سيدي
انا كنت جايه ازور عمي فتحي الراجل الطيب الغلبان ده وماشي على طول يعني ما عملتش حاجه غلط ولا حرام ولا انت في حاجه في دماغك ولا حد يكون وصل لك حاجه غلط في البلد دي
جلال هو ينظر الى الغفير بتاعه ويدوس على يده ويغمض عينيه وينظر الى مراد مره اخرى لا ابدا يا باشا ده انا بس سمعته صوت زحمه في بيت عمي فتحي فقلت اجي اشوف ايه عشان خاطر راجل تعبان ما فيش حد معاهم ولا في راجل معاهم في البيت فحبيت اقف معاهم لو لو كان في اي حاجه غير كده يبقاش اهلا وسهلا بيك في اي وقت واي بيت في البلد تنوره وانت بوجودك
مراد وهو ينظر الى فتحي ويشاور له براسه مع السلامه يا عم فتحي وباجي اشوفك بكره ان شاء الله ولو عزت اي حاجه انا تحت امرك وهعدي عليك يا راجل يا طيب سلام يا ام جليله سلام يا جليله ولو عزته اي حاجه انا تحت امركم
فتح وهو يضع يده على قلبه خوفا من العقرب  وعمايله وقلب الظالم 
مع السلامه يا ولدي وربنا يبارك فيك ويديك الصحه انت واهلك وناسك كلهم على السؤال ديتك
ام جليله وهي تبتسم بفرحه ان ما فيش مشكله حصلت 
جلال ينظر الي مراد و جليله ويقول 
يتبع...
لقراءة الفصل العاشر اضغط على : ( رواية جليلة والعقرب الفصل العاشر )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية جليلة والعقرب )
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-