رواية انت قدري الحلقة الثامنة عشر 18 بقلم رحاب القاضي
رواية انت قدري الجزء الثامن عشر 18 بقلم رحاب القاضي
رواية انت قدري البارت الثامن عشر 18 بقلم رحاب القاضي
رواية انت قدري الفصل الثامن عشر 18 بقلم رحاب القاضي |
رواية انت قدري الفصل الثامن عشر 18 بقلم رحاب القاضي
ــــــــــــــــــ
_رجعت ريم البيت بتاعها هي وممدوح ولقيت باباهت قاعد في الصاله بيقرأ قرآن ابتسمت وقتدت قصاده، وهو قفل المصحف وقالها...
رشاد
في ايه يا ريم؟..
ريم بهدوء
هو انا ممكن احضنك يا.. يا بابا...
قام رشاد واخدها في حضنه وقالها
من غير ما تستأذني يا حبيبة ابوكي، عارفه يا ريم انا عمري ما كنت اتخيل انك تبقي شبه امك اووي كده ده انتي كأنك نسخه منها..
ريم بعدت عنه وقالت
كنت بتحبها؟..
رشاد ابتسم بشرود وقال
عمري ما حبيت غيرها كنت ديما بقول ازاي كل اللي جوايا ليها بيتوصف بكلمه واحده واني اقولها بحبك وخلاص، عمري ما حسيت ان كلمة بحبك دي كانز قليله عليها...
رفعت ريم رجليها علي الكنبه وقالت
قولي قولي هي كمان كانت بتحبك؟..
رشاد بثقه
جدا واقولك بقي كنت اعرف هي بتحبني ازاي؟..
ريم بحماس
ازاي قولي قول؟..
رشاد بهدوء
عمري في مره ما كنت زعلان الا وحست بيا من قبل ما اتكلم ولما كنت بسألها عرفت اني مدايق وزاي تقولي مدام قلوبنا اتقابلت وحبو بعض يبقي هما اللي هيخلونا ديما نحس ببعض من غير ما نتكلم..
ريم بحزن
بابا هو انت عمرك قبل طلقت ماما؟..
رشاد
ايه السؤال ده يعني ايه عمري طلقتها؟..
ريم
يعني جيت في مرن وقولتلها انتي طالق ولا لا حتي لو كانت هي اللي قالتلها..
ضحك رشاد وقال
هههههههه الله يحظك يا ريم..
ريم بصتله بقرف وقالت بصوت واطي
الله يحظك؟! ده انت ترجع تختفي احسن..
ضربها علي راسها وقالها
سمعتك يا جزمه، وبعدين امك كانت طيبه زيك كده كل ما تزعل مني ما تقولش غير طلقني بس كنت بضحك عليها عشان عارف ان الكلمه بتتقال من ورا قلبها وبتكون مستنيه اتمسك بيها عشان تحس اني بحبها، وكانت لما تقول الكلمه دي بحس اني مقصر معاها وانها بدأت تحس اني مش بحبها ومحتاجه تعرف اد ايه بحبها..
ريم
هييييح اما قصه عبره بصحيح، اهو انت كده بتحبها مش زي اللي ما صدق وطلقني..
رشاد
ده اللي هو مين؟..
ريم بقلق
يعني هيكون مين يا ابو ممدوح الاوزعه اللي كنت متجوزاااه..
رشاد بحده.
لا اسم الله علي طول امك يا بت الجزمه، انتي اطلقتي يخربيت امك..
ريم بخوف
كل ده شتيمه في الحجه الله يرحمها مش كانت الحب الحب الشوق الشوق من شويه..
بصلها رشاد وحاول يكون هادي وقال
طلقك من نفسه ولا انتي اللي طلبتي منه؟..
ريم
لا عيب عليك انا اللي طلبت طبعا..
رشاد بغيظ
طلبك عزرائيل اليوم قبل بكره يا بعيده..
ريم بحده
بابا لو سمحت اللي حصل حصل وانا بقيت مطلقه واخيرا اطلقت علي رأي شرين..
رشاد
مين شرين دي؟..
ريم
لا انت مختفي مش كنت ميت معقول ما تعرفش شرين طليقة الخازوق حسام حبيب..
رشاد
مين ده كمان؟..
ريم
اللي كان جوز شرين، بص هحكيلك هو حبها وهي قالت حبه جنه بعيد خزوقها فقالت ايه خاينين يا عين ما تبكيش فرجعلها راحت قالت خلو اللي يغير مننا يجي ويعمل زينا فطلقها وعمل هو اغنيه بقي المره دي وانا مش فاكره اسمها عشان مش بحبه الواد النضيف اووي وابيض ده وانا مش بحب الولاد البيضه..
رشاد حط ايده علي راسه وقال
اسكتي ايه يا بنتي بالعه راديو، قوليلي اطلقتي ليه؟..
ريم
بص هقولك...
رشاد
قبل ما تحكي قوليلي المهم من غير رغي وكلام تافه كتير..
ريم
انا وش ذلك يا ابو ممدوح، المهم هو لما روحت هناك كان نايم وصحي لما انا دخلت وقالي قرارك ايه انا كنت هعمل مقدمه حلوه واعتذرله والله ونبدأ من جديد لقيته كسفني وقالي قرارك ايه، روحت اتعصبت وقولتله طلقني قام ابن الوارمه مطلقني بس انا مش زعلانه اهو خلصت من همه ومن تحكماته..
رشاد بضيق
هي لعبه دي حياتك واللي حصل ده كان موضوع مهم يخص مستقبلك ولازم كنتي تحكمي عقلك شويه..
ريم
يا بابا بقولك قولتله طلقني قام مطلقني علي طول الواد ما صدق..
رشاد
عشان زعلان منك والموضوع ما كانش محتاج دلع وتقل، سألك قرارك ايه كلمه واحده ايوه عايزه اكمل معاك او مش عايزه اكمل معاك، والراجل عنده احساس برضو مش تلاجه..
ريم
نعممم عنده ايه ده عنده شاي وسكر مكان احساسه يا حج..
رشاد
يعني انتي مش زعلانه انه خلاص حياتك معاه خلصت لحد كده..
_ وكأنها فاقت دلوقتي علي حقيقة انها اطلقت خلاص مش هتكون معاه تاني مش هتشوفه ولا تتكلم معاه، اتملت عيونها دموع وقالت..
ريم
هو احساس وحش بس انا ما كنتش بحبه...
رشاد بحزن
مش كل اللي بيقوله عقلك صح، مش كل حاجه نعاند فيها يا ريم، وبلاش نعاند في مشاعرنا بالذاات لان ما حدش هيتوجع غيرك، انتي بتحبيه بس انتي واهمه نفسك انه لا مش بتحبيه عشان متدايقه منه، دماغك فعلا زي الاطفال...
ريم بحزن
عادي يعني ما انا لو اتذنقت وحبيت ارجعله هطلع حامل وهو هيرجعني..
ابتسم رشاد وقال
انتي حامل يا ريم..
ريم
لا بس ده اللي هيحصل زي ما بيحصل في الروايات اللي بقرأها...
رشاد بنفاذ صبر
ادخلي نامي يا ريم انا ايه اللي خلاني اظهر في وشك، ما موتش من ولاد عمك بس هموت مشلول منك...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_ وفي شقة طارق اللي قاعده فيها رباب..
دخل طارق وكانت الشقه هاديه جداً، فضل يدور علي رباب وفجأه طلعت من المطبخ جنبيه سميه وهي بصاله ومبرقه..
اتنفض طارق وقالها
صباح الخير يا طنط...
_ما ردتش عليه ودخلت اوضتها ونامت علي طول وغمضت عينيها..
طارق بسخريه
الحمد لله وبنتك مش زيك..
رباب من ورااه
انت بتعمل ايه هنا ياااه؟...
طارق بخوف
في ايه يا رباب بالراحه يا شيخه مش كده؟
رباب
بتعمل ايه هنا؟..
_ بصلها طارق من فوق لتحت وهي لابسه عبايه بيتي شكلها حلو بنص اكمام وحاطه فوطه علي شعرها، وقرب منها وقال..
طارق
في قلم نزل علي وشي امباارح وانا عايز ارده بصراحه..
رباب بحده
ترد ايه يا عسل طيب جرب تمد ايدك عليا كده ورحمة ابويا افرشك علي الارض..
طارق
ايه يا اسطا اللهجه دي مع جوزك عيب مش كده...
رباب زقته من كتفه وقالت
لا انت الحنيه والذوق هيخلوك تاخد عليا اووي، جوز مين يااه ده انت اخرك جوز شربات..
طارق بعد ايدها عنه وقال
لا جوزك يا رباب وقدام النااس كلها كمان ليه عشان انا مش هطلقك..
رباب بضيق
هو بالعافيه وبعدين ما انت من قبل يوم واحد ما كنتش بتطيقني..
طارق
سبحان مغير الاحوال هو انا فعلا لسه مش بطيقك بس النصيب غلاب..
رباب بحده
يا ابن الناس ما تخلنيش اقل منك، انا اصلا قررت اني النهارده بعد الشغل هدور علي مكان تاني وطلقني احسنلك بدل ما اخلعك..
طارق
والله طيب وفلوسي المهر اللي دفعته لخالك..
رباب
انت بتعلي صوتك عليا تمام روح بقي يا دكر خده منه لو تقدر...
مسك ايدها جامد وقال
لمي لسانك يا رباب مش معني اني بحاول الطف معاكي هتتعاملي بقلة الذوق دي معايا..
رباب بصتله بغضب وقالت
طيب شيل ايدك يا عسل لتوحشك، ومن غير لف ودوران كتير انت عايز ايه؟..
طارق بهدوء
نرضي بالامر الواقع انا اتجوزتك خلاص انا كده كده كنت محتاج اتجوز وابدأ حياتي من جديد وانتي محتاجه راجل في حياتك يحميكي ويكون ليكي سند بجد بعد ربنا..
رباب بسخريه
وانت بقي الراجل ده..
طارق بغيظ
ايه مش مالي عينك.؟..
رباب
يا عم اتنيل ده انا صوتي ادخن منك، اوعي كده هروح اسرح شعري ليكمكم...
_جات تمشي بس هو مسك ايدها بسرعه وقربها ليه جدا وقالها بخبث..
طارق
غبيه اووي انتي علي فكره عشان فاكره انك كده بطريقتك دي هتطفشيني لا انا قاعد وعلي قلبك وما صدقت اتجوز ومش معايا فلوس اطلقك واتجوز غيرك كل اللي معايا يدوب يكفي العياده اللي عايز افتحها..
رباب بتوتر من قربه ليها.
طيب اوعي كده لو سمحت..
طارق
فكري يا رباب انا بجد راضي بالجواز منك عشان انا اتقبلت فكرة انك مراتي، فكري فيها كويس وقوليلي...
_ قال كلامه وسابها ورباب دخلت الاوضه بسرعه وقفلت الباب وبصت في المرايه لقيت وشها احمر جدا، ابتسمت وقالت لنفسها..
رباب بعدم تصديق
مراته.. بقي انا مرات دكتور طارق؟!...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_ وفي نص اليوم كان احمد قاعد علي السطوح متدايق، وراحله ممدوح وقاله..
ممدوح
مرتاح انت كده؟..
احمد بسخريه
نهاية القصه بتاعتنا ما كانتش متوقعه يا ممدوح، ولاد عمك اتحبسو واخدو عقابهم ده حلو، انما الاقيها بتحبني وتكمل معايا لا ازاي انت مهمتك خلصت كده وكل اللي كنت راسمه في خيالي طلع بيحصل في الافلام وبس..
ممدوح
انا بجد مش عارف اقولك ايه، ومش متخيل ازاي ريم بالغباء ده عشان يوم ما تحب تخسر حبها كده بسهوله..
ضحك احمد وقال
تحب مين بس هو لو حبتني ما كناش وصلنا لهنا..
ممدوح
عارف المشكله فين انتو مش فاهمين انتو عايزين ايه، يعني لو هي مش بتحبك تمام تقولك كده، انت بتحبها حاول تثبت حبك ده ليها ومش بالكلام..
احمد بسخريه
هو انا كده ما اثبتش، انا فين يا ممدوح شغال تحت رحمة خالي وبسبب مين وعشان مين؟..
ممدوح
هي دي المشكله انت بتقولها كده وكانك بتكسر عينها باللي عملته اللي هو من الاصول انك تحبيني ولازم تحبيني اصل اللي انا عملته ليكي مش اي حد يعمله..
اتنهد ممدوح وكمة كلامه وقال
انا مش ناكر وقفتك معانا وفوق راسي كل اللي انت عملته ده، بس سيبني انا اديك المقابل ما تجيش تطلبه واللي انت بتطلبه منها خلاها تحطك في حتة الخوف وهي دي مشكلتها اصلا الخوف ريم لو كانت اطمنت ليك وحست بامان معاك انك ممكن تتقبل كل تصرفاتها من غير ما تتعصب او تعلي صوتك كانت هتديك عنيها..
احمد
الخووف الخوف وايه اللي يخوفها اصلا، انا ولا مره مديت ايدي عليها ولا حتي زعلتها عن قصد انا كنت كل حاجه بعملها خوف عليها وعشانها..
ممدوح
هي ما فهمتش كده طيب دماغها صغيره وانت عارف كده، ومش لاززم يكون اللي انت عايزها تحس بيه وتكون معاك عليه يحصل بسهوله او بالطريقه اللي انت عايزها لو بتحبها بجد حارب عشان تثبت حبك ليها وتخليها تفتح قلبهة ليك..
احمد
قصدك ايه وحط كده ان ريم تبقي اختك علي جنب وقولي انت شايف ايه؟..
ممدوح بمدوء
لا لامش هقدر لانها ببساطه اختي بس سؤال واحد انت عايز ريم في حياتك ولا لا واقسم بالله انت لو عايزها بجد انا اللي هخليها ترجعلك وبكل ارادتها..
احمد سكت شويه وقال بهدوء
طبعا عايزها بس من غير بقي ما اروحلها تاني انا برضو عندي كرامه..
ممدوح
لا هتروح ولا تيجي انت خليك مكانك واتفرج علي اخوك هيعمل ايه، وانا هخليك تتأكد ان ريم بتحبك واكتر منك كمان والا ما كانش زماني بتكلم معاك بالثقه دي كلها..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_وبعد شويه في المستشفي..
طلع طارق من مكتبه ولقي رباب قاعده علي مكتبها، قرب منها وقال بقلق..
طارق
انتي بتعملي ايه هنا؟
رباب
هكون بعمل ايه بشوف شغلي يا دكتور طارق..
طارق
ما قولتيش ليه انك جايه كنت جيبتك في طريقي..
رباب
وتجيبني في طريقك ليه من باقي اهلي..
طارق
لا يا ام لسانين انا جوزك..
رباب بقلق
وطي صوتك بلاش فضايح ومش عايزه حد يعرف انك اتجوزتني غصى عنك..
طارق
انتي عبيطه ده انا اللي بقولك توافقي نعمل فرح الخميس الجاي ونبقي متجوزين رسمي..
رباب بضيق
لو سمحت يا دكتور طارق سيبني براحتي..
_مسك ايدها طارق واخدها ودخلو المكتب بتاعه، وقفل الباب وهي قالتله بقلق...
رباب
انت ايه اللي بتعمله ده لو سمحت سيبني اطلت..
طارق
هسألك سؤال وتردي عليا بصراحه انتي في حد في حياتك..
رباب
للاسف ما كانش في وقت اعمل حاجه زي دي..
طارق ابتسم وقال
يعني ما فيش..
رباب
انت هيفرق معاك في ايه تعرف حاجه زي دي؟..
طارق
الله مش مراتي حتي لو لفتره قليله انتي برضو مراتي..
رباب
انت ليه مصمم علي الموضوع ده ما انت ما كنتش بتطيقني وكامت فر بينك وبين الدكتوره ساره حكايه انا عارفاها كويس..
طارق
اااااه قولي كده بقي، علي العموم موضوع ساره اتقفل قبل ما يبدأ، واللي مخليني مصمم عليها انك مش زيها مش بتاعت مصلحتك واحده غيرك كانت استغلت الوضوع ووافقت واهو شقه وجوازه وشغل في المستشفي اللي انا ماسكها حالياً، بس انتي لا بصيتي لكرامتك وليا الاول قبل مصلحتك وده عجبني اكتر، وبرضو حتت ان انا ماليش حد غير امي زيك كده وحياتنا شبه بعض ومناسبين..
وابتسم اكتر وقرب منها وقال
وبرضو عجبااني يعني عفويتك وشكلك مش هكدب واقولك الشكل مش بيهمني والجو ده، وده برضو بعيد عن الجزء الهربان من دماغك هاا..
ابتسمت رباب وقالت
طيب بخيث كده بقي هفكر اوافق ولا لا؟..
طارق
تمام معاكي لاخر الاسبوع عشان لو اوكي نعمل دعوات الفرح ومش هيكون فرح كبير يعني هنعمله علي الضيق..
_رباب كان مجرد التفكير في انها هتتجوز وواحد زي طارق عاقل ومتعلم ومتفوق كانت حاجه مفرحاها جدا، وطبعا كملت شغل وهو كمان وكان كل واحد منهم بيخطط للي جاي بطريقته والنقطه اللي كانت بتجمعهم انهم هيكونو مع بعص في المستقبل ده..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_ وعدي يوم في التاني والتالت، وفي بيت ريم وممدوح...
كانت ريم قاعده بتتفرج علي التلفزيون وقعد ممدوح جنبيها وقالها..
ممدوح
انا رايح الشغل عايزه حاجه..
ريم
اعمل شاي لابوك وصحيه عشان ما يجيش يقومني من قدام المسلسل..
ممدوح
اومال انتي لازمتك ايه، وبعدين انا رايح اجيب كامليا من المطار مش فاضي..
ريم
يعني هي كامليا دي مش هتعرف تيجي لوحدها، ادخل بس اعمل شاي..
ممدوح
لا لا يا ريم انا رديت اللي عاملته كامليا معايا بطريقه وحشه وانا مش كده انا مش اناني بالطريقه دي ولازم اصلح اللي عملته..
ريم بهدوء
صح روح يلا ويارب ابوك ما يصحي لحد ما يخلص المسلسل..
ممدوح
يا برودك يا شيخه، المهم ابقي روحي لاحمد..
ريم
نعممم احمد ده طلقني يعني بقي غريب عني خلاص..
ممدوح
لا وانتي واخده بالك اوووي من الغريب والقريب، انا اقصد روحيله الشركه عشان تشوفو هتخلصو موضوع الطلاق ده امتي الموضوع مش لعبه..
ريم
روح ليه انت انا مش فاضيه..
ممدوح
اظبطي كده يا ريم وده موضوع يخصكم انتو الاتنين ولازم انتو اللي تخلصوه، النهارده تروحيله وتكلميني اول ما توصلي هناك فاهمه..
ريم
اووف طيب يا ممدوح اسكت بقي خليني اتابع المسلسل..
_ وقام مشي ممدوح و بعد شويه مسكت ريم موبيلها وفتحت الوتساب وبعتت لاحمد رساله صوتيه وقالتله..
ريم
ممدوح قالي اجيلك عشان نخلص موضوع ورق الطلاق والحاجات دي، شوف هتكون فاضي امتي؟.
رد عليها احمد. بعد دقايق وقالها
في اي وقت لو عايزه تيجي دلوقتي انا فاضي..
سمعت ريم الريكورد وقالت لنفسها
ابو تقل دمك يا شيخ..
وبعتتله
طيب شويه وجايه..
ـــــــــــــــــــــــــ
_ وفي المطار..
كان واقف ممدوح بره واول ما خرجت كامليا ابتسم ممدوح وقرب منها وقالها..
ممدوح
واخيرا جيتي..
كامليا
ياريت ما تخلنيش اندم زي كل مره، انا دلوقتي سيبت اهلي وجيت..
ممدوح
انتي كنتي هتندمي لو كنتي قعدتي هناك يا كامليا وانتي روحك وحياتك هنا..
كامليا
اديني جيت نعم ايه اللي عايزني فيه..
ممدوح
تعالي بس الاول نودي حاجتك بيتك وبعدين اخدك واقولك انا جيبتك ليه؟..
كامليا
العربيه والسواق بتوعي اهم انا هبعت معاه الحاجه بتاعتي للبيت، خليني اشوف اللي انت جايبني عشانه يستاهل ولا لا..
ممدوح بقلق
يلا بينا وربنا يستر...
_ واخدها ممدوح ومشيو، تفتكرو هيحصل ايه؟...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_ وفي الشركه بتاعت احمد..
وصلت ريم هناك واول ما دخلت عند السكرتيره قالتلها..
ريم
احمد جوه؟
السكرتيره
قصدك دكتور احمد، ايوه جوه..
ريم بسخريه
طيب قوليلو ان ريم بره يلاا..
_بصتلها السكرتيره بقرف ودخلت عند احمد وقفلت الباب وبعدين طلعت وقالت..
السكرتيره
اتفضلي..
ريم
يخربيت صنفرة وشك...
السكرتيره
نعم بتقولي ايه؟..
ريم
بقول يزيد فضلك يا اختي..
_ودخلو ريم عند احمد واول ما شافته قاعد الر مكتبه وباصص ليها بهدوء اتوترت شويه وقالتله..
ريم
يلا عشان نخلص الموضوع ده بقي..
احمد
اقتدي طيب شويه معاية حاجه مهمه هخلصها ونروح..
ريم بضيق
طيب كنت قولي انك مش فاضي..
بص احمد للابتوب قدامه وقال
هما دقيقتين يا ريم مش هنعطلك علي مسلسلاتك كتير..
ريم
مالك ومال مسلسلاتي حد قالك اني بتفرج عليها في صالة بيتكم..
_ كتم احمد ضحكته وحاول ما يبينش انه مهتم بيها خالص، وهي قعدت علي الكنبه بعيد عنه وهو فضل يبصلهو من تحت لتحت من غير ما تاخد بالها وكان باين اووي من نظرااته انها وحشاه جداً...
_وفجأه فتحت بنت حلوه اووي الباب ودخلت وهي بتجري علي احمد وحضنته وقالت..
رنا
وحشتني اووي يا بيبي..
_بصتلهم ريم بصدمه وغيظ، واحمد كمان اللي ما كانش فاهم حاجه وقال..
احمد
انتي مين؟..
قربت منه البنت اووي وقالت بصوت واطي
ممدوح بيسلم عليك وبيقولك الكوره في ملعبك..
بص احمد لريم اللي كانت متعصبه جدا وناقص تطلع دخان وهي بتبصله هو والبنت اللي يعتبر في حضنه و؟...
_ تفتكرو هيعمل ايه؟..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_وفي المستشفي..
دخلت رباب عند طارق وقالتله..
رباب
هي الدكتوره ساره كانت هنا عايزه منك ايه؟..
طارق بخبث
شغل في حاجه ولا ايه؟..
رباب بضيق
لا ما فيش انا هاخد باقي الاجازه تمام..
طارق
ليه؟
رباب
رايحه اقدم علي قرض وهجيب بيه شقه بسيطه عشان تقلت عليك شويه انا وامي..
طارق وقف وقالها
يعني انتي اخدتي قرارك يا رباب.
رباب بضيق
ايوه ولو علي الفلوس اللي اخدها خالي انا هكلم دكتور احمد وهو هيتصرف ويجيبهم منه...
طارق
والسبب اظن حقي اعرف..
رباب بحده
عشان انا مش كوبري او يا حرام واقعه عليك عشان تتجوزني منظر وتقضيها مع الدكتوره سارن با نسوانجي..
قرب منها طارق وقال
دي غيره صح..
رباب رجعت لورا وقالت
نعمم هي ايه اللي غيره ان شاء الله لا لا انا مش بغير وهغير ليه وعلي مين اصلا؟..
طارق بخبث
اومال ليه العصبيه دي كلها من لما رجعت ساره الشغل هنا..
قبل ما ترد رباب دخلت ساره من غير ما تخبط وقالت بغيظ اول ما شافت طارق قريب من رباب..
ساره
هو ايه اللي بيحصل هنا وانتي ايه اللي جابك هنا وليه مش علي مكتبك..
بصت رباب لطارق بحزن وطارق مسك ايدها وقال
مراتي وحقها تدخل في الوقت اللي عايزااه..
ساره بصدمه
ايه انت اتجوزت البنت دي؟!..
رباب بحده
والنبي ما ترد عليها سيبلي انا الطلعه دي..
_تفتكرو رباب هتعمل ايه في ساره؟..
يتبع....
لقراءة الفصل التاسع عشر اضغط على : ( رواية انت قدري الفصل التاسع عشر )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية انت قدري )