رواية دوار العمدة الفصل الأول 1 بقلم حبيبة الرحمن

رواية دوار العمدة الحلقة الأولى 1 بقلم حبيبة الرحمن
رواية دوار العمدة الجزء الأول 1 بقلم حبيبة الرحمن
رواية دوار العمدة البارت الأول 1 بقلم حبيبة الرحمن
رواية دوار العمدة الفصل الأول 1 بقلم حبيبة الرحمن

رواية دوار العمدة الفصل الأول 1 بقلم حبيبة الرحمن

في قرية النجعاوي تعيش هنادي بطلة قصتنا 15 سنه في أسرة متوسطة الحال في منزل مكون من طابقين
الدور الاول ينقسم لقسمين
القسم الأول مقابل الشارع العمومي للقرية ويحتوي علي غرفة للضيوف
القسم الثاني خاص بأمور الطبخ وفرن فلاحي تعد فيه أشهى الأكلات وغرف لتربية الطيور
الطابق الثاني خاص بغرف النوم
السطح يوجد به برج حمام كبير
الشخصيات
الأب / كامل فلاح (عامل زراعي)
الأم / سعدية ربة منزل
وائل / شقيق هنادي
في الصباح تستيقظ هنادي باكراً كعادتها تلقي تحية الصباح علي والدتها سعدية الجالسه أمام الفرن تعد الأرز المعمر
هنادي / صباح الخير يا امه
سعدية / صباح النور علي البنور قربي يا هنادي ناوليني العيش اسخنه في الفرن بالمره وهو سخن قبل ميبرد
هنادي وهي بتعطي العيش لسعدية / ريحة الرز المعمر حلوه قوي يا امه انتي صحيتي امتي
سعدية / صاحيه من بدري صليت الفجر وابوكي خد مكنة الميه وراح يسقي الأرض وأني ولعت الفرن علشان اعمل الفطور
هنادي وهي ممسكه الملعقة تتذوق الأرز المعمر / تسلم ايدك الرز يجنن
سعديه / هاتيلي معلقة سمنه بلدي من البطرمان اللي جنبكي ده علشان احطه علي البطاطس
هنادي / وكمان شاوية بطاطس اوعى تكوني نسيتي تشوي البطاطا
سعدية/ لا يا قلب أمك اني غسلتها من بدري وحاطتها في الفرن وهي استوت أهي هاتي صينيه علشان اطلع البطاطا عليها
هنادي ماسكه الصينيه البطاطا تلسعها / ااااه يا امه البطاطا سخنه
سعدية / حاسبي يا بنتي ما انتي عارفة إنها طالعه من الفرن سخنة
الباب يخبط
سعدية / افتحي الباب دي خبطت ابوكي
تفتح هنادي الباب
كامل ببتسامة / يا صباح الفل علي هنوده
هنادي ببتسامة وهي تقبل يد والدها / صباح الخير يا ابا
كامل/ ايه الروايح الحلوه دي يا سعدية
ويقعد كامل بجوار الفرن
سعدية / هاتي صينيه وفرشة علشان ابوكي يقعد عليها
يقعدوا كلهم يفطروا
كامل / كان نفسي وائل يكون معانا في القعدة الحلوه دي
سعدية / يا أبو وائل سيب الواد يسلك فى مصر أهي شغلانه احسن من الفلاحه ووجع القلب
وائل / كان يساعدنى علي الأقل في زراعة الأرض بدل ما اني بجيب انفار بالشيء الفلاني الأرض مش بقت جايبه همها يا سعدية
هنادي / متبيعها يا ابا وناخد شقه في مصر ونعيش في البندر بدل العيشه هنا
سعدية/ آه منكي انتي تموتي في مصر مش عارفة علي ايه
هنادي / طب بالذمه يا امه مش لما روحنا ل عاليه مرات خالى هناك فسحتنا وشوفنا الجناين والخضرة وتمشينا على النيل
كامل/ ههههههه واحنا هنا مش عندنا خضرة وميه يا هنادي
هنادي/ آه عندنا بس دى بقي يا ابا حلوه قوى والكورنيش جميل
سعدية / مش تفكريني كان يوم فاكره الواد الرزل اللي فضل يعاكس لحد ماابن خالكي ضربوا وفتحله راسه
هنادي/ ههههه ايوه فاكره يستاهل علشان مش يعمل كده تاني
كامل / شوفتي بقي إن الولاد في مصر مش بيحترموا البنات وبيضايقوهم وانتي عايزة تعيشي هناك كمان
هنادي/ مش عايزة أعيش هناك بس علشان خاطري يا ابا وافق اني أدخل ثانوي اني جايبه مجموع كبير في تالته إعدادي ولو دخلت ثانوي مش بعيد أجيب مجموع كبير وادخل كلية حلوه
كامل بسخرية / شوفتي بنتك يا سعدية عايزة تدخل الجامعه كمان
سعدية/ وفيها ايه بس يا ابو وائل
كامل/ مش عندنا بنت في الكفر دخلت الجامعه غير بنت العمده عايزة تعملي راسك براسهم يا بنت كامل
سعدية/ وماله واني بنتي أقل من مين في البلد علشان تقول كده
كامل / قفلوا علي الموضوع ده واني قولت قبل كده هو دبلون ويجيلها ابن الحلال ونخلص مش هوجع قلبي واوديها الجامعه وتتأخر وتجيلي في الليل ولا يحصلها حاجة في الطريق اني مش ناقص
قامت هنادي وهي بتبكي
سعدية/ زعلتها قوي يا ابو وائل قوم صالحها متكسرش بخاطرها علشان خاطري
كامل/ اكسر بخاطرها احسن ميحصلها حاجة وبعدين ترجعي تقولي ياريت اللي جرا ماكان دي بنت مش ولد اني علمت اخوها ودخل الجامعه علشان يشتغل ويجوز نفسه لكن دي بنت مسؤلة مني وبكره تبقي في رقبة راجل يحميها ويحافظ عليها ولحد اليوم ده مايجي اللي اقول عليه يتنفذ بكره اروح معاها نقدملها في مدرسة الصنايع اللي في المركز وحد من ولاد عمها ولا اني لما أكون فاضي هبقي اجيبها معايا في العربية النص نقل بتاعتنا
سعدية باستسلام/ اللي تشوفه يا ابو وائل اعمله
كامل/ اعملي فطرتين لامي نفسها فيه واني هبقي أشيع الواد فتحي ابن اخويا يجي يودهملها علي البيت سلام يا سعدية رايح الغيط
سعدية/ مع السلامة ابقي شيعلي كامليا بنت اختي علشان تساعدني انتا عارف هنادي مش إلها في الخبيز والعجين
كامل وهو بيقفل الباب / حاضر
. .....................
في أرض كامل
كامل جالس وفي ايده عصايه بيخطط بيها علي الأرض
يقرب فهمي جاره في الأرض / صباح الخير يا كامل
كامل وهو بيرفع نظره بعين واحده بسبب ضوء الشمس / صباح الخير يا فهمي تعالي اقعد
جلس فهمي بجوار كامل
كامل / تشرب شاي
فهمي/ ههههه طول عمرك مش بتمشي غير بترمس الشاي يا كامل اشرب مشربش ليه
كامل وهو بيصب الشاي/ إلا قولي يا فهمي سمعت إن اخوك عادل ناوي يبيع الأرض اللي حداه مش تعرف هيبيع القيراط بكام
فهمي وهو بياخد كوباية الشاي من ايد كامل / بيقول بخمستشاشر ألف ليه معاك تشتريها
كامل / لأ الأرض كبيره عليه اني ممكن اخد النص وعامر اخويا ياخد النص
فهمي/ ماشي هقوله. ..ارضك عامله ايه السنه دي
كامل / الحمد لله. ...بس الميه اللي قليله قوى السنه دي وانتا عارف الرز بيحب الميه
فهمي / أهو مره كده ومره نسقيها ارتوازي هنعمل ايه بس
كامل /'أهي اللي هيمشي عليه هيمشي علي الناس
ربنا يصلح الحال
فهمي / آمين. ...أقوم اني بقي اشوف مصالحي
كامل / هتروح الجمعيه تجيب الكيماوي
فهمي/ حسانين بيقول لسه مجاش لما يجي هيقولي نبقي نروح سوا
كامل / ماشي بس متنساش تقول لاخوك عادل اللي قولتهولك علشان مش يبيع الأرض لحد تاني
فهمي/ ماشي هقوله سلام
.....................
في منزل كامل
سعدية / شهلي يا كامليا احنا بقينا العصر
كامليا / ما هو يا خالتي انتي اللي عامله فطير كتير
سعدية / قولي. ..ماشاء الله. ..
ايه يا بت انتي هتبصي للناس في اللقمه اللي هيكلوها
كامليا / لا يا خالتي بس انتي لما بتعملي لازم توزعي علي العيله كلها بتتعبي نفسكي وفي الآخر بردو بيجيبوا في سيرتك
سعدية / اللي يتكلم يتكلم اني بعمل الواجب والأصول
كامليا / هي هنادي فين مش باينه يعني
سعدية / تلاقيها قاعدة فوق السطح بتوكل الحمام
كامليا / هي بنتك دي مش بتزهق من قعدة السطح دي
سعديه/ زي ناس كده مش بتزهق من البص علي الطريق يوم الخميس العصر
كامليا بخجل/ آه يا خالتي مش لازم اطمن
سعدية/ اطمني يا اختي جاي بعد بكره
كامليا / يجي بالسلامة هو عامل ايه
سعديه بمكر/ تقصدي مين وائل ابني
كامليا بخجل/ ايه يا خالتي انتي عايزاني أقولها بالمفتشر كده
سعديه/ لا يا بت بتتكسفي قوي. ..حلو بيسلم عليكي
كامليا / يسلم من كل شر ويجي بالسلامة
سعدية / خلي ابوكي يشتري ليكي تليفون علشان تتكلموا براحتكوا
كامليا / يا لهوي انتي عايزة ابويا يدبحني دا اني من يوم مخلصت الدبلوم مقعدني لا بشوف حد ولا بكلم حد كويس إنه بيخليني أجي عندكو
تنزل هنادي من فوق
كامليا بغمز/ كنتي بتعملي ايه فوق يالي تنشكي مش تيجي تساعدينا ولا المنظر فوق نساكي اللي وراكي
هنادي/ طول عمرك السانك متبري منك ايه يا بت انتي عايزة مني ايه
كامليا / شايفة يا خالتي بتشتمني ازاي
سعديه / قربي يا هنادي ساعدينا علشان نخلص
هنادي / انتي عارفه يا امه اني مش بعرف اعمل الفطير
كامليا / تعالي بطي يا اختي وانا هعلمكي
الباب يخبط
سعديه / افتحي يا هنادي تلاقيه فتحي ابن عمكي جاي ياخد الفطيرتين بتوع ستكي
هنادي بضيق تفتح لفتحي
فتحي ببتسامة / مساء الخير علي ست البنات
سعديه / ادخل يا فتحي خد الفطير أهو جنب الفرن بس حاسب علشان سخن
يدخل فتحي / تسلم ايدك يا مرات عمي
سعديه / ابقي ارجع علشان تاخد فطيرتين تدوقهم لامك
فتحي/ طول عمرك كريمه يا مرات عمي
وببتسامة ل كامليا/ ازيك يا ست البنات
كامليا / الحمد لله
يخرج فتحي وتغلق هنادي الباب بضيق
كامليا / مش عارفة انتوا مستحملين الواد ده ازاي
سعديه / ليه يا بنتي ماله
كامليا / عينه زايغة مش بيسيب بنت في حالها
سعديه / بكره يتجوز ويعقل
ونظرت ل هنادي
هنادي / اني هعمل العشا وانتوا بقي خلصوا علي مهلكو
سعدية/ ماشي. ...وكلتي الحمام
هنادي / لأ
سعدية/ اومال كنتي بتعملي ايه ده كله فوق
كامليا / كانت بتشم هوا يا خالتي أصلي الهوا فوق يرد الروح
خبطتها هنادي في كتفها
سعدية بغضب ل هنادي/ يعني مش كفايه مش بتمدي ايديكي في حاجة وكمان مش سايبها تخلص اللي في ايدها
هنادي / اني قايمه اشوف ورايا ايه
كامليا / هي مالها يا خالتي حد مزعلها
سعديه / أبوها مش عايزها تدخل ثانوي وهي حابه تكمل تعليمها
كامليا/ ثانوي ايه ووجع قلب ايه تاخد دبلوم زيي وتقعد في البيت هي غاويه تعب وو
يتبع.....
لقراءة الفصل الثاني اضغط على : ( رواية دوار العمدة الفصل الثاني )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية دوار العمدة )
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-