رواية قمر وحسام الحلقة الأولى 1 بقلم بقرأني تجملت
رواية قمر وحسام الجزء الأول 1 بقلم بقرأني تجملت
رواية قمر وحسام البارت الأول 1 بقلم بقرأني تجملت
رواية قمر وحسام الفصل الأول 1 بقلم بقرأني تجملت |
رواية قمر وحسام الفصل الأول 1 بقلم بقرأني تجملت
_يعني ايه اتجوزها انتي عايزه تجوزيني بنت جاهله يا ماما دي مبتعرفش تكتب اسمها .
*ويعني ايه دي بنت طيبه جدا ومحترمه وهتعجبك انت عمرك ما شوفتها وبعدين دي أمانة اخويا سايبها ليا ولازم احافظ عليها .
_يا ماما حافظي عليها وهاتيها وخليها تقعد معاكي هنا بس مش هتجوزها ده انا دكتور في الجامعه عايزه تجوزيني بنت مبتعرفش تكتب ولا تقرأ طيب دي اتعامل معاها ازاي دي يا ماما .
*هتتجوزها يعني هتتجوزها يا حسام وده اخر كلام عندي .
_ مش هتجوزها يا ماما انا مش هتجوز واحده جاهله انا عايز اتجوز واحده متعلمه زي علي الاقل يا ماما حتي تكون بتقرأ وتكتب .
*يابني افهمني البنت معتش ليها حد غيرنا يبقي اتجوزها وعلمها انت .
_مش عايز اتجوزها يا ماما افهميني عمري ما احبها وبعدين دي اكيد هتكون شبه الناس اللي مبيعرفوش يلبسوا ولا شكل ولا حتي علم ولا اي حاجه يا ماما انتي كده بتظلميني .
*هتتجوزها يا حسام يابني وبعدين البنت قمر جدا وهتعجبك هنروح انهارده البلد نطلبها يابني .
_يا ماما افهميني انا مش عايزها .
*دي بنت اخويا يا حسام وانا مش هسمح أنها تفضل تتهان في بيت خالها انت هتتجوزها والا انا لا امك ولا اعرفك يا حسام .
_يا امي افهميني عمري ما هعرف أسعدها ولا اعرف اتفاهم معاها .
*انا اخر كلام قولته هنروح البلد نطلبها من خالها وبعد اسبوع الفرح .
_يا امي افهميني .
*معتش كلام في الموضوع ده يا حسام روح جهز شنط عشان نسافر .
"جومي يا بت يلا .
-نعم يامرات خالي .
"جومي يا اختي يلا عشان تنضفي البيت والا هتجعدي من غير ما تعملي حاجه .
-حاضر يا مرات خالي .
" جومي يلا .
*من غير لف ودوران يا حاج احمد احنا جاين نطلب منك ايد قمر بنت اخويا لحسام ابني .
~بس يا ام حسام ده اخوكي واختي لسه يدوب ميتين بجالهم شهرين بس مينفعش نعمل اي حاجه دلوج .
*هنفرحهم ع الضيق يا حاج احمد وبعدين قمر دي بنت وانا عايزها لابني .
~ اللي تشوفه البنت بردو يعني دي بنت اختي وانا مقدرش اغصب عليها حاجه بردو .
*ودي الاصول يا حاج احمد بس اسمحلي اقعد معاها شويه .
~طبعا يا ام حسام ثم نادي بصوت عالي وقاال يا حسنااات .
"نعم يا حاج .
~خدي ام حسام عند قمر جوا .
"حاضر يا حاج .
ثم ذهبوا الي المطبخ وكانت قمر تقوم بالطهي وغسل الاطباق وملابسها متسخه ويبدوا عليها الإرهاق .
*قمر .
-التفت الي الصوت وجدتها عمتها التي تحبها بشده فقالت بدموع فرحه عمتووو حبيبتي ثم ذهبت لتحضنها فنظرت لملابسها وقالت بدموع معلش يا عمتو هوسخ هدومك النضيفه خليها م بعيد .
*شدتها في حضنها وقالت بحب تعالي في حضني ياروح عمتك انتي وحشاني اوووي .
-قالت بدموع وانتي ولله ياعمتو .
"نظرت لهم بكره وقالت يلا يا ام حسام اديكي شوفتيها يا اختي تعالي نسبها تطبخ ونجعد احنا لوحدينا .
* لا معلش يا حسنات كملي انتي طبخ انا عايزه اقعد انا وقمر لوحدينا شويه في الاوضه بتاعتها ثم اخذتها من يدها وقالت لقمر فين اوضتك يا قمر .
-اخذتها قمر الي غرفتها وقالت اتفضلي يا عمتو .
*اقعدي ياقمر عشان عايزاكي في حاجه .
-نعم ياعمتو .
* حسام ابني عايز يتجوزك ايه رايك فيه يابنتي وهاخدك تعيشي معايا هناك بدل البهدله دي يابنتي .
- اللي تشوفيه ياعمتو انا بثق في أي قرار انتي بتاخديه لان عارفه انك خايفه عليا بجد .
*ياروح عمتك انتي طيب قومي غيري يلا عشان حسام يشوفك ثم ناولتها فستان طويل ترتديه وقالت خدي ياقمر دي هديه مني يابنتي البسيه وان شاء الله هيكون مظبوط عليكي وانا هستناكي برا .
_ يا امي انا مش عايز العروسه دي .
*حسام اسكت دي بنت اخويا
_حاضر يا امي .
-اتيت قمر وكانت ترتدي فستان ازرق مثل لون عينياها وكانت ترتدي طرحه بيضاء وكانت مثل الحوريات الذين يطلعن من البحر فكانت بيضاء جدا وعيناها زرقاء وشفايفها تضع عليهم ملمع شفاه احمر خفيف وتحدد عيناها بالكحل فكل من يراها يسحر بجمالها كانت تأتي بخجل وتحمل أكواب العصير بيداها .
*بسم الله ما شاء الله تعالي ياروح عمتك .
_نظر لها بصدمه ثم قاال ايه ده يا ماما ..
يتبع....
لقراءة الفصل الثاني اضغط على : ( رواية قمر وحسام الفصل الثاني )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية قمر وحسام )