رواية نور الليل الفصل السادس 6 بقلم مريم أشرف

رواية نور الليل الحلقة السادسة 6 بقلم مريم أشرف
رواية نور الليل الجزء السادس 6 بقلم مريم أشرف
رواية نور الليل البارت السادس 6 بقلم مريم أشرف
رواية نور الليل الفصل السادس 6 بقلم مريم أشرف

رواية نور الليل الفصل السادس 6 بقلم مريم أشرف

عند رنا فرجعت بيتها...بتكلم نفسها و هي بتفتح الباب:
- ماشي يا زفت يا علاوي انت هتشوف أيام معايا عمرك ما كنت متخيل تشوفها..
رن تيليفونها فجريت على أوضتها وقفلتها قبل ما تشوفها مامتها وتزعقلها:
ردت على التيليفون بسرعه: نور!!..متعرفيش حصلي ايه النه..
وقفها صوت عياطها فقالت بقلق: نور حبيبتي مالك بتعيطي ليه ايه اللي جرالك؟
حكتلها نور على كل حاجه..
رنا بغضب: الحي*وان ازاي يتجرأ ويعمل حاجه زي دي متقلقيش يا نور أنا هساعدك أكيد مش هسيبك عند الوحش ده..جمعي هدومك وتعالي عندنا..يالهوي ده مريض ممكن يعمل فيك حاجه!!
نور: بجد يارنا مش هنسى خيرك ده طول عمري..أنا هجيلك مسافة السكه..وقفلت التيليفون معاها..
جمعت نور هدومها فشنطتها بسرعه قبل مايرجع ليل..ولسه هتطلع من الأوضه وقفها صوته..
ليل باستهزاء: رايحه فين يا طفله؟
قرب منها: فاكره إني عبيط ومسمعتش المكالمه الحلوه بتاعتك دي؟!!..هتفضلي هنا يا نور برضاكي أو غصب عنك..بالراحه أو بالعافيه هتفضلي معايا!!
لسه هتنطق وقفها بايده: بتمنى يكون ده آخر غلط تعمليه ويلا اتفضلي على اوضتك!
نور بصوت عالي: انتَ ايه يا أخي!!..سيبني فحالي بقى مش أكمل معاك العلاج ده..عايزه أمشي!!
ليل: لسانك ده يا حلوه ميطولش عليا ولا هقطعهولك..انتي فاكره ان دخول الحمام زي خروجه؟!!..لف عشان يخرج: على اوضتك يلا!!..ولما أفضى نبقى نكمل نقاش..
________________________________________________
عند مهيمن..اتوجه ناحية مكتب المُدير ودخل..
نادر بضيق: ايه اللي نتا عملته مع الدكتوره رنا ده يا مهيمن؟
مهيمن بضحك: هههه..ده حساب قديم بيننا رجعتولها وأنا ناوي اتجوزها أصلا بعد ما ربيها زي ما ابن حضرتك اتجوز..
نادر بصدمه: اتجوز؟!..مين.. ليل؟!!..بتهزر يا مهيمن..مين قالك الكلام ده؟!!
مهيمن: الله يا عمي يعني انت متعرفش؟!!..هو اللي قالي بنفسه حتى اني شفت العروسه معاه بمكتبه الصبح..غريبه يعني انك متعرفش!!
نادر بقلق وخوف: الله يسترها بقى..
________________________________________________
طلعت نور اوضة ليل وهي هتتفقع من الغضب وبتل*عن نفسها على اليوم اللي جات فيه هنا..
أما ليل ففضل واقف بيراقبها لحد ما دخلت ومُستغرب من نفسه واللي بيعملو معاها..
رن تيليفونه..
ليل: ايه يا نادر بيه في حاجه؟
نادر: لأ يا سي ليل مفيش حاجه..مش تقول انك اتجوزت؟!..ومين سعيدة الحظ دي مش تعرفني بيها؟
ليل بابتسامه: شكل الدنيا كلها عرفت..على العموم لما تيجي هبقى أعرفك بالعروسه دي هتعجبك أكيد..يلا سلام..وقفل الخط..
صعد السلم باتجاه اوضته ودخلها فلقاها واقفه بالبلكونه وبتغني أغنية للأطفال الصغيرين..
ضحك على المجنونه اللي قدامه..فلفت على صوته..
نور: انت بتضحك على ايه عمرك ما سمعت حد بيغني؟
قرب منها ورد: لأ بصراحه عمري ما سمعت صوت حلو زي صوتك يا مرا..
حطت سبابتها على بقه بتمنعه يكمل الكلمه..بعدها بعدت ودخلت الحمام بسرعه وهي خجلانه من نفسها..
قرب من باب الحمام بمكر: ايه يا حبيبتي مستخبيه عندك ليه؟..يلا اطلعي مش انتي كنتي عاوزه نكمل نقاشنا..امم..انتي كنتي بتقولي ايه؟..تمشي؟!!..طب ليه..هو أنا عاملتك وحش للدرجة انك تسيبيني بعد 3 أيام بس؟
لا رد..
شال قميصه بتعب ورماه على الأرض بإهمال واترمى على سريره مغمض عينيه..
نور في نفسها: شكله طلع من الأوضه ولا ايه؟..حطت وذنها على الباب تتصنت بس ملقتش صوت بره..
فتحت نور الباب وخرجت فلقت ليل نايم..
نور: يخرب بيتك خضتني!!
ليل: أخيرا شرفتينا؟!!..تعالي عايز أقولك حاجه..
نور بخجل وصدمه: آجي فين حضرتك انت عارف بتقول ايه؟
ليل قعد:  عادي..نسيتي ان احنا متجوزين؟..تعالي بقى أقولك!!
اتأففت وقعدت على حرف السرير جمبه..
ليل: قربي كمان شويه..
قربت فمسكها من ذراعها..
نور بوجع: ليل!!..سيبني!!
ليل بابتسامه: ولو معملتش؟
نور: انت كنت عاوز تقولي ايه؟
ليل بهدوء: غنيلي..
نور: ايه؟!!
ليل بهدوء: بقولك غنيلي!!
نور: انت..انت وقح!!
يتبع....
لقراءة الفصل السابع اضغط على : ( رواية نور الليل الفصل السابع )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية نور الليل )
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-