رواية نوح ورؤى الحلقة التاسعة والعشرون 29 بقلم ريتاج محمد
رواية نوح ورؤى الجزء التاسع والعشرون 29 بقلم ريتاج محمد
رواية نوح ورؤى البارت التاسع والعشرون 29 بقلم ريتاج محمد
رواية نوح ورؤى الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم ريتاج محمد |
رواية نوح ورؤى الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم ريتاج محمد
ماسة بصتلة بقرف وهي بتقولة:انت عايز مني اي
خد نفس كبير من السجارة الي كانت فايدة وبعدها قال :والله يا قطة حاليا مش عايز منك انتي شخصيا حاجة
محتاجين من الي يعرفك :اهلك ..اخوكي ..امك ابوكي ...صاحبك ..مديرك ف الشغل
اي حاجة نستنفع بيها ...
ماسة:يعني عايز اي يعني
الراجل ببسمة معفنة ظهرت صفار سنانة:فدية ...عايز ١٠
مليون جني
ماشة بصدمة :اية...كاممم ..عشرة مليون ...عشرة مليون اييي
لا انت خليني هنا اجدع
الراجل ببسمة بمقرفة:بشوقك يقطة... بس لعلمك القعاد هنا مش ببلاش بردو ..
وخرج
ماسة بزعيق:يا اخخ انتت ياجدع
ياعمنا والله كنت بهزر انت هتاخد على كلامي ...ونبي تعالى كلمهم
يلهوي دا صدق
وقعدت تعيط
_☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
عند نوح
قام ولبس اي حاجة جت قدامة
وهو بيفكر فحاجة واحدة وبس ...ماسة اكيد اتخطفت
بيحاول يجيب دماغة يمين يجيبها شمال ،يحاول يفكر بطريقة تانية بس كل الطرق بتودية لنفس الفكرة"اكيد ماسة اتخطفت "
قلبة كان واقع فرجلية
لبس الكوتشي بسرعة
ونزل ركب عربيتة وساقها بسرعة
وراح على بيت ماسة
خرج من العربية وركنها
وطلع جري على شقة ماسة
وخبط عالباب
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
عند عبد الرحمن وسليم
كان قاعد
مهموم بسبب الي بيحصل لماسة وقال :يعني المرة الي فاتت جاتلي متشلفطة
ودراعها مكسور
ومفيهاش حتة سليمة
المرة دي بقى اي الي هيحصل
سلبم:طب اهدى بس وان شاء الله نلاقيها
عبد الرحمن:تجيلي بس وربي وما اعبد ما هي نازلة ام الشغل دة تاني
مش لاقيها انا على باب جامع عشان كل شوية يحصلها حاجة
سليم:كوبس انك الي قولتها عشان كدة كدة انا كنت مكرر اني مش هنزلها شغل تاني
يا تقعد معانا يا مع ابوها غير كد. مفيش شغل
عبد الرحمن بصلة ولسة هيتكلم لقوا الباب بيخبط
سليم:لحظة وهاجي نكمل كلامنا
وراح عشان يفتح الباب
لقى نوح فوشة
سليم:اهلا وسهلا اتفضل
نوح دخل وقعد عالكنبة وقال بقلق:لسة برضو ملقيتوش ماسة؟!
عبد الرحمن بيأس :لا
نوح :طب انا هتصرف،هقوم اعمل كذا مكالمة كدة واجيلكوا
دخل البلكونة
ورن على شخص وكلمة انة يدور على ماسة لحد ما يلقيها ان شاء الله تكون تحت الارض
يجيبها
وقفل معاه
ودخل قعد مع عبد الرحمن وسليم يشوفوا موضوع ماسة دة
☆☆☆☆☆☆☆☆
عند ماسة ...
كانت بتعيط
ومر عليها الوقت وهي خايفة
ف لقت باب بيتفتح ونفس الراجل السمج دا
دخلها وهو بيقول ببسمة:لسة بردك مصممة على رأيك
اني متصلش
ماسة بعياط:لا خلاص اتصل بس ونبي انا عايزة امشي
الراجل ببسمة:هتمشي...هتمشي بس لو عملتي الي انا هقولك علية
ماسة برعب:موافقة
الراجل:شطورة وتعجبيني
وطلع موبايل وقال :زي الشاطرة مليني اي رقم دلوقتي
ماسة اصلا مش حافظة غير رقم عبدة
وحست انها نسيتة
لما الرجل كان بيبصلها جامد مستنيها تملية
الراجل بلهجة غليظة:اي ياقطة احنا هنفضل كدة كتير ما تقولي ام الرقم
ماسة برعب كانت بتحاول تفتكر فقالت:٠١٠*********
الراجل :جميل ..واتصل عالرقم
وكان بيدي جرس
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
عند عبد الرحمن وسليم ونوح
كانوا التلاتة بيبصوا لبعض بصت تام
وهما بيفكروا هيلاقوا ماسة ازاي
فجاءة قطع الهدوء والسكوت دا صوت رنة فون عبدة
وكان رقم مش متسجل
عبدة :الو
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
عند ماسة
الراجل اول لما عبدة قال الو
شغل السبيكر
حط الفون على ودن ماسة
ماسة بدموع:الو ،الو ياعبد الرحمن
عبد الرحمن بلهفة:ماسة ..ماسة حببتي انتي فين
ماسة:انا مخطوفة ياعبد الرحمن
عبد الرحمن:انتي فين طب
ماسة :مش عارفة والله،والله ما عارفة
عبد الرحمن :ط طب بصي كدة ف اي حتة وحاولي تعرفي انتي فين
هنا الراجل شد الفون من على ودن ماسة وهو بيقول بغلظة:الو يانجم
عبد الرحمن بعصبية:مين معايا
الراجل ببسمة استفزاز:مش مهم ...المهم دلوقت لو باقي عالسنيورة
تعمل الي هقولك علية
عشان تجيلك سليمة
مش هتعمل الي هنقولك علية
هنجبهالك كل يوم أجزاء
عبد الرحمن اتخض واتعصب
بس حاول يسيطر
على نفسة عشان اي غلطة منة ف الكلام أو عصبية ماسة هي الي هتدفع التمن
كان هيتكلم
بس سبقة نوح لما شد من على ودنة الفون وهو بيقولة وبيشاور لسليم بمعنى انجز : ...انت عايز اي
الراجل:حلو تعجبني ...بكرة تكون محضر ١٠ مليون جني
وتستني منى مكالمة حلوة كدة
اقولك فيها عالمكان ونسلم ونستلم فهدوء واظن يعني عشرة مليون مش حاجة فسلامة الموظماظيل
نوح:بس عشرة مليون بكرة زقت قليل اوي
عالاقل تلت ايام
الراجل:ميخصنيش ...مشاكلكوا دية تخلوها سوا
انا لو الفلوس محضرتش بكرة
يبقى تجهزوا العزا من دلوقت احسن
وكان هيقفل السكة
نوح بسرعة وهو بيبص لسليم:استني ...ط طب ممكن تديني ماسة
الراجل بغضب:يوووووووة هي شغلانة ...منت لسة مكلمها من خمس دقايق
نوح مكنش عارف يكلمة تاني يقولة اي عقبال ما سليم يحدد مكانة فقال :طب اسمع صوتها تاني اطمن انها بخير
وصدقني الفلوس هتجيلك بكرة
سليم شاورلة بمعنى شاطر سايرة ف الكلام
الراجل بتفكير:طيب خد بس انجز عشان خلقى ديق
وحط الفون على ودن ماسة
نوح بقلق حقيقي:ماسة ..انتي كويسة
ماسة بعياط بعد ما سمعت تهديد الراجل لعبد الرحمن انة هيموتها لو مجابش الفلوس:لا مش كويسة
نوح:طب اهدي اهدي
متعيطيش و اوعدك هترجعي البيت
ماسة مردتش
ف الراجل شد الفون من على ودن ماسة وقال قبل ما يقفل السكة :وقتك معايا خلص
وقفل السكة
نوح بسرعة بص لسليم لقاه بص بارتياح وهو بيقول:يووووه لو كان قفل قبل دلوقت بثانية
مكنتش قدرت احدد المكان
نوح:طب وفين المكان
سليم وهو بيبص ف الاب بتاع عبدة الي قدامة: ف**********
نوح:متأكد
سليم:عيب عليك. ..كورسات الواد ديفيد مراحتش هدر بردك ...
عبدة:طب ودة هياخد اد اي مننا عبال ما نوصل
سليم:حوالي ٤ ساعات
نوح قام وقف:يدوب نتحرك دلوقت
عبدة:طب هناخد معانا شرطة
نوح بغموض:لا شرطة اي .....اتقل عليا
الحوار شخصي وعايزينة يخلص من خير دوشة
سليم بقلق:بس منضمنش بردك ...اضمنلنا ناخد معانا شرطة
نوح:اسمع منى .
شال نور وراح على مكتبة تحت نظرات الطلاب
وجاب برفان وشممهولها
وهي ابتدت تفوق لقت اياد قاعد قدامها ومربع ايدة بعصبية
نور :ايدا في أي ..مالك متعصب لية
اياد بعصبية مكبوتة:لا ابدااا مفيش اي حاجة ..
غير أن الهانم اغمى عليها والسبب اي يترا؟!
نور:قلة الاكل
اياد بغيظ:لا شطورة وعارفة كمان
نور:عيب عليك
اياد:نور !!!..متعصبنيش
نور:انت مين اصلا وبتكلمني كدة فية اصلا ...
اياد بخبث:ايدا هو انا مقولتلكيش
نور:لا مقولتليش
اياد:مش انا فحكم خطيبك
نور:ودا من امتى ان شاء الله
ونت فاكرني هوافق بيك ...هيهي دا عشم ابليس ف الجنة
اياد:بس انتي لازم توافقي
نور:لي أن شاء الله ماسك عليا ذِلة
اياد :...
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
عند تيم كان بيقنع عدي انة يروح معاة يتقدم لسيلا
وهو قالة لما يلاقوا يزن الاول
وهنا بقى عزيزي القارء
اتدخلت حبيبت قلبنا سجدة وقالتلهم على مكان يزن وبدر (لا أصيل يابو رشدي )
ومشاء الله عدي مستناش وخد تيم وخرجوا ركبوا العربية بسرعة
واتجهوا عالعنوان
وطلعوا على شقة يزن وكان يزن
ف الحمام بيستحمى
وبدر بتروق الصالة وبتعمل فطار
ف المطبخ
ف لقت الباب بيخبط كانت هتروح ولسة هتحط ايدها على الاوكرة عشان تفتح الباب افتكرت اخر مرة وكانت لابسة اية ف بسرعة شالت ايدها وبصت على نفسها وكانت لابسة تشبرت كت
وشورت واسع
قالت فسرها:ينهار مش فايت لو كنت فتحت وجريت على اوضة النوم وكان يزن ف الحمام
فخبطت عالباب
فقال الحنفية وقال:اي يامصيبة عايزة اي
بدر:انجز عشان تفتح الباب في حد بيخبط ولا اروح افتح انا
يزن بعد ما افتكر هي لابسة ايه قال بعصبية: انتي هتستعبطي ياروح امك اي افتح انا دي ...انا هخلص واروح افتح حزاري تفتحي
بدر:احسن بردك انت ربتلي الرعب من آخر مرة
وراحت تلبس حاجة محتشمة عشان تقف ف المطبخ وتكمل الفطار (طبعا عشان المطبخ أمريكي ف الي داخل هيشوفها )
وبعد دقيقتين يزن كان لبس
ووخرج وهو حاطط الفوطة حوالين رقبتة
وراح بفتح الباب
واتصدم لما لقى تيم وعدي
عدي :كدة سابنا كتير عالباب
يزن وسعلة الباب وقال:اتفضل يبابا
عدي دخل هو وتيم وتيم سلم على يزن وحضنة وبدر جت تسلم عليهم
هما مهما كانوا فبيتها حتى لو مشافتش منهم غير الطرد من بيتهم
عدي قال:دي مراتك
يزن بجدية:اة
عدي ابتسم بحنان وقال وهو بيربت على كتف بدر:ربنا يخليهالك
يزن استغرب هو كان متوقع رد فعل تانية بس اكتفى بالابتسامة
عدي ببسمة:اي مش متقعدونا ولا اي
بدر ببسمة :لا ازاي اتفضلوا اتفضلوا
واخدتهم ع الريسبشن وقالت:ثانية هجيب حاجة تشربوها وجاية
معلش يايزن تعالى عايزاك
يزن راح معاها فقالتلة وهي بتجيب حاجة ساقعة من التلاجة:متكشرش ف وشهم هما مهما كانوا اهلك حتى لو عملولك ايه هما فبيتكم ودول ابوك واخوك
اضحك كدة وفرفش
يزن بسرحان:حاضر
بدر مسكت خدودة ولعبت فيها وهي بتقول:يتي عثل ياناس وانت بتسمع الكلام كدة
يزن ابتسم وقال:والله انتي عسل
بدر ببسمة:دنت الي عسل والله.
تعالى بقى يا سبعى هاتلي اربع كوبايات من فوق
وكان قصدها المطبخ من فوق عشان هي قصيرة
يزن ضحك وقال:ياقصيرة
بدر بتذمر:يانجفة ...وبعدين مالهم القُصغيرين ياخويا
على رأي المثل القصيرين بشموا الورد والطوال بيلمعوا
النجف
يزن:بردو قُصيرة
بدر:قُصيرة بس عثل تنكر
يزن بضحك بأس خدها على غفلة وقال:ابدا
بدر رضبتة على دراعة:حيوان
يزن ضحك وجابلها الكوريات وهي صبت الحاجة الساعة وحطتهم ف صينية وحطتها ف ايد يزن
وجابت صينية تانية وحطت فيها قطع كيك وشالتها وقالت:الضحكة الحلوة فين
يزن ابتسم
بدر:ايوة كدة
يلا وزقتة براحة
ويزن راح للريسبشن
وحطوا الحاجة عالتربيزة
وشربنا البيبسي
وبدر قالت:بجد لازم تفطروا معانا
تيم ببسمة:لا مفيش داعي كلها شوية وماشين
بدر باصرار:والله ما يحصل كدة كدة انا كنت بجهز الاكل يلا انا هسيبكوا بقى وادخل اكمل الاكل
مدوا ايدكوا متتكسفوش
وخرجت وسابتهم
عدي ببسمة ليزن:مراتك عسل
يزن :تسلم
تيم عشان يفضيلهم الجو:طب انا دخال البلكونة شوية عايز اعمل مكالمة هي فين
يزن. وصفلة مكانها وهو قام وسابهم
عدي قرب من يزن وقال:انا اسف
يزن ببسمة حزن:اسف على اي
عدي:اسف على كل حاجة وحشة عملتهالك اسف اني كنت بمد ايدي عليك واني كنت بعاملك غير اخواتك
وكنت دايما قاسي عليك
يزن:لا عادي انا اتعودت اصلا
عدي:مكنتش عارف اني مربي راجل عرف يعتمد على نفسة لوحدة من غير مساعدة حد وف الدرا
كمان
يزن:دا عشان الشقة والعربية
عدي:والشركة
يزن: حبيت ابني نفسي لاني كنت عامل حساب ليوم زي دة يوم انت تطردني فية
لازم اكون مأمن نفسي ومأمن مكان اعيش فية
عدي:يحيى حكالي كل حاجة
يزن:عادي
عدي:انا اسف
يزن:متتأسفش ...انا عارف انك كنت فاكرني متهور وفاشل وبسهر برة وخلاص....عشان كدة كنت شديد معايا ....انا كنت دايما بحطلك أعذار علفكرة
عدي:انا آسف
يزن:ونا مسامحك
عدي:انت نضيف اوي ....لدرجة انك سامحتني بسهولة كدة
يزن:عشان مكرهتكش
يمكن اة كنت بتعاملني وحش واوي ...بس مكرهتكش علفكرة
بالعكس انت لسة ابويا الي بحبة وبيخاف عليا
عدي ف اللحظة دي لعن نفسة ميت مرة لانة كان بيمد ايدة علية راح حضنة جامد...حضنة حضن نادر اوي اوي اوي لما كان بيحضنهولة لما كان عيل
دمع وكذلك يزن
عدي:انا اسف يابني انا كنت غبي ومقفل وزباله وحقير
يزن:لا متقولش على نفسك كدة
علفكرة انا مش زعلان منك
عدي:علفكرة انا رجعتلك حسابك الي ف البنك تاني
يزن:مش محتاجة انا ليا حساباتي الشخصية
عدي حط ف ايدة مفتاح:وادي مفتاح العربية بتاعتك
يزن:مش محتاجها معايا بدل الواحدة تلاتة
عدي:علفكرة بيتك مفتوحلك ف اي وقت انت ومراتك
يزن:مينفعش ....لانة هو نفسة البيت الي اتطردت منى
عدي:كان ينقطع لساني يوم ما طردتك
وكانت تنقطع ايدي يوم ما اتمدت عليك
يزن:بعد الشر
عدي:انت هترجع معايا انت ومراتك
يزن:مينفعش
عدي :عشان خاطري
يزن:والله ما ينفع
تيم وهو داخل من البلكونة بمزاح:دا بيقولك عشان خاطرة متكسفش خاطرة بقى
يزن:...
بظر بمقاطعة:والله منت قايل كلمة ....عيب تمشية زعلان
يزن رفعلها خاجبة
بدر:اي في اي
بترفعلي حاجبك لية
انا شايفة ان الراجل كُبرة وزوق وعايزنا نرجع البيت
فيها أي
يزن :بدر. مش عايز كلام
تيم:يبني انت دماغك طالعة حجر كدة لمين
كلنا عايزينك ترجع حتى مراتك
ونت بردو مش عايز
يزن:يعم انا حر
عدي:على عيني وعلى راسي بس بردك هتيجي معايا
بدر:طب نبقى نشوف الموضوع دا بعد الأكل انا حطيت الاكل عالسفرة يلا
وراحوا كلهم عالسفرة عشان ياكلوا
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
عند عمر بقى كان فبيت جوري ومهند
وكان بيقول لجوري:جرا اي ياطنط جوجو انتي
متجيبي الصينية انتي مستخسرة فيا
جوري بسخرية:والنبي اتهد بس ..دنا الي عملاها ومدوقتهاش
عارف المصيبة مش هنا المصيبة ان انت بتاكل اد ما بتاكل ومبيبانش عليك
سيليا :عامل زي القطط بياكل وينسى
عمر بصلها بحب
وهي لاحظ نظراته ف اتكسفت
وجوري راحت تجيب صينية الكيكة لعمر
سيلا:امال يا عمر فين ليلي
عمر بقرف:يييييييييي ما تفتكريلنا حاجة عدلة
دنا ف البيت مش عايز مع بني ادمة دنا عايش مع جاموسة بتاكل وبس
سيليا بهمس لفيلا بضحك:دا الموضوع طلع وراثى بقى
عمر :بتقولوا حاجة
مهاب وهو داخل عليهم:لا يحبيب اخوك مش بيقولوا حاجة
سيليا:مهاااب وقامت تجري وحضنتة جامد
.....
يتبع.....
لقراءة الفصل الثلاثون اضغط على : ( رواية نوح ورؤى الفصل الثلاثون )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية نوح ورؤى )